Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En sak jag har funderat på.. Hur kan folk påstå att ''blandraser är friskare, renraser är sjuka och sönderavlade''? För dessa blandraser är ju faktiskt ett resultat av två eller flera ''sjuka'' renraser? Så parar man två, eller helst flera olika, renrasiga sjuka hundar, så får man en frisk blandras? Just ja, logiskt
Inte en blocketannons men jag har stött på en doberman-rottweiler-schäfer-sibirian huskey-blandning. Förstagångsägarna hade lite problem...
Klart den inte föddes lydig. Hade de bara korsat in lite BC också så!Nämen så konstigt! Den var säkert jättesöt när den var liten också...? Hur kom det sig att den inte var född lydig?
Klart den inte föddes lydig. Hade de bara korsat in lite BC också så!
Jag har idag fått lära mig något nytt: amerikansk bulldog är en utmärkt agilityras! Fler än en annons anger detta... Vissa upplyser till och med att de utmärker sig i sporten.
Jag har en bekant som för flera år sedan (innan jag kände henne) hade en am bulldog. Typ stor och grov. Han var snäll och lite för glad men totalt ouppfostrad och höll byn i skräck då han släpade runt på matte, barnen, päronträd, hoppborg, cykel, skottkärra, barnpool (fylld) eller vad annat som var i vägen då han skulle rastas. Historierna är många och nu när hunden inte finns mer kan man skratta åt dem.
Jag skickade i alla fall citatet om agility till min kompis och jag tror hon fortfarande skrattar med tanken på hur hennes gamla hund skulle behandla en agilitybana.
Men det fattar du väl, blandisar är ju så mycket friskare och trevligare, för att inte nämna lätthanterligare än renraser. Enda problemen brukar ju uppstå när ägarna blir akut allergiska/fått jobb/inte har tid och den måste omplaceras efter en vecka eller när den är 1,5 år.Har sett att det börjat krylla av amstaff/shar pei-blandningar. Hur tänker man när man korsar de två raserna? Ok, förmodligen inte alls.
Men när hudproblem, allergier & dåliga höfter finns i överflöd även bland renrasiga uppfödare som hos amstaffen & alla hälsoproblem som shar pei kan ha, hur kan man öht få för sig att mixa de två tillsammans? Hur kan man vilja stötta sådan avel?
Det känns bara så fruktansvärt oseriöst.
Men det fattar du väl, blandisar är ju så mycket friskare och trevligare, för att inte nämna lätthanterligare än renraser. Enda problemen brukar ju uppstå när ägarna blir akut allergiska/fått jobb/inte har tid och den måste omplaceras efter en vecka eller när den är 1,5 år.