Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade ju en havanaishane. Jättefin och trevlig, renrasig och reggad, från en väldigt seriös uppfödare,friska och sunda föräldrar. En jättefin hund mentalt och exteriört. Dock inte en tanke på avel eftersom jag inte alls har den kunskapen/intresset. En kompis ville låna honom för parning. De har en tik som är 75% cavalier och 25% frisé. Hon ser ut lite som en havanais. Eftersom hon är så trevlig och flera i grannskapet har bett om en valp från henne så tänker de para henne och " öka på semesterkassan". Men eftersom tikens pappa ( cavalier) har hjärtfel vill de para med en frisk havanais för att få in friskare linjer i valparna... Ehh... två fel gör inte ett rätt...

Vi hade ju en havanaishane. Jättefin och trevlig, renrasig och reggad, från en väldigt seriös uppfödare,friska och sunda föräldrar. En jättefin hund mentalt och exteriört. Dock inte en tanke på avel eftersom jag inte alls har den kunskapen/intresset. En kompis ville låna honom för parning. De har en tik som är 75% cavalier och 25% frisé. Hon ser ut lite som en havanais. Eftersom hon är så trevlig och flera i grannskapet har bett om en valp från henne så tänker de para henne och " öka på semesterkassan". Men eftersom tikens pappa ( cavalier) har hjärtfel vill de para med en frisk havanais för att få in friskare linjer i valparna... Ehh... två fel gör inte ett rätt...
"Öka på semesterkassan". Tror att dem kommer bli tämligen besvikna när dem märker att dem där 5000 x X antal valpar i kullen inte är pengar som oavkortade går ned i fickan... Få verkar inse vilka kostnader det är att ta valpar, inte ens blandrasvalpar är gratis, så vida man inte tillhör kategorin som skiter i både vaccination, ID-märkning osv.

För att inte tala om inredning, tapeter o golvlister etc om det handlar om lite större raser. En JRT uppfödare jag känner fick sanera hela hallen o köket där valparna bodde efter att valpspekulanter tagit med sig valpsjuka it via sina skor.

För att inte tala om inredning, tapeter o golvlister etc om det handlar om lite större raser. En JRT uppfödare jag känner fick sanera hela hallen o köket där valparna bodde efter att valpspekulanter tagit med sig valpsjuka it via sina skor.
Uscha...

Nä den där idéen med att föda upp hundar för att tjäna pengar är allmänt naiv och ologisk om man är det minsta lilla insatt. Hade det varit gratis att ta valpar hade priserna inte sett ut som dem gör.

Uscha...

Nä den där idéen med att föda upp hundar för att tjäna pengar är allmänt naiv och ologisk om man är det minsta lilla insatt. Hade det varit gratis att ta valpar hade priserna inte sett ut som dem gör.
RRs får stora kullar... blir mycket slitage innan de är flygfärdiga.

Har jag sagt något om att mina hundar räckt som underlag ? Självklart var min hund och dennes valpar inte tillräckligt för att göra en bedömning, men som jag även nämnde och kan förtydliga så känner jag en hel del uppfödare där dom placerat ut äldre tikar som aldrig visat minsta skendräktighet tidigare och som blivit det i nytt hem som lite mer bortskämda ensamhundar. Inte bara en, utan rätt många uppfödare har märkt av det :)

Däremot så bör väl givetvis inte en hund som blir sjuk av sin skendräktighet gå i avel - lika lite som en tik ska gå i avel pga skrönan att skendräktighet blir bättre efter en valpkull...

Det jag vill ha fram är att allting inte är svart eller vitt och att dra en i övrigt mycket bra tik ur avelsplanerna pga att hon blir skendräktig i viss mån, är för mig personligen galet. Snart finns inga hundar kvar alls att avla på, då det finns långt viktigare saker att få bort (sjukdomar och övriga defekter t ex) :)

I övrigt så är skendräktighet en naturlig grej, då kroppens hormoner säger att tiken är dräktig oavsett om den är parad eller ej. Huruvida den sen visar knappt synbara, större eller grava symptom kan bero på mycket. Foder, hull, aktivitet, tillgång till "låtsasvalpar" osv osv. En tik som blir skendräktig hos mig, kanske inte alls skulle bli det om hon flyttade till någon annan. Mycket saker spelar in. Sen att vissa individer kanske har lättare att bli det är andra, är osagt - så kan det mycket möjligt vara. Men jag har märkt att dom tikar jag haft som är mer "mammiga" och mer närhetskrävande, har lättare för att visa någon form av skendräktighet än tikar som är mer självständiga.

Att det går i arv trodde jag det inte rådde någon tvekan om. Rejält skendräktiga tikar brukar lämna liknande avkommor, men om hunden inte arbetas märks det såklart mindre. Avlar man arbetshundar är skendräktighet väldigt viktigt att ta hänsyn till då det inte duger att arbetshunden är ur funktion två gånger om året. En arbetshund ska helst inte kunna bli rejält skendräktig oavsett yttre omständigheter. Själv är jag rätt allergisk mot bortförklaringar om mat, motion och liknande.

Att det går i arv trodde jag det inte rådde någon tvekan om. Rejält skendräktiga tikar brukar lämna liknande avkommor, men om hunden inte arbetas märks det såklart mindre. Avlar man arbetshundar är skendräktighet väldigt viktigt att ta hänsyn till då det inte duger att arbetshunden är ur funktion två gånger om året. En arbetshund ska helst inte kunna bli rejält skendräktig oavsett yttre omständigheter. Själv är jag rätt allergisk mot bortförklaringar om mat, motion och liknande.

Nu har jag ingen tik som blir skendräktig som ska gå i avel, så det är inte därför jag skrev detta ;)
men som jag ser det så är allting inte svart eller vitt ändå och huruvuda det är ärftligt eller inte känns lite tveksamt i vissa lägen - enligt mig. Men jag behöver inte fundera på det själv för tillfället då jag inte är i den sisten att behöva välja eller välja bort :)

Det finns en i Skåne som verkligen pumpar ut chokladfärgade "pomchi"s! Jag undrar verkligen hur många hundar den personen har, eller om de kör slut på ett par tikar i taget...

Nix pix, cockerpoo o diverse aandra blandisar kommer aldrig att godkännas av organisationer som samarbetar med FCI, men det är ett gångbart argument för att kränga blandisar för dyra pengar.
Ungefär lika troligt som att SKK skulle godkänna schabrador o att alla köksavlade ditos plötslig skulle kunna reggas som renrasiga.

Det är inte FCI i första hand som godkänner raser det brukar vara rasens hemlands kennelklubb och sen FCI och då brukar SKK godkänna dem.
Men jag gillar varken FCI eller SKK särskilt mycket.

Det var inte cockerpro jag menade! Det är blandrasavel!

Visst används utavel för att rädda raser med en farligt låg avelsbas (OBS, avelsbas är inte samma som antalet individer inom en ras), typ smålandsstövaren har jag för mig det var. Förfarandet gjordes med SKKs goda minne samt att det var godkänt innan det startades.

Visst skapas nya raser genom korsningar av olika slag, där ingår inte hejsanhoppsanvalpar av diverse/varierande kombinationer.

det var det jag menade med att nästan alla raser är utblande med något helt annat! tex min ras collien "förbättades" med borzoi. tex min förra ras nova scotia duck tolling retriever med setter och andra raser.

Dom jag kommer på på rak arm är dogo argentino för att få fram en ultimat grishund samt eurasier för att få fram en okomplicerad familjehund.

Starcastle här på buke brände ut sig i samband med Sisyfosarbetet att skapa silken windhounds.

SKK godkänner blandrasavel med specifika, mycket väl underbyggda argument, så som t ex Hundskolans schabradorer samt för inte så länge sedan som en reggad kennel fick tillstånd att ta fram en schämall kull, enbart för tjänst o ingen vidare avel på de individer som föddes ur denna kombination. Andra här vet förmodligen mer om hur dessa individer blev.

Senast ändrad:
Dagens blocket...
- Blandras säljes. Inte ett ord om varken storlek eller raser. Endast seriösa köpare ombedes. Javisst, jag vill ha en hund oavsett egenskaper, tack. Jätteseriöst :/

- Valpar levereras till Gbg och Sthlm. Inte ett ord om varken föräldrar eller vad uppf. bor.

Vad sägs om
"Och eftersom pojkar inte verkar vara " inne"
SÄNKER matte priset så får vi hoppas att något , vill ta hand om oss och älska och
fostra oss, och ha oss som familjemedlemmar"

Det kan inte ha något att göra med att en blandning mellan border collie och någon dvärgpudelmix inte är det mest lämpliga och att folk faktiskt vill ha annat..? :cool:

Amstaff/karelare någon? Uppvuxna utan mamma dessutom eftersom hon dog när de var några dagar gamla. Endast 3500 spänn. Nästan så man har lust att slå till ;)

Min gissning: PERFEKTA sällskapshundar. Alltså, så perfekta så att alla golvmoppar i världen kan slänga sig i väggen. Eventuellt en pytteliten gnutta jaktlust, men som allas vår hundexpert säger; så länge man älskar hunden så kommer den när man ropar!

alltså :banghead::banghead::banghead::banghead:

Var det inte en liknande korsning som låg ute för omplacering för ett tag sen? Som hade ganska stora mentala problem.

Hej ! Vi söker efter en tik till våran Gizmo som vi vill ha en valp efter. Han är en blandning mellan collie,border collie ,schäfer och trevueren. Tiken får gärna vara i någon av dessa raser eller liknande . Gizmo har ett bra psyke och hälsa

Inte direkt om den här annonsen men jag tycker att det inte är krav på körkort/kunskap för att köpa hund är dåligt, att det inte finns några som helst krav på kunskap i genetik mm. för att få föda upp hundar är obegripligt :rage:

Här folk så obegripligt "romantiska" att de tror de kan då en kopia av sin hund genom att ta valpar på den? Kraven på partnern som efterfrågas i dessa annonser är ju ofta inte högre än att de råkar ha en livmoder eller testiklar. Vill man ha en som är så lik som möjligt ska man ju ha ett helsyskon.

@eil
alltså :banghead::banghead::banghead::banghead:

Var det inte en liknande korsning som låg ute för omplacering för ett tag sen? Som hade ganska stora mentala problem.

Inte direkt om den här annonsen men jag tycker att det inte är krav på körkort/kunskap för att köpa hund är dåligt, att det inte finns några som helst krav på kunskap i genetik mm. för att få föda upp hundar är obegripligt :rage:

Här folk så obegripligt "romantiska" att de tror de kan då en kopia av sin hund genom att ta valpar på den? Kraven på partnern som efterfrågas i dessa annonser är ju ofta inte högre än att de råkar ha en livmoder eller testiklar. Vill man ha en som är så lik som möjligt ska man ju ha ett helsyskon.

Det bästa vore helt klart att blanda med aussie eller varför inte cattledog - då blir det ju så häftiga färger! För jag menar hanhunden har ju ändå ett bra psyke och hälsa, då behöver väl inte tiken ha det också?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar