Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I en facebookgrupp för omplaceringshundar osv fick jag syn på en annons med ungefär den här texten:
"Vi är en barnfamilj som söker valp av liten ras, helst en tik men ras spelar inte så stor roll bara den lille har eller kommer få en härlig päls... Vi behöver också få hunden på avbetalning."

Några svarade och skrev att de kanske ska spara ihop pengarna, frågade hur de gör om hunden behöver veterinärvård osv. Sedan dök admin och andra upp och skrev ungefär "kan ni inte svara på annonsen, skriv inget!" och "Jag är övertygad om att det finns säljare som har en lämplig hund till er :)"

:banghead:

I en facebookgrupp för omplaceringshundar osv fick jag syn på en annons med ungefär den här texten:
"Vi är en barnfamilj som söker valp av liten ras, helst en tik men ras spelar inte så stor roll bara den lille har eller kommer få en härlig päls... Vi behöver också få hunden på avbetalning."

Några svarade och skrev att de kanske ska spara ihop pengarna, frågade hur de gör om hunden behöver veterinärvård osv. Sedan dök admin och andra upp och skrev ungefär "kan ni inte svara på annonsen, skriv inget!" och "Jag är övertygad om att det finns säljare som har en lämplig hund till er :)"

Dessa köp och sälj grupper på facebook ger mig magsår! Några utvalda praktexemplar...
"hejsan vi är en familj på 2 vuxna och två barn som söker en billig mellan stor hund. Vi är mycket ute och går allt av intresse"
"En vän för livet sökes: Helst av rasen engelsk bulldog alternativt fransk bulldog men också mixar"
"Ingen som har en valp/unghund till salu för en billig peng? Mellan till stor hund. Har stor erfarenhet av hundar"
"Hej. E en 41årig sjukpensionär. Söker en liten ras. Fick ta bort min amstaff i somras, han blev 10 år så hundvana finnes. Mkt motion blir dt. Skulle va kanon om ja kunde få på avbet då inkomsten inte e stor. Har tyvärr inget körkort så inte för långt bort."
:nailbiting::wtf::banghead:

Men uppriktigt sagt tror jag inte det finns några tankar alls i de flesta fallen. Utom ett lite luddigt "roligt med en valpkull, och så kan man tjäna en bra summa".:devil:

Schäfer/Pudel tik som säljs med bibehållen avelsrätt 'enligt SKK', ägarna vill ha två kullar på en hund de inte har tid att äga....

Men den siste där var väl inget att bli upprörd av? En sjukpensionär med mycket tid och lite pengar som har haft hund i tio år och saknar hundlivet. Kan bli hur bra som helst om det är en vettig människa. En hund som är gjort sitt inom avel och som kenneln vill placera ut till exempel.

Tror snuffsan menade bejkonfis inlägg där.

Jag kan förstå att man som sjukpensionär inte har det så fett, det har man inte som student heller ska jag säga. Däremot är det inte svårt att hitta billiga hundar. Om personen bara ska ha den som sällskap och det enda egentliga kravet är att den ska vara liten så lär han/hon inte ha problem att hitta en liten blandis eller liknande för några tusen. Finns många trevliga omplaceringar som behöver nya hem. Det jag främst har i åtanke är det faktum att självrisken hos de flesta försäkringsbolag, även de billigaste försäkringarna, ligger på ca 2500 kr och upp, ofta med en rörlig självrisk på 20% av beloppet. Har man inte råd att betala 4-5000 i inköpspris så kommer det nog vara svårt att betala självrisken på försäkringen om hunden blir sjuk.

Inköpspriset för en hund är, precis som med hästar, den lilla kostnanden i sammanhanget.

Det betyder såklart inte att det är en dålig hundägare, personen är säkert jättetrevlig och har bra hand med hundar, men den ekonomiska biten är ganska viktig.

Men den siste där var väl inget att bli upprörd av? En sjukpensionär med mycket tid och lite pengar som har haft hund i tio år och saknar hundlivet. Kan bli hur bra som helst om det är en vettig människa. En hund som är gjort sitt inom avel och som kenneln vill placera ut till exempel.

Det är avbetalningsdelen som jag går igång på. Har du så dålig ekonomi att du måste ha hunden på avbetalning så har du mest troligt inte råd att äga en hund.
Inköpspriset är en piss i nilen om man jämför med va hunden kostar att äga.

Fast att föredra att slippa göra stora klumpbetalningar betyder ju inte att man inte kan.

Jag har köpt hund på avbetalning. Det betyder inte att jag inte kan hosta upp stora summor om/när det krävs.

Det är avbetalningsdelen som jag går igång på. Har du så dålig ekonomi att du måste ha hunden på avbetalning så har du mest troligt inte råd att äga en hund.
Inköpspriset är en piss i nilen om man jämför med va hunden kostar att äga.
Det var den delen jag oxå reagerade på, dessutom regerade jag på det där med sjukpensionär, vad man får i sjukpension beror på vad man hade för inkomst innan man blev sjuk, det betyder inte per automatik att man har en låg inkomst att leva på, f.ö. får man anpassa sina utgifter till sina inkomster, enkel matematik. Jag ha vänner som lever på socialbidrag dvs minimum o som ändå har råd att ha både katter o hundar. Det handlar om prioritering.

Har kollat upp det för egen del pga det som sker i mitt eget liv. Skulle fortfarande kunna spara ihop till en renrasig hund på någon månad.

Jag har också haft hund på avbetalning. Betalade i två omgångar. Men det betyder inte att hunden skulle stå utan vård vid skada. En del kanske har en buffert för just oförutsedda avgifter som de inte vill plocka ifrån till annat. En del kanske har släkt eller vänner som kan sticka till ett lån vid akuta situationer. Man ska nog inte vara så snabb att döma utan att veta.

Hittade en annons där jag får smuggelvalps-misstankar men kan inte helt sätta fingret på varför. Vad gör man?

@Migo & @linnsan

Jag läser lite mellan raderna och tolkar annonsen som att personen nöjer sig med i princip vilken ras som helst förutsatt att den är liten. En liten blandras kan du ju få för nästan inga pengar alls. Säg t.ex att en liten blandras kostar 3000kr i inköpspris, det är rent krasst en självrisk + rörliga kostnader vid ett vet.besök. Måste man delbetala den summan då står jag fast vid min åsikt att då ska man inte köpa hund.
Jag har sett mycket av er här på forumet och antar att hundarna ni delbetalade låg i den högre prisklassen. Det är lite skillnad på att delbetala t.ex 3000kr och 10-15.000kr.

Såg den annonsen med. Jag är väldigt skeptisk till folk som söker hund, de borde söka ras, eller iallafall egenskaper. En bekant till mig velar mellan dogo canario eller faraohund.......

Om man kan betala ex vis 300 i månaden till valpsäljaren borde man kunna lägga undan dessa 300 före valpköpet och betala kontant av sparpengarna. Om man behöver dessa 300 till annat en månad (eller två, eller tre, eller...) är det bara man själv som drabbas. Plus att man har vanan inne att spara till den där behövliga bufferten.

Jovisst, det finns säkert de som sköter avbetalningarna prickfritt, och samtidigt har en buffert, men hur ska man veta vilka det är?

Någon som har en myssugen tik? Tror inte ras spelar någon roll...:banghead:

"Någon som är intresserad att blir förälder tillsammans m mig baloo schäferpudel hane på 17 månader lite längre fram? Finns i kalmar kommun. Vore trevligt att umgås lite...är busig snäll o söööt "

Någon som har en myssugen tik? Tror inte ras spelar någon roll...:banghead:

"Någon som är intresserad att blir förälder tillsammans m mig baloo schäferpudel hane på 17 månader lite längre fram? Finns i kalmar kommun. Vore trevligt att umgås lite...är busig snäll o söööt "

Korsningen schäfer/pudel/saluki låter väl bra? Tänk så allround de valparna borde bli! Lite jakt, lite bruks, lite sällskap eller agility, säkert bra vakthundar också! Kan fråga Aysu vad hon tycker när hon löper sedan, hon brukar vilja ragga på det mesta från första löpdagen så... ;)

Finns det någon bukare som kan tänka sig att åka och kolla på ett gäng valpar för att sen kunna anmäla till länsstyrelsen (säger var i pm ifall annonsansvarig läser här på forumet) det är i norra Stockholm.
Bakgrund: Ett par bekanta letar valp,var o tittade på ett ställe där det finns ett gäng importer,säljaren var inte säker på vilket land dom kommer ifrån (kan vara ett eu land där man får ta in valp under 12 v eller ett som absolut klassas som smuggel) stället var skitigt och luktade illa,valparna var fina än så länge,men då dom inte bestämde sig så snabbt som säljaren ville så kom kommentaren till slut att vill ni inte ha någon av dessa så kommer det ett lastbilslass om några dagar :eek:
Med dom nya reglerna så kan man inte ta in valpar under 3 mån from 29 dec.men det verkade säljaren inte ha koll på.
Jag kan ju inte anmäla det på hörsägen och bekantana vill inte göra något,men dom köpte i alla fall ingen hund därifrån.
Av vad dom sa så lät det som en repris på Jeanette Richter (skåne importöre i djurskydds programmet)

Finns det någon bukare som kan tänka sig att åka och kolla på ett gäng valpar för att sen kunna anmäla till länsstyrelsen (säger var i pm ifall annonsansvarig läser här på forumet) det är i norra Stockholm.
Bakgrund: Ett par bekanta letar valp,var o tittade på ett ställe där det finns ett gäng importer,säljaren var inte säker på vilket land dom kommer ifrån (kan vara ett eu land där man får ta in valp under 12 v eller ett som absolut klassas som smuggel) stället var skitigt och luktade illa,valparna var fina än så länge,men då dom inte bestämde sig så snabbt som säljaren ville så kom kommentaren till slut att vill ni inte ha någon av dessa så kommer det ett lastbilslass om några dagar :eek:
Med dom nya reglerna så kan man inte ta in valpar under 3 mån from 29 dec.men det verkade säljaren inte ha koll på.
Jag kan ju inte anmäla det på hörsägen och bekantana vill inte göra något,men dom köpte i alla fall ingen hund därifrån.
Av vad dom sa så lät det som en repris på Jeanette Richter (skåne importöre i djurskydds programmet)

Vet man inte ens vilket land valparna kommer ifrån, som man säljer - så skulle jag anmäla omedelbart. Bara ringa och uppge adressen. Har dom rent mjöl i påsen händer inget, men är det något knas så hinns det kollas fort - kanske innan valpar blivit sålda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 607
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar