Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det fattar du väl, blandisar är ju så mycket friskare och trevligare, för att inte nämna lätthanterligare än renraser. Enda problemen brukar ju uppstå när ägarna blir akut allergiska/fått jobb/inte har tid och den måste omplaceras efter en vecka eller när den är 1,5 år. :meh:

Ja blandrashundar är mycket mer allergiframkallande än renrasiga. Särskilt stora blandisar. Det får plats mer kvalster på dom. Skaffar man en blandras löper också förhållandet större risk att krascha så att man får omplacera pga ändrade förhållande. Du kan dessutom bli befodrad på jobbet och få jobba mer. Hunddagis tar inte emot blandisar ;)

Jag försöker att inte titta för mycket på Blocket, för det är så mycket där som gör mig rosenrasande. Men det senaste är en annons på en kull av min ena ras, australian shepherd, där kullen finns men det i annonsen bl.a står:

"Vi missade att föräldrana skulle ha MH men detta kommer att göras på dem september och oktober. Efter det så får valparna sina stamtavlor."

VARFÖR ska man avla om man inte ens har koll på så grundläggande saker :rage:!! Då undrar man ju vilka andra viktiga saker man "missat"... Hoppas VERKLIGEN inte att SKK ger dem dispans för att regga valparna med ett sånt jävla nonchalant sätt....

Tyvärr så kommer godtrogna förstagångshundägare att gå på detta, det är jag helt säker på. Vissa uppfödare har ju talets gåva. Tom jag med min kunskap har ju hört folk snacka, och rent spontant så låter det bra, men när man funderar på vad personen sagt så är det ju rent vansinne!

Varför måste folk avla på sin hund bara för att den är fertil? En fd kollega till mig funderade på att ta en blandraskull för att det kunde vara roligt för barnen... Jag gav mig på henne rätt hårt, tack och lov hjälpte det och ingen kull blev av.

Tyvärr så kommer godtrogna förstagångshundägare att gå på detta, det är jag helt säker på. Vissa uppfödare har ju talets gåva. Tom jag med min kunskap har ju hört folk snacka, och rent spontant så låter det bra, men när man funderar på vad personen sagt så är det ju rent vansinne!

Varför måste folk avla på sin hund bara för att den är fertil? En fd kollega till mig funderade på att ta en blandraskull för att det kunde vara roligt för barnen... Jag gav mig på henne rätt hårt, tack och lov hjälpte det och ingen kull blev av.

Ja, tyvärr kommer ju många gå på det... jag blir så trött och ledsen.

Jag hade också en kollega som skulle para sin blandras... med vår andra kollegas golden retriverhane med grav allergi och klåda :eek:!! Då mailade jag faktiskt utdrag från jordbruksverket att man inte får avla på sjuka djur, och om de gjorde parningen skulle jag anmäla dem. Parningen blev inte av, tur var väl det...

Jag försöker att inte titta för mycket på Blocket, för det är så mycket där som gör mig rosenrasande. Men det senaste är en annons på en kull av min ena ras, australian shepherd, där kullen finns men det i annonsen bl.a står:

"Vi missade att föräldrana skulle ha MH men detta kommer att göras på dem september och oktober. Efter det så får valparna sina stamtavlor."

VARFÖR ska man avla om man inte ens har koll på så grundläggande saker :rage:!! Då undrar man ju vilka andra viktiga saker man "missat"... Hoppas VERKLIGEN inte att SKK ger dem dispans för att regga valparna med ett sånt jävla nonchalant sätt....

Tiken har C-höfter och är ej ED-röntgad..

Attans, det glömde jag! Den magiska åldern 1,5 då allting kraschar... :nailbiting:

(Edit: jösses, jag är verkligen inte haj på det här med nya designen ÄN, jag skulle ju citera... Äh... *muttrar & skiter i't* :D)

Det här blir bara bättre och bättre... hon är även 2 halvsyskon (fast deras mammor är kullsystrar) som drabbats av epilepsi....:cry::rage::eek::cry:
Men fy så sorgligt! :(

Kl
Påminner mig lite om när en kompis kompis skulle para sin schäferhanne. De ville ha en valp då han är släktens älskling och "så trevlig". De är dock väldigt noga med hur man måste behandla hunden så det inte smäller. Han är även allergisk men "det är alla schäfrar så det gör inget". Tiken har jag aldrig träffat, blandras av schäfer och okänd ras. Tror mest hon fick bli den lycklige för att det var samma ägare. De röntgade inte för det hade minsann veterinären sagt att det var onödigt när de inte är renrasiga (tror och hoppas på att de hörde vad de ville höra). Jag fick min kompis (som inte alls är intresserad av att aktivera hund) att avstå men kullen togs. Ett år senare omplacerades valpen pga understimulans och den var även allergisk...

Överlag tror jag att det handlar om okunskap, att man vill ha en söt valp efter sin älskling, att hundarna "mår bra av att få valpar" och att det är "fint" att inte bry sig om rasen (typ jag är minsann inte rasist och alla hundar är lika mycket värda).

Jag har sagt det förr, men jag tror det vore väldigt bra om fler seriösa uppfödare annonserade på blocket OCH skrev fördelarna med renrasigt. De renrasiga annonserna som finns består mest av siffror oförståeliga om man inte är insatt (tex på patella osv) och nämner att renrasigt/registrerat innebär att de har stamtavla.

Mitt skräckexempel:
K vill ha ett uterum men har inga pengar. K har en schäfer/ rottishane med kvalsterallergi. Men vad gör lite allergi...det är ju populära raser i snälla vovven.
Blocket söks igenom efter en billig fertil tik av poppis raser. Det blir en schäfer/collie.
I första kullen blir det 8 valpar. 2 dör. 5000:- lyckas K få. Vaccinerade iaf men ej chipp.
På nästa löp tas en kull till. Vid detta laget kliar sig hannen så han skriker :cry:
Så fort tiken visar att hon är dräktig avlivas (tillslut) hanen. 5 år gammal. Inge vidare avelsmatrial!
6 valpar till blir det. Den ena går dock ej att sälja då den ser ut som en rockokomöbel i benen. Den skänks till en släkting.
Nu har tiken gjort sitt. Hon ges bort till en vän. 1 år senare faller hon död ner. 7 år gammal. Troligtvis hjärtfel för hon har varit trött de sista dagarna.

Valpen blev 7 år. Togs bort pga ålder :confused:
Tja...vetten ansåg den vara i skick som en riktigt gammal hund. Leder, olika organ...och självklart allergi krånglade.

Men uterummet är jättefint :)

Mitt skräckexempel:
K vill ha ett uterum men har inga pengar. K har en schäfer/ rottishane med kvalsterallergi. Men vad gör lite allergi...det är ju populära raser i snälla vovven.
Blocket söks igenom efter en billig fertil tik av poppis raser. Det blir en schäfer/collie.
I första kullen blir det 8 valpar. 2 dör. 5000:- lyckas K få. Vaccinerade iaf men ej chipp.
På nästa löp tas en kull till. Vid detta laget kliar sig hannen så han skriker :cry:
Så fort tiken visar att hon är dräktig avlivas (tillslut) hanen. 5 år gammal. Inge vidare avelsmatrial!
6 valpar till blir det. Den ena går dock ej att sälja då den ser ut som en rockokomöbel i benen. Den skänks till en släkting.
Nu har tiken gjort sitt. Hon ges bort till en vän. 1 år senare faller hon död ner. 7 år gammal. Troligtvis hjärtfel för hon har varit trött de sista dagarna.

Valpen blev 7 år. Togs bort pga ålder :confused:
Tja...vetten ansåg den vara i skick som en riktigt gammal hund. Leder, olika organ...och självklart allergi krånglade.

Men uterummet är jättefint :)

Åhå! Jag har ju mer än en sak jag vill spara ihop pengar till... perfekt ju, Stoja ska snart löpa, bara att släppa henne här nere på fälten så får jag nog lite valpar att ta betalt för :idea:

Åhå! Jag har ju mer än en sak jag vill spara ihop pengar till... perfekt ju, Stoja ska snart löpa, bara att släppa henne här nere på fälten så får jag nog lite valpar att ta betalt för :idea:

Men du, jag har en skitsnygg corsohanne! Jag tycker himla mycket om honom också, så det lär bli typ världsklass på de här valparna!
Det är ofta hyfsat stora kullar i min ras också - mo'money! :idea:

Pratade med en tjej ikväll som berättade att hennes Rottis var krypt.
När hon upptäckt detta hade hon kollat veterinärbesikningsrapporten från köpet och konstaterar att det saknades anmärkning om testiklarna. Uppfödarens försvar var att veterinärerna inte fyller i rapport om testiklarna på veterinärbesiktning när de är valpar eftersom testiklarna kan joja lite i den åldern.
Tjejen tyckte det lät rimligt och accepterade svaret tills hon kollade vet.papprenena på helbrorsan som är besiktad samtidigt och fått UA på testiklarna.... Samma uppfödare har två år tidigare sålt tjejen en annan valp som vuxit upp med både allergier och grava armbågsfel och som i dagsläget inte går att använda alls annat än som soffpotatis där av köpet av en andra valp från samma uppfödare eftersom hon "haft sådan otur" med den första.

Kan man anmäla en sådan uppfödare eller blir det bara ord mot ord?

Men du, jag har en skitsnygg corsohanne! Jag tycker himla mycket om honom också, så det lär bli typ världsklass på de här valparna!
Det är ofta hyfsat stora kullar i min ras också - mo'money! :idea:

Jag har bästa hanen, nakenhundskorsning osäker på allt och alla men älskar familjen, allergi iofs men duschar han lite så blir det bättre. Jag tar endast 10000 kr för en parning som hittat :P

Tyvärr finns ju 8 avkommor redan angiven på både hanen och tiken på Avelsdata även om ingen registrerats än, så de verkar ha kontakt med SKK - skulle inte förvåna mig om de får registrera valparna. :cry: :banghead: :rage:

En av dagens:
"Mamma är en amstaff blandning
Pappa är en Alaskan malamute
Så vi kommer se ut som en amstaff fast med mycket tuffare färger.":up:

:cool:

Ååå det blir bara bättre!
"Mamman är en Rottweiler-Amstaff blandning, och pappan är renrasig Lanzer. Resultatet blev valpar som är gulliga små nallebjörnar. Finns både långhåriga och korthåriga med svart och lite vit sammetspäls."

Lär inte vara små gulliga nallebjörnar särskilt länge...

Ååå det blir bara bättre!
"Mamman är en Rottweiler-Amstaff blandning, och pappan är renrasig Lanzer. Resultatet blev valpar som är gulliga små nallebjörnar. Finns både långhåriga och korthåriga med svart och lite vit sammetspäls."

Lär inte vara små gulliga nallebjörnar särskilt länge...
Lanzer låter som en spännande ras ;)

"Varken mamman eller pappan har stamtavla men dom är lika mycket värda för det.
Föräldrarna har inga problem varken med höfter eller ögon eller andra sjukdomar."

Varför skulle de inte vara lika mkt värda? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar