Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga: i många annonser läser man om "äkta" renrasiga valpar registrerad i Jordbruksverket dvs hundarna är inte skk reggade men detta framgår naturligtvis inte. Nu har en "bekant" (läs boende på samma ort) lagt ut just en sådan annons 6000 ska han ha för sina "renrasiga" schäfrar, att det är blandannat vit hedehund i dem verkar inte spela roll.
Är det verkligen lagligt att sälja valpar på det viset? Dvs ge falsk information? Tillsaken hör att tiken visade sig vara dräktigt när killen köpte henne (dvs "uppfödarna" hade låtit para henne på första löpet och sedan sålde henne) så han själv vet ju inte ens vem pappan är. "Uppfödarna" har tillsvidare fått avelsförbud pga att de tar valpar på samtliga löp på sina tikar.....

Jag håller med och kan känna att det borde finnas någonstans att "bocka i" vid annonsregistreringen, typ "Har hunden stamtavla i SKK" för att kunna sortera ut alla "renrasiga utan papper".
Å andra sidan kan jag också tycka att seriösa köpare borde vara smarta nog att ta reda på detta själv, och inte köpa en "renrasig Pomeranian reggad i SJV" i tron att det går att ställa ut etc. Idiotköpare och -uppfödare samt okunniga sådana kommer alltid att finnas och hitta varandra på något vänster. Men det vore bra om man kunde underlätta för de som är seriösa men gröna och vill lära sig, och för oss som inte orkar se en massa hej-kom-och-hjälp-mig-blandisar när man söker på en viss ras.

På en FB sida hittade jag denna texten:

Min bekant håller på med att para en pitbull med en Kavkazskaja Ovtjarka o säger det kommer bli finfina valpar. Funderar på o köpa en hane. Deras pitbull hona är hur kelig o mysig som helst. Vet inte så mkt om Ovtjarka hanen förutom att den ser super gullig ut, som en nalle björn som typ new foundland. Hur kommer valparna att bli? För vet inte mkt om den korsningen

Såhär känner jag inför den: :crazy::banghead:O_o:rage::nailbiting::wtf::cry::banghead::banghead::banghead::banghead:

Jösses. Jag bara gapar efter att ha läst här... Pitbull och Ovtjarka? Är folk inte kloka? Och så alla andra korsningar som enbart medför prilliga hundar och ägare.. Blandrasavel kan säkert föra ngt gott med sig- om man vet vad man gör och med rätt syfte...

Min bekant håller på med att para en pitbull med en Kavkazskaja Ovtjarka o säger det kommer bli finfina valpar. Funderar på o köpa en hane. Deras pitbull hona är hur kelig o mysig som helst. Vet inte så mkt om Ovtjarka hanen förutom att den ser super gullig ut, som en nalle björn som typ new foundland. Hur kommer valparna att bli? För vet inte mkt om den korsningen

Såhär känner jag inför den: :crazy::banghead:O_o:rage::nailbiting::wtf::cry::banghead::banghead::banghead::banghead:

Här blir jag faktiskt lite rädd. Hoppas vid min gud att parningen misslyckas och inga valpar blir till.

Hoppas att det var ett troll...

Kan väl tycka att det man brukar kalla för "buskavel" är lika lilla oavsett om det handlar om sk "sällskapshundar" eller arbetshundar/tävlingshundar.
Naturligtvis är oseriös avel oseriös oavsett, men i det exemplet så kanske hundarna kan leva normala liv. Istället för vissa exempel där hundarna både vill valla, vakta, jaga och dra.

Blivande vakthundar som inte ens ägaren kan muta:crazy:

Fanns det inga intressanta kommentarer till det här puckade inlägget (och korsningen) på Fb?

Tanken på en korsning PB/KO i händerna på någon som har så dålig koll får mig att rysa.

Har inte läst svaren till inlägget, läste något i slutet innan jag var tvungen att jobba igen och där lät det som att många hade reagerat. Men det var en sisådär 150 svar på inlägget så hann inte läsa innan.

:eek::eek: Är folk fullständigt från vettet?! :eek::eek:

Hmm, nu hittar jag inte inlägget bara för det... Borttaget kanske... Jag som hade velat skriva något :D

Jag hoppas också att det var ett troll, och hittar jag inlägget igen så återkommer jag!

Hmm, nu hittar jag inte inlägget bara för det... Borttaget kanske... Jag som hade velat skriva något :D

Jag hoppas också att det var ett troll, och hittar jag inlägget igen så återkommer jag!

Äsch....de är ju av molossertyp båda raserna och därmed "kompatibla" så det går nog bra ändå :banghead:

Hahaha tanken slog mig precis att jag själv har en jäkla märklig blandras här hemma :o Och så sitter jag och chockas över blocketannonser :D

Får man fråga vad det är för något du har? :)

Jag har en Labrador/Golden Retriever/Bearded Collie/Engelsk Bulldog :)
Jag är emot blandrasavel nu men honom köpte jag när jag bara va 12 år och då visste jag inte bättre. I den åldern blir man ju bara glad att päronen säger ja till en egen hund. Hur hunden ser ut eller vad det är för ras spelar ju mindre roll :o

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar