Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att en vuxen har huvudansvaret ja men barnet har ansvarar ser jag inga fel på.

Är någon lite skadad av att jag som ung hade både hund, kanin och höns som jag hade ansvar för men pappa hade huvudansvaret (gick in och styrde upp om något blev tokigt/fel men annars inte la sig i).

Om ett barn vill ha en hund så ser jag det som ett absolut krav att föräldrarna har både huvudansvaret och ett eget intresse och önskan att ha hund. Att köpa en hund till ett barn bara för att barnet vill ha en hund är enligt mig enormt ansvarslöst som förälder, både mot barnet och hunden. Ett barn kan lova guld och gröna skogar, längta sig totalt, genuint förtvivlad efter en hund, svära på att sköta den enligt konstens alla regler, uppfostra, promenera, träna, mata, vårda, etc, etc, men ett barn förstår inte vad det är hen faktiskt lovar. En vuxen kan inte förvänta sig att ett barn ska förstå vidden av ett sådant ansvar, alltså måste hunden vara de vuxnas i första hand, och barnets bara i den mån barnet faktiskt klarar av det. Ett barn på sju år kan inte förstå vad det innebär att binda upp sig för en hunds livstid - det är längre än barnet själv har levt! Ett barn som längtar sig förtvivlad efter en egen hund att gå roliga promenader med kan inte föreställa sig vad det innebär att gå ut i ösregn och nollgrader en hel månad, flera gånger om dagen. Det är inte för att barn är oansvariga små lögnare, utan för att de inte kan greppa vidden av ansvaret. Ett barn kan inte hålla koll på vaccineringsintervall, välja passande foder, förstå tecknen på att hunden mår lite dåligt, förutse kommande problem i uppfostran genom små varningssignaler, osv. Det måste finnas vuxna som tar ansvaret, och som kan stötta barnet att lära sig ta hand om en hund - inte bara ta de roliga bitarna, men där barnet brister ska det inte gå ut över hunden.

Jag ser det som enormt värdefullt för barn att få växa upp med hundar. Men hundar är inte leksaker, och tillhör inte barnen.

Vet någon hur det går med FM och de försök till närmanden i frågan som ändå pågick ett tag? Kör de benhårt på sin "kan själv"-linje, eller finns det något hopp på horisonten?
Sist jag hörde något, hade FM letat upp någon schäferavelsklubb i Tyskland som de skulle regga sina hundar hos. Sedan dess har det varit ganska tyst från båda parter.

Barn kan absolut ha en hel del ansvar för en hund i hemmet, men en 7 eller 11-åring ska inte gå ut själv med en cane corso. Har sett för många skräckexempel i mitt område med 12-13-åringar som fått linda sig runt lyktstolpar för att kunna hålla "sin" stora CC, mastiff eller annan stor ras vid hundmöten. Känns inte det minsta tryggt för oss andra som är ute med hundar. Barnet kan inget göra om något händer - vare sig det är deras egen hund som gör något eller om en annan hund ger sig på deras.

Dock bor jag i ett otroligt hundtätt område med mycket "skithundar" som inte är speciellt kul att möta, men viktigast av allt är att ett barn både är mogen nog att ha vett och ansvarskänsla OCH krasst orkar hålla hunden om den verkligen får för sig att dra iväg. Det sistnämnda fallen många barn på här...
Kan bara hålla med. Kommer det barn till inskrivningen av mina kurser, kräver jag att en förälder är med och stöttar under kursen. Barnen är i regel duktiga och kämpar på bra. Det är helt omöjligt att med 8-10 ekipage i min kurs och kanske lika många i en kurs som går parallellt samtidigt ute på planen, hålla reda på ett barn.

De köper fortfarande in FM-hundar. Det har köpts in några stycken i Skåne i år. De kommer dock i regel från företag som köper från FM, "tränar till dem" och sedan reser runt som andra gårdfarare från hundenhet till hundenhet. Går den inte att sälja i ex Dalarna, går det säkert i östra Götaland eller Skåne :meh:

Trodde att hotet om att inte få registrera och att hundarna därmed skulle få blandrasstatus, skulle få FM att ta förnuftet till fånga. De kör på och jag undrar hur många de lyckas pracka på högoktaniga arbetsnarkomaner som bara går att tävla med i lydnad, rallylydnad, agility och viltspår. Inte för att jag skulle våga köra agility med en FMare, många av dem har ryggproblem och problem med aggressivitet mot andra hundar...

Inte förvånad över att deras hundar inte håller i höfter och ryggar med den aveln och vårdslösa utplacering hos fodervärdar. Trots att hunden vi var iväg med redan var okejad i höfter krävdes ändå en rykande färsk röntgen plus en på ryggen. Klådor mm fick inte förekomma, givetvis och man granskade noga hälsostatusen en bit bakåt i leden. Med tanke på hur illa de varit med schäferns hälsa ett tag så undrar man ju verkligen om FM kan få fram en enda hund som håller måttet efter dessa tester+ MH och L-test. Och det är ändå bra början. Hundens verkliga test är ju på fältet, i miljö.

Fick se en salig blandning av hundar igår. Bara en schäfer. Ingen malle. Otippat nog en del jaktraser!!!

I diskussion om barn ska hund eller inte så måste jag bog tycka att det är hiskeliga skillnader. Min bror fick sin första hund när han var 10, en collie där ansvaret var helt och hållet hans (jag fick en häst istället :p) MEN då hade båda våra föräldrar aktiva brukshundar som dom tävlade elitnivå med, mamma jobbade redan då som aktiv instruktör och domare för BHK och allt med hunden skedde under kontrollerade former. Brorsan fick uppfostra hunden helt själv men med fast handledning från föräldrarna. Hunden gick lös 24/7 och brorsan gjorde även en del inofficiella lydnadstävlingar tillsammans.

Vid de förutsättningarna och med "rätt ras" ser jag inte ett problem med att ett barn får en hund. Att helt ointresserade föräldrar köper en valp i julklapp till sina ungar för att helt änkel få tyst på ett evigt tjatande ÄR LÅNGT IFRÅN OKEJ i min värld. Men det gäller alla djur! Barn kan vist ha djur men det ska ske under strikta vakande ögon från föräldrarna som själva ska vara insatt i vad som krävs!

Nått annat är inte rättvist för verken barn eller djur!

Vad sägs om korsning flat/BC/Kelpie? De är fyra månader och har tre valpar kvar...

Eller alla annonser som ligger ute nu med formuleringar som "perfekta julklappen!!" :meh:

Tror också att djur kan vara helt suveränt tillsammans med barn (herregud jag fick min första häst i julklapp när jag var 9 bast :love:) men gärna då RÄTT djur/ras och föräldrar som engagerar sig, är med och har översikt över kalaset.

Jag har inga traumatiska upplevelser själv, vi hade inte hund när jag växte upp. Däremot vet jag hur trist det blir om ett barn får ansvar för ett snöre med helt fel hund på andra sidan. Det förtar så mycket glädje de hade kunnat ha av varandra om föräldrarna bara hade lärt sig lite mer och kunnat fatta ett klokt beslut. Hade t ex en tjej på kurs. Hon var 10 år och familjen hade aldrig haft hund förut, men tjejen ville ju ha en. De köpte henne en... BOXER. Hunden var 5 månader när de gick kurs för mig och den drog redan omkull henne... Tanken var alltså att hon skulle vara en trevlig och skojig lekkamrat och sällskapshund till dottern. Jo tjena... Man kunde nästan ta på alla jobbiga känslor den där stackars tjejen upplevde när hon såg sin kurskompis springa och leka tillsammans med sin cavalier, som lärde sig fort, gick lös och bara hade ögon för sin lilla ägare.

Med tanke på hur illa de varit med schäferns hälsa ett tag så undrar man ju verkligen om FM kan få fram en enda hund som håller måttet efter dessa tester+ MH och L-test. Och det är ändå bra början. Hundens verkliga test är ju på fältet, i miljö.

Tja FM gör ju inga MH, de fubbar bara med MH-protokoll. Det var ju därför det i vanligtvis mjäkiga SKK, till slut fick nog.

Första hundenheten som min sambos hund hade varit hos (efter FM hade härjat med sitt och sålt honom) returnerade hunden med orden "miljösvag", han togs på lån till min sambos hundenhet just pga det. Efter ett halvår hos min sambo, köptes hunden in.

Jag vet inte vem som har testat den hunden, miljösvag my ass! Finns inger som stoppar, han har kommit tillbaka till polisbilen med uppskurna tassar efter att ha farit runt och sökt inne på industrier, trasslat in sig i elstängsel med ström på och fortsatt jobba och för att inte tala om kravaller, ju stökigare det är, ju lyckligare hund!

På minussidan, hundaggressiv så in i bänken, spondylos och problem med ischias. Går inte att vem som helst hanterar honom hur som helst. Han är 6 år till våren. Han kommer inte hålla som tjänstehund så värst länge till.

Frågan vi har att ta ställning till, är om vi kan ge honom ett lyckligt liv som sjukpensionär. Många tjänstehundar fixar inte att gå i pension, så bister är sanningen.

Det här var nog bland det märkligaste jag sett i blandningsväg:
Pappan:Siberian husky, schäfer och papillon
Mamma: bordercollie rottweiler

Alltså, hur kom Papillon in i den mixen?

Har vissa blandningar blivit så etablerade att "uppfödarna" kan ta ut samma priser som för renrasiga hundar? "Cavapoo" (med inslag av "cockerpoo" också tydligen)-valpar 11 000:-/st??

Har vissa blandningar blivit så etablerade att "uppfödarna" kan ta ut samma priser som för renrasiga hundar? "Cavapoo" (med inslag av "cockerpoo" också tydligen)-valpar 11 000:-/st??

Det är nog själva "poo"-biten som etablerats i så fall, häng "poo" på vad som helst och du kan inte bara ta ut renraspriser, utan snarare det dubbla... :banghead:

(I alla fall om du säger att du är en seriös uppfödare. :meh: :laugh: :banghead::banghead::banghead:)

Jag vet att jag nästan svimmade när jag såg labradoodles på en annons. Visst, de var avlade för att bli vårdhundar, men 26.000 för en valp. :O
Då blev jag frestad att börja avla såna. :P Det är ju stora pengar i det om det är en stor kull och man hittar folk som betalar så mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 612
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar