Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att söka på jakt är en guldgruva!
Blandras till jakt eller sällskap. Valparnas far är Doggo Argentino/Amerikansk Staffordshire terrier och modern är Beagle/Wachtel.

Vad är syftet med en BC/ Schäfer/ Labrador/ Cane Corso/ Jämte/ Wachtel/ Rottis????????

Eller vad sägs om lite "roliga familjehundar"?
Leonberger/Tollare/Spaniel(vilken av dom?)/Labrador/Schäfer/Golden Retriever
6200 svenska pengar, som hittat! :D

Såg även en annons där man sålde Border collievalpar. Eller...pappsen var BC. Vad mamman var framgick inte mer än att "Hon ser ut som en BC"
Alltså blev det ju riktiga BCs :up:

Inspirerad av denna tråd gick jag och kikade på blocket och hittade en annons med rubriken "Söta valpar" som endast innehåller denna text: "Hej nu är det dax att sälja mina underbara valpar . Och billiga oxå" + tre bilder.

Alltså va?! :cry:

En av mina veterinärer sa att det är betydligt vanligare än vad många vill tro att valpar avlivas om de har färgfel. De är svårare att sälja, uppfödarna kan inte ta fullt pris men de kostar lika mycket att föda upp så de nackas ofta direkt vid födseln. Vår ena hund hade färgfel och jag vet uppfödare som tyckte hon borde avlivats som valp. Jag kommer aldrig köpa valp därifrån! :devil:
Ock dina veterinärer har koll på alla olika raser?
Nuvarande hund blev reggad i journalen som Pyrénéer. Stor skillnad på Pyrrar o Berger des pyrénées.

Eller en med wachtel, vorsteh, rottweiler, schäfer? Säljes pga allergi
puke.gif

En av mina veterinärer sa att det är betydligt vanligare än vad många vill tro att valpar avlivas om de har färgfel. De är svårare att sälja, uppfödarna kan inte ta fullt pris men de kostar lika mycket att föda upp så de nackas ofta direkt vid födseln. Vår ena hund hade färgfel och jag vet uppfödare som tyckte hon borde avlivats som valp. Jag kommer aldrig köpa valp därifrån! :devil:
Märkligt, en bekant föder upp boxrar, de vita säljs till fullt pris. Hen avlar på kvalité, inte färg. Har någon missat det så är boxer en brukshund.
http://old.boxerklubben.org/ där finns en artikel om vita boxrar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BIR.jpg

Notera allt det vita i förhållande till rasstandarden. Å andra sidan är den väl lika sönderavlad som schäfern.;)

Märkligt, en bekant föder upp boxrar, de vita säljs till fullt pris. Hen avlar på kvalité, inte färg. Har någon missat det så är boxer en brukshund.
http://old.boxerklubben.org/ där finns en artikel om vita boxrar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BIR.jpg

Notera allt det vita i förhållande till rasstandarden. Å andra sidan är den väl lika sönderavlad som schäfern.;)
Jag vet inte hur gammal du är, men det har varit många och långa artiklar och upprop när det gäller de vita boxrarna och just avlivningar pga färgfel. En snabb googling ger flera träffar, bl a den här: http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/friska-valpar-avlivas(1244595).gm Att schäfrarna numera kallas för vita herdehundar och att vita boxervalpar får leva vidare är ju positivt, men det ändrar ju varken min, min veterinärs erfarenhet eller många uppfödares inställning till färgfel. Något som din bekant säkert kan bekräfta om du frågar denne.

Var har jag skrivit att min veterinär kan alla raser? Får han inte uttala sig utifrån sin över 30 års yrkeserfarenhet utan att för den skull vara godkänd domare av alla godkända raser?

För övrigt svängde jag in på en klinik som hade drop in vaccinationer och blev ombedd att ta med mig hundarna in till behandlingsrummet när jag anmält i kassan att det rörde sig om två schettisar = ponnier! Jag tror nog att de hade koll nog på skillnaden mellan häst och hund även om det blev något missförstånd vid inskrivningen. :idea:

Jag vet inte hur gammal du är, men det har varit många och långa artiklar och upprop när det gäller de vita boxrarna och just avlivningar pga färgfel. En snabb googling ger flera träffar, bl a den här: http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/friska-valpar-avlivas(1244595).gm Att schäfrarna numera kallas för vita herdehundar och att vita boxervalpar får leva vidare är ju positivt, men det ändrar ju varken min, min veterinärs erfarenhet eller många uppfödares inställning till färgfel. Något som din bekant säkert kan bekräfta om du frågar denne.

Var har jag skrivit att min veterinär kan alla raser? Får han inte uttala sig utifrån sin över 30 års yrkeserfarenhet utan att för den skull vara godkänd domare av alla godkända raser?

För övrigt svängde jag in på en klinik som hade drop in vaccinationer och blev ombedd att ta med mig hundarna in till behandlingsrummet när jag anmält i kassan att det rörde sig om två schettisar = ponnier! Jag tror nog att de hade koll nog på skillnaden mellan häst och hund även om det blev något missförstånd vid inskrivningen. :idea:
Min ålder har vad med saken att göra?
Min bekant som föder upp boxrar har jag diskuterat vita boxrar med i ca 10 år, hen råkar oxå vara skydds/IPO instruktör.

Ang färgfel och avlivning: det förekommer definitivt inom min ras. Vita tecken finns i iaf en linje (har inte forskat vidare varifrån det kommer mer än att jag undviker kennelnamnet i nuläget), men uppfödaren med det kennelnamnet har aldrig valpar till salu med vita tecken. I nästa generation (hos valpköparna alltså) ploppar det dock ut valpar som har ordentliga fläckar, så det är väl inte en alltför grov gissning att valpar med vita tecken avlivas hos "ursprungsuppfödaren" iom att detta mönster syns i flera generationer.

Min ålder har vad med saken att göra?
Min bekant som föder upp boxrar har jag diskuterat vita boxrar med i ca 10 år, hen råkar oxå vara skydds/IPO instruktör.
Och din bekant har aldrig hört talas om det? Konstigt med tanke på vilket liv det har carit om i synnerhet vita boxrar. Vad det gäller din ålder tänkte jag att du kanske inte läst det eftersom det är ett tag sedan det mesta rabaldret var, dvs mer än 10 år sedan. Det är mycket underligt om bekanten inte känner till det öht och det är inte enbart boxer som det handlar om.

Efter en sisådär 10 år på Buke är det dags för mitt första inlägg :angel:

Bor i en liten by i England där det finns en facebook grupp för djur till salu. Just nu finns det 3 kullar ute, alla från olika uppfödare:
Husky/Jack Russell
Husky/Amstaff
Lurcher (Salukivarianten)/Border Collie/Lakelandterrier
Ingen av dom har meriter eller är röntgade. They make very good family pets very loyal dogs :yuck:
£250-300 ska dom ha för valparna.:arghh:

Efter en sisådär 10 år på Buke är det dags för mitt första inlägg :angel:

Bor i en liten by i England där det finns en facebook grupp för djur till salu. Just nu finns det 3 kullar ute, alla från olika uppfödare:
Husky/Jack Russell
Husky/Amstaff
Lurcher (Salukivarianten)/Border Collie/Lakelandterrier
Ingen av dom har meriter eller är röntgade. They make very good family pets very loyal dogs :yuck:
£250-300 ska dom ha för valparna.:arghh:
Visst är det härligt? Man vill bara skrika rakt ut

Att vara registrerad hos länsstyrelsen är en förutsättning för att få bedriva hundavel, och har inget med kvalitén på aveln att göra.

Verkar vara en populär blandning, eller så var det den här kullen som lovordades på annat hundforum nyligen.

"kenneln" verkar ha satt blandisavel i system, sprutar ur sig div "fina" blandraskullar...

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar