Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade en mycket trevlig upplevelse har under eftermiddan / kvallen.
Sag en annons pa en vuxen hane till salu som sag intressant ut nog att titta pa iaf.
Fick dock funderingar pa en gang da fodelsedatumet I annonsen bara var over aret och den sag alder ut + att den hade "bevisat sig som en bra fader till starka och fina valpar". Annonsoren var dock utlandsk och jag hoppades pa sprak fosvaringar / typo.
Dar fans en video pa hundens franska korning men nar jag blaste upp bilden var det inte samma hund (okuperad / kuperad. Sokte efter ursprungs videon och hittade namnet pa en hane som varit dod I over ett ar. Enda kullen I narheten av ratt alder hade tva roda hanar. Ingen av dessa hade nagon som helst information. Gissade pa att film hunden var fadern till hanen I annonsen.
Fick "svar" pa forsta mailet dar namnet jag bett om enbart angavs som tillrops namnet (for det ger ju jatte mycket info vid stam sok) samt att hunden "just fyllt tva" och darfor ej hade HD / AD gjort.
Letade vidare och hittade en aldre annons. Hunden var ett nar denna lades ut och dar beskrevs hur han haft tva kullar redan. Tack priset var dar $1200.
Hittade sedan en farsk annons dar tackpriset var $1000. (Tre timmar gammal)
Till mig skrev han att hunden saljs for $6500, $5000 for delagande eller tack for $1500.
Efter en stund hittade jag tva frska annonser pa valpar fran samma kille.
Ingen av hundarna ar reggade nagonstans (annat an hanen som ej visar avkommor I reg)
Inget kennel namn.
Fyra olika orter I annonserna.

Sa ja. Vill du kopa en avelshane for drygt 50000sek som ej har halsotestats, ej har meriterats, har tre fodelsedatum fran en kille som ej skriver ut sitt efternamn, har tva kullar och tva vuxna hundar pa annons samtidigt och tre annonser for samma hund med olika priser - hor av er!

Eller for den delen en valp ur denna rora for vrakpriset $3500!

(Som ni marker var jag ratt irriterad med tanke pa langden I detta inlagg)
Ja va ska man säga? Knappas någon mening att bli förvånad :(

Är schabrador en ras numera? Och brukar de ha kort svans?

Nån som vill ha en unghund i julklapp? :)

(från annons) :
Hej
jag har en kompis som inte blir av med sina sista valpar. De är ca sex månader gamla och en blandning mellan cane corso och schabrador med kort svans

Är schabrador en ras numera? Och brukar de ha kort svans?

Nån som vill ha en unghund i julklapp? :)

(från annons) :
Hej
jag har en kompis som inte blir av med sina sista valpar. De är ca sex månader gamla och en blandning mellan cane corso och schabrador med kort svans
Inte speciellt förvånande att de inte blir av med unghundarna, vem vill ha sitt hus demolerat? En anings eftertanke innan man parar vore inte så dumt.

kl
Vass enda in i helsefyr?

Såå.... i en av mina Facebook-grupper finns ett hushåll där de nu har problem med att få de tre hundarna att umgås.
Tik: Husky/Rottis/Schäfer.
Hund: Jack russel korsning.
Gammal hund: Labrador, Beagle, Husky, Schäfer.

Nu har jag tagit för givet att de menar schäfer när de skriver "shepherd", men vem sjutton vet?

Såå.... i en av mina Facebook-grupper finns ett hushåll där de nu har problem med att få de tre hundarna att umgås.
Tik: Husky/Rottis/Schäfer.
Hund: Jack russel korsning.
Gammal hund: Labrador, Beagle, Husky, Schäfer.

Nu har jag tagit för givet att de menar schäfer när de skriver "shepherd", men vem sjutton vet?

Men huuur kan det bli problem här? Nu förstår jag ingenting.... :p
Äh låt dem bara fokusera på att ligga och ta det lugnt så löser det sig (ramlade in i en Shadow-grupp på FB och drömmer mardrömmar om att någon "utövare" dyker upp på en av mina kurser):meh:

Shepherd har jag börjat tolka som ett namn för alla dessa "rasrena utan papper"-schäfrar. Många som har sådana som använder Shepherd istället för Schäfer.

Äh låt dem bara fokusera på att ligga och ta det lugnt så löser det sig (ramlade in i en Shadow-grupp på FB och drömmer mardrömmar om att någon "utövare" dyker upp på en av mina kurser):meh:

Är det någon större risk att sådana går kurser för "icke upplysta"? De jag pratat med har varit väldigt sekteristiska, inte kunde någon som inte sett ljuset (skuggan :p) ens veta vad som var fram och bak på en hund, typ...

Är det någon större risk att sådana går kurser för "icke upplysta"? De jag pratat med har varit väldigt sekteristiska, inte kunde någon som inte sett ljuset (skuggan :p) ens veta vad som var fram och bak på en hund, typ...

Oh det är inte bara jag som har uppfattat dem som en sekt - phu!
Där var en som var jättestolt över att den 11 månaders hunden nu alltid var stilla och kunde sitt namn. Tror inte att det är någon större risk att den människan dyker upp på en brukshundsklubb men säker man aldrig vara, de verkar lite lynniga och obytliga i sinna diskussioner. Mycket stor blandning på hundarna i den sekten, allt från rasrent till de mest märkliga blandraskonstellationer som gjorde mig oroad över valet av "metod":nailbiting:

I det nyaste numret av Hundsport (tror jag det var) har det gjorts en undersökning om vad uppfödarna tycker är viktigast vid val av avelsmaterial. Det var fler som svarade ''utställningsmeriter'' än som svarade ''mental status''..

I det nyaste numret av Hundsport (tror jag det var) har det gjorts en undersökning om vad uppfödarna tycker är viktigast vid val av avelsmaterial. Det var fler som svarade ''utställningsmeriter'' än som svarade ''mental status''..
Har en viss känsla av att allt för många drar ett likhetstecken mellan fina utställningmeriter och bra mentalitet och tänker att "om hunden är knäpp i skallen hade den inte fått så bra resultat".

Jag har inte läst undersökningen, men står det något vad typ av raser de födde upp? För de renodlade sällskapdsraserna där det inte görs några tester tror jag att utställningsmeriterna tyvärr är viktigare, men det är verkligen illa om även de med bruks- och jakthundar sätter utställning först! :crazy:

Men huuur kan det bli problem här? Nu förstår jag ingenting.... :p

Shepherd har jag börjat tolka som ett namn för alla dessa "rasrena utan papper"-schäfrar. Många som har sådana som använder Shepherd istället för Schäfer.

Jag tror att de helt enkelt hade otur när de tänkte. ;) Gruppen är på engelska så det är lite sådär krångligt. Tror det är hyfsat amerikanskt att skriva "shepherd" emedan engländarna hellre skriver "Alsatian" eller mer utförligt "german shepherd"

*glurg* Shadow.

Jag har inte läst undersökningen, men står det något vad typ av raser de födde upp? För de renodlade sällskapdsraserna där det inte görs några tester tror jag att utställningsmeriterna tyvärr är viktigare, men det är verkligen illa om även de med bruks- och jakthundar sätter utställning först! :crazy:
Jag ska läsa igenom undersökningen nogrannare när jag kommer hem, skummade bara lite. Tycker det är riktigt dåligt oavsett ras, men visst, snäppet värre inom bruksraserna. Återkommer med svar!

När jag först hörde talas om Shadowfilosofin trodde jag den var uppkallad efter den huskey som CM hängde upp tills den blev medvetslös o kissade ner sig, den hette just Shadow.

Problemet är att utställningsmeriter kan du kolla upp, medan "mental status" är en sak där du får tro på uppfödarens ord i de flesta raser. Jag hoppas att BPH slår igenom, så att även "sällskapsraserna får en bedömning!

Mental status i enkäten som svaren i Hundsport refererar till avsåg genomfört MH, det går ju att läsa på hunddata.
Jag fyllde i enkäten i egenskap av hundägare/hundköpare och det var ganska tydligt att det avsåg genomfört MH.

Nu är jag hemma och har läst artikeln med grundligt. Det är som @apocalypsen säger en enkätundersökning, vilka som kunnat ta del av enkäten framkommer inte. Det kanske @apocalypsen kan svara på eftersom hon gjorde den :-)

Frågan var inte riktigt formulerad så som jag kom ihåg den. Men bifogar en bild på diagrammet.
10848207_396660897155775_2118517041_n.jpg

Med tanke på att jag flera gånger sett hundar som backat för domaren eller tom morrat åt domaren fått ck i min ena ras (framförallt förut, tror det blivit bättre nu) så tycker jag det är hemskt att utställningsmeriter väger tyngre än mental status.
Min egen hund har tex glatt hälsat på domaren och fick då slät etta, medan (snyggare, javisst) hundar som morrade fick ck.

Mental status i enkäten som svaren i Hundsport refererar till avsåg genomfört MH, det går ju att läsa på hunddata.
Jag fyllde i enkäten i egenskap av hundägare/hundköpare och det var ganska tydligt att det avsåg genomfört MH.
Jag fyllde också i den, som uppfödare, och ja, det var mh/Bph som åsyftades. Alltså blev rimligaste svaret "egen erfarenhet", i meningen fråga runt bland en massa folk, träffa så många besläktade hundar som möjligt, och sedan bilda en egen uppfattning (gäller sällskapsras, där bph ännu inte slagit igenom)

Men då gäller det ju bara en liten del av raserna. Jag har dvärgpudel, inte så många MH gjorda där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar