Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft en fyrvägskorsning...första hunden. Ville ha hund NUUUU och köpte en som var billig och söt. Nu var detta 1992...innan upplysningens tid och internet. Jag tyckte jag hade sååå mycket på fötterna. Uppväxt med hunderfarna föräldrar. Hemma var det Labbe som gällde. Morfar hade vigt sitt liv åt att föda upp och träna schäfer. Farmor och farfar hade jättetrevliga boxrar. Klart jag kunde hund :angel:
Så valet blev en golden/labbe/rottis/springer spaniel. Jag var blåst nog att tycka att det var ju ganska lika raser (bortsett från rottisen) :o och kullen var välplanerad!
Han blev ett heltidsjobb!!!
Allt eftersom han gick mig ur händerna så försökte jag lära mig mer och jag ville så gärna lösa problemen men sanningen var att han var bara för mycket för mig då. Han hade outtröttlig energi, en jaktlust som få (visade sig att golden och labbeblodet var ren jakt....inte sällskapslinjer) Han hade mycket vakt och en hjärna som jobbade 24/7 och bad om uppgifter att lösa. När han inge fick hittade han på egna. Som att äta hål i väggar, tugga sönder soffan eller något annat som var utmanande.

Lärde mig mycket av den hunden. Men framförallt så lärde jag mig ALLA baksidor av blandraser och gullig/billighetsköp.
Frisk var han inte heller. Kostade mig 13000 i operationer för lösa benbitar och ledproblem. Mycket pengar på den tiden. Ja så billig blev han ;)

Man lär sig så länge man lever och jag omplacerade hunden vid ca 2 års ålder ( inte pga allergi) och nästa ägare hade erfarenhet nog att ge honom ett gott liv.
740110_555498561129248_1987169702_o.jpg
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
:bow::bow:

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
:bow::bow:

Haha....skämspåse över huvudet :D
Då var det inte lätt att hitta info. Vet att jag lånade böcker på biblan för försöka läsa på...rena dinosariemetoderna...bruksklubben var väl bättre.

Men idag tycker jag inte man kan skylla vad som helst på okunskap tack vara all info på nätet. Man har tillgång till det senaste i avel, raser, hälsa, träning, diskusionforum. Bara man har ett uns intresse.
Så när folk korsar tax,drever, schäfer, husky, bc, kinesisk nakenhund och cane cornso typ så är det lika blåst som att para krokodil, puma, gasell, älg, myra och en björn och tro att det ska bli ett mysigt husdjur av det.

Jag har haft en fyrvägskorsning...första hunden. Ville ha hund NUUUU och köpte en som var billig och söt. Nu var detta 1992...innan upplysningens tid och internet. Jag tyckte jag hade sååå mycket på fötterna. Uppväxt med hunderfarna föräldrar. Hemma var det Labbe som gällde. Morfar hade vigt sitt liv åt att föda upp och träna schäfer. Farmor och farfar hade jättetrevliga boxrar. Klart jag kunde hund :angel:
Så valet blev en golden/labbe/rottis/springer spaniel. Jag var blåst nog att tycka att det var ju ganska lika raser (bortsett från rottisen) :o och kullen var välplanerad!
Han blev ett heltidsjobb!!!
Allt eftersom han gick mig ur händerna så försökte jag lära mig mer och jag ville så gärna lösa problemen men sanningen var att han var bara för mycket för mig då. Han hade outtröttlig energi, en jaktlust som få (visade sig att golden och labbeblodet var ren jakt....inte sällskapslinjer) Han hade mycket vakt och en hjärna som jobbade 24/7 och bad om uppgifter att lösa. När han inge fick hittade han på egna. Som att äta hål i väggar, tugga sönder soffan eller något annat som var utmanande.

Lärde mig mycket av den hunden. Men framförallt så lärde jag mig ALLA baksidor av blandraser och gullig/billighetsköp.
Frisk var han inte heller. Kostade mig 13000 i operationer för lösa benbitar och ledproblem. Mycket pengar på den tiden. Ja så billig blev han ;)

Man lär sig så länge man lever och jag omplacerade hunden vid ca 2 års ålder ( inte pga allergi) och nästa ägare hade erfarenhet nog att ge honom ett gott liv.
740110_555498561129248_1987169702_o.jpg

Jag känner igen mig... Min tik är 1½ år och jag köpte henne som valp för att det passade med hund NU. Kunde dessutom inte bestämma mig för en ras så då kom jag på den briljanta idén att köpa en blandras mellan raser som jag aldrig skulle köpt renrasiga; malle, border collie och östsibirisk lajka :banghead:

Man kan ju säga att jag lärt mig mycket sen dess. Jag förstår verkligen inte hur jag tänkte. Hon låter som en mardröm på papper men är faktiskt inte så krävande. Missförstå mig inte, hon behöver aktiveras mycket men det är inte lika illa som man kan tro utifrån blandningen. Vi tränar agility och lägger en del spår och hon är rätt nöjd med det. Men det är ju inte något jag skulle göra igen, för ärligt talat så vill vi göra olika saker. Det är främst rätt mycket jakt i henne, alla jägare som vi träffar blir totalt förälskade.

Vi har problem med hundmöten och jobbar på det, tar små steg varje dag. Hon har nyligen börjat jaga ALLT (katter, barn, cyklister, joggare osv) därför att hon tror att de leker. En vallhundsgrej kan jag tro? Detta började hon med efter att jag försökte hitta nya sätt att leka på som motivation för agility och upptäckte att hon älskar att jaga mig och bli jagad... Nu är det lina som gäller på promenad i alla fall. Jag röntgade henne nyligen med resultaten HD A och ED 0 och hon är frisk i övrigt.

''Nu är våra "ulltussar" till valpar stora nog att få ett eget hem.

Honan är en blandning mellan Samojed, Schäfer och finsk lapphund och hanen är en blandning mellan Samojed, Schäfer, Collie och Flatcoated retriver.''

:up:

Dom har ju fått med vallhund, brukshund x2, polarhund och fågelhund. Dom kunde ju bytt ut en bruksras mot en moloss, eller en terrier kanske? Så skulle den ju passa ännu fler familjer :banana:

Eller bytt ut samojeden och schäfer hos ena föräldern med en terrier och en liten knähund kanske? Så blir urvalet av bra hem till de små sötnosarna ännu större, såklart! :love:

Dom har ju fått med vallhund, brukshund x2, polarhund och fågelhund. Dom kunde ju bytt ut en bruksras mot en moloss, eller en terrier kanske? Så skulle den ju passa ännu fler familjer :banana:

Saknas ju en "riktig" jakthund typ jämte, stövare eller Drever. Lite BC så de uppfostrar sig själva hade ju varit på sin plats också.

Drömhunden:
Jämte: till pappsens älgjakt.
Flat: Så han kan jaga lite fågel året runt
Pitbull: så familjen känner sig trygg
Kina puff: För mammas skull och valarna kommer inte att fälla :up:
Golden: Det ska ju ändå vara en familjehund
BC: Lättlärd
Jack russell: Såååå söta små käcka barnhundar. Nått för ungarna att leka med.
Huskey: För de har så vackra ögon och päls så valparna kommer bli såååå vackra :love:

Det jag blir mest förskräckt över är alla "oj-hoppsan/valpar-är-söta/jag-blir-rik/tikar-mår-bra-av-att-få-en-kull"-uppfödare som inte kan någonting om avel men låter ändå tiken föda valparna. Om det händer någonting så har dom ingen aning om vad dom ska göra. Inte ens säkert dom märker att nånting går fel..

Har ett exempel. Min kusin, som jag inte har någon kontakt med, fick för sig att föda upp labradorer. Avelsdjuren var renrasiga, hälsokollade, stabila och hanen meriterad så där var det väl inte någon större katastrof. MEN valparna föddes, hälften kunde inte suga, i ett dygn låg dom o skrek. Till slut ringde hon min mamma o frågade varför valparna inte åt, varför dom bara låg o skrek. Mamma åkte dit. Valparna var harmynta. Så dom stackars valparna fick lida i ett dygn för att uppfödaren var okunnig o inte såg att det var fel på dom.

Satt och kollade på senaste avsnittet av svenska hollywoodfruar och kom att tänka på den här tråden när Maria Montazami lite spontant åkte och shoppade en valp.. En liten puggle som får följa med hem för den är ju så sööööt! När dom kommer hem säger Maria "Den har lite hosta, men det är okej" :banghead:

Vet ju inte vad som hänt förutom det som visas på tv (veterinärbesiktning? Nån typ av utfrågning före valpen blir såld?), det är ju inte direkt ett program om hur man skaffar hund.. ;) Men kändes ju rätt igenom oseriöst, och tråkigt att se sånt på tv. Men det kanske är så det går till i hollywood!

Satt och kollade på senaste avsnittet av svenska hollywoodfruar och kom att tänka på den här tråden när Maria Montazami lite spontant åkte och shoppade en valp.. En liten puggle som får följa med hem för den är ju så sööööt! När dom kommer hem säger Maria "Den har lite hosta, men det är okej" :banghead:

Vet ju inte vad som hänt förutom det som visas på tv (veterinärbesiktning? Nån typ av utfrågning före valpen blir såld?), det är ju inte direkt ett program om hur man skaffar hund.. ;) Men kändes ju rätt igenom oseriöst, och tråkigt att se sånt på tv. Men det kanske är så det går till i hollywood!
Satt också och retade mig på det. Samt att hon sa "Ser du vilken ras det är? Det är en Puggle"

Dessa påhittade raser. Och vilken korsning sen....vad ska hon med en halv jakthund till? Jaga rådjur och räv i Hollywood?

På tal om roliga rasnamn hade jag och en kompis oerhört roligt åt att det hade blivit dvärgpindlar om våra hundar parat sig. Vem hade kunnat motstå ett sånt rasnamn liksom? Dvärgpindelvalparna hade sålt som smör, garanterat :D

(OBS att en parning aldrig var något vi övervägde, så klart.)

Bullweiler. Precis vad hundvärlden saknar eller hur? Am bulldog och rottweiler. Undrar hur de höfterna blir...

Finns på annons om någon är sugen.:cool:

På tal om roliga rasnamn hade jag och en kompis oerhört roligt åt att det hade blivit dvärgpindlar om våra hundar parat sig. Vem hade kunnat motstå ett sånt rasnamn liksom? Dvärgpindelvalparna hade sålt som smör, garanterat :D

(OBS att en parning aldrig var något vi övervägde, så klart.)
"dvärgpinglar" vore nästa ännu bättre, jag kan tänka mig små studsiga hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar