Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det någon bukare som kan tänka sig att åka och kolla på ett gäng valpar för att sen kunna anmäla till länsstyrelsen (säger var i pm ifall annonsansvarig läser här på forumet) det är i norra Stockholm.
Bakgrund: Ett par bekanta letar valp,var o tittade på ett ställe där det finns ett gäng importer,säljaren var inte säker på vilket land dom kommer ifrån (kan vara ett eu land där man får ta in valp under 12 v eller ett som absolut klassas som smuggel) stället var skitigt och luktade illa,valparna var fina än så länge,men då dom inte bestämde sig så snabbt som säljaren ville så kom kommentaren till slut att vill ni inte ha någon av dessa så kommer det ett lastbilslass om några dagar :eek:
Med dom nya reglerna så kan man inte ta in valpar under 3 mån from 29 dec.men det verkade säljaren inte ha koll på.
Jag kan ju inte anmäla det på hörsägen och bekantana vill inte göra något,men dom köpte i alla fall ingen hund därifrån.
Av vad dom sa så lät det som en repris på Jeanette Richter (skåne importöre i djurskydds programmet)
:cry::cry::cry::cry::rage:

Hoppas verkligen det görs något åt detta!

När påbörjar man ''hårdare'' agilityträning? Ligger en intressekoll på blocket om valpar som ska födas i januari efter en tjuvparning mellan en importerad SKK-reggad BC och en oreggad BC. Tiken är påbörjad träning i agility men är för ung för hårdare träning, men nu ska den ha valpar. Det är den tydligen inte för ung för. Låter knäppt i mitt huvud iallafall, men jag är inte jätteinsatt i agility så man kanske inte börjar ''hårdträna'' förrens hunden är 3-4 år?

Nu finns det weimaraner/kopov-valpar för de som verkligen vill bli av med sin hund i skogen! :banghead::arghh::banghead:
Förtur om du är intresserad av spår/eftersök, jamen dåså!!! Jag tar två!! Eller kanske inte :meh:
VET DU, VET DU, VET DU?! :bump: Samma säljare har också Kopov/Wachtel/Karelare till salu :bump:

Weimaranerblandisarna är födda 25/11 och kostar 5000 kr.
Trevägskorsningarna är födda 19/11 och kostar 5500 kr.
Annonserna är inlagda med 1 min mellanrum, samma köksbord på bilderna i båda annonserna och båda i samma stad. Men den ena säljaren har ett kvinnonamn, den andra annonsen säljs av ''hund''.

:banghead::banghead::banghead:

När påbörjar man ''hårdare'' agilityträning? Ligger en intressekoll på blocket om valpar som ska födas i januari efter en tjuvparning mellan en importerad SKK-reggad BC och en oreggad BC. Tiken är påbörjad träning i agility men är för ung för hårdare träning, men nu ska den ha valpar. Det är den tydligen inte för ung för. Låter knäppt i mitt huvud iallafall, men jag är inte jätteinsatt i agility så man kanske inte börjar ''hårdträna'' förrens hunden är 3-4 år?
Tjuvparning my
pottytrain1.gif
.

En importerad BC kan reggas i Vallreg/SKK om den är reggad i sitt hemlands FCI anslutna rasklubb eller att den är reggad i ISDS. De som är reggade i sitt lands kennelklubb är i regel pälsmonster à la Pikkupainen.
acevarix.jpg

Hoppas Migo kan luska i detta, visserligen är jag själv ff medlem i SVaK men har dålig koll på nyare uppfödare o linjer.

Jag har anmält en o annan uppfödare till SKK o de har en tendens till att slå hårt om man avsiktligt producerar blandisar eller oreggade hundar. En gång brukar inte vara ett problem, speciellt om man själv anmäler det inträffade till SKK. 3 ggr på raken så blir man garanterat utesluten.
Tyvärr råkar en del illa ut oförskyllt. Somollis tävlade med en dräktig tik som föraren inte visste var dräktig, det var bara en valp som tiken bar högt o inte ens vet kontroll före tävling upptäckte att hon var dräktig. Hon fick regg förbud i två år vill jag minnas (nej jag låg inte bakom den anmälan).

Agility kan man börja tidigt med, dock inga höga hopp vare sig upp, över eller ner innan hundan är OKad vad gäller ED o HD, dessa kan utföras vid 12 månaders ålder. Tikar får inte betäckas innan de blivit 18 månader.

Tjuvparning my
pottytrain1.gif
.

En importerad BC kan reggas i Vallreg/SKK om den är reggad i sitt hemlands FCI anslutna rasklubb eller att den är reggad i ISDS. De som är reggade i sitt lands kennelklubb är i regel pälsmonster à la Pikkupainen.
acevarix.jpg

Hoppas Migo kan luska i detta, visserligen är jag själv ff medlem i SVaK men har dålig koll på nyare uppfödare o linjer.

Jag har anmält en o annan uppfödare till SKK o de har en tendens till att slå hårt om man avsiktligt producerar blandisar eller oreggade hundar. En gång brukar inte vara ett problem, speciellt om man själv anmäler det inträffade till SKK. 3 ggr på raken så blir man garanterat utesluten.
Tyvärr råkar en del illa ut oförskyllt. Somollis tävlade med en dräktig tik som föraren inte visste var dräktig, det var bara en valp som tiken bar högt o inte ens vet kontroll före tävling upptäckte att hon var dräktig. Hon fick regg förbud i två år vill jag minnas (nej jag låg inte bakom den anmälan).

Agility kan man börja tidigt med, dock inga höga hopp vare sig upp, över eller ner innan hundan är OKad vad gäller ED o HD, dessa kan utföras vid 12 månaders ålder. Tikar får inte betäckas innan de blivit 18 månader.
Intressant info :up:

Jag ger mig på luskandet!
Ser fram emot om du hittar något intressant ;)

Tjuvparning my
pottytrain1.gif
.

Jag tror säkert att det är en tjuvparning, föraren/ägaren är aktiv hundsportare. Tiken blev 10 månader den 5/12 2014. Det är precis som Vallhund menade en färgavlad hund från * länk raderad av moderatorn* Det är inte en BC, den är inte avlad på vallningen. Parad med ägarens egen hane.

Frågan är om det inte är brott mot djurskyddslagen att låta henne föda.

Senast ändrad av en moderator:
Suck, verkar krylla av hundar som vill bli 'pappor' nu.

' Vart finns kvinnan i mitt liv? Söker en tjej i passande storlek och ålder. Mitt namn är Milou och jag är född i Augusti 2013. Så jag är nu ca 1,5 år. Jag är en blandraskille på raser som Chihuahua, papillon och pekignes. Någon % av Japanese Chin har jag åxå i mig. Jag är oerhört trevlig och social. Älskar långa skogspromenader, och skulle även passa som aguilityvovve. Alltså väldigt allert och med på noterna när det händer något. Så dessa egenskaper kommer säkert mina avkommor åxå att få Skicka PM till min "mamma" om det finns intresse av att låna mig för parning'

Jag tror säkert att det är en tjuvparning, föraren/ägaren är aktiv hundsportare. Tiken blev 10 månader den 5/12 2014. Det är precis som Vallhund menade en färgavlad hund från * länk raderad av moderatorn* Det är inte en BC, den är inte avlad på vallningen. Parad med ägarens egen hane.

Men den stackaren kan väl omöjligt vara redo att få valpar? Den är ju jätteung :(

Senast ändrad av en moderator:
Suck, verkar krylla av hundar som vill bli 'pappor' nu.

' Vart finns kvinnan i mitt liv? Söker en tjej i passande storlek och ålder. Mitt namn är Milou och jag är född i Augusti 2013. Så jag är nu ca 1,5 år. Jag är en blandraskille på raser som Chihuahua, papillon och pekignes. Någon % av Japanese Chin har jag åxå i mig. Jag är oerhört trevlig och social. Älskar långa skogspromenader, och skulle även passa som aguilityvovve. Alltså väldigt allert och med på noterna när det händer något. Så dessa egenskaper kommer säkert mina avkommor åxå att få Skicka PM till min "mamma" om det finns intresse av att låna mig för parning'
Jag är fullständigt allergisk mot annonser som är skrivna ur djurets synvinkel, som om det är hunden som skrivit annonsen. Blir fan illamående bara jag läser det.

Jag är fullständigt allergisk mot annonser som är skrivna ur djurets synvinkel, som om det är hunden som skrivit annonsen. Blir fan illamående bara jag läser det.
Hundstackaren längtar så klart efter att bli pappa till små söta valpar :P Tur han kan förmedla det till sin människa.

Som sagt, jag vet inte ens om det är lagligt att låta henne föda? Måste ha parats på absolut första löpet!
Eftersom alternativet abort finns så borde det inte vara det! Förutsatt att man vet om parningen i tid. Men vet egentligen inte Heller hur det döms kring tjuvparning, för lagligt att para henne är det ju inte.
Stackars hund :/

Eftersom alternativet abort finns så borde det inte vara det! Förutsatt att man vet om parningen i tid. Men vet egentligen inte Heller hur det döms kring tjuvparning, för lagligt att para henne är det ju inte.
Stackars hund :/
Har en viss känsla av att ägaren nog inte kommer komma så långt med ett argument att han inte visste om tjuvparningen då det ligger på hans ansvar att se till att hundarna inte kommer åt att para sig. Helt klart så har ju något brustit om hundarna kommit åt att para sig, och jag har svårt att tro att man inte märker att det är löp på gång, speciellt inte om man är en erfaren hundmänniska.

Jag tror säkert att det är en tjuvparning, föraren/ägaren är aktiv hundsportare. Tiken blev 10 månader den 5/12 2014. Det är precis som Vallhund menade en färgavlad hund från http://www.ofmarannshome.be/geboren.html . Det är inte en BC, den är inte avlad på vallningen. Parad med ägarens egen hane.

Det där låter ju helt fruktansvärt! Hon är ju mer eller mindre en valp själv, nästan! :(

"En tik får inte paras förrän tidigast i andra löpet och inte tidigare
än vid 18 månaders ålder. "

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_2.pdf

Så, frågan är. Hur går man vidare? Jag har anmält annonsen till Blocket.
Man anmäler till länsstyrelsen, en tik får inte paras innan den blivit 18 månader. Att veterinärer inte vill utföra abort/kastrering på unga dräktiga tikar borde oxå anmälas, Jävla ofog!

Självklart anmäler man även till SKK o SVaK. Tikägaren borde uteslutas eller åtminstone beläggas med registreringsförbud o dito vad gäller tävling/meritering.

Tävlar man (särskilt på denna nivå) bör man ju vara extra noggrann med att hålla koll på sina hundar då det är oförenligt med SKK:s regler att bedriva avel som leder till oregistrerade valpar. Eftersom hanen inte är registrerad i SKK i detta fall så hade det ju inte hjälpt att meddela SKK. Vill man tävla, ställa ut mm. får man aldrig låna ut sin oreggade hund till avel eller låna ut sin reggade hund till avel som leder till oreggad valpar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 607
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar