Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Totaldeppig! :(
Kollade på vuxna omplaceringar på blocket, hittade annons (amstaff) med "uppfostrad enligt Cesar Millans metoder" som säljargument... Har aldrig sett det användas på det viset förut, är det vanligt??? Jag borde inte kolla på blocket, jag blir så ledsen...

Kanske inte helt relevant för tråden, men jag blev så upprörd att jag måste sprida misären. :o

Tillägg: Sedan år 2000 har 89 engelska bulldoggar höftröntgats. År 2005 röntgades ingen, från 2006 till idag har 7st röntgats, de allra flesta röntgades alltså för länge sedan. Resultaten? År 2002 fick en hund B-höfter, tre hundar fick C-höfter (år 2000, 2002 och 2003). 32st har fått D-höfter och det gör alltså att 53st(!) har fått E-höfter. Mer än hälften av de röntgade hundarna har alltså fått så dåliga höfter som det bara går att få. Lite mer blandat blir det när man kollar armbågar, men även där är få hundar undersökta (bara 12st från år 2000) och bara 3 av dessa har varit UA.

Sedan var det ju alla hudproblem, problem med parningar, andningsproblem osv... Kul ras!

Jag vill absolut inte försvara aveln av Engelsk Bulldog som är rent åt h-vete, men HD statistik på dessa hundar blir galen med dagens sätt att mäta vinklar. Det är i princip omöjligt för någon av de kortbenta raserna att få ett A på höfterna.
Sen är det ju som du säger - hudproblem, svårt att andas och att nästan alla måste snittas för att få ut valparna.
Uppfödarna av rasrena hundar har ett stort ansvar (tillsammans med utställningsdomarna) för att få sundare hundar.

Jag vill absolut inte försvara aveln av Engelsk Bulldog som är rent åt h-vete, men HD statistik på dessa hundar blir galen med dagens sätt att mäta vinklar. Det är i princip omöjligt för någon av de kortbenta raserna att få ett A på höfterna.
Sen är det ju som du säger - hudproblem, svårt att andas och att nästan alla måste snittas för att få ut valparna.
Uppfödarna av rasrena hundar har ett stort ansvar (tillsammans med utställningsdomarna) för att få sundare hundar.

Hur skulle längden på benen kunna påverka? Det är ju ändå vinkeln i höften som mäts.

Av ren nyfikenhet kring det påståendet kollade jag nu upp hur det ser ut med tax, som är den mest kortbenta ras jag spontant kommer att tänka på. Skulle kortbenta raser "nästan omöjligt kunna få a-höfter" så skulle det se likadant ut på tax. Det gör det inte.
Från år 2000 till 2012 har visserligen endast 12 taxar höftröntgats, 4 hade A-höfter, 6 hade B-höfter och 2 hade C-höfter. Inte en enda D- eller E-höft.

Lancashire Heeler är en annan kortbent ras som jag kom att tänka på. 34st röntgade från år 2000 till 2011.
13 hade A-höfter
13 hade B-höfter
7 hade C-höfter
1 hade D-höfter.
Ingen hade E-höfter.

Jag tycker alltså att det inte ser ut som om benlängden behöver påverka höftstatusen.

Hur skulle längden på benen kunna påverka? Det är ju ändå vinkeln i höften som mäts.

Av ren nyfikenhet kring det påståendet kollade jag nu upp hur det ser ut med tax, som är den mest kortbenta ras jag spontant kommer att tänka på. Skulle kortbenta raser "nästan omöjligt kunna få a-höfter" så skulle det se likadant ut på tax. Det gör det inte.
Från år 2000 till 2012 har visserligen endast 12 taxar höftröntgats, 4 hade A-höfter, 6 hade B-höfter och 2 hade C-höfter. Inte en enda D- eller E-höft.

Lancashire Heeler är en annan kortbent ras som jag kom att tänka på. 34st röntgade från år 2000 till 2011.
13 hade A-höfter
13 hade B-höfter
7 hade C-höfter
1 hade D-höfter.
Ingen hade E-höfter.

Jag tycker alltså att det inte ser ut som om benlängden behöver påverka höftstatusen.

Det här fick jag höra när de gjorde om avläsningssystemet. Kan hända de gjort något för att kompensera för Norbergsvinkel som alltid blir dålig på dessa. Det är ju bra i så fall. :)

Det här fick jag höra när de gjorde om avläsningssystemet. Kan hända de gjort något för att kompensera för Norbergsvinkel som alltid blir dålig på dessa. Det är ju bra i så fall. :)

För att vara lite jobbig ;) Jag kollade nu upp taxar och deras resultat med gamla avläsningssystemet.
13 taxar undersökta från år 1990 till 1996.
1 hade B-höfter, resten A-höfter.

För att vara lite jobbig ;) Jag kollade nu upp taxar och deras resultat med gamla avläsningssystemet.
13 taxar undersökta från år 1990 till 1996.
1 hade B-höfter, resten A-höfter.
Men då bör de väl ha haft den gamla beteckningen, det de kallar A höfter är det 1or? :)
Ärligt talat så är jag inte så uppdaterad, utan upprepade bara vad SKK sa till oss när vi skulle röntga och förklara det nya systemet för djurägare.

Men då bör de väl ha haft den gamla beteckningen, det de kallar A höfter är det 1or? :)
Ärligt talat så är jag inte så uppdaterad, utan upprepade bara vad SKK sa till oss när vi skulle röntga och förklara det nya systemet för djurägare.

Sorry, my bad, jag läste inte vad det stod riktigt ;) Det ska vara att 1 hade grad 1, resten var UA.

NU blev det dock intressant... Jag kollade upp Engelsk Bulldogg och deras resultat med gamla avläsningssystemet.
Från år 1990 till 1998 röntgades 273(!) engelska bulldoggar.
10st hade UA-höfter.
38st hade grad 1.
51st hade grad 2.
142st hade grad 3.
34st hade grad 4.

Kort sagt, många var betydligt bättre än vad de är i dagsläget.

NU blev det dock intressant... Jag kollade upp Engelsk Bulldogg och deras resultat med gamla avläsningssystemet.
Från år 1990 till 1998 röntgades 273(!) engelska bulldoggar.
10st hade UA-höfter.
38st hade grad 1.
51st hade grad 2.
142st hade grad 3.
34st hade grad 4.

Kort sagt, många var betydligt bättre än vad de är i dagsläget.

Då har jag lite rätt i alla fall. :)

För att svara på hur benlängden kan påverka så blir vinklarna på dessa annorlunda än på "normala" hundar. De kan ha kulan i skålen på ett sätt som ser helt OK ut, men pga vinkeln kan de inte få ett A ändå. (enkelt förklarat utifrån vad jag minns) ;)
Försöker hitta några bilder som kan illustrera.

Senast ändrad:
Hittade det här:
"Den viktigaste parametern numera, efter ändringen till FCI-systemet 1/1 2000, är dock Norbergs vinkel. Denna är helt avgörande för vilken höftledsstatus hunden får. För att bestämma Norbergs vinkel måste man först beräkna och fastställa ledkulornas mittpunkter. Mellan dessa punkter dras sedan en linje, som bildar en baslinje för själva mätningen. Från ledkulans mittpunkt dras därefter en linje upp mot ledskålens främre kant. Den inre vinkeln ska vara minst 105º för att höften ska klassas som normal. Veterinär Ingemar Norberg gjorde sina mätningar och undersökningar på schäfer innan han fastställde vinkelns storlek. För en del raser, bland annat de mer kortbenta raserna som t ex drever och västgötaspets, är Norbergs vinkel inte hundraprocentigt tillförlitlig, just för att höfterna på dessa hundar inte riktigt liknar schäfer. Det finns dock hundraser som kan gynnas av vinkeln."
@Red_Chili

FudgeHipsAge13.JPG

Höfter på en cardigan.
Canine_Lincoln_Animal-65lbsPELVIS-VD_122821.jpg

Golden Retriever

När man ser skillnaden på dessa så förstår man att det är svårt att bedöma dem efter exakt samma parametrar.

Nu var vi väldigt OT och kanske ska lämna det.

@Jeps och övriga
Jag skulle absolut inte säga att ni är helt OT eftersom just höftleder är ett stort problem på många raser och har man inte ett tillförlitligt system som kan möta alla raser på ett tillförlitligt sett är det svårt att även som seriös uppfödare att ha bra koll i "sin ras".

Kanske borde systemet kollas över för just kortbenta raser om det inte ger ett ärligt resultat?

@Monstermom : samma här, jag klarar inte att kolla på blocket längre. Blir så ledsen när jag tänker på alla oönskade hundar och katter som familjen'blivit allergisk mot'. Vissa är 12 veckor och ska redan byta hem igen :(

Min sambo tycker att jag inte får titta på blocket för han är nervös att det ska dyka upp någon ny fyrbening härhemma plötsligt :P
(Vi har i alla fall enats om att nästa hund får bli golden igen eller en pudel så snart kanske han är övertalad :angel: )

Läste häromsistens om en tjej som var sååå upprörd för deras 12 veckors valp bara bets, han jagade barnen så dom var livrädda för honom. -NÄR ska det sluta, jag klarar inte mer.
Någon svarade att hon fått gömma sig på bordet då hennes valp var i den åldern:crazy:.
Ja det gör ont jävlar med valptänder men herregud, ta på handskar o tjock tröja då. Fixa en komposthage och stoppa in monstret där med en tuggpinne när du inte har tid att lugna ner med bättre metod (för det gjorde dom, men med 3-4 barn så räckte inte tiden till att alltid stryka valpen lugn).

Det är här hundar från en kennel ofta har ett extra skydd. Många har ju ordentliga intervjuer med valpköparna och även om det är lite mer business ibland så vill inte någon kennel bli känd för att ha mycket omplaceringar och förhör sig oftast lite extra för hur valpköparen har det med erfarenhet innan dom släpper hunden.

Totaldeppig! :(
Kollade på vuxna omplaceringar på blocket, hittade annons (amstaff) med "uppfostrad enligt Cesar Millans metoder" som säljargument... Har aldrig sett det användas på det viset förut, är det vanligt??? Jag borde inte kolla på blocket, jag blir så ledsen...

Kanske inte helt relevant för tråden, men jag blev så upprörd att jag måste sprida misären. :o

I total kontrast med annonsen jag skrev om ovan såg jag idag detta i en omplaceringsannons från en kennel: "Du som gillar tex. Cesar Millan behöver inte anstränga dig med att höra av sig då denna fröken vill komma till någon som har förstått att förtryck och obehag inte har med hundträning att göra.", också amstaff. :love:

Edit: och nu blev jag deppig igen: "[hunden] kom till mig alldeles nyligen som omplacering. Han är 10 månader, renrasig med stamtavla...", amstaff. 10 månader, dags för tredje(?) hemmet. :(

:grin:

Hur många tror ni kan uttala det extremt komplicerade "cane corso" då? :laugh:

Det är en ITALIENSK ras! Det uttalas inte på engelska! :rage::rage::rage::rage::banghead::banghead::banghead::banghead: "ka-ne korr-så" Hur svårt kan det va!? :mad:

Dessutom betyder "ka-ne" hund, medan "käjn" betyder käpp - hallå uteslutningsförmåga!!! :meh:

:p
Har träffat på amerikaner som säger Cane Corsi ... Med ett I på slutet?! Jag förstår inte ...

Kl

Nä men vänta nu, det kan väl inte stämma stämma att blandrasavel kan vara något dåligt?! *obs, väldigt mycket ironi*
Så sent som i morse dök det upp ett inlägg i min feed på facebook om att blandrasavel is tha shit. Blandraser var mycket friskare än renrasiga eftersom människor som bedriver renrasavel bara avlar sönder raser, det hade hen hört från massor av veterinärer. Blandrasavel innebär dessutom ett "mer naturligt urval" (vad det innebär fick jag dock aldrig klarhet i, men gissar att hen menade att om grannens hund springer över och parar sig med en annan grannes tik har de valt det själv. Eller något i den stilen...)
Samma människa tycker f.ö att det är heeeeemskt hur folk kan köpa renrasiga hundar från duktiga uppfödare, en är totalt hjärtlös om en inte importerar en stackars herrelös hund från Spanien eller något annat land. Att SVA och typ alla vettiga veterinärer skriker i högan sky över smittor, rädslor och annat är bara överdrifter...

Har slutat förvånas över hur diverse skit här i världen kan fortsätta existera... :up: :banghead:

Ang. HD-diskussionen borde det väl mer ha att göra med hur krumma benen är och inte längden? (och just nu har jag glömt bort vad den mutationen heter... Tänk basset, korta och "krokiga" ben).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17