Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och din bekant har aldrig hört talas om det? Konstigt med tanke på vilket liv det har carit om i synnerhet vita boxrar. Vad det gäller din ålder tänkte jag att du kanske inte läst det eftersom det är ett tag sedan det mesta rabaldret var, dvs mer än 10 år sedan. Det är mycket underligt om bekanten inte känner till det öht och det är inte enbart boxer som det handlar om.
Självklart har hon hört talas om det, eftersom det var vanligt att de toga bort förr. Ca 20% av alla boxrar föds med vita tecken som de ej skall ha enligt rasstandarden. Tyska boxerklubben har ansökt hos FCI om att vita boxrar o de med vita tecken skall bli godkända enligt standard.

Självklart har hon hört talas om det, eftersom det var vanligt att de toga bort förr. Ca 20% av alla boxrar föds med vita tecken som de ej skall ha enligt rasstandarden. Tyska boxerklubben har ansökt hos FCI om att vita boxrar o de med vita tecken skall bli godkända enligt standard.
Jaha, varför blev det ett himla tjafs och ifrågasättande vad min veterinär och jag själv har för erfarenheter då? :meh: Du kände ju iaf inte till det eftersom du vände alla taggar utåt direkt! O_o

Nu har jag hört en riktig värstinghistoria;

En ny kollega berättade att hon tänkte ta valpar på sin amstaff/pitbullmix för att göra den stabilare i psyket. Tydligen var den ganska harig. Men hunden var inte bara mentalt kass, den hade kraftig födoämnesallergi också. Om den så mycket som slickade på det den var allergisk mot så fick den utslag över hela kroppen som satt kvar i nästan en månad ("Det är inget problem för det är så vanligt med allergier och dessutom har jag redan 4 som vill köpa valp efter min hund"). Jag föreslog att hon skulle kastrera hunden istället och påpekade att det är nog inte lagligt att avla på en hund som kan ge sjuka avkommor. Svaret blev en klassiker; "Då kan man ju avliva alla sjuka människor också!!!!". :banghead:

(Sedan berättade hon att hunden klarade utmärkt att vara ensam hemma i 10-12 timmar. Då orkade jag inte vara artig längre utan förklarade att det inte bara var ett lagbrott utan också jävligt taskigt mot hunden. Stämningen blev en aning spänd efter det :angel:)

En ny kollega berättade att hon tänkte ta valpar på sin amstaff/pitbullmix för att göra den stabilare i psyket. Tydligen var den ganska harig. Men hunden var inte bara mentalt kass, den hade kraftig födoämnesallergi också. Om den så mycket som slickade på det den var allergisk mot så fick den utslag över hela kroppen som satt kvar i nästan en månad ("Det är inget problem för det är så vanligt med allergier och dessutom har jag redan 4 som vill köpa valp efter min hund"). Jag föreslog att hon skulle kastrera hunden istället och påpekade att det är nog inte lagligt att avla på en hund som kan ge sjuka avkommor. Svaret blev en klassiker; "Då kan man ju avliva alla sjuka människor också!!!!". :banghead:

(Sedan berättade hon att hunden klarade utmärkt att vara ensam hemma i 10-12 timmar. Då orkade jag inte vara artig längre utan förklarade att det inte bara var ett lagbrott utan också jävligt taskigt mot hunden. Stämningen blev en aning spänd efter det :angel:)

En anmälning borde kunna vara på sin plats där :( alltså varför ska de vara så svårt att fatta. Jag kan förstå att folk säger "jag bryr mig inte om stamtavlan bara hunden är frisk" då kan jag acceptera att man heltänkelt kanske inte är så insatt i genetik och inte förstår att Rasbundna sjukdomar även uppstår hos blandraser och/ eller att sjukdomarna kan ligga dålt MEN hur fan ska man kunna förklara att folk bara struntar helt i vad dom sätter till världen?! I detta fall verkar det inte Spela någon roll alls att hunden är både psykiskt och fysisk ohälsosam :(

Som att i en valpkull är det fem valpar. Föräldrarna har varit på utställning och fått EXC och har gjort de hälsoundersökningar som krävs, det var inte UA, men det var ändå helt okej resultat utifrån rasens perspektiv.
Tre av fem valpar har kassa höfter och/eller armbågar, en är till synes frisk och en har allergi. Efter två år har dessutom två av dem avlivats på grund av lynnesfel. Inte fan avlar man väl på den friska hunden då!?

Jodå.
Det gör man tydligen.

Dessutom finns det ju inget som hindrar att man avlar på samma kombination igen.

:banghead:

Kan bara instämma. Träffade en superbrötig schäferhane och han var 3,5år - 36 avkommor och två eller tre kullar till på väg...
Vet ni, jag tror inte att alla de avkommorna ens kommer nå 3 års ålder innan de har en dejt med avlivningssprutan. Få orkar med sådana bröt/stökhundar i längden och även om försvar/polis/väktare letar hundar kommer långt ifrån alla nå upp till kvalitetskraven där heller...

Jag har träffat en blandras stövare - tax en gång. En planerad parning och valparna var tänkta att användas till jakt. Den såg ut som en XL stor tax :D. Men om de var bra jakthundar har jag ingen koll på.

Jaktfolket är bra på att ta fram märkliga korsningar i någon bisarr villfarelse att det blir den perfekta jakthunden. Grannen vid min pappas sommarstuga, försökte prångla på honom en korsning som jag vill minnas var lajka/Wachtel/någon stövarhistoria med vissa labradorinslag. Det var när jag hade börjat avveckla hästverksamheten och skulle skaffa hund. Pappa ringde mig och erbjöd sig att köpa en av valparna (var ju billig, bara 1500:-) jag tackade nej med hänvisning till att jag gärna ville ha en hund som gick att ha lös. Tror att samtliga valpar i den kullen har "förolyckats" på jakt eftersom det inte var något fel på deras jaktdrifter, de gick bara inte att kontrollera... :meh:

Vilken jävla idiot :(

Läst om en som köpt oreggad dobermann som vid 12 veckors ålder väger FEM (5!) kg. Den har dessutom polyartrit :(
Föräldrarna påstås vara reggade med stamtavla, men det känns ju inte troligt. Blir så ledsen :cry:

Läst om en som köpt oreggad dobermann som vid 12 veckors ålder väger FEM (5!) kg. Den har dessutom polyartrit :(
Föräldrarna påstås vara reggade med stamtavla, men det känns ju inte troligt. Blir så ledsen :cry:
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Var den kuperad oxå?:devil:
En del bilder man ser på sk AST/APBT o sk renrasiga APBT har uppenbart kökskuperade öron. :wtf::wtf::wtf:

Omplacering av 9 månader gammal New Foundland/Leonberger

"Hon jagar gärna våra höns och har även vid något tillfälle rymt från gården och jagat något rådjur så jag kan tänka mig att hon skulle tycka det vore roligt att få prova på livet som jakthund" :D :up:
Verkar vara brist på hjärnsubstans.....
:banghead::banghead::banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar