Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hörde om en som har en hund som är hanhundsilsk (de är en hane) som de nu har röntgat för att de vill använda han i avel. Det blir visserligen renrasigt MEN, jag tycker då att de inte spela nån roll hur snygg den är om den inte tål andra hanar...

Tyvärr är det nog vanligt att dessa hanar används i avel i många raser.

Såg precis en annons med en "unik" hund av kamphundstyp (Såg helt vanlig ut för mig...) som BEHÖVER para sig......?! Jag gissar att dom tagit hunden till en hundpratare?

Näh, det vet väl alla att en hanhund med kulorna kvar måste få sexa emellanåt och en tik med alla tjejbitar kvar måste få bli mamma så hon får momsa till det med små vappisarna precis som hon behööööööver... :banghead:

Jag hatar folk. På fullt allvar. Varför är vi som vi är, vad är det som är sönder? :(

Jag hörde om en som har en hund som är hanhundsilsk (de är en hane) som de nu har röntgat för att de vill använda han i avel. Det blir visserligen renrasigt MEN, jag tycker då att de inte spela nån roll hur snygg den är om den inte tål andra hanar...
Jag håller med. Sånt verkar alldeles för ofta bortförklaras med att det är rastypiskt :/

Fast just den formuleringen är ett krav från blockets sida att man har med. Hos dem är betydelsen att valparna är mer än åtta veckor vid försäljningen (och kanske det där med vaccinerade och vet-besiktade, minns inte, men huvudpoängen är åldern över 8 veckor). Har du inte med den meningen blir inte annonsen godkänd. Så där är en del av felet annonssidans.
Men jag håller med i sak, att hålla på att skriva ut icke-relevanta fakta, som är ett krav för att ens få sälja valparna känns mest som ett sätt att försöka visa att man är mer seriös än man är... Det där med jordbruksverksregistrerade föräldrar är ju något någon som är insatt bara skrattar åt, medan en nybörjare säkert tycker det låter bra och tryggt. Utbildning till hundköpare?

Nu har jag suttit och kikat en del på blocket-annonser (jag vaknade på bra humör idag, så jag kände jag måste genast komma ner på den deprimerande jorden igen...), och där finns många annonser som inte nämner ett ord om SKK?

Nu har jag suttit och kikat en del på blocket-annonser (jag vaknade på bra humör idag, så jag kände jag måste genast komma ner på den deprimerande jorden igen...), och där finns många annonser som inte nämner ett ord om SKK?
Jag tror att kravet är att åldern framgår, att de inte säljs yngre än 8v.

Passa på! För endast 4900 kan du lägga vantarna på en av dessa familjehundar!:up:

"Vår Amstaff hane har blivit pappa till 5 små söta valpar som söker nya och långvariga hem. Passar perfekt som familjehundar eftersom dem inte kommer bli lika stora som en rottweiler och dem kommer att ha vaktinstinkt.

Svarar ej på mejl eftersom den är lånad.

ÄR DU UNDER 20 ÅR SÅ HÖR INTE AV DIG TILL OSS.
DEM ÄR LEV KLARA EFTER DEN 4, BEROR PÅ NÄR VI FÅR VETERINÄRS TID.

Vid leverans:
Chippade.
Vaccinerade.
Avmaskade 2 ggr.

Valparna säljs ej under 8 veckor."

Annars finns det också en 6 månaders Amstaff/Husky-blandning som "mamma och pappa" inte har tid med längre och som är bra på att hitta på hyss. Nähä?:confused:

Annars finns det också en 6 månaders Amstaff/Husky-blandning som "mamma och pappa" inte har tid med längre och som är bra på att hitta på hyss. Nähä?:confused:
Jag blir alltid lika förvånad när folk nämner "busig" och "hyssaktig" som fördelaktiga egenskaper. Visst är det bra om hunden har intresse för lek, men i dessa fall brukar dem snarare syfta till att hunden river sönder soffan, lossar listerna från dörrkarmarna och äter upp allt som är löst och inom räckhåll för den.

Med en riktigt stor sorg i mitt hjärta är jag nu tvungen att sälja mina två hundar! Anledningen är att dom inte kan lämnas själva jag jobbar och det blir ett stort problem för mig och hundarna. Jag ha provat med allt så mkt jag orka o ha inte längre tid!
Texas är en Grand danois på snart 3 månader som söker ett livslångt hem.
Donna är en snart 5 månader gammal jack russell/ beagle

Samma annons :up:

Med en riktigt stor sorg i mitt hjärta är jag nu tvungen att sälja mina två hundar! Anledningen är att dom inte kan lämnas själva jag jobbar och det blir ett stort problem för mig och hundarna. Jag ha provat med allt så mkt jag orka o ha inte längre tid!

"Hunden är tre månader och kan inte lämnas ensam medan jag jobbar! Ve och fasa!" :meh:

Ska man ha hunden ensam mycket kanske två valpar inte var det man skulle köpa....

:arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
:rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:

:cry:

Ingen har väl missat ''kenneln'' som föder upp husky/labbe/vit schäfer/BC/aussie/leonberger-blandisar i olika modeller? Priserna brukar ligga mellan 6000-7500. Tikvalparna brukar vara dyrare och så även hundar med ''coola'' färger (typ blue merle eller blåa ögon). Oftast har dom flera annonser ute på olika valpkullar, vilket får mig att undra, 1. hur många hundar har dom? 2. hur många valpkullar får deras tikar? 3. hur mycket inavel är det? Förut annonserade dom under sitt ''kennelnamn'' men nu för tiden under ett mansnamn, alternativt typ ''husky'' ''hund'' ''säljes'' eller så. Ibland annonserar dom även under olika städer, fast alltid inom samma län, samt varierar annonstexten lite. Förut var det copy-paste på alla annonser, bara att dom ändrade datum o antal, typ..

Ingen har väl missat ''kenneln'' som föder upp husky/labbe/vit schäfer/BC/aussie/leonberger-blandisar i olika modeller? Priserna brukar ligga mellan 6000-7500. Tikvalparna brukar vara dyrare och så även hundar med ''coola'' färger (typ blue merle eller blåa ögon). Oftast har dom flera annonser ute på olika valpkullar, vilket får mig att undra, 1. hur många hundar har dom? 2. hur många valpkullar får deras tikar? 3. hur mycket inavel är det? Förut annonserade dom under sitt ''kennelnamn'' men nu för tiden under ett mansnamn, alternativt typ ''husky'' ''hund'' ''säljes'' eller så. Ibland annonserar dom även under olika städer, fast alltid inom samma län, samt varierar annonstexten lite. Förut var det copy-paste på alla annonser, bara att dom ändrade datum o antal, typ..

Jag har missat det! Det låter ju som valpfabrik, det borde väl rimligen anmälas...? :(

Jag har missat det! Det låter ju som valpfabrik, det borde väl rimligen anmälas...? :(
Just nu har dom ''bara'' en annons ute, med valpar som dom kallar för huskys ;) Dom tog det lugnt ett tag och slutade skriva ut sitt ''kennelnamn'' efter att det skrevs mycket skit om dom på internet. Grannen har en därifrån, en vit schäfer/leonberger x husky. Psyket är katastrofalt.

Det är nog flera som har anmält skulle jag tro, för dom skriver i vissa annonser att ''kenneln är undersökt och godkänd av länsstyrelsen''.

Just nu har dom ''bara'' en annons ute, med valpar som dom kallar för huskys ;) Dom tog det lugnt ett tag och slutade skriva ut sitt ''kennelnamn'' efter att det skrevs mycket skit om dom på internet. Grannen har en därifrån, en vit schäfer/leonberger x husky. Psyket är katastrofalt.

Det är nog flera som har anmält skulle jag tro, för dom skriver i vissa annonser att ''kenneln är undersökt och godkänd av länsstyrelsen''.

:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar