Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis min tanke när jag läste. Folk tror att bara för att hunden har en stamtavla så är det fint. Det kanske är utställningsmeriter så långt ögat når? Men det är ju faktiskt ytterst tveksamt...

Just det där med att "bara för att den har stamtavla så är det fint" stötte jag på senast idag. En av morsans grannar frågade om Aysu har stamtavla, varpå jag såklart svarade ja. "Så kul för dig!" sa hon och lät uppriktigt glad. Kul? Ja jag vet inte om det känns roligt direkt, däremot känns det tryggt och bra, något som jag tyvärr inte hann förklara för henne där och då. Nästa gång kanske... Om jag kan lägga fram det på ett bra sätt så att hon inte tror att jag ogillar henne för att hon har en blandras...

Just det där med att "bara för att den har stamtavla så är det fint" stötte jag på senast idag. En av morsans grannar frågade om Aysu har stamtavla, varpå jag såklart svarade ja. "Så kul för dig!" sa hon och lät uppriktigt glad. Kul? Ja jag vet inte om det känns roligt direkt, däremot känns det tryggt och bra, något som jag tyvärr inte hann förklara för henne där och då. Nästa gång kanske... Om jag kan lägga fram det på ett bra sätt så att hon inte tror att jag ogillar henne för att hon har en blandras...

Jag tycker det är kul att mina har stamtavla. Jag blir inte begränsad i vad jag kan göra med dem

:wtf:Funderar ibland hur man ska kunna ha respekt för oseriösas fortplantningsmetoder(vägrar ta ordet avel i munnen i dessa sammanhang).
För jag antar att de är stolta över deras val, för inte kan det väl vara så illa att de faktiskt skiter i vad folk egentligen tycker, bara pengarna rullar in hos dom när de får sålt sina uppfödningar.

Jag hörde en granne tidigare i sommar säga att blandningar hade så väldigt mycket trevligare temperament varpå jag replikerade att det beror ju på vad det är för blandning hur de var i temperamentet. Ja, men hon tycker det är så mycket trevligare och det måste hon ju få tycka, sen som sagt så beror det ju på om man tänker papillon/chihuahua eller husky/rotweiler/BC ... Bägge kan förstås ha bra temperament, men beroende på blandning så kan det ju vara mer eller mindre minerade fält att beträda. :crazy:

Jag blir rätt mörkrädd/frustrerad här där jag är nu, alla tikar i byarna tycks löpa (nån som vet om de kan skjuta upp löpen när det är extremvarmt, för alla kommenterar att de är väldigt sena i år?:confused:), och springer de inte lösa - och söker upp tex Monster - står de bakom små trädgårdsstaket som inte håller någon hane ute... Hur det inte blir tusentals valpar häromkring vete 17! :banghead:

Visst, "tjuvparning", "var ju inte meningen", "olycka"... Eller slarv!

Haha, som om du liksom vunnit på lotteriet :D, det här iinnggeentiiing att göra med att du var noggrann när du köpte din hund ;-)

Hoho ännu en god anledning att köpa valp från seriös uppfödare... Läste just om en tjej som har en valp av blandningen Dogo Argentino/Bull Terrier/Rottweiler/Finsk Spets. Jag är inte ett dugg avundsjuk, i synnherhet eftersom de redan nu har problem.

Oseriös avel? Oseriös uppfödare? Oseriös säljare? Oseriös köpare? Jag fattar NADA här :D

Denna annons ligger ute på blocket
Vi har en 1-årig mini aussie (storlek australian shepherd).... en tidigare omplacering.... Han har blivit såld under falska premisser.

Och denna, med samma namn på hund och samma namn på ägare, på Australienska Terrier-klubbens hemsida
Vi köpte vår mini aussie (storlek som en Australian Shepard) av en uppfödare via blocket för ett halvår sedan. Vi fick en helt annan hund än det vi var ute efter

Alltså, är det en Australian Shepherd, en Australiensk Terrier eller en American Miniature Shepherd? På blocket finns en bild, den ser ut som en Shepherd, dock är det svårt att avgöra storleken. Men om det är en ''mini-aussie'', hur kan den då vara lika stor som en Australian Shepherd? Och tydligen har varken ägaren eller Australienska Terrier-klubben koll på vart hunden skall annonseras? Och är den köpt av uppfödare eller omplacering? Visserligen kanske uppfödaren har omplacerat den..

Jösses va det kryllar av omplaceringar på blocket! Tyckte dock att denna utmärkte sig lite extra...
"Hej ,
Måste sälja min kära hund på grunden min allergi måste . Han är mycket bra hund lyssnar jet mycket . Han kan komma ner man kallar han kan sitta ner du säger han kan mycket för hans ålder han blir ett år 30 september , han är mycket bra hund vakt oxå."
Hunden ser ut att vara en blandras rottweiler/schäfer. Pris? 14.450kr :grin:
Börjar det tryta i plånboken tro?

Hittade en blocket annons till en kennel med ett ännu mer fancy namn på blandningen än de brukar ha, hint det är en av doodle korsningarna. I alla fall så har de en kennel hemsida. Där deras hundar presenteras. Typ samtliga är importer från andra EU länder (ingen renrasig), en tik är parad vid 5 tillfällen varav 4 parningar med samma hane. Den påstår sig testa sina hundar, men det står inte för vad de testas för utan bara "testas för allt möjligt du kan tänka dig", yeah right :grin:

Cashing! Förstår inte om man har sådana avelsambitioner, varför inte satsa på en renras? (Om man inte är utesluten förstås). Men om argumentet är att blandraser är friskare så avlar den ju på sina blandraser på ett renrasigt sätt, logiken faller bort i rasande fart.

Precis, MH också eftersom det är en bruksras.
Alla SKK reggade hundar kan gå MH; men det är bara bruksraserna som behöver det innan de paras.

kl
Reggar man en valpkull måste samtliga valpar i kullen reggas, enda undantaget är vita shävapper som är avkomma till korrekta schäfrar. Vet inte om de som vuxna fortfarande kan mönstras in som Vita herdehundar.
I min värld är tjuvparningar så gott som obefintliga, man väljer ju att inte spruta tiken. Känner till ett fall där tiken valpade ca 2 veckor efter en stor tävling, det bidde bara en valp som tom vet missade före start. Tiken bar valpen väldigt högt o ägaren, en mycket erfaren vallhundsuppfödare fick registreringsförbud i två år.

Alla SKK reggade hundar kan gå MH; men det är bara bruksraserna som behöver det innan de paras.

kl
Reggar man en valpkull måste samtliga valpar i kullen reggas, enda undantaget är vita shävapper som är avkomma till korrekta schäfrar. Vet inte om de som vuxna fortfarande kan mönstras in som Vita herdehundar.
I min värld är tjuvparningar så gott som obefintliga, man väljer ju att inte spruta tiken. Känner till ett fall där tiken valpade ca 2 veckor efter en stor tävling, det bidde bara en valp som tom vet missade före start. Tiken bar valpen väldigt högt o ägaren, en mycket erfaren vallhundsuppfödare fick registreringsförbud i två år.
Men hur kollas det om hela kullen registreras?
Jag har fått veta av andra (personer som var och kollade på valparna) att min hunds kull antagligen bestod av fler hundar än vad som finns med på SKK, men att ingen vet var dessa tagit vägen (gissningsvis avlivade av uppf.)

Jag har fått veta av andra (personer som var och kollade på valparna) att min hunds kull antagligen bestod av fler hundar än vad som finns med på SKK, men att ingen vet var dessa tagit vägen (gissningsvis avlivade av uppf.)
Det förekommer säkert, tragiskt att det inte finns någon kvalitetskontroll av uppfödares seriositet. Jag hoppas dock att det mest är skrönor.

Det kan inte ha varit så att några tittade på valparna där de var pluttsmå och att de därefter dött av naturliga orsaker innan de var gamla nog att registreras?

I registreringsansökan finns där ju en ruta där man fyller i antal valpar. Där finns det också kategorier för "dödfödda" och "avlivade". Det är ingenting som syns för allmänheten eller hunddata. De uppfödare jag känner till fyller i dem om det funnits dödfödda valpar i kullen eller missbildade valpar man fått avliva. Man behöver alltså inte fylla i annat än antal. Det händer ingenting förutom att det eventuellt förs in i en statistik.

En av mina veterinärer sa att det är betydligt vanligare än vad många vill tro att valpar avlivas om de har färgfel. De är svårare att sälja, uppfödarna kan inte ta fullt pris men de kostar lika mycket att föda upp så de nackas ofta direkt vid födseln. Vår ena hund hade färgfel och jag vet uppfödare som tyckte hon borde avlivats som valp. Jag kommer aldrig köpa valp därifrån! :devil:

Lite mer galna korsningar till tråden.

Idag träffade jag på en människa som hade en samojed/fransk bulldog-blandning. Hur gick det till och hur tänkte man där?
Hunden såg inte riktigt klok ut.

Det kan inte ha varit så att några tittade på valparna där de var pluttsmå och att de därefter dött av naturliga orsaker innan de var gamla nog att registreras?
Nä, alla valpar kom iväg sent så det tror jag inte. Reggade sent med.

Min hund är en såndär som ju djupare man gräver desto konstigare blir det.

Inspirerad av en annan tråd har jag kikat runt lite snabbt på nätet. Inte någon djup undersökning precis, men det verkar i alla fall inte som det finns någon aktiv uppfödare i Sverige av mastino napolitano...

Om det känner jag: :bow: :banana: :up: :up: :up:

(Specifikt om just att de inte föds upp, själva rasen känner jag fortfarande :cry: för.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter