Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
St Bernhard/Alaska husky. Hur tänkte man där?

Unghund där säljaren iallafall öppet skriver att de tagit sig vatten över huvudet.

En sak jag har funderat på.. Hur kan folk påstå att ''blandraser är friskare, renraser är sjuka och sönderavlade''? För dessa blandraser är ju faktiskt ett resultat av två eller flera ''sjuka'' renraser? ;) Så parar man två, eller helst flera olika, renrasiga sjuka hundar, så får man en frisk blandras? Just ja, logiskt :idea::idea:

En sak jag har funderat på.. Hur kan folk påstå att ''blandraser är friskare, renraser är sjuka och sönderavlade''? För dessa blandraser är ju faktiskt ett resultat av två eller flera ''sjuka'' renraser? ;) Så parar man två, eller helst flera olika, renrasiga sjuka hundar, så får man en frisk blandras? Just ja, logiskt :idea::idea:

Jag tror det är en kombination av "syns det inte så finns det inte", alltså att blandraser för det mesta inte kontrolleras på samma sätt som renraser ("min hund haltar inte, varför röntga?") och det finns heller inga samlade resultat för de individer som faktiskt ändå undersöks, plus missförstådd/övertolkad heterosiseffekt (passande nog illustrerad med en bild på en blandrashund ;)). Samt ett stoooooort mått önsketänkande... :meh:

Cresedpoo..... Ännu en "ras"....
Valparna blir roliga, lättlärda sällskapshundar som inte fäller och är allergivänliga. Passar perfekt till både barnfamljen som till pensionären. En kull finns leveransklar och en kull finns där man redan kan tinga. Pris 4500:- stycket.

När jag ser korsningen tänker jag Vavavavavavavavav.......wrooooooooom....vavvavvavvavava....wroooooooomm..........och det är ju roligt :)

Inte en blocketannons men jag har stött på en doberman-rottweiler-schäfer-sibirian huskey-blandning. Förstagångsägarna hade lite problem...

Klart den inte föddes lydig. Hade de bara korsat in lite BC också så!

Ahaaaaa, det var det de missat såklart! :idea:
Jag som avelsamatör hade ju trott att det skulle räckt med "lydnadsraserna" (joho, de tävlar i lydnad, det har jag läst!) rottis, schäfer, dobermann... :rofl:

Jag har idag fått lära mig något nytt: amerikansk bulldog är en utmärkt agilityras! :cool: Fler än en annons anger detta... Vissa upplyser till och med att de utmärker sig i sporten. Även lydnad - och jakt!!!

Joråsåatt...

Har sett att det börjat krylla av amstaff/shar pei-blandningar. Hur tänker man när man korsar de två raserna? Ok, förmodligen inte alls.
Men när hudproblem, allergier & dåliga höfter finns i överflöd även bland renrasiga uppfödare som hos amstaffen & alla hälsoproblem som shar pei kan ha, hur kan man öht få för sig att mixa de två tillsammans? Hur kan man vilja stötta sådan avel?
Det känns bara så fruktansvärt oseriöst. :(

Jag har en bekant som för flera år sedan (innan jag kände henne) hade en am bulldog. Typ stor och grov. Han var snäll och lite för glad men totalt ouppfostrad och höll byn i skräck då han släpade runt på matte, barnen, päronträd, hoppborg, cykel, skottkärra, barnpool (fylld) eller vad annat som var i vägen då han skulle rastas. Historierna är många och nu när hunden inte finns mer kan man skratta åt dem.

Jag skickade i alla fall citatet om agility till min kompis och jag tror hon fortfarande skrattar med tanken på hur hennes gamla hund skulle behandla en agilitybana.

Jag har en bekant som för flera år sedan (innan jag kände henne) hade en am bulldog. Typ stor och grov. Han var snäll och lite för glad men totalt ouppfostrad och höll byn i skräck då han släpade runt på matte, barnen, päronträd, hoppborg, cykel, skottkärra, barnpool (fylld) eller vad annat som var i vägen då han skulle rastas. Historierna är många och nu när hunden inte finns mer kan man skratta åt dem.

Jag skickade i alla fall citatet om agility till min kompis och jag tror hon fortfarande skrattar med tanken på hur hennes gamla hund skulle behandla en agilitybana.

:rofl:
Det är lite den bilden jag fick också, hunden drämmer över mållinjen (förr eller senare :angel:) med varenda hinder släpandes efter sig, insnärjda i tunneln, plus en hög späntved spridd över hela banan...

Ny gren! :up:

Precis så beskrev min kompis det hon ser framför sig. Men visst, det är ju ett sätt att utmärka sig på.

Det finns en historia om vad som hände när en försäljare ringde på deras dörr och hunden var valp. Får berätta den nån gång. Jag kissade på mig som jag skrattade när hon berättade den.

Har sett att det börjat krylla av amstaff/shar pei-blandningar. Hur tänker man när man korsar de två raserna? Ok, förmodligen inte alls.
Men när hudproblem, allergier & dåliga höfter finns i överflöd även bland renrasiga uppfödare som hos amstaffen & alla hälsoproblem som shar pei kan ha, hur kan man öht få för sig att mixa de två tillsammans? Hur kan man vilja stötta sådan avel?
Det känns bara så fruktansvärt oseriöst. :(
Men det fattar du väl, blandisar är ju så mycket friskare och trevligare, för att inte nämna lätthanterligare än renraser. Enda problemen brukar ju uppstå när ägarna blir akut allergiska/fått jobb/inte har tid och den måste omplaceras efter en vecka eller när den är 1,5 år. :meh:

Men det fattar du väl, blandisar är ju så mycket friskare och trevligare, för att inte nämna lätthanterligare än renraser. Enda problemen brukar ju uppstå när ägarna blir akut allergiska/fått jobb/inte har tid och den måste omplaceras efter en vecka eller när den är 1,5 år. :meh:

Åhja, inte alla impulsköpande blandrasägare är så omskrivande, nu ska vi inte va såna! Jag såg en annons för något år sedan där de sålde en valp (minns inte vad, schäfer och ett par raser till i alla fall) på ~15 veckor för att den nafsade efter barnen när de försökte klä ut den... :up:

Ärlighet varar längst. Eller nåt.

(Men allvarligt... Varför vill man inte ha en seriös uppfödare i ryggen när man skaffar sig en bäbis av en annan art att dela hem med? Är man inte det minsta orolig för nånting?)

Jag försöker att inte titta för mycket på Blocket, för det är så mycket där som gör mig rosenrasande. Men det senaste är en annons på en kull av min ena ras, australian shepherd, där kullen finns men det i annonsen bl.a står:

"Vi missade att föräldrana skulle ha MH men detta kommer att göras på dem september och oktober. Efter det så får valparna sina stamtavlor."

VARFÖR ska man avla om man inte ens har koll på så grundläggande saker :rage:!! Då undrar man ju vilka andra viktiga saker man "missat"... Hoppas VERKLIGEN inte att SKK ger dem dispans för att regga valparna med ett sånt jävla nonchalant sätt....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila