Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så fint att ha gjort en kennel av skiten. Då blir det ju genast mycket finare :)
Fler blandisar lär väntas...........

Senast ändrad av en moderator:
Att vara registrerad hos länsstyrelsen är en förutsättning för att få bedriva hundavel, och har inget med kvalitén på aveln att göra.

Verkar vara en populär blandning, eller så var det den här kullen som lovordades på annat hundforum nyligen.

Vad bestod storheten i??????

Hörni... :(
Ta och sök på blocket efter "cane corso", och läs en valpannons inlagd igår (kan inte länka). Avsiktlig, upprepad 'avel', med ngt slags bisarr-idiotisk 'plan'... :banghead:

Satt här om kvällen och skrollade runt bland blandisarna på Blocket och hittade flera valpkullar med "min ras" Dvärgschnauzer i. Blev så beklämd. Har tyckt att DS har varit rätt förskonad från att hamna i den här typen av avel men nu har tydligen en del fått upp ögonen för dom :cry:

Tuffa utseenden och icke fällande pälsar var det som skulle locka köpare.

Öh...vilket är det nu? Lugna, livliga eller energiknippen :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Såg just en korsning med border collie, rhodesian ridgeback och samojed till omplacering.
Jag förstår inte att det är så många som tycker att det är en bra idé att avla fram hundar med alla möjliga raser i, eller är det så att de har så extremt dålig koll på sina hundar att dessa 'olyckor' och 'tjuvparningar' händer om och om igen? Jag har aldrig råkat ut för någon tjuvparning på mina hundar, ingen jag känner heller.

Ang avlivning av felfärgade valpar så vet jag att det i alla fall tidigare har förekommit på Grand Danois. Nu var det ett mer än 10 år sen jag hade en liten fot in i den världen så jag vet inte hur det ser ut i dagsläget.

Ang avlivning av felfärgade valpar så vet jag att det i alla fall tidigare har förekommit på Grand Danois. Nu var det ett mer än 10 år sen jag hade en liten fot in i den världen så jag vet inte hur det ser ut i dagsläget.

Jag träffade en kille med en merle grand danois för ganska många år sedan och då sa han att merle var extremt ovanligt och att han hade fått flera erbjudanden om att sälja sin hund eftersom hon var så unik. Merle är i själva verket väldigt vanligt på grand danois för utan merle så kan man inte få harlekin och eftersom harlekin inte går att renavla så kommer det alltid att födas merle. Jag har även hört ägare till harlekins säga att om man inte avlar harlekin-harlekin så är man oseriös, jag har dock inte pratat med någon uppfödare.
Jag vet däremot att fler och fler inte längre parar harlekin-harlekin pga hälsoproblemen som en sådan parning medför (det är dessutom olagligt att para dem!) men det är inte många veckor sedan jag kom i kontakt med en dubbelmerle ur en sådan parning, som tur väl är så hade denna hunden både hörsel och syn i behåll!
Man får inte fler harlekins ur en harlekin-harlekinparning än genom en harlekin-svart. Det man däremot får är risken för dubbelmerles och de valpar som får två harlekingener resorberas redan i livmodern.
Med andra ord så har det varit väldigt vanligt med att avliva grandisvalpar, dels de som blivit merle istället för harlekin men även de som blivit missbildade pga dubbla merleanlag.
Om man parar harlekin (Mm Hh) med svart (mm hh) så får man:
mm hh = svart
Mm hh = merle
Mm Hh = harlekin
Parar man harlekin med harlekin får man:
mm hh = svart
mm Hh = svart som bär på harlekin
mm HH = dör i livmodern
Mm hh = merle
Mm Hh = harlekin
Mm HH = dör i livmodern
MM hh =dubbelmerle
MM Hh = dubbelmerle harlekin
MM HH = dör i livmodern
Alltså är man riktigt korkad om man parar harlekin-harlekin (om man nu inte tycker att det är kul att avliva döva valpar utan ögon)

Näe, merle är väl inte så ovanligt egentligen. Däremot tror jag att flertalet, åtminstone "förr i världen", avlivades på en gång så därför träffade man aldrig många vuxna.
Hur som haver så hoppas jag det har blivit bättre med avlivandet av felfärgade valpar. Skulle jag i dagens läge skaffa en GD så skulle jag gärna kunna ta en felfärgad eftersom jag inte är speciellt intresserad av att ställa ut eller avla.

Blev visst lite OT, ber om ursäkt.

Näe, merle är väl inte så ovanligt egentligen. Däremot tror jag att flertalet, åtminstone "förr i världen", avlivades på en gång så därför träffade man aldrig många vuxna.
Hur som haver så hoppas jag det har blivit bättre med avlivandet av felfärgade valpar. Skulle jag i dagens läge skaffa en GD så skulle jag gärna kunna ta en felfärgad eftersom jag inte är speciellt intresserad av att ställa ut eller avla.

Blev visst lite OT, ber om ursäkt.

Precis, merle är inte ovanligt men då när jag träffade den här killen så "fanns" det i princip inga merle eftersom de avlivades vid födseln och därför trodde alla att hans hund hade en väldigt ovanlig och exotisk färg

Hörni... :(
Ta och sök på blocket efter "cane corso", och läs en valpannons inlagd igår (kan inte länka). Avsiktlig, upprepad 'avel', med ngt slags bisarr-idiotisk 'plan'... :banghead:

Herregud vad hemskt. Som Spaniel-vurmare blir jag dock nyfiken på vad "Br. Springer Spaniel" är för ras. Engelsk eller Welsh? Inte för att det i sammanhanget spelar någon större roll men okunskapen blir än tydligare om uppfödaren inte ens kan skriva ut namnet på rasen. Med riktigt oflyt får man med lite skarphet från "molosserna", intelligens från Pudeln och osäkerhet från spanieln. Låter spännande! :banghead:

Herregud vad hemskt. Som Spaniel-vurmare blir jag dock nyfiken på vad "Br. Springer Spaniel" är för ras. Engelsk eller Welsh? Inte för att det i sammanhanget spelar någon större roll men okunskapen blir än tydligare om uppfödaren inte ens kan skriva ut namnet på rasen. Med riktigt oflyt får man med lite skarphet från "molosserna", intelligens från Pudeln och osäkerhet från spanieln. Låter spännande! :banghead:
En Brun Springer Spaniel såklart. Visste du inte att det var en helt egen, unik ras?

Personen bor dessutom där jag kommer ifrån, vi verkar dock inte ha några gemensamma vänner. Då hade man ju åtminstone kunnat ta diskussionen..
:banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar