Men hundar som har genomfört mh lever väl ett vardagsliv
också? Det handlar helt enkelt om att du kan få
mer information genom ett mh, inte att du måste välja att antingen få veta hur hunden är "på papperet" eller hur den är till vardags. Varför skulle
mer information vara av ondo?
Mer allmänt om avels- och blandrasdiskussioner. För rätt många år sedan gick jag på körskola, och en teorilektion vi fick där har bitit sig fast i mig benhårt sedan dess. Det har hänt ett antal gånger genom åren att jag slagits av det minnet i situationer som inte alls har med bilkörning att göra, sådana här diskussioner drar definitivt upp minnet igen... Körläraren pratade om bilkörning i mörker, och att väldigt många människor kände sig säkrare bakom ratten i mörker
eftersom de inte kunde se lika mycket runtomkring som när det var ljust!
Vad det handlade om var alltså att en del föredrar en falsk trygghet som kommer sig av mindre information, än att kunna se potentiella risker i god tid och därigenom få en chans att motverka dem. Där och då skrämde det nästan livet ur mig (som hatade att köra i mörker, just eftersom det ju
är farligare att se mindre!) och jag såg mina medtrafikanter med mycket större skepsis därefter, men senare har det som sagt slagit mig i andra sammanhang också. Vissa verkar vilja gå på så mycket tro och så lite information som möjligt, för att det känns bättre helt enkelt. Istället för att informera sig så gott man kan och försöka göra det bästa av situationen. Jag har ingen förståelse för det faktiskt. Det är att göra sig dum med vilje och hoppas att någon annan (medtrafikanter som faktiskt är medvetna om säkerhet tex) löser eventuella problem åt en - fast förmodligen uppstår ju inga problem ändå kan man ju intala sig i sin lilla förnekelsebubbla, eftersom man "slipper" se dem komma emot en...
För mig är blandrasförespråkande precis som att sitta och blunda bakom ratten: "syns det inte finns det inte". Det är obegripligt för mig, att man inte vill ha så mycket information som man faktiskt kan få!? Om blandraser avlades fram med hälostester och mentalbeskrivningar, på både avelsdjur och släktingar, och aveln bedrevs med hänsyn till dessa resultat och något slags realistisk målsättning skulle jag inte säga ett jäkla pip om blandraser. Jag har ingen "rasrena hundar är fiiiinare!"-prestige i avelsdiskussioner alls! Utan det som är totalt förbluffande och upprörande för mig är den aktiva viljan att få veta så
lite som möjligt om hunden man köper. Jag förstår det inte?!
De som betalar priset i slutändan är
hundarna.