Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pudlars päls tåls visserligen bra av många allergiker, i synnerhet om man badar hunden ofta. Och det gör många pudelägare ändå, pälsvård till :devil: hör till pudelägandet. Men att då blanda in en annan, icke "allergivänlig" ras? Av vilken anledning? För att få ett annorlunda psyke?

Förmodligen kan man få fram en hund med pudelaktig päls och labbeaktigt sätt, men det tar x antal generationer, inte någon enstaka förstagenerationskorsning. De flesta valparna kommer inte att motsvara målet, vad gör man med dem? Och för att komma fram till målet någorlunda snabbt är bästa sättet inavel...och var har vi då hamnat?

Med en riktigt stor sorg i mitt hjärta är jag nu tvungen att sälja mina två hundar! Anledningen är att dom inte kan lämnas själva jag jobbar och det blir ett stort problem för mig och hundarna. Jag ha provat med allt så mkt jag orka o ha inte längre tid!
Texas är en Grand danois på snart 3 månader som söker ett livslångt hem.
Donna är en snart 5 månader gammal jack russell/ beagle

Samma annons :up:
Stackars valpar :(

Med en riktigt stor sorg i mitt hjärta är jag nu tvungen att sälja mina två hundar! Anledningen är att dom inte kan lämnas själva jag jobbar och det blir ett stort problem för mig och hundarna. Jag ha provat med allt så mkt jag orka o ha inte längre tid!
Texas är en Grand danois på snart 3 månader som söker ett livslångt hem.
Donna är en snart 5 månader gammal jack russell/ beagle

Samma annons :up:

Ungefär som en valp för nåt år sen som såldes (vidare) 10v gammal eftersom ägaren skulle börja jobba igen efter jul. Tänker man inte alls innan man skaffar hund?

Verkar ju inte funnits en seriös uppfödare bakom där heller. Dels för att de aldrig hade fått köpa hund utan en plan (förutsatt att köparen är ärlig då), och dels för att seriösa uppfödare förmodligen tagit tillbaka valpen efter en vecka.

Men det är ju ren lögn att skriva så på blandisannonser. Enligt SKKs regler ska ju hunden vara registrerad före köp. Väldigt få blandisar är ju reggade...

Jag tror att totala formuleringen var något i stil med "säljes enligt SKKs regler om att inte sälja valpar under åtta veckor", men forkortades ofta till bara "enl skks regler".
Jo, det är ju lögn, och jag antar att det är pga påtryckningar från SKKs och katt-klubbens sida som det nu är en bockruta istället, och inget krav på skk-meningen, men säljarna har ju upptäckt att skk ses som en kvalitetsstämpel som oerfarna hundköpare faller för. Varför varför varför ska det vara så svårt att googla "vad ska man tänka på när man köper hund" innan man köper hund? *suck*

Suck. Folk som har tikar som blir extremt skendräktiga och ändå tar valpar på dem... Blir ju kul för de tikvalpar som ärver den "typen" av skendräktighet och för deras blivande ägare...

Suck. Folk som har tikar som blir extremt skendräktiga och ändå tar valpar på dem... Blir ju kul för de tikvalpar som ärver den "typen" av skendräktighet och för deras blivande ägare...

Fast det där är en sanning med modifikation och om det är ärftligt eller inte det vete tusan. Det finns exempel på många tikar som aldrig varit skendräktiga hos uppfödaren eller i flock med fler hundar, men som blir gräsligt skendräktiga om dom flyttar till hem där dom blir bortskämda ensamhundar. Så många faktorer spelar in :)
Min enda shar-peitik jag tog valpar på, blev alltid lite skendräktig efter löp - men inget störande. Dock blev hon enormt skendräktig efter sin enda valpkull - så pass att hon fick bli kastrat senare. Ingen av hennes 3 döttrar blev skendräktiga någonsin.

Frågan är om man kan avgöra hurvida det är ärftligt eller inte på bara en hund och dess valpar.... Om man förenklar det jättejättemycket och typ hittar på en gen (och döper den till något som redan är upptaget):
SS - blir inte märkbart skendräktig
Ss - blir lite skendräktig (med olika kraftighet)
ss - blir sjukt skendräktig

Såå... Din shar pei kanske var Ss och valparnas pappa SS... Sumsumrarum det är för lite material att göra en sådan bedömning på.

Frågan är om man kan avgöra hurvida det är ärftligt eller inte på bara en hund och dess valpar.... Om man förenklar det jättejättemycket och typ hittar på en gen (och döper den till något som redan är upptaget):
SS - blir inte märkbart skendräktig
Ss - blir lite skendräktig (med olika kraftighet)
ss - blir sjukt skendräktig

Såå... Din shar pei kanske var Ss och valparnas pappa SS... Sumsumrarum det är för lite material att göra en sådan bedömning på.

Har jag sagt något om att mina hundar räckt som underlag ? Självklart var min hund och dennes valpar inte tillräckligt för att göra en bedömning, men som jag även nämnde och kan förtydliga så känner jag en hel del uppfödare där dom placerat ut äldre tikar som aldrig visat minsta skendräktighet tidigare och som blivit det i nytt hem som lite mer bortskämda ensamhundar. Inte bara en, utan rätt många uppfödare har märkt av det :)

Däremot så bör väl givetvis inte en hund som blir sjuk av sin skendräktighet gå i avel - lika lite som en tik ska gå i avel pga skrönan att skendräktighet blir bättre efter en valpkull...

Det jag vill ha fram är att allting inte är svart eller vitt och att dra en i övrigt mycket bra tik ur avelsplanerna pga att hon blir skendräktig i viss mån, är för mig personligen galet. Snart finns inga hundar kvar alls att avla på, då det finns långt viktigare saker att få bort (sjukdomar och övriga defekter t ex) :)

I övrigt så är skendräktighet en naturlig grej, då kroppens hormoner säger att tiken är dräktig oavsett om den är parad eller ej. Huruvida den sen visar knappt synbara, större eller grava symptom kan bero på mycket. Foder, hull, aktivitet, tillgång till "låtsasvalpar" osv osv. En tik som blir skendräktig hos mig, kanske inte alls skulle bli det om hon flyttade till någon annan. Mycket saker spelar in. Sen att vissa individer kanske har lättare att bli det är andra, är osagt - så kan det mycket möjligt vara. Men jag har märkt att dom tikar jag haft som är mer "mammiga" och mer närhetskrävande, har lättare för att visa någon form av skendräktighet än tikar som är mer självständiga.

Suck. Inte ens i en fotogrupp på fb kommer man ifrån..
" blandraser är många gånger betydligt bättre och friskare än renrasigt! Och du får det bästa från fler världar"
och goldendoodle är en fantastisk ras som är erkänd i flera länder i världen... :banghead:
För att någon la ut en bild på sin blandrashund. (gruppen är ju inte ens för hundar!)

På tal om doodle. Borderdoodle :up: det var ju bara att vänta sig. Allergivänliga OCH självuppfostrade!

Eller en "uppfödare" som har två kullar till salu nu. Ena bernersennen/golden och andra bernersennen/golden/new foundland. Dessutom den gamla modellen golden som är större o grövre än dagens modell. Japp, alla vet ju att golden har blivit mindre med tid av dagens avel.. :meh:

Eh ja, jag är lite uttråkad o då är blocket aldrig fel!

Mindy är en blandning mellan Phalene o Tibetansk Spaniel, är 6 år gammal och har för 4 år sedan haft en kull då hon fick 4 underbara vappar. Hon var en sk perfekt mamma och älskade sina små så in i norden, slutade aldrig att "leka, busa och uppfostra dom" :)
Den förra pappan finns tyvärr inte i livet, varpå vi nu söker ngn annan fin blivande pappa där ute.
Mindy är en mkt självständig, självsäker, lugn, harmonisk, lekfull och mysig på alla vis. Väldigt lättlärd och står med alla tassarna på jorden. Vi söker därför en likasinnad hane på alla plan.
De raser vi gärna ser är något eller några av följande:
Pekingese
Japanese chin
Tibetansk Spaniel
King charles spaniel
Lhasa Apso
Phalene (papillon med hängande öron)
Pomeranian (den större varianten)
Malteser
och/eller liknande ras/raser, dock är långhårig ett viktigt önskemål.
Ser helst att han har hängande öron och inte är helt mörkbrun eller helsvart.
Viktigt är att din hane är fullt frisk och inte vara "stissig, skällig, ettrig" då vi gärna vill ha lugna, harmoniska och lekfulla, mysiga valpar/hundar
Vi tänkte oss en Tack-summa på 1500-2500:- som ett engångsbelopp när ev valpar kommit om minst 3st. Alt kan en valp erhållas vid önskemål, då du/ni får första tjing :)

Jag blir mörkrädd när jag ser vissa annonser. Denna gång om en "erfaren chihuahua hane" till avel. 2 år och har redan 6 kullar bakom sig:crazy: Fast å andra sidan går även blandrastikar bra....

Senaste skörden. Siborgy eller Horgy?
QsL4b6K.jpg

Jag kan förstå tjusningen med Klai kee, men denna?

Flera aspiranter:
http://www.huffingtonpost.com/2014/01/29/mixed-breed-dogs_n_4688026.html

"Letar fortfarande liten kompis! Ej valp. Krav att hunden är social och gillar andra hundar och inte skäller tills jag blir vräkt. Sen är allt från chihuahua/pappilon/jack russel m.m intressant. Kan inte lägga för stor summa direkt. Så antingen bra pris elr avbetalning."

:banghead: :banghead: :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar