Fråga: i många annonser läser man om "äkta" renrasiga valpar registrerad i Jordbruksverket dvs hundarna är inte skk reggade men detta framgår naturligtvis inte. Nu har en "bekant" (läs boende på samma ort) lagt ut just en sådan annons 6000 ska han ha för sina "renrasiga" schäfrar, att det är blandannat vit hedehund i dem verkar inte spela roll.
Är det verkligen lagligt att sälja valpar på det viset? Dvs ge falsk information? Tillsaken hör att tiken visade sig vara dräktigt när killen köpte henne (dvs "uppfödarna" hade låtit para henne på första löpet och sedan sålde henne) så han själv vet ju inte ens vem pappan är. "Uppfödarna" har tillsvidare fått avelsförbud pga att de tar valpar på samtliga löp på sina tikar.....
Jag håller med och kan känna att det borde finnas någonstans att "bocka i" vid annonsregistreringen, typ "Har hunden stamtavla i SKK" för att kunna sortera ut alla "renrasiga utan papper".
Å andra sidan kan jag också tycka att seriösa köpare borde vara smarta nog att ta reda på detta själv, och inte köpa en "renrasig Pomeranian reggad i SJV" i tron att det går att ställa ut etc. Idiotköpare och -uppfödare samt okunniga sådana kommer alltid att finnas och hitta varandra på något vänster. Men det vore bra om man kunde underlätta för de som är seriösa men gröna och vill lära sig, och för oss som inte orkar se en massa hej-kom-och-hjälp-mig-blandisar när man söker på en viss ras.