Därför tycker jag det kan vara ok med rasblandingar som cockerspaniel-pudel mixar tex som snart mycket väl kan bli en egen ras. Annars kommer vi aldrig få några nya raser som passar dagens samhälle.och de tror jag är ett måste om hundar ska må bra.
Nix pix, cockerpoo o diverse aandra blandisar kommer aldrig att godkännas av organisationer som samarbetar med FCI, men det är ett gångbart argument för att kränga blandisar för dyra pengar.
Ungefär lika troligt som att SKK skulle godkänna schabrador o att alla köksavlade ditos plötslig skulle kunna reggas som renrasiga.
Visst används utavel för att rädda raser med en farligt låg avelsbas (OBS, avelsbas är inte samma som antalet individer inom en ras), typ smålandsstövaren har jag för mig det var. Förfarandet gjordes med SKKs goda minne samt att det var godkänt innan det startades.
Visst skapas nya raser genom korsningar av olika slag, där ingår inte hejsanhoppsanvalpar av diverse/varierande kombinationer.
Dom jag kommer på på rak arm är dogo argentino för att få fram en ultimat grishund samt eurasier för att få fram en okomplicerad familjehund.
Starcastle här på buke brände ut sig i samband med Sisyfosarbetet att skapa silken windhounds.
SKK godkänner blandrasavel med specifika, mycket väl underbyggda argument, så som t ex Hundskolans schabradorer samt för inte så länge sedan som en reggad kennel fick tillstånd att ta fram en schämall kull, enbart för tjänst o ingen vidare avel på de individer som föddes ur denna kombination. Andra här vet förmodligen mer om hur dessa individer blev.