Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet en Labrador, Pinscher, Dobermann, Cocker Spaniel, Schäfer, Golden, Rottweiler. Ägaren är väldigt seriös och duktig, tränar mycket och är väldigt påläst om foder och sjukdomar mm. Nu har h*n köpt en till hund. Husky, Pointer, Vorsthe avlad för drag, som ej skall användas till drag..

Kände en gång en hund med 8-9 raser i sig. Mamman var jack russell x powder puff vill jag minnas. Sen följde en raskavalkad med raser som yorkshire terrier x papillon x soft coated wheaten terrier x chihuahua etc. Kanon stressad hund som aldrig blev rumsren.

Känns märkligt att köpa ett djur efter utseendet på det sättet... Det är något barn håller på med, blir kära i en viss ras för att dem ser fina ut. Som vuxen kan jag tycka man borde ha lite mer innanför pannbenet.

Lite så tänkte min morsa förut. Hon drömde om en kelpie, eller kanske en BC, eller varför inte en liten söt och fluffig blandras? Hunden skulle få vara med henne hela dagen, gå runt huset ibland och mysa med henne i soffan hela dagarna. Det skulle den visst bli sååå glad av...
Som tur är så är min mor klok nog att verkligen vilja lära sig mer om allt och hon lyssnar noga på mig när jag berättar om hundar, hundproblem, avel, träning, foder m.m. Det har gjort att hon nu drömmer om en mindre hund, omplacering, helst hälsokollad renras, lugn hund som ska få följa med på daglig längre promenad och få en del hjärngympa :D Jag älskar verkligen att morsan självmant ändrat sig så enormt. Sedan är det inte säkert att hon alls köper hund, men OM hon gör det så vet jag att det kommer gå bra, till skillnad mot vad det skulle ha blivit om hon skaffat sig hund av aktiv ras.

Har själv träffat en hund med... ja, det var nog 8 raser i den. Rottis, dalmatiner, "pitbull", någon retriever, jämthund eller något sådant och ja... jag minns inte vad mer de lyckats klämma in. Resultatet var en stor, krävande hund som såg ut som typisk rottiskorsning. När den blev understimulerad så började den bita folk i armarna och var rejält bufflig och jobbig. Som tur var så var mesiga matten omringad av bra hundfolk, så på något mirakulöst vis så blev väl hunden inte helt komplett galen, men usch vad jag blev på dåligt humör när hunden helt utan tvekan gick fram till mig och bet tag i min arm, bara för att den hade tråkigt. Egentligen var nog hunden ganska trevlig mentalt, faktiskt, för den snappade snabbt upp vad olika människor förväntade sig av den.

Träffade också en hund som var korsning mellan airedaleterrier och två raser till, rottis och.. ja, jag minns inte vad. Köpt som sällskapshund av en lättstressad person som bara gick något varv runt huset och "tränade sitt och ligg ibland".... Resultatet? Ägarens vän in på sjukhus för att hunden huggit personen i armen. Det var inte heller första gången den bet, dock hade det väl inte blivit mer än rejäla blåmärken tidigare. Slutade i alla fall med att jag hjälpte ägaren så att hon dels förstod lite mer vad hon hade i kopplet och dels såg till att hon vågade ta sig iväg med hunden till en bra instruktör. Hunden var faktiskt en så otroligt trevlig hund att jag skulle ha kunnat ta den själv, för den var så samarbetsvillig egentligen, lärde sig lätt, ville göra saker osv. Det tog sedan inte lång tid alls med instruktörshjälp förrän hunden började bete sig bra även med ägaren. Hon lärde sig nog mycket av den hunden. Kan dock inte låta bli att fundera på vad sjutton det är för idiot som dels såg till att hunden föddes och dels sålde den till ett så felaktigt hem som det där. Ren tur att det slutade bra där, den var nämligen bara några dagar från avlivning "pga mentaliteten" när jag träffade den första gången.

Det här med att köpa pga utseendet gör ju jag också, fast ändå inte. Jag vill helst ha en hund i schäferstorlek, absolut inte intryckt nos eller hängiga ögon (hoppas ni förstår vad jag menar) plus att jag efter att min mor fick avliva en hund pga kronisk öroninflammation inte skulle vilja ha en hund med hängande öron.

Min utseendelista lämnar dock en del över för hur rasen passar oss och vårt liv. Man kan ju faktiskt ta hänsyn till båda aspekter. Relativt iallafall

Såg just en tvåårig tik för omplacering. Mamman var leonberger, bernesennen och pappan är huskey, schäfer, Dobberman,rottweiler och lh collie.

Varför ska det tvunget vara så många olika raser i? Jag minns när jag var liten och många familjer hade schabrador, då var det i alla fall bara två raser i.

Såg för övrigt labradoodle-valpar som låg ute nu. 24.000/styck. (De är väl kanske mer accepterade eftersom de ofta jobbar som vårdhundar, men jag svimmade nästan när jag såg priset snål som jag är :P)

Vilken jäkla bra start om man vill bli seriös uppfödare......

Del av annons"
Matte är medlem i SKK länsklubb
Hanen är registrerad i SKK men inte tiken och där för inte heller valparna.
Mattes kennel väntar på svar från SKK sedan är hennes kennel registrerad i SKK.
Väntar bara på svar vilket namn på kenneln som blir godkänt" :banghead:

Medvetet försök att lura valpköpare med tanke på valppriset som är 9000 kr ???

Vilken jäkla bra start om man vill bli seriös uppfödare......

Del av annons"
Matte är medlem i SKK länsklubb
Hanen är registrerad i SKK men inte tiken och där för inte heller valparna.
Mattes kennel väntar på svar från SKK sedan är hennes kennel registrerad i SKK.
Väntar bara på svar vilket namn på kenneln som blir godkänt" :banghead:

Medvetet försök att lura valpköpare med tanke på valppriset som är 9000 kr ???
Ta en skärmdump o skicka till SKKs disciplinnämnd.

En tjuvparning kan dom ha överseende med, iaf om den s.k. uppfödaren meddelat tjuvparningen till SKK samt att denne inte tar mer än självkostnadspris för valparna.
I det här fallet säljs valparna för ett alldeles för högt pris + att hon försöker framstå som seriös genom att skriva om SKK i annonsen. "Skäms ta me faan" var det visst någon som myntade. Annonsen tangerar medvetet bedrägeri.

Den framtida kenneln lär få registreringsförbud i ett antal år, om nu matte inte utesluts från SKK.
:rage::banghead::rage:

Ta en skärmdump o skicka till SKKs disciplinnämnd.

En tjuvparning kan dom ha överseende med, iaf om den s.k. uppfödaren meddelat tjuvparningen till SKK samt att denne inte tar mer än självkostnadspris för valparna.
I det här fallet säljs valparna för ett alldeles för högt pris + att hon försöker framstå som seriös genom att skriva om SKK i annonsen. "Skäms ta me faan" var det visst någon som myntade. Annonsen tangerar medvetet bedrägeri.

Den framtida kenneln lär få registreringsförbud i ett antal år, om nu matte inte utesluts från SKK.
:rage::banghead::rage:

Telefonnumret finns ju i annonsen så det är lätt att se vilken person som ligger bakom den också.

Telefonnumret finns ju i annonsen så det är lätt att se vilken person som ligger bakom den också.

Hittade annonsen och namnet på personen stod i den, hur begåvad kan man vara?

Tog skärmdump så ska nog skicka bilderna även om säkert en massa andra har gjort det också.

Jag förstå att denna person aldrig kommer att få ha en SKK-reggad kennel men får man som medlem i SKK bedriva blandrasavel? Alltså inte som uppfödare utan endast medlem.

T.ex. de som är medlem i någon SKK ansluten klubb enbart för att delta på kurser/tävlingar.

Uppfödare som bryter mot reglerna blir väl normalt avstängda från alla SKK-anslutna verksamheter?

Hittade svaret själv och som medlem i SKK bryter man mot grundreglerna om man bedriver blandrasavel. Frågan är då om man får fortsätta att vara medlem i SKK och delta på deras aktiviteter om man bryter mot grundreglerna.

Hittade svaret själv och som medlem i SKK bryter man mot grundreglerna om man bedriver blandrasavel. Frågan är då om man får fortsätta att vara medlem i SKK och delta på deras aktiviteter om man bryter mot grundreglerna.
Inte om man inte blir anmäld. Man får ha o äga/köpa hur många blandisar som helst o ff vara välkommen på SKKs o BHKs kurser o aktiviteter, men man får inte producera dem själv.

Inte om man inte blir anmäld. Man får ha o äga/köpa hur många blandisar som helst o ff vara välkommen på SKKs o BHKs kurser o aktiviteter, men man får inte producera dem själv.

Precis, undrar hur många som tänker på att om de tar valpar på sin söta, duktiga blandras eller oreggade hund så riskerar de själva att aldrig mer får starta på en vanlig lydnads- eller agilitytävling exempelvis eller gå en kurs på sin lokala brukshundsklubb. Om det informationen kom ut på ett bra sätt, exempelvis i och med att man blir medlem i en SKK ansluten klubb och sen varje år när man betalar avgiften så kanske några fler skulle tänka till en gång extra innan de parar denna tik.

Aussie, terv och bclåter kanske inte jätteilla på pappret en i annonsen låter det ganska illa med en superstressad hund med omritktade beenden (biter föraren). Söker ny mycket erfaren ägare, lär bli svårt att hitta har jag en känsla av.

Aussie, terv och bclåter kanske inte jätteilla på pappret en i annonsen låter det ganska illa med en superstressad hund med omritktade beenden (biter föraren). Söker ny mycket erfaren ägare, lär bli svårt att hitta har jag en känsla av.

Ungefär som en korsning malle/rottis som omplaceras, 2,5 år. Mycket energi, mycket vakt, jobbig vid hundmöten, lite stirrig, lite bångstyrig när han inte får som han vill. Kan ligg, sitt och tass... :banghead:

Jag har haft en fyrvägskorsning...första hunden. Ville ha hund NUUUU och köpte en som var billig och söt. Nu var detta 1992...innan upplysningens tid och internet. Jag tyckte jag hade sååå mycket på fötterna. Uppväxt med hunderfarna föräldrar. Hemma var det Labbe som gällde. Morfar hade vigt sitt liv åt att föda upp och träna schäfer. Farmor och farfar hade jättetrevliga boxrar. Klart jag kunde hund :angel:
Så valet blev en golden/labbe/rottis/springer spaniel. Jag var blåst nog att tycka att det var ju ganska lika raser (bortsett från rottisen) :o och kullen var välplanerad!
Han blev ett heltidsjobb!!!
Allt eftersom han gick mig ur händerna så försökte jag lära mig mer och jag ville så gärna lösa problemen men sanningen var att han var bara för mycket för mig då. Han hade outtröttlig energi, en jaktlust som få (visade sig att golden och labbeblodet var ren jakt....inte sällskapslinjer) Han hade mycket vakt och en hjärna som jobbade 24/7 och bad om uppgifter att lösa. När han inge fick hittade han på egna. Som att äta hål i väggar, tugga sönder soffan eller något annat som var utmanande.

Lärde mig mycket av den hunden. Men framförallt så lärde jag mig ALLA baksidor av blandraser och gullig/billighetsköp.
Frisk var han inte heller. Kostade mig 13000 i operationer för lösa benbitar och ledproblem. Mycket pengar på den tiden. Ja så billig blev han ;)

Man lär sig så länge man lever och jag omplacerade hunden vid ca 2 års ålder ( inte pga allergi) och nästa ägare hade erfarenhet nog att ge honom ett gott liv.
740110_555498561129248_1987169702_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar