Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Migo @vallhund
Har lyckats luska fram vad tiken heter, men hittar den inte på hunddata. Är inte alla SKK-reggade hundar med där? Eller är det en myt att den är SKK-reggad? Border collies är en hel djungel hur dom reggas och inte reggas i olika länder, jag ser ut såhär :confused: :D

@Migo @vallhund
Har lyckats luska fram vad tiken heter, men hittar den inte på hunddata. Är inte alla SKK-reggade hundar med där? Eller är det en myt att den är SKK-reggad? Border collies är en hel djungel hur dom reggas och inte reggas i olika länder, jag ser ut såhär :confused: :D
Tiken finns inte där. Antingen är de n inte inreggad eller så är den det nyligen... syskon finns reggat.

BC i Sverige reggas i SKK och kan även reggas in i ISDS. ISDS -hundar kan reggas in i SKK men SKK-hundar tror jag måste avlägga arbetsprov för att reggas i ISDS.

BC i Sverige reggas i SKK och kan även reggas in i ISDS. ISDS -hundar kan reggas in i SKK men SKK-hundar tror jag måste avlägga arbetsprov för att reggas i ISDS.
Tack! Lite OT.
Men om en BC reggas i sitt lands FCI-anslutna kennelklubb, måste den då ha arbetsmeriter ALLTID, eller finns det länder där det inte behövs? Om man sen importerar till Sverige och vill regga i SKK, hur funkar det då med arbetsmeriter? Jag antar att arbetsmeriter krävs i ISDS iallafall?

Nej, Sverige är ensamma om att ha arbetsprov för registrering av avkomma. ISDS kan man regga in hundar på merit, dvs den ska visas upp för två representanter som kan intyga att den ser ut, beter sig och arbetar som en border collie. SKK registrerar glatt in hundar från andra fci-klubbar vilket gör att det finns ett stort kryphål i SVaKs annars eminenta arbetskrav för registrering. Detta nyttjas av en del som systematiskt importerar färgavlade pälsbollar. Som tur är får de ju i sin tur inte avlas på utan VP! Just nu jobbar SVaK dessutom på att ta fram ett mer omfattande VP som ska förhindra att hundar godkäns på ren lydnadsvallning. Det är inte lydnad vi ska avla på, utan vallning!

Jag har haft både blandras och renrasiga hundar. Tycker inte illa om blandraser, tror inte att det är någon som gör det. Däremot kan jag bli tokig på folk som inte fattar att blandrasaveln ofta är oseriös. Många människor, jag själv t.ex (visserligen var jag bara ett barn och skyller allt på mina föräldrar ;-)) har varit enormt klantig och okunnig vilket resulterade i blandrasvalpar.
Min shibatik gick ut för att kissa på landet och kom hem glad i hågen. På smällen naturligtvis. Valparna, två stycken nedkom, den ena dödfödd den andra kom ut under svårigheter hos vetten, tikens första kull. Hon var tio år.
Vi behöll valpen som klarade sig. Det var en underbar tik med ett fantastiskt lynne. Tyvärr fick hon cancer och dog vid tio års ålder. Mamman blev tretton och pappan som vi tack vare utseendet på valpen lyckades lokalisera blev sjutton år. Jag gillar blandraser, verkligen! Men de är förmodligen inte friskare än renrasiga hundar vilket många verkar vilja påstå. Det finns säkert seriösa människor inom blandrasaveln också, inom jakt är det väl relativt vanligt har jag förstått, men det finns oerhört mycket mer forskning inom aveln om man väljer en renrasig hund.
Att köpa en hund för att den är billig tror jag inte är ett bra drag, jag vill veta att aveln har gått rätt till och att jag inte sponsrar oseriösa människor som då väljer att ta fler kullar för att tjäna pengar.

Nej, Sverige är ensamma om att ha arbetsprov för registrering av avkomma. ISDS kan man regga in hundar på merit, dvs den ska visas upp för två representanter som kan intyga att den ser ut, beter sig och arbetar som en border collie. SKK registrerar glatt in hundar från andra fci-klubbar vilket gör att det finns ett stort kryphål i SVaKs annars eminenta arbetskrav för registrering. Detta nyttjas av en del som systematiskt importerar färgavlade pälsbollar. Som tur är får de ju i sin tur inte avlas på utan VP! Just nu jobbar SVaK dessutom på att ta fram ett mer omfattande VP som ska förhindra att hundar godkäns på ren lydnadsvallning. Det är inte lydnad vi ska avla på, utan vallning!
R.O.M ade hundar (Registerd on Merit) skall ha vunnit två tävlingar med minst 25 startande hundar (kommit in på bästa plats) i vallningstävlingar arrangerade av ISDS o för två olika domare. Dessa tävlingar är svårare än SVaKs Internationella klass.
Sist jag kollade var det bara innehavaren av Somollis kennel som lyckats med den bravaden med två hundar.

Största kryphålet är att importerade dräktiga tikar får sina valpar reggade, numera tack o lov inte om pappan är svenskreggad, det kryphålet täpptes igen efter att TV Turbos sperma inseminerat två brittiska tikar o sedan importerades dräktiga till Sverige. Turbo klarade inte den tidens LP som det hette då.

Svarta blaffor? Jag ser bara skuggor.

Därimot ser den ju ut att ha ben som en corgi typ.
Var det skuggor? Svårt att se när jag inte lyckades få bilden att stanna. Det här är en tvättäkta BC/Corgi blandis, han fyllde tre år häromdagen o bor i USA.
1238809-732176050142927-582435782-n.jpg

"Tibetansk Mastiff valpar efter sociala, vackra föräldrar (dem har fina stamtavlor)"
"Säljes utan stamtavla!"

But why? :cautious:

Tibetansk Mastiff kanske har krav på höftröntgen eller annan hälsoundersökning för att valparna ska reggas? Om föräldradjuren då inte är undersökta så kan det ju mycket väl bli som i den annonsen.

Speciellt om man skriver att de säljs enligt SKKs regler.
Fast just den formuleringen är ett krav från blockets sida att man har med. Hos dem är betydelsen att valparna är mer än åtta veckor vid försäljningen (och kanske det där med vaccinerade och vet-besiktade, minns inte, men huvudpoängen är åldern över 8 veckor). Har du inte med den meningen blir inte annonsen godkänd. Så där är en del av felet annonssidans.
Men jag håller med i sak, att hålla på att skriva ut icke-relevanta fakta, som är ett krav för att ens få sälja valparna känns mest som ett sätt att försöka visa att man är mer seriös än man är... Det där med jordbruksverksregistrerade föräldrar är ju något någon som är insatt bara skrattar åt, medan en nybörjare säkert tycker det låter bra och tryggt. Utbildning till hundköpare?

Utbildning till hundköpare?

Det finns ju information dock... Kan de hitta annonsen på internet så kan de rimligen hitta info om vad de bör se upp med och varför. Men nej, folk går på vad som helst! Jag har läst om en del bedragare som säger att människor är lätta att lura, för de vill bli lurade - de hjälper själva till att hålla lögnen igång. Jag undrar om det är det man ser hos en hel del hundköpare? Sagorna låter mycket bättre än verkligheten, så åt skogen med verkligheten...

@Monstermom Jo, informationen finns ju hur lättillgängligt som helst. Folk är uppenbarligen "bara" fullständigt puckade när det gäller att köpa vissa saker. Jag menar, många våndas och efterforskar och kollar noga innan de köper en mobiltelefon, men ett djur? Oh, den valpen var söt, den tar jag. *suck*

Vad sägs om korsning mellan bordet collie och siberian husky?

Eller varför inte detta?
"Mamman är en vit Kuvasz tik med stamtavla. Hon är en lugn, trygg och harmonisk individ med vaktegenskaper, precis som rasen ska vara.
Pappan är en blandning mellan Schäfer, Border Collie, Leonberger och
Newfoundland"

:banghead:

Jag hörde om en som har en hund som är hanhundsilsk (de är en hane) som de nu har röntgat för att de vill använda han i avel. Det blir visserligen renrasigt MEN, jag tycker då att de inte spela nån roll hur snygg den är om den inte tål andra hanar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 606
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar