Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var med på hundpromenad för ett tag sen med min ena tik, hon skulle precis börja löpa (började någon dag senare) och en av de tre hanarna som var med ville para sig med min tik (de andra brydde sig inte ett dugg när vi släppt dem i en hundrastgård). Ägaren brydde sig inte, men jag motade bort hanen innan något hände och hade sedan extra koll på min tik. Min tik överlever troligtvis inte att föda en kull valpar, så jag vill inte chansa. Och skulle jag chansa så ska det vara renrasiga valpar, som föds hos uppfödaren med en av uppfödarens hanar som är helt fantastisk. Men ägaren till hanen på promenaden vill ha valpar efter honom just för denne tycker han är så snäll och har bra psyke (han bråkade med en av de andra hanarna även när den andra hunden visade tydligt att han inte ville bråka mer men vad gör det för han är ju snäll mot människor). Hanen har inga meriter, och är väl inte den finaste av hundarna i rasen direkt. Men ägaren gillar inte att hänga på utställningar så det behövs väl inte och åka till veterinären för att kolla ögonen är ju totalt onödigt... Jag hoppas att de inte tar valpar på hanen utan att ha tänkt igenom det ordentligt innan (de ville para hunden med en 7årig tik efter att jag sagt ifrån om min tik) men jag kan se annonsen framför mig på blocket.

Tyvärr finns ju 8 avkommor redan angiven på både hanen och tiken på Avelsdata även om ingen registrerats än, så de verkar ha kontakt med SKK - skulle inte förvåna mig om de får registrera valparna. :cry: :banghead: :rage:
Man får registrera valparna i efterhand och det enda straffet är en banning från skk att "så får man inte göra"

En kompis gjorde samma sak. Parade och fattade inte att man var tvungen att röntga avelshundarna INNAN parning. När jag upplyste henne om detta ringde hon skk och ljög ihop nått om tjuvparning och fick efter röntgen regga valparna som vanligt. Det visade sig hos veterinären att hannen hade blåsljud på hjärtat men eftersom han var så gammal ansåg man inte att det var ett problem för sådan kan komma med åldern.... Så de avlade ju egentligen på en sjuk hund..

Mina bidrag från vekligheten:

Jag har två väldigt renrasiga dvärgpinschrar, båda är hanar.

Den ena en fantastisk rasrepresentant, han är meriterad, hälsoundersökt, har gjort både MH och BPH, har en utstrålning som lämnar få oberörda och är supersnygg.

Den andra kallar vi lite skämtsamt för "Finn fem fel". Han ser inte ut som en riktigt dvärgpinscher, har dubbelkrok på svansen, skört psyke, patella lux. på ena bakbenet och en kropp som inte är helt proportionerlig. Han kompenserar allt detta med att vara urgullig, dock. ;) Han är kastrerad sedan några år tillbaka, tack och lov.

Gissa vilken av hundarna som allehanda ägare till (blandras-)tikar är intresserad av?

Jodå, självklart är det Ivan.
För att han är söt, för att han är liten, för att han har rätt färg. Jo tjena. Det är tydligen bara utsidan som spelar roll när de väljer hane.

Önskar att folk som avlar, renrasigt så väl som blandraser hade haft lite mer kunskap om genetik. Vad allt beträffar. Det blir ju betydligt mer intressant då om inte annat. Dessutom kan man ju genomskåda folks påstådda raskombinationer om man har lite kött på benen. Korthårsras x Korthårsras kan inte med en Långhårsras få Långhårsvalpar, punkt. (Så vida nån av korthårsraserna inte har båda hårlagen, men det är ju inte så ofta de har det).

• Gilla
Reactions: Is
"Dom är en blandning mellan Samojed Border Finnspets och Husky. Fint psyke väldigt lätt lärda van vid människor och andra djur och en bra familje hund"

Det är inte alls så att de kommer kräva massor eller så? Nej då, perfekta familjehundar. Säkert garanterat lydiga med, det är ju border i dem.

"Dom är en blandning mellan Samojed Border Finnspets och Husky. Fint psyke väldigt lätt lärda van vid människor och andra djur och en bra familje hund"

Det är inte alls så att de kommer kräva massor eller så? Nej då, perfekta familjehundar. Säkert garanterat lydiga med, det är ju border i dem.

Vana med människor? Det var inte illa. Det är ju väldigt vanligt med vildhundar nu för tiden. Skönt att det finns några tama exemplar också.
Härligt med en vallade jakthund med en draghunds motionsbehov. De passar ju till typ.....allt! :up:

Watchel/finnstövare, har sålts till ej jagande personer. Undra varför det ligger fem ute på annons
Blir arg så man kokar... Stackars djur. Skulle de mot förmodan hamna hos jägare i andra hand så har ju den viktigaste tiden för en jakthunds grundträning passerat och hundar som säljs till jägare utan att faktiskt gå att använda har en tendens att inte bli så gamla :/

Hittade en annons om himla bra blandrasvalpar på blocket idag: amstaff/schäfer/border... De var enligt annonsen en oplanerad olycka men hur svårt ska det vara att ge tiken abortsprutor om nu olyckan varit framme?!?

Hittade en annons om himla bra blandrasvalpar på blocket idag: amstaff/schäfer/border... De var enligt annonsen en oplanerad olycka men hur svårt ska det vara att ge tiken abortsprutor om nu olyckan varit framme?!?

Det måste vara något lurt med de där sprutorna, med tanke på hur svåra de tydligen är att använda. Säkert är det en ondskefull konspiration, något om veterinärer från en ond dimension och chemtrails... :cautious:

Finns en annons ute nu som lyder:
Vi är renrasiga dobermann och våra föräldrar har fina stamtavlor men vi är inte reg i skk då ett skönhetsfel upptäcktes på tre av syskonen vid födseln och därför uppfyller kullen inte rasstandard vid avel och utställning. Skönhetsfelet är mer eller mindre vita inslag i pälsen. Dock är vi fyra som är kvar korrekta i färgen, dvs black and tan. Inga andra ärftliga defekter eller sjukdomar finns bakåt i leden. Inte heller höftledsproblem. Föräldrar ej hd-röntgade men övr led är fria.
man får regga felfärgade dobermanns, och du kan tävla med dem så det är så jävla dåligt påstående att det är därför kullen inte är reggad.
Därimot behövs HD röntgen på avelsdjuren.

De avslutar förövrigt med först till kvar, blir så less :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V