Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
... ptja, eller så förs den härliga mentaliteten/temperamentet vidare till valpen/fölet.

I hästvärlden handlar det väl främst om att unga ston som får föl räknas som "ett år yngre" på tävling. Alltså kan en sexåring som har haft föl gå som femåring, vilket kan vara en fördel om hästen har potential men behöver tid att mogna.
Såklart. Blev mest lite nyfiken då det iaf inom hästvärlden är något som verkar ha hängt med sedan "urminnes tider" sas.

Hur mycket sanning ligger det egentligen i det där med att en hona skulle "mogna" i huvudet av att få avkommor? Har hört det inom hästvärlden under hela min uppväxt, och det var inte helt ovanligt att gamla härdade hästkarlar hade som praxis att ta ett föl på unga ston som var lite för yviga i huvudet. Min förr-förra häst som hade ett temperament som hette duga blev jag rekommenderad att ta föl på av just den anledningen. Skulle tydligen vara något med hormonerna vid dräktighet som gör att dem "landar på jorden" eller något sånt.
Man får samma effekt på stona om de får ett års vila, vare sig de är dräktiga eller inte... Det handlar helt enkelt om att ge dem tid att mogna.

Man får samma effekt på stona om de får ett års vila, vare sig de är dräktiga eller inte... Det handlar helt enkelt om att ge dem tid att mogna.
Troligen är det väl därifrån det kommer ja. Nu blir det väldigt "hästigt" på hundforumet, men kan tänka mig att det förr i tiden inte var "värt det" att ställa av en arbetsför häst i ett år bara för att dem skulle mogna. Att man samtidigt märkte att när hästen var avställd pga dräktighet så hände det saker i huvudet på den, och då drog man paralellen till dräktigheten och inte det faktum att hästen var avställd. Vågar nog gissa att det är samma sak med hundar, vallhundar och jakthundar på gårdarna hade man inte "råd" att ställa av i x-antal månader utan någon uppenbar anledning, och sen har det bara rullat på.

Aussievalp 4 mån omplaceras för 16.000 kr pga allergi.
1. Varför tar inte uppfödaren tillbaka valpen? Är uppfödaren ens underrättad?
2. Kostade valpen ens 16.000 att köpa?

Kanske jag som är blind men jag tyckte faktiskt inte att den valpen var speciellt söt :crazy: Ett mellanting mellan rottisens breda huvud och käkar och BCs avsmalnade nos gör att den, iaf på bilden, snarare ser ut som att den blivit stucken av en geting och är lite småsvullen.

tumblr_mxie3hw0dB1r9uj9ao1_500.jpg

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::laugh::laugh:
Jag döööööööööör!!!

Vad faaaan är det där ??????

Det är ju möjligt att uppfödaren "bara" betalar det den ska enligt SKK:s avtal. Det är många som har svårt att förstå att en valp som omplaceras efter en månad faktiskt kan ha sjunkit i värde trots att man skickar med koppel och leksaker eftersom den inte längre är ett oskrivet blad.

Det finns de aussiekennlar som tar både 16 och 18.000 för sina valpar, så det kan absolut stämma....

21 000:- för en Bostonterrier utan stamtavla som ska importeras till Sverige(från icke nämnt land)!? :wtf: :banghead:

Oj! Är de så sällsynta?
Vad kostar då en svenskuppfödd med alla papper och kontroller i ordning? 40 000-50 000?

Oj! Är de så sällsynta?
Vad kostar då en svenskuppfödd med alla papper och kontroller i ordning? 40 000-50 000?

De som finns på SKK Köpa Hund kostar 23 000. Dyrt, men om man ändå köper en hund som kostar så mycket så kan man verkligen snacka om att snålheten bedrar visheten om man väljer att spara 2000 genom att köpa en oreggad import...

Det finns de aussiekennlar som tar både 16 och 18.000 för sina valpar, så det kan absolut stämma....
Jag har sett att det finns dom som gör det, men långt ifrån alla. Jag hoppas att det här inte är något tjäna pengar-fall där dom försöker sälja valpen vidare dyrare :/

Det är ju möjligt att uppfödaren "bara" betalar det den ska enligt SKK:s avtal. Det är många som har svårt att förstå att en valp som omplaceras efter en månad faktiskt kan ha sjunkit i värde trots att man skickar med koppel och leksaker eftersom den inte längre är ett oskrivet blad.
Förstod inte det första. Ska en uppfödare betala en valpköpare om denna vill omplacera? :o

Förstod inte det första. Ska en uppfödare betala en valpköpare om denna vill omplacera? :o

Nej, men det finns en del uppfödare som kryssar i att de köper tillbaka valpen om valpköparen inte kan ha kvar den på köpeavtalet. :) Det pris som då betalas är valppriset minus en viss % som beror på hur gammal hunden hunnit bli. Man får alltså inte tillbaka allt man betalat.

Jag har sett att det finns dom som gör det, men långt ifrån alla. Jag hoppas att det här inte är något tjäna pengar-fall där dom försöker sälja valpen vidare dyrare :/

Ja, det vanligaste spannet på en aussie ligger ju på runt 12-14.000, med ett par kennlar som sticker ut.

Jag hoppas på att uppfödaren är informerad, det måste vara riktigt hemskt att få se sin egna uppfödning på blocket utan att ha hört något. Men det är ju också tråkigt om uppfödaren ÄR underrättad men att det ändå inte gått att lösa mellan uppfödare och köpare så att uppfödaren tar tillbaka valpen...

Hoppas det blir bra för valpen i slutändan.

~25000 skulle jag tro. De är inte jättevanliga, och börjar komma som ett hälsosammare alternativ till frallor... Gör dem eftertraktade.

Mao ändå inte sällsynta att man betalar 21 000 för en papperslös import....

21 000 eller 25 000. I det läge är 4000 en piss i atlanten för korrekta papper och kontroller.

Nej, men det finns en del uppfödare som kryssar i att de köper tillbaka valpen om valpköparen inte kan ha kvar den på köpeavtalet. :) Det pris som då betalas är valppriset minus en viss % som beror på hur gammal hunden hunnit bli. Man får alltså inte tillbaka allt man betalat.
Då är jag med, tack! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar