Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom jag är TS så tar jag mig friheten att en gång för alla fastställa att tråden handlar om, precis det rubriken säger, oseriös hundavel oavsett hundar som används. Detta trots att mitt första inlägg var om just en blandraskull som jag då irriterade mig på, de flesta som var aktiv på buke när tråden startades vet att detta skedde under en period när det var mycket diskussioner i olika trådar om just avel och hur detta borde gå till så disskussionerna tog snabbt form med enbart rubriken som utgångspunkt. Ber om ursäkt ifall mitt inledande inlägg således har förvirrat. Om moderatorn har tid lust och ork kan en förtydligan gärna placeras i startinlägget :)

Ett liv med aktiviteter i olika miljöer kan också säga ett och annat. Men personligen har jag inte fördjupat mig i frågan, och avlar inte heller varesej rasrent eller annat
Det kan det.. För ägarna...... Men det gör inte att ägaren vet mer om hundens syskon, föräldrar eller den hund de väljer att avla på ej heller ge det någon information till valpköparna.

Alla anser inte att mh och bph är det enda och bästa sättet att avgöra en hunds mentalitet på.

Det är svårt för en uppfödare att veta hur en valps mentalitet utvecklas när den är vuxen. Det är därför föräldradjuren ska testas. Att kunna gå bakåt i generationer och se hundars mentalitet måste väl vara bättre än att chansa och när det kommer till hundar så kan det bli katastrof om man chansar, får du en kull med ett gäng rädda, osäkra, skarpa individer och säljer dessa till t.ex förstagångshundägare kan det bli just katastrof.

En hund ber inte om att bli född och kanske avlivad på grund av våra misstag.

Ett liv med aktiviteter i olika miljöer kan också säga ett och annat. Men personligen har jag inte fördjupat mig i frågan, och avlar inte heller varesej rasrent eller annat

Men hur ska en valpköpare efter den hunden veta att hunden verkligen är mentalt stabil och inte nedärver något?
Testerna är ju lite mer djupgående än "vardagslivet".
Har själv haft en schäfer i släkten som i unga år funkade utmärkt i vardagen på alla sätt och vis men som med åren utvecklade flera olika rädslor. En himelans tur att de inte fick för sig att avla på honom bara för att han var "väl fungerande" i vardagen.

Naturligtvis ska hunden utvärderas även i vardagen. Allt går inte att mäta i MH och till viss del skiljer det sig nog åt (hemvan vs ny miljö, själv vs andra hundar osv) men alla uppfödare vill ju få sina valpar sålda och få sin kull att framstå som bra så naturligtvis är det främst de positiva egenskaperna som nämns (en eloge till de som självmant nämner även negativa saker direkt!). Jag har inte tid att lära känna varenda potentiell tik ordentligt när jag letar valp så standardiserat och objektivt test är kanon samtidigt som det hjälper utvärderingen.

MH är ett bra verktyg, men naturligtvis ska inte en hund som är väldigt stressad eller rädd i vardagen gå i avel bara för att den gjort ett bra MH.

Naturligtvis ska hunden utvärderas även i vardagen. Allt går inte att mäta i MH och till viss del skiljer det sig nog åt (hemvan vs ny miljö, själv vs andra hundar osv) men alla uppfödare vill ju få sina valpar sålda och få sin kull att framstå som bra så naturligtvis är det främst de positiva egenskaperna som nämns (en eloge till de som självmant nämner även negativa saker direkt!). Jag har inte tid att lära känna varenda potentiell tik ordentligt när jag letar valp så standardiserat och objektivt test är kanon samtidigt som det hjälper utvärderingen.

MH är ett bra verktyg, men naturligtvis ska inte en hund som är väldigt stressad eller rädd i vardagen gå i avel bara för att den gjort ett bra MH.
Jag har hittills aldrig sett en rädd och stressad hund genomföra ett MH med bra resultat, har du? Den rädda hund jag såg flydde från spökena och gruppen, den vågade inte hälsa på någon och de som höll i testet avrådde från avel, men uppfödaren tänkte ändå använda hunden i avel, trots det urusla resultatet! En annan hund gick bra fram till skottet men klarade inte det momentet, den hunden har det inte avlats vidare på men så var det inte samma uppfödare eller ägare till den hunden heller. :grin:

Jag säger inte att ett mh inte kan ha ett värde, men det säger mig inget om hundens mentalitet i vardagen och olika situationer och miljöer. Det kan endast vardagen själv göra.

Oseriösa uppfödare finns det både bland renrasuppfödare och blandras. Prestige och pengar brukar dock finnas i större utsträckning bland renrasuppfödare enl min ringa erfarenhet.

För de flesta hundköpare är ett mh ganska intetsägande. Och om man frågar uppfödaren så är ju denne nöjd om omdömet är "normalt för rasen" vilket för tex collie kan betyda att hunden har tex miljöveka sidor.

Jag säger inte att ett mh inte kan ha ett värde, men det säger mig inget om hundens mentalitet i vardagen och olika situationer och miljöer. Det kan endast vardagen själv göra.

Oseriösa uppfödare finns det både bland renrasuppfödare och blandras. Prestige och pengar brukar dock finnas i större utsträckning bland renrasuppfödare enl min ringa erfarenhet.

För de flesta hundköpare är ett mh ganska intetsägande. Och om man frågar uppfödaren så är ju denne nöjd om omdömet är "normalt för rasen" vilket för tex collie kan betyda att hunden har tex miljöveka sidor.

Nummer ett. I hela tråden så har både blandras och renrasavelns baksidor diskuterats och att oseriösa finns i båda lägren har redan konstaterats.
Nummer två så har absolut MH ett stort värde för vardagen. De flesta rädslor en hund kan ha i vardagen bottnar sig ur olika grupper som testas. Exempelvis så testas hunden för ljud. Oändligt många vardagsrädslor bottnar ju i olika ljudrädslor. Likaså stress. Jag förstår verkligen inte hur du menar med att det inte skulle vara av betydelse?
Och självklart är de här rädslorna otroligt viktiga att utesluta om man vill få en trevlig och väl fungerande familjehund, eller arbetshund. Då är MH det enda man som valpköpare har att titta på.
Att hunden sen ska miljötränas i vardagen är en annan sak. Det hänger inte alls ihop med MHs betydelse.
Sen kan även den mest mentalt stabila hund förstöras av fel ägare.

Angående blandrasavel så fyller den inget avelsmål alls mer än att sälja valpar. Därför är det ren pengaavel.

Fast återigen, en hund som fungerar i vardagen säger mig mer än ett mh. Därför är det för mig av mer vikt att föräldradjuren har en vardag som innefattar olika miljöer, möten, situationer och därmed också ljud, lukter, underlag, utrymmen. Våra hundar är med på byggarbetsplatser, vid jakt och skjutövningar, i skog och mark, i stan, i fordon, i stora folksamlingar, bland höns och hästar och kaniner, träffar mkt nya hundar och människor. Hittar jag en valp vars föräldrar lever i en vardag som innefattar dessa saker och hanterar det som vi önskar, så ser jag det som mer värdefullt än ett mh med goda poäng. Detsäger inte lika mkt.

Fast återigen, en hund som fungerar i vardagen säger mig mer än ett mh. Därför är det för mig av mer vikt att föräldradjuren har en vardag som innefattar olika miljöer, möten, situationer och därmed också ljud, lukter, underlag, utrymmen. Våra hundar är med på byggarbetsplatser, vid jakt och skjutövningar, i skog och mark, i stan, i fordon, i stora folksamlingar, bland höns och hästar och kaniner, träffar mkt nya hundar och människor. Hittar jag en valp vars föräldrar lever i en vardag som innefattar dessa saker och hanterar det som vi önskar, så ser jag det som mer värdefullt än ett mh med goda poäng. Detsäger inte lika mkt.

Tycker du ja.
Andra tycker annat.

Vet du exakt vad ett MH är och hur det utförs och varför?
Det du pratar om är ju miljöträning. Träning förs inte över i avkommorna.
MHt visar ju den typ av metalitet som har risk att ärvas vidare. Helt skilda saker.

Jag har inte själv deltagit på ett mh. Men genom mitt hundintresse har jag insikt i hur det går till, jag har jämfört protokoll iom hundköp och då min syster är en mer seriös hundperson än jag som sysslat med både det ena och det andra med sina brukshundar så har jag fått ta del av ett och annat via henne. Hon har gjort mh själv och givetvis också använt mh som ett underlag i val av kull när hon köpt valpar. Hon har även långhårig collie och där kan jag verkligen förstå vikten att ha mh på föräldrarna, vilket inte är självklart inom den rasen.

Miljöträning är en sak, men på en vek, ostabil och skottberörd hund har gener en stor betydelse. Jag vet att jag har vad som krävs för att få en miljöstabil hund, men jag vet också efter några år med hund att hälften kommer från arvsanlag, och det är ju också därför man utför mh - eller hur?

Miljöträning är en sak, men på en vek, ostabil och skottberörd hund har gener en stor betydelse. Jag vet att jag har vad som krävs för att få en miljöstabil hund, men jag vet också efter några år med hund att hälften kommer från arvsanlag, och det är ju också därför man utför mh - eller hur?

Men om du vet att hälften kommer genom arv...hur kan du då anse att MH inte har någon direkt betydelse?
Det är ju ett jäkla försprång till en bra hund att ha MH-testade föräldrar.
Mig personligen tycker jag att alla hundar som inte håller måttet fysiskt och psykiskt ( och det fastställer man genom lika tester för att utförda av opartiska proffs) Ska inte avlas på. Borde vara avelförbud!!! Då har man maximalt bra mattrial att sedan miljöträna osv för att få en sund och stabil hund.

Att bara titta på att föräldrarna funkar på byggarbetsplatser, bland höns osv kommer inte att säga så jättemycket om valparna mer än att föräldrarna har blivit bra miljötränade. Och hur valpköpare ska kunna ta del av dessa hundars mentala stabilitet är för mig en gåta. Då måste de ju följa hundarna i vardagen under lång tid.

Jag har inte själv deltagit på ett mh. Men genom mitt hundintresse har jag insikt i hur det går till, jag har jämfört protokoll iom hundköp och då min syster är en mer seriös hundperson än jag som sysslat med både det ena och det andra med sina brukshundar så har jag fått ta del av ett och annat via henne. Hon har gjort mh själv och givetvis också använt mh som ett underlag i val av kull när hon köpt valpar. Hon har även långhårig collie och där kan jag verkligen förstå vikten att ha mh på föräldrarna, vilket inte är självklart inom den rasen.
Andrahandsinformation = hörsägen, tillför inte så mycket i en diskussion.
Alla brukshundsraser måste ha genomgått MH/korningens mentala del för att avkomma efter dem skall kunna registreras.
http://www.svenskacollieklubben.se/mentalitet.htm

En del Collieuppfödare har lobbat för att rasen inte skall klassas som brukshund o att MH inte är tillämpbart på rasen, andra har kämpat för en sundare mentalitet, de senare vann gehör.
http://www.svenskacollieklubben.se/mentalitet_rasprofil_collie.htm
http://www.svenskacollieklubben.se/mentalitet_tolka_spindeldiagram.htm

Spindeldiagrammet är bedrövligt men arbete pågår för att återställa Colliens en gång mycket sundare mentalitet.

Om du lusläser de två senaste länkarna så kanske du kan få ett hum om vad MH är.

Jag vet vad mh är som jag skrev tidigare, även om jag inte utfört ngt själv. Och om jag inte kan veta vad ett mh är utan att ha gjort ett själv har jag ju ingen nytta av det.

Min åsikt står fast. En hund som är miljöstabil och fungerar omväxlande vardagliga situationer säger mig mer än ett mh. Vad gäller valparnas förutsättningar för detta alltså.

Man kan inte ha förbud mot att avla på dåliga hundar eftersom att det råder delade meningar om vad som är bra avelsmaterial och inte. Om man bara får välja att köpa o sälja hund av/till den man vill, bedömt efter det man själv tycker är viktigt, så borde ingen behöva lägga sig i andras synesätt. Mh eller inte, fler än en väg leder till Rom.

Man kan inte ha förbud mot att avla på dåliga hundar eftersom att det råder delade meningar om vad som är bra avelsmaterial och inte.

På ricko?!
Du har ju ingen koll.
Man kan ha förbud mot att avla på dålig hundar.
Det finns nämligen förbud mot att avla på "dåliga hundar".

Det är inte tillåtet att använda en hund eller katt i avel om den mår dåligt av det och om det finns risk för att avkomman ärver sjukdomar eller funktionsnedsättningar. Djur som är överdrivet rädda eller aggressiva och djur som saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt får heller inte användas i avel.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...katter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

För att man som valpköpare skall kunna använda MH som urvalsinstrument så måste man kunna läsa ett MH protokoll o jämföra dessa med ett ideal för rasen.

Många mindre seriösa uppfödare har lika välsmort munläder som en försäljare av begagnade bilar. För oerfarna valpköpare kan de uppfattas som auktoriteter som inte behöver ifrågasättas.
Det finns uppfödare som får fram mentalt sunda hundar som duger både till bruks o till utställning, likväl som en bra familjehund, titta på Seamists kennel t ex.

Jag vet vad mh är som jag skrev tidigare, även om jag inte utfört ngt själv. Och om jag inte kan veta vad ett mh är utan att ha gjort ett själv har jag ju ingen nytta av det.

Min åsikt står fast. En hund som är miljöstabil och fungerar omväxlande vardagliga situationer säger mig mer än ett mh. Vad gäller valparnas förutsättningar för detta alltså.

Man kan inte ha förbud mot att avla på dåliga hundar eftersom att det råder delade meningar om vad som är bra avelsmaterial och inte. Om man bara får välja att köpa o sälja hund av/till den man vill, bedömt efter det man själv tycker är viktigt, så borde ingen behöva lägga sig i andras synesätt. Mh eller inte, fler än en väg leder till Rom.
Du svamlar, tror inte du ens läst de länkar jag postade. Man kan skaffa sig en viss kunskap genom att gå med på några MH beskrivningar, man behöver inte ha genomfört ett själv med egen hund. Att din åsikt står fast betyder att du inte har intresse av att lära dig något om hundar, MH o hundars mentalitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar