Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Belgisk vallhund /collie såg jag idag.
Dessutom 90 procent belgisk vallhund, varför blanda in collie?

För tio år sen var det så mycket schäfer,rottis, dobermann blandisar.

Nu är det amstaff mixar i samma mängd.

Mycket små blandisar med, borde räcka med små blandisar.
Synd om många stora brukskorsningar :/

Lika synd om de små. De är inte sundare de och oftast blir de bara en soffprydnad som billig sällskapshund och får ett ganska tråkigt liv.

Håller faktiskt inte med, tror de små har betydligt större chanser till ett bättre blandis liv än många stora bruksblandningar med hög energi.

Håller faktiskt inte med, tror de små har betydligt större chanser till ett bättre blandis liv än många stora bruksblandningar med hög energi.
Om man bara tittar på bruksraser så vist.
Men det finns ju även stora hundraser med lägre aktiveringsbehov precis som det finns småraser med både bruks och jaktbehov. Tycker ofta att småhundar får ett oförtjänt rykte om sig att vara skälliga, dryga och sura och oftast grundar det sig på understimulans.
Sen jag gick över från stora brukshundar till liten Dvärgschnauzer har jag verkligen fått möta fördommar och okunskap om småhundar från folk. Skrämande många verkar tro att de inte kräver mer än ett gossedjur.

Det blir dock betydligt mer märkbart med en understimulerad/felhanterad 40-kiloshund än en 5-kilos.

Om man bara tittar på bruksraser så vist.
Men det finns ju även stora hundraser med lägre aktiveringsbehov precis som det finns småraser med både bruks och jaktbehov. Tycker ofta att småhundar får ett oförtjänt rykte om sig att vara skälliga, dryga och sura och oftast grundar det sig på understimulans.
Sen jag gick över från stora brukshundar till liten Dvärgschnauzer har jag verkligen fått möta fördommar och okunskap om småhundar från folk. Skrämande många verkar tro att de inte kräver mer än ett gossedjur.

Det blir dock betydligt mer märkbart med en understimulerad/felhanterad 40-kiloshund än en 5-kilos.
Jag fick höra en bra grej i helgen. Vi möter en vavva på prommenaden och jag säger till min 40 kilos bestis "nej, inte leka med lilla hunden" svaret blir "det är en stor hund - det är bara förpackningen som är liten"

(Illa planerad avel blir man alltid lite ledsen i ögat av - oavsett sorts hund)

Jag fick höra en bra grej i helgen. Vi möter en vavva på prommenaden och jag säger till min 40 kilos bestis "nej, inte leka med lilla hunden" svaret blir "det är en stor hund - det är bara förpackningen som är liten"

(Illa planerad avel blir man alltid lite ledsen i ögat av - oavsett sorts hund)
Små hundar är ofta stora hundar i liten förpackning :)

Jag blir så chockad över vilka priser blandraser säljs för. Snacka om Easy Cash.
Men stackars hundar.
Relatera det till att schillerstövare säljs för 5000kr renrasiga med meriterade föräldrar.

Jag blir så chockad över vilka priser blandraser säljs för. Snacka om Easy Cash.
Men stackars hundar.
Relatera det till att schillerstövare säljs för 5000kr renrasiga med meriterade föräldrar.

Det är nog efterfrågan det handlar om. Fler vill hellre ha en söt liten puffhund än en jakthund med ganska smalt användningsområde.

När vi ändå pratar oseriösavel... Vart så otroligt ledsen och arg på en uppfödare i min närhet. Denne är en ganska stor aktör inom svensk schäferavel och en uppfödare som jag ändå har trott på. Hen talade dock om för mig igår att "alla hundar har något fel så man kan inte sålla bort ALLT".

Självklart håller jag med om att den perfekta hunden är omöjlig att finna så hade vi pratat om att man kan ha överseende med att hunden är lite för högt tempererad eller ha lite tugg i betten eller vad det nu kan vara som gör att hunden har behövt lite mer träning för att nå eliten än vad den behövt om den inte haft det där "felet" så ha jag inte sagt något. Men vi pratade om kroppsliga, ärftliga fel.. Fel som kan ha inverkan på hundarnas hälsa! Jag vart så jäkla illa berörd, schäferaveln är så pass stor att man inte ska behöva ha överseende med hälsodefekter (tycker inte att man ska göra det inom någon ras men kan ha större förståelse för att denna åsikt finns om rasen har begränsat avelsutbud)!

Är hunden inte 100% okej ska dom inte användas i avel?! Varför är det en så svår tanke för många? Ja fattar inte, vill vi inte ha friska sunda hundar som främsta mål?

:cry:
När vi ändå pratar oseriösavel... Vart så otroligt ledsen och arg på en uppfödare i min närhet. Denne är en ganska stor aktör inom svensk schäferavel och en uppfödare som jag ändå har trott på. Hen talade dock om för mig igår att "alla hundar har något fel så man kan inte sålla bort ALLT".

Självklart håller jag med om att den perfekta hunden är omöjlig att finna så hade vi pratat om att man kan ha överseende med att hunden är lite för högt tempererad eller ha lite tugg i betten eller vad det nu kan vara som gör att hunden har behövt lite mer träning för att nå eliten än vad den behövt om den inte haft det där "felet" så ha jag inte sagt något. Men vi pratade om kroppsliga, ärftliga fel.. Fel som kan ha inverkan på hundarnas hälsa! Jag vart så jäkla illa berörd, schäferaveln är så pass stor att man inte ska behöva ha överseende med hälsodefekter (tycker inte att man ska göra det inom någon ras men kan ha större förståelse för att denna åsikt finns om rasen har begränsat avelsutbud)!

Är hunden inte 100% okej ska dom inte användas i avel?! Varför är det en så svår tanke för många? Ja fattar inte, vill vi inte ha friska sunda hundar som främsta mål?
Från samma kennel som min Prinsessa kommer ett par hundar med E-höfter. ALLT kanske inte kan rensas bort men schäfrarna har så mycket i bagaget att väldigt, väldigt mycket måste rensas bort för att inte aveln ska vara i paritet med rumänska valpfabriker och avarterna med plattnäsor.

(Och nej, jag har inte köpte hunden)

Det där känner jag igen (tack och lov inte från min egen ras!) och blir galen när jag stöter på det.
När det gäller renraser hävdar jag alltid att "Din hund är aldrig bättre än sitt sämsta syskon" (en av de bästa grejerna jag har läst här på Buke!) och kan ärligt talat inte förstå när uppfödare "glömmer bort" arv och linjer och i stället avlar på individ.

Som att i en valpkull är det fem valpar. Föräldrarna har varit på utställning och fått EXC och har gjort de hälsoundersökningar som krävs, det var inte UA, men det var ändå helt okej resultat utifrån rasens perspektiv.
Tre av fem valpar har kassa höfter och/eller armbågar, en är till synes frisk och en har allergi. Efter två år har dessutom två av dem avlivats på grund av lynnesfel. Inte fan avlar man väl på den friska hunden då!?

Jodå.
Det gör man tydligen.

Dessutom finns det ju inget som hindrar att man avlar på samma kombination igen.

:banghead:

Det där känner jag igen (tack och lov inte från min egen ras!) och blir galen när jag stöter på det.
När det gäller renraser hävdar jag alltid att "Din hund är aldrig bättre än sitt sämsta syskon" (en av de bästa grejerna jag har läst här på Buke!) och kan ärligt talat inte förstå när uppfödare "glömmer bort" arv och linjer och i stället avlar på individ.

Som att i en valpkull är det fem valpar. Föräldrarna har varit på utställning och fått EXC och har gjort de hälsoundersökningar som krävs, det var inte UA, men det var ändå helt okej resultat utifrån rasens perspektiv.
Tre av fem valpar har kassa höfter och/eller armbågar, en är till synes frisk och en har allergi. Efter två år har dessutom två av dem avlivats på grund av lynnesfel. Inte fan avlar man väl på den friska hunden då!?

Jodå.
Det gör man tydligen.

Dessutom finns det ju inget som hindrar att man avlar på samma kombination igen.

:banghead:

Men fysjutton!

Såg nyligen en annons på en siberian husky, där det stod att hunden säljs till utställningsintresserad eller friluftsintresserad. Nu hoppas jag att det är en klok säljare, men i mina öron lät det ungefär som "vill du ställa ut så behöver du inte göra mer än det" och det i kombination med en hund av så aktiv ras... Det känns inte bra.

Hört från seriösa uppfödare

Om höftledsröntgen och vikten av att röntga på rätt klinik:
Det gäller att välja en veterinär som själv kollar plåtarna och inte skickar in vad skit som helst till SKKs granskning...

Det är väl aldrig någon hund som fått problem av att ha C-höfter?!

Jag stötte på något liknande inom marsvinsavel för ett tag sedan. På marsvin finns det ett pälsslag som heter satin, det är ett recessivt anlag och de som blir homozygota blir satin. Tyvärr finns det en sjukdom som drabbar så gott som ALLA satiner och det är en extremt plågsam sjukdom! Man får inte längre avla på, registrera eller ställa ut satiner i Sverige. Djurskyddslagen säger att man inte får avla på djur som nedärver, eller riskerar att nedärva, defekter. Alltså får man heller inte avla på kända satinbärare.

Han som jag pratade med (han var inte svensk men träffade honom på en svensk utställning och han ställer ofta i Sverige och är medveten om våra regler) menade på att om man inte får avla på kända satinbärare så får man inte avla på några marsvin alls(!) för eftersom satin är recessivt så kan det dyka upp trots många satinfria generationer. Han ville inte alls acceptera att det är en jäkla skillnad på att avla på en känd bärare och på ett, till synes, satinfritt marsvin. Försökte verkligen få honom att förstå skillnaden men de var som att stånga huvudet mot en betongvägg :banghead: Behöver jag säga att denna människan avlade på satiner? :mad:

En annan (före detta uppfödare) menade på att satinerna blev inte sjuka utan de dog ålder när de var 2-3år gamla. På ett vanligt marsvin ligger åldern på 5-8år.

Googla satinsjukan och gå in på länken som heter Luneas så kan ni se vilken vidrig sjukdom det är.

Hört från seriösa uppfödare

Om höftledsröntgen och vikten av att röntga på rätt klinik:
Det gäller att välja en veterinär som själv kollar plåtarna och inte skickar in vad skit som helst till SKKs granskning...

Men det håller jag helt med om. Det finns veterinärer som skickar hur dåliga plåtar som helst. Det är så små marginaler ibland så hunden ska ligga bra, plåtarna ska tas rätt osv för att hunden ska få en rättvis bedömning.

Jag har en uppfödarbekant som fick c på en hund, märkligt tyckte alla. Båda föräldrarna har a. De kullsyskon som är röntgade har A. Hunden växte till sig ett år, motionerades rätt osv röntgades om av annan vet. Hade klockrena A-höfter. Frågan är om det var att hunden mognade eller om det var en nogrannare vet?

Just nu har vi en veterinärstation i norra delen av skåne som är usla. Dåliga, slarvigt tagna plåtar, inte en hund som går igenom. Tror knappast att så många hundar plötsligt har c-höfter.

(Om röntgenplåtarna)
Nja, det framgick av sammanhanget att det inte var dåliga plåtar på bra höfter utan plåtar bra plåtar på dåliga höfter man inte ville ha inskickade...

Jag såg en korsning tax-doberman-korsning idag. (Det var en annan person som frågade matten, jag bara råkade höra.)

Min första tanke: Vad :devil: har man den korsningen till? Gräva fram skattesmitare? Min andra var förståss : HUR gick den parningen till? Men vill man kan man om man är hund!

Hunden verkade snäll och glad, och var förmodligen en unghund för de olika kroppsdelarna passade inte ihop. Ni vet, unghundar växer ojämnt. Men det kan ju ha varit krockande kromosomer också...

Jag har träffat en blandras stövare - tax en gång. En planerad parning och valparna var tänkta att användas till jakt. Den såg ut som en XL stor tax :D. Men om de var bra jakthundar har jag ingen koll på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar