Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med en riktigt stor sorg i mitt hjärta är jag nu tvungen att sälja mina två hundar! Anledningen är att dom inte kan lämnas själva jag jobbar och det blir ett stort problem för mig och hundarna. Jag ha provat med allt så mkt jag orka o ha inte längre tid!
Texas är en Grand danois på snart 3 månader som söker ett livslångt hem.
Donna är en snart 5 månader gammal jack russell/ beagle

Samma annons :up:
Kanske är lika bra att hundarna får ett nytt hem om ägaren är en "sån" person. Och sen får man hoppas att hen inte skaffar nya valpar efter det (och typ tror att det var fel på hundarna och att en annan valp kanske kan bli lämnad ensam).

Alltså, jag har en hund med tveksam avel och oseriös uppfödare av en renrasig hund. Dock så har jag fått den hunden.
Jag gillar inte blandraser och den enkla anledningen är att det är rätt tydligt att länder med mer oseriös avel och många blandrasen uppenbart ser hunden mer som en slit och släng pryl med många gatuhundar som följd. Och självklart är dessa hundvalpsfabriker helt horribla exempel på hur illa det kan gå.
Många tänker inte längre än att det vore gulligt med valpar från snälla fina sällskapshunden Molly. sen har jag viss förståelse för de hundägare som bryr sig om sina hundar och valpar av blandraser och faktiskt sköter sig och tar ansvar kan känna sig påhoppade!
sån här avel gör att hundar i längden mister lite av sin status. Man kan bara ta bort den om det inte passar.

Därmed inte sagt att jag gillar renrasavel fullt ut heller. Jag gillar själv ideen och tanken men med rasklubbar och kennelklubbar som mer värnar om utseende än både hälsa och mentalitet och till och med missbildningar inom vissa raser kommer jag heller aldrig förstå eller tycka är ok.
Men så finns det ju i varje ras några eldsjälar som jobbar för bevarandet av rasen. Och det är den aveln som jag i fortsättningen alltid kommer att stötta.

Jag är inte emot att börjar avla på nya blandisar för att skapa nya raser.
Alla raser är i grund och botten ett resultat att inkorsade raser, och de allra flesta raser är starkt inavlade eller linjeavlade på bara en eller par individer som är i grund för en hel ras, dvs nästan alla hundar i rasen går till baka till den eller de hundarna.
Därför tycker jag det kan vara ok med rasblandingar som cockerspaniel-pudel mixar tex som snart mycket väl kan bli en egen ras. Annars kommer vi aldrig få några nya raser som passar dagens samhälle.och de tror jag är ett måste om hundar ska må bra.
Långt ifrån alla idag renrasiga hundar används till det de var tänkt-för att det inte finns tillräckligt många ägare till antalet valpar som föds.
Vi måste tänka på att långt i från alla länder är så aktiva med sina hundar som vi trots allt är!
Som vi vet så drabbar det mest hunden som inte får sina behov tillfredställda-därför kan jag tycka att det finns behov att att blanda ut vissa raser med andra behov
(jag säger inte att just denna blir en rasblanding som är passande eller ens bra-det tror jag inte!- för stadsmänniskan-det vara bara som ett ex på nyare korsningar ) Men vi behöver nya raser som är rent avlade för att vara just sällskaps och familjehundar helt enkelt.

Väldigt många ialla fall.
Håller med Migo i det här fallet, det behövs inte korsas fram nya raser, en del raser kan behöva nytt blod men det ska ske kontrollerat. Andra raser behöver uppfödare och domare som håller sig till vad som står som rasstandard och inte de nya avarter som avlats fram de senaste 50 - 100 åren, en återgång till den ursprungliga representanten av sin ras när de var mer funktion än lyte som premierades.

Jag orkar inte ta diskussionen med en granne vars syster har köpt en "framavlad" blandis från en "uppfödare" som redan haft ett par kullar av samma kombination. Den hunden är ju sååå mycket bättre och friskare än andra raser för den är ju en blandning på två trevliga småhundar, en liten shitblandning. Vi nöjer oss med att det är hennes åsikt och jag delar den inte. :grin:

Med en riktigt stor sorg i mitt hjärta är jag nu tvungen att sälja mina två hundar! Anledningen är att dom inte kan lämnas själva jag jobbar och det blir ett stort problem för mig och hundarna. Jag ha provat med allt så mkt jag orka o ha inte längre tid!
Texas är en Grand danois på snart 3 månader som söker ett livslångt hem.
Donna är en snart 5 månader gammal jack russell/ beagle

Samma annons :up:

Jag önskar att jag hade något att säga till detta, men det enda jag kan nog säga hopsummerat och kort är en :confused:

Att man inte kan lämna valpar ensamma hemma är väl ett av de första sakerna man får reda på när man skaffar en valp?

De flesta raser är inte blandningar, utan snarare tvärtom. Det har funnits olika hundtyper som blivit lika, oftast genom geografisk isolation, som skotska småterriers. Sen har några entusiaster bestämt mer exakt hur just den hundtypen "ska" se ut, och avlat på de som bäst svarade mot mallen. Enklaste sättet att få fram enhetliga hundar är ju linjeavel och avelsmatadorer, och för hundra år sen var man inte medveten om vilken farlig väg man var inne på.

Nu vet man det, och faktiskt är många rasklubbar mycket uppmärksamma på det, och ställer krav på max inavelsgrad, och försöker påverka uppfödarna att undvika att vissa linjer blir för dominerande.

Att blanda existerande raser för att få fram nya fungerar om man a) vet vad man vill ha fram och b) kan hålla många avelsdjur i flera generationer och helt krasst slår ihjäl de valpar som inte håller måttet. Varianten c) att flera småuppfödare på olika håll gör samma sak brukar mest resultera i gräl....

Därför tycker jag det kan vara ok med rasblandingar som cockerspaniel-pudel mixar tex som snart mycket väl kan bli en egen ras. Annars kommer vi aldrig få några nya raser som passar dagens samhälle.och de tror jag är ett måste om hundar ska må bra.
Nix pix, cockerpoo o diverse aandra blandisar kommer aldrig att godkännas av organisationer som samarbetar med FCI, men det är ett gångbart argument för att kränga blandisar för dyra pengar.
Ungefär lika troligt som att SKK skulle godkänna schabrador o att alla köksavlade ditos plötslig skulle kunna reggas som renrasiga.

Visst används utavel för att rädda raser med en farligt låg avelsbas (OBS, avelsbas är inte samma som antalet individer inom en ras), typ smålandsstövaren har jag för mig det var. Förfarandet gjordes med SKKs goda minne samt att det var godkänt innan det startades.

Visst skapas nya raser genom korsningar av olika slag, där ingår inte hejsanhoppsanvalpar av diverse/varierande kombinationer.

Dom jag kommer på på rak arm är dogo argentino för att få fram en ultimat grishund samt eurasier för att få fram en okomplicerad familjehund.

Starcastle här på buke brände ut sig i samband med Sisyfosarbetet att skapa silken windhounds.

SKK godkänner blandrasavel med specifika, mycket väl underbyggda argument, så som t ex Hundskolans schabradorer samt för inte så länge sedan som en reggad kennel fick tillstånd att ta fram en schämall kull, enbart för tjänst o ingen vidare avel på de individer som föddes ur denna kombination. Andra här vet förmodligen mer om hur dessa individer blev.

Fast många hundar passar väl dagens samhälle? Vi har ju en uppsjö med olika hundraser att välja emellan, och de som korsar hundar för att få fram specifika hundar för bruks och jakt kan ju alltid fortsätta göra det dom gör utan att behöva få den som en ras och godkänd (som t.ex de ovannämnda schabradorer och schämallar)

Nu har jag suttit och kikat en del på blocket-annonser (jag vaknade på bra humör idag, så jag kände jag måste genast komma ner på den deprimerande jorden igen...), och där finns många annonser som inte nämner ett ord om SKK?
Jag kikade på det, de har tagit bort den formuleringen.
Tidigare stod det att man var tvungen att ha med "Säljes enl SKK/SVERAK (? visst heter den så, kattvarianten?) regler" och syftade då på hundvalp äldre än 8 veckor och kattunge äldre än 12? 16? veckor.
Nu har sidan istället en liten bockruta där man som säljare intygar att valpen är äldre än 8 veckor och kostar minst 1000:-.
Vet inte när de ändrade från "skks regler" till bockrutan, när jag sålde valp 2011 var det "skks regler" som gällde, och uppenbart lever en hel del försäljarna kvar i denna värld. *suck*

Jag kikade på det, de har tagit bort den formuleringen.
Tidigare stod det att man var tvungen att ha med "Säljes enl SKK/SVERAK (? visst heter den så, kattvarianten?) regler" och syftade då på hundvalp äldre än 8 veckor och kattunge äldre än 12? 16? veckor.
Nu har sidan istället en liten bockruta där man som säljare intygar att valpen är äldre än 8 veckor och kostar minst 1000:-.
Vet inte när de ändrade från "skks regler" till bockrutan, när jag sålde valp 2011 var det "skks regler" som gällde, och uppenbart lever en hel del försäljarna kvar i denna värld. *suck*

Åhå, tack för förklaringen. :up:

• Gilla
Reactions: Laa
Fast många hundar passar väl dagens samhälle? Vi har ju en uppsjö med olika hundraser att välja emellan, och de som korsar hundar för att få fram specifika hundar för bruks och jakt kan ju alltid fortsätta göra det dom gör utan att behöva få den som en ras och godkänd (som t.ex de ovannämnda schabradorer och schämallar)

Kan bara hålla med. Vi har sådär 200 raser i Sverige idag, så någon borde väl passa?

Diverse poo-blandningar verkar korsas fram utan någon som helst tanke mer än att det ska bli söta valpar. Avelsmål? Vad är det?

när jag sålde valp 2011 var det "skks regler" som gällde, och uppenbart lever en hel del försäljarna kvar i denna värld. *suck*

Men det är ju ren lögn att skriva så på blandisannonser. Enligt SKKs regler ska ju hunden vara registrerad före köp. Väldigt få blandisar är ju reggade...

Modern är Berner sennen/schäfer/bordercollie och pappan rottweiler/dobermann
Valparna är efter två "lugna fina föräldrar" - för risken är ju inte alls att det blir jävligt krävande valpar ändå med tanke på raserna? :banghead::banghead:

Modern är Berner sennen/schäfer/bordercollie och pappan rottweiler/dobermann
Valparna är efter två "lugna fina föräldrar" - för risken är ju inte alls att det blir jävligt krävande valpar ändå med tanke på raserna? :banghead::banghead:

Friska lär de bli också... Schäfer, berner, rottis, dobbe (vet väldigt lite om bc) - där finns ju inte trehundra saker att passa sig för. *suck*

Kan bara hålla med. Vi har sådär 200 raser i Sverige idag, så någon borde väl passa?

Diverse poo-blandningar verkar korsas fram utan någon som helst tanke mer än att det ska bli söta valpar. Avelsmål? Vad är det?

Det är ju s.k designerhundar som blev en stor trend i USA. Idén var helt enkelt att sälja designerhundvalpar med söta blandrasnamn vs. någon jycke ifrån härbärget. Rätt så synd då många hundar bor på härbärgen där borta och många utav dom tyvärr avlivas, medan folk köper en "labradoodle" för att det låter 'finare' och ev. kanske i tron om att det ska bli en ras någon dag. :( Man kan nog lätt hitta sådana blandraser på härbärgen (du kan ju t.om hitta renrasiga hundar där! Hundar är ju som bekant slit-och-slängvaror där borta i USA, som katter är här).

Däremot skulle jag vara nyfiken på varför t.ex labradoodles och sådana korsningar bör bli till en ras? :confused: Finns det folk engagerade till det, då det är jättesvårt att grunda en ny hundras?

Alla doodle-korsningar är väl främst för att de ska bli "allergivänliga" tycker jag mig ha läst (eller i alla fall uppfattat det som).
För alla vet väl att allergiker tål pudlar :banghead:

Alla doodle-korsningar är väl främst för att de ska bli "allergivänliga" tycker jag mig ha läst (eller i alla fall uppfattat det som).
För alla vet väl att allergiker tål pudlar :banghead:

Oh ja, alla allergiker tål dem alltid, precis som att alla allergiker alltid tål tex bichoner.
(Såg senast igår en 9 veckor gammal "bichon"-valp som omplacerades eftersom det allergiska barnet hemma reagerade på hunden som köpts för att den skulle vara allergivänlig...)

Ja men just det, precis som att alla sibiriska katter ska vara allergivänliga, och maine coons har man ju hört det också.

Folk är lite för optimistiska ibland när det gäller "allergivänliga" raser. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar