O rasen kommer snart att bli godkänd av SKK o då kan valpköparna få stamtavla.Mops och pudel (pug +poodle)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
O rasen kommer snart att bli godkänd av SKK o då kan valpköparna få stamtavla.Mops och pudel (pug +poodle)
Ja,Puggle är väl mops och beagle?
Låter ju som en kul korsning...*KL* Jag är med i en grupp på FB där en person glatt annonserade ut att det fanns en parningssugen dobberman/amstaff-hane och om någon ägde en tik och var intresserad, var det bara att höra av sig...
Tråden handlar som sagt om oseriös avel, inte planerad avel med en tanke bakom. Det finns gott om dålig renrasavel och sjuka raser, det finns även planerad bladrasavel med ett mål och syfte annat än snabba cash, det ena utesluter inte det andra.Jag har kikat lite i tråden och funderar.... Har känt många, många hundar genom livet, haft ett relativt stort antal egna hundar, jobbat på kennel i ungdomsåren, fött upp några kullar renrasiga valpar. Har mest haft och ägnat mig åt renrasiga hundar.
Det slår mig att de trevligaste hundar jag har träffat har varit korsningar.
Jag är inte alls säker på att jag tycker att korsningsavel är av ondo rakt av. Alla raser har ju faktiskt börjat där på ett eller annat sätt.
Renrasig avel kan vara lika oseriös som korsningsavel, hög inavelsprocent t ex, eller avel på defekter för att det är trendigt att hunden ser ut si eller så.
De korsningshundar jag tänker på har varit lugna, väluppfostrade, intelligenta. Vi har tre hundar för tillfället, två västgötaspetsar med utställningsmeriter och en rumänsk gatuhund, som vi haft i sju år. Av de tre är det avgjort den lilla rumänen som har det bästa temperamentet. Har också en bekant som har en korsning golden/boxer/berner sennen/bordercollie. Maken till trevlig hund får man leta efter! Hon är ljuvlig i temperamentet, både mot människor och andra hundar, dessutom väldigt vacker.
Självklart inser jag att det är en bra mycket större chansning att korsningsavla, man vet inte säkert vad man får, men det vet man inte när man avlar renrasigt heller alla gånger. Den ena västgötaspetsen, trea BIS på sin första utställning, har en mentalitet som vi inte kommer avla vidare på. Han är mycket stressad, nästan hyperaktiv, ljudrädd, funkar inte speciellt bra med andra hundar.
Oseriös avel är aldrig bra, men jag tycker det gäller både renrasiga och korsningar.
Helt rätt. Blev bara lite häpen över vissa inlägg, där man verkar tycka att all avel som inte handlar om renrasiga hundar är helt åt skogen. Så behöver det inte vara.
Men du har rätt, tråden handlar om oseriös avel.