Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En utav mina bästa kompisars mamma föder upp Cane Corso och igår var vi och mös lite med dom 6 veckors gamla pluttarna som fötts. Suss, som hon heter börjar berätta om ett mail hon fick utav en kvinna angående valparna.

Nu orkar jag inte skriva ner allt (irritationsväckande anyway :meh:). I mailet skrev hon;
"Hej! Jag såg din annons och blev mycket intresserad! Jag är en kvinna på 30 år som bor tillsammans med min man och två barn utanför ********. Döttrarna är 7 och 11 år och har länge velat ha hund så nu har jag och mannen bestämt oss för att göra deras dröm till verklighet! Vi har aldrig haft hund tidigare men är villiga att lära oss allt!" mm.

Hon fick naturligtvis inte köpa en valp men säkerligen kommer någon annan nappa på den.
"Två flickor på 7 och 11 år, ja men det blir ju kul för valpen!". :angel: När man får läsa och höra sånt här så blir man allt mer och mer medveten om hur farligt lätt det är att skaffa hund.

Hänger inte heller med på vad som gjorde att de sållades bort?
Förstagångsköpare? De är alltid första gången för alla.
För att de har barn? (hyffsat stora barn dessutom) Ska man inte sälja till barnfamiljer eller är det nått speciellt med CC och barn?
Eller är det dåligt på något sätt att man formulerar det på det sättet att man uppfyller barnens drömmar? Man behöver ju inte vara oseriös som hundägare för det.

För att de har barn? (hyffsat stora barn dessutom) Ska man inte sälja till barnfamiljer eller är det nått speciellt med CC och barn?

Vet att du inte frågar mig nu, men eftersom det är "min" ras klarar jag inte att sitta på fingrarna. :o

De flesta cc är väldigt förtjusta i barn, däremot är de stora, klumpiga, mognar sent och leker ganska intensivt och fysiskt, så visst finns det en skaderisk. Men nej, cc är inte på något sätt omöjliga att kombinera med barn!

... Så, nerdrant över... :o

@Monstermom @Voff
Hon tyckte inte helt enkelt att dom skulle köpa just den rasen när dom inte haft hund tidigare och tyckte väl heller inte att "köpa hund till två barn när intresse inte fanns hos föräldrarna" var så relevant :)

@Monstermom @Voff
Hon tyckte inte helt enkelt att dom skulle köpa just den rasen när dom inte haft hund tidigare och tyckte väl heller inte att "köpa hund till två barn när intresse inte fanns hos föräldrarna" var så relevant :)

Jag kan inte riktigt utläsa att föräldrarna inte har något hundintresse av den lilla texten, det står ju tvärtom att de är villiga att lära sig allt. Vilken ras som skulle vara lämplig för dem är också omöjligt att avgöra utan att veta mer.

@Monstermom @Voff

Aha, att föräldrarna inte var intresserade fattade jag inte av ditt inlägg.

Som nybörjarhund tycker jag som sagt inte att cc är direkt omöjlig bara man har intresse, men hon väljer såklart själv vilka hennes kriterier är. Och ingen hund, oavsett ras, ska köpas som leksak till barn.

Jag kan inte riktigt utläsa att föräldrarna inte har något hundintresse av den lilla texten, det står ju tvärtom att de är villiga att lära sig allt. Vilken ras som skulle vara lämplig för dem är också omöjligt att avgöra utan att veta mer.

Läste nu och såg att det var en aning osammanhängande. :angel: Det var barnen som "var villiga att lära sig allt".
Vilket jag tycker är gulligt naturligtvis. ;)

Aha, att föräldrarna inte var intresserade fattade jag inte av ditt inlägg.

Som nybörjarhund tycker jag som sagt inte att cc är direkt omöjlig bara man har intresse, men hon väljer såklart själv vilka hennes kriterier är. Och ingen hund, oavsett ras, ska köpas som leksak till barn.
Nä, jag såg det nu att det var illa formulerat. :angel:
Nej, det tror jag inte heller. Men jag hade nog heller inte velat sälja en utav mina valpar som enbart leksaker. Någonstans i det hela måste det finnas ett vuxet ansvar.

var det skrivet till mig?

Om det var det så kanske du ska kolla lite bakgrund först:grin:
Min nuvarande hund är en olycka mellan en aktiv jakthund (fågel) som vid ett par tillfällen blivit BIS och som används flitigt inom avel och är friröntgad (eller vad det heter inom hundvärlden).
Tiken är också en utställningsvovve med mina och rena papper på röntgen. Ingen av föräldrarnas tidigare avkommor har haft problemet och heller inget av min hund syskon. Att min hund fick en outvecklad höft pga omständigheter som ingen kan svara på förutom att det inte är något som nedärvs tycker jag är ganska lågt att ta som exempel i en sån här diskussion innan man tagit reda på fakta.
Jag tycker istället att hundägaren ska ha en eloge somhjälpte tikägaren att placera ut "sitt" misstag med att denned hund gått in i trädgården hos tikägaren….

Att dra en förklaring på att korsningen som gjorde felet är uppåtväggarna fel det med med tanke på att det finns lika stor chans för den här typen av fel hos två renrasiga hundar som
Hur kunde någon med säkerhet fastställa att det inte förelåg någon genetisk orsak till problemen? HD brukar anses bero på en kombination av genetik o miljö, arvsgången är ännu oklar.
Min förra hund, en BC fick HD B + C, andra kullen med samma föräldrar, alla andra i båda kullarna hade A o någon enstaka hade B. Hanen var väl använd o fick ca 70 avkommor totalt, av dessa var det en annan valp som fick HD C, o detta med en tik från fria linjer, vilket min hunds föräldrar oxå var. Ibland spelar naturen spratt när det kommer till genetik.

Ett exempel: Hanen i exemplet ovan var avkomma till svenska hundar, i de synliga stamtavlorna fanns inga importer. Han växte upp till en tvättäkta Ny Nyzeeländare, både till utseende, sätt att valla, inklusive övriga egenskaper, såväl fysiska som mentala.
När jag luskade bakåt så visade det sig att i tikens stamtavla fanns brittiska importer ganska långt bakåt. På faderns sida hittade jag två NZ, en i gren 5 generationer o i en annan gren 6 generationer tbx.

Av dryga 70 valpar så visade sig de NZ egenskaperna bara i en enda individ, ganska svårt att förutse m.a.o.

Jag hänger i ärlighetens namn inte riktigt med på vad som var så illa med det mailet? Att de var förstagångsköpare? Eller att de hade barn?

Visst, inte världens enklaste ras att börja med, men jag skulle väl inte säga att någon är direktdiskvalificerad bara för att de inte haft hund förut? :confused:
Min brorsdotter skaffade CC som första hund, hennes faster skaffat sig BC som första hund. Hundarna levde bra liv, nåja brorsdottern tog livet av sig när hunden var ca 12 månader, men sånt kan vara extremt svårt att förutse o gardera sig emot. Pratade mycket med hennes sambo o hennes mamma o erbjöd mig att ta hand om hunden om inget annat bra alternativ fanns att tillgå.

Min brorsdotter skaffade CC som första hund, hennes faster skaffat sig BC som första hund. Hundarna levde bra liv, nåja brorsdottern tog livet av sig när hunden var ca 12 månader, men sånt kan vara extremt svårt att förutse o gardera sig emot. Pratade mycket med hennes sambo o hennes mamma o erbjöd mig att ta hand om hunden om inget annat bra alternativ fanns att tillgå.

Så tråkigt med brorsdottern! :(
Men ja, jag tycker inte att någon ska avskrivas som köpare bara för att de är nya som hundägare. Man måste få erfarenhet på något sätt, och har man rätt förutsättningar och inställning är inte cc den omöjligaste utmaningen liksom...

Så tråkigt med brorsdottern! :(
Men ja, jag tycker inte att någon ska avskrivas som köpare bara för att de är nya som hundägare. Man måste få erfarenhet på något sätt, och har man rätt förutsättningar och inställning är inte cc den omöjligaste utmaningen liksom...
Ja det var väldigt väldigt tråkigt, hon lurade omgivningen, eller snarare sambon genom att placera en tom Ataraxkarta på nattuksbordet samtidigt som hon gömde xxxxxxx kartor under kudden (skriver inte vilka medel eftersom jag inte vill underlätta för någon att välja sätt att ta livet av sig).

Mitt i sorgen så fann jag tröst, en vovverist kände igen hennes efternamn o jag kontaktade henne o tipsade om att det inte var en fördel att skriva ut vad man heter, speciellt om man har ett efternamn som bara finns i släkten. Vi fick väldigt bra kontakt o pratade i timmar i telefon. I efterhand har jag fått reda på av sambon om modern att hon fann stor tröst av våra samtal, att jag typ var den enda som förstod att familjer kan vara så extremt dysfunktionella.
Min brorsdotters far hade mage att begära att få hålla i begravningsceremonin, så som varande prästvigd. Nej det fick han inte.

Hon togs inte på allvar av psykiatrin, hon var väldigt ung, hade inte så mycket skinn på näsan. Vad hade hon att sätta emot när vården inte trodde på att så extremt störda föräldrar existerar öht?

Förresten, jag tittade lite på försvarsmakten och deras schäfrar. Där står det tex att deras fodervärdar inte behöver någon som helst hunderfarenhet innan de tar hem en hund. Är det bara jag som tycker att det låter smått galet att skicka ut en förhoppningsvis väldigt aktiv och krävande brukshund till någon som inte har någon kunskap? Dessutom, om jag tolkat det rätt, så får man en liten "lön" för att man har hunden samt att de betalar foder, utrustning m.m. Med andra ord kan en okunnig person få betalt för att ha en sådan hund. Visst hoppas jag att de är noggranna i sina val av fodervärdar, men med tanke på att de skickar ut mellan 200-250 hundar per år(!) får det mig att fundera på hur allt egentligen kan fungera på ett bra sätt. Gör det ens det?

Förresten, jag tittade lite på försvarsmakten och deras schäfrar. Där står det tex att deras fodervärdar inte behöver någon som helst hunderfarenhet innan de tar hem en hund. Är det bara jag som tycker att det låter smått galet att skicka ut en förhoppningsvis väldigt aktiv och krävande brukshund till någon som inte har någon kunskap? Dessutom, om jag tolkat det rätt, så får man en liten "lön" för att man har hunden samt att de betalar foder, utrustning m.m. Med andra ord kan en okunnig person få betalt för att ha en sådan hund. Visst hoppas jag att de är noggranna i sina val av fodervärdar, men med tanke på att de skickar ut mellan 200-250 hundar per år(!) får det mig att fundera på hur allt egentligen kan fungera på ett bra sätt. Gör det ens det?

Deras metod är ju hagelsvärm helt enkelt - skicka ut massor av hundar, ta tillbaka några.

Jag har dock hört att de verkligen reagerar kvickt och tar tillbaka placerade hundar om de får höra att den far illa. Har dock ingen egen erfarenhet åt endera hållet så hur väl det stämmer vet jag inte, men är det så så ska de ha eloge för det i alla fall.

Jag har dock hört att de verkligen reagerar kvickt och tar tillbaka placerade hundar om de får höra att den far illa. Har dock ingen egen erfarenhet åt endera hållet så hur väl det stämmer vet jag inte, men är det så så ska de ha eloge för det i alla fall.

Frågan är dock vad de menar med "far illa"? Att hunden vanvårdas? Att hunden blir odräglig pga för lite/felaktig träning? Min tanke är att många av deras hundar kanske slutar som "inte bra nog i tjänst" just för att de hamnar hos för okunniga personer som inte kan ta fram en brukshund på rätt sätt. En hund som ska användas i tjänst hos försvarsmakten bör ju tas omhand av otroligt duktiga personer som verkligen kan förstärka rätt drag hos hunden osv. Det är ju så lätt att "förstöra" även de bästa hundarna. Vet bara hur det är med min Aysu. Hon är en av de i särklass bästa salukis jag mött, en helt otrolig hund, men när hon kom till mig framstod hon som raka motsatsen just eftersom hon hamnat i fel hem. Ju mer motor det finns i en hund desto lättare är det ju att allt slår över åt fel håll och hunden blir "oanvändbar".

Frågan är dock vad de menar med "far illa"? Att hunden vanvårdas? Att hunden blir odräglig pga för lite/felaktig träning? Min tanke är att många av deras hundar kanske slutar som "inte bra nog i tjänst" just för att de hamnar hos för okunniga personer som inte kan ta fram en brukshund på rätt sätt. En hund som ska användas i tjänst hos försvarsmakten bör ju tas omhand av otroligt duktiga personer som verkligen kan förstärka rätt drag hos hunden osv. Det är ju så lätt att "förstöra" även de bästa hundarna. Vet bara hur det är med min Aysu. Hon är en av de i särklass bästa salukis jag mött, en helt otrolig hund, men när hon kom till mig framstod hon som raka motsatsen just eftersom hon hamnat i fel hem. Ju mer motor det finns i en hund desto lättare är det ju att allt slår över åt fel håll och hunden blir "oanvändbar".

Rent krasst så är det nog en effektivitetsberäkning, de räknar med svinn för det blir billigare att förlora en del bra hundar än att lägga resurser på alla hundar.

Rent krasst så är det nog en effektivitetsberäkning, de räknar med svinn för det blir billigare att förlora en del bra hundar än att lägga resurser på alla hundar.
Med tanke på att deras jyckar numera reggas i nån obskyr tysk schäferklubb som står utanför FCI så kan man ju fråga sig vilka kompetenta hundförare som vill ställa upp som fodevärdar...

Hänger inte heller med på vad som gjorde att de sållades bort?
Förstagångsköpare? De är alltid första gången för alla.
Eller är det dåligt på något sätt att man formulerar det på det sättet att man uppfyller barnens drömmar? Man behöver ju inte vara oseriös som hundägare för det.

CC är jättetrevlig med barn (om barnen är tåliga) men är inte en hund man köper TILL sina små barn. Jag tyckte det framgick tydligt att det var barnen som skulle få hund och inte att föräldrarna skulle ha en barnvänlig hund.

Hej allihopa! Mitt första inlägg, brukar bara läsa annars..

Jag funderade själv på att vara fodervärd åt försvarsmakten, helt utan tidigare erfarenheter av hund. Men precis som du skriver så tyckte jag det var ett för stort ansvar och det verkade inte som att man fick i princip någon support alls under fodervärdstiden och jag läste flera skräck-historier på nätet om extremt krävande hundar, stora problem med allergier och hela kullar som med väldigt dåliga höfter efter föräldrar med dåliga höfter. Verkar som att de, som @Monstermom skriver bara försöka få ut så många hundar som möjligt så kommer de säkert få tillbaka några som är bra. Men väntetiderna för att få en valp är långa (upp mot 1 år) så det verkar vara många som är intresserade av att vara fodervärdar ändå. Bidraget är 300kr/månad så det är knappast för pengarnas skull.

Hittade sedan en tjej som utbildar assistanshundar och har nu en foderhund därifrån. Det är mer seriöst då vi t.ex. träffas varje månad för att se hur det går och få tips och hjälp med hunden. Nu är vår hund godkänd (mentalt och fysiskt) för träning och ska börja tränas till ledarhund i februari :)

Jag tycker nog inte det finns någon ras man köper till sina barn?
Nä det kan du ha rätt i men CC kommer definitivt lååååångt ner på listan om man ser till vad ett barn kan gå på promenad med ensamt vilket väl kan vara trevligt om nu det ska vara barnets hund även om föräldrarna är delaktiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 612
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar