LabradoodleVad är det för ras, jag kom in efter städningen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
LabradoodleVad är det för ras, jag kom in efter städningen?
Alltså, du kan ju som uppfödare skriva vad du vill i ett köpeskontrakt, men jag tvivlar starkt på att det håller om det prövas rättligt (se bara alla kontrakt där någon sålt en häst och vill ha första tjing på att köpa tillbaka den, de klausulerna håller väl bara om det står ditskrivet något om vite).Hahahaha ja att hundarna går att avla på oavsett bara de är vuxna förstår jag också jag menade mer om man lagligt/giltigt kunde sälja hundar med avelsspärr utan fysiska fel.
Har sett en fd SKK reggad kennel som säljer snarlik blandning för det priset, argumentationen är att de är allergifria samt perfekta att utbilda till terapi/assistanshundar av olika slag. De verkar leva gott av denna nisch, tror att de oxå har hästar o tar emot barn/ungdomar med olika handikapp som får rida o umgås med hästar i läkande/rehab syfte.Labradoodle
Går visst inte så bra att sälja de där Weimaraner/Dobermann-valparna.
Prisreducereda, mycket av "svamlet" om hur bra hundarna är är borta och desperationen över att bli sittande med dem, börjar lysa igenom i annonsen
Hade människan en registrerad kennel? Svara gärna i PM.
Du har PM.
För övrigt hoppas jag att alla som har såna här idiotblandningar blir sittande med dem över jul- och nyårshelgen...
Då blir de nog behändiga julklappar till bekanta...
"Tomten är ett ärkesvin,
ni får en kiss- och bajsmaskin.
All er tid och ork den kräver
stora hål i kassan gräver.
Även om den detta får
kommer ni få gråa hår!"
"Tomten är ett ärkesvin,
ni får en kiss- och bajsmaskin.
All er tid och ork den kräver
stora hål i kassan gräver.
Även om den detta får
kommer ni få gråa hår!"
21 000:- för en Bostonterrier utan stamtavla som ska importeras till Sverige(från icke nämnt land)!?
Är Billys linjer något som saknas i hans ras? Tillför han rasen något om han avlas på? Individen i sig är väl kanske inte det viktigaste man tänker på i avelshänseende om det är konstaterat att individen är bra - då måste man ta steget att se bakåt och framåt.Jag tänkte på den här tråden senast i morse när jag hade en diskussion med mig själv och om jag ska erbjuda Billy som täckhund eller inte. Han är väldigt komplett, han har gjort både BPH och MH, är meriterad, dokumenterat frisk och dokumenterat supersnygg. Ändå tvekar jag eftersom han är en centimeter högre än rasstandarden.
En centimeter liksom.
Och så parar folk sin hund med vad som helst för att den är snäll ibland.
Herregud.
Är Billys linjer något som saknas i hans ras? Tillför han rasen något om han avlas på? Individen i sig är väl kanske inte det viktigaste man tänker på i avelshänseende om det är konstaterat att individen är bra - då måste man ta steget att se bakåt och framåt.
Så behövs det fler av Billys linje?
Det är ingen vanlig kombination, han har tre helsyskon varav en syster i Finland och en bror som har någon kull efter sig. Billys mamma har varit eftertraktad som tik (hon har pensionerats från aveln efter tre kullar och 12 valpar) och pappan är egentligen inte särskilt känd vad jag har förstått. Billy är dessutom störst av alla sina syskon och halvsyskon (på mammans sida) och han bär nog inte på så stora anlag, han är bara en stor individ. Mamman är 26,5 och Billy är 33... Helsyskonen och deras avkommor är inte så stora som Billy.
Billy har en mentalitet och en "användbarhet" som definitivt skulle tillföra rasen något positivt.
Han uppfyller rasklubbens kriterier för täckhundar, men just nu upplever jag att det råder en viss fixering vid storlek...
Ja i sådant fall kan jag tänka mig att tex Skk kan lägga in en avelsspärr om det gäller en godkänd ras där det i en individ upptäcks en allvarlig sjukdom som sannolikt går i arv till avkommorna men i fallet som nu diskuterades verkade det mer som att uppfödaren villa ha ensam rätt om att få avla på de hundar denna har fört i Sverige och de hundar denne sedan själv har född upp. Alltså ingen anledning till avelsspärren anges.Det borde man väl kunna göra, ordet tex upptäckts fel hos föräldrar/släktingar efter valparna kom till?
Aha, ja länken fanns inte kvar. Juridiskt kan man nog inte göra så men som jag förstått det är det vanligt på kattsidan.Ja i sådant fall kan jag tänka mig att tex Skk kan lägga in en avelsspärr om det gäller en godkänd ras där det i en individ upptäcks en allvarlig sjukdom som sannolikt går i arv till avkommorna men i fallet som nu diskuterades verkade det mer som att uppfödaren villa ha ensam rätt om att få avla på de hundar denna har fört i Sverige och de hundar denne sedan själv har född upp. Alltså ingen anledning till avelsspärren anges.
Aha, ja länken fanns inte kvar. Juridiskt kan man nog inte göra så men som jag förstått det är det vanligt på kattsidan.
Han uppfyller rasklubbens kriterier för täckhundar, men just nu upplever jag att det råder en viss fixering vid storlek...