Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hittade den här annonsen i en Facebook-grupp för några dagar sen:
"OMPLACERINGSHUND SÖKES (BRODER COLLIE) jag hjälper en person att hitta en broder collie, han som letar bor på landet och hunden kommer få gå lös så det är bra om hunden kan gå lös och är ganska lydig, fast det är inget måste.. säg till om du har en broder collie eller vet nån som har!"

Ja, hen menar alltså en border collie...
Flera började skriva och fråga vad hens kompis skulle ha hunden till och vilka djur det fanns på gården att valla, då fattade hen ingenting. "Har inte skrivit något om att den skulle valla?! Den kommer få motion och gå lös och ha det jättebra..."

Jag med flera började påpeka det uppenbara problemet med att köpa en arbetsnarkoman till ett liv som passar vilken sällskapshund som helst, men vi fick bara tillbaka ignoranta svar. Hens kompis ville ha en border collie för han hade haft det när han var liten. (:meh:...) Nån tipsade om att kompisen kunde köpa en bild på en border collie istället. :D Nu har vi dock fått våra kommentarer borttagna och senaste från annonsören efter tips om en gammal border collie på Blocket lyder: "jag tittar på blocket men det är svårt att hitta en border collie för jag har letat LÄNGE och det gör inget om det är en blandras (alltså inte har en stamtavla) men den ska ju se ut som en border collie.."

Alltså folk. :(

Tips:
732.jpg

@FrauleinLeo Jadu, det där påminner mig om när jag var typ 7-8 år och skrev låtsas-annonser och gav till mamma om att jag sökte en halvblodsvalack, måste vara skimmel, 165 cm hög och 12 år och heta Amadeus :laugh:

Känns märkligt att köpa ett djur efter utseendet på det sättet... Det är något barn håller på med, blir kära i en viss ras för att dem ser fina ut. Som vuxen kan jag tycka man borde ha lite mer innanför pannbenet.

@iNHALE Haha precis, sånt höll jag också på med! Det är ju precis den här sortens folk som köper hundar från de annonser som visas i den här tråden. En söt valp som sedan blir alltför jobbig och sätts ut på annons igen runt året "pga allergi"...

Jag hittade den här annonsen i en Facebook-grupp för några dagar sen:
"OMPLACERINGSHUND SÖKES (BRODER COLLIE) jag hjälper en person att hitta en broder collie, han som letar bor på landet och hunden kommer få gå lös så det är bra om hunden kan gå lös och är ganska lydig, fast det är inget måste.. säg till om du har en broder collie eller vet nån som har!"

Ja, hen menar alltså en border collie...
Flera började skriva och fråga vad hens kompis skulle ha hunden till och vilka djur det fanns på gården att valla, då fattade hen ingenting. "Har inte skrivit något om att den skulle valla?! Den kommer få motion och gå lös och ha det jättebra..."

Jag med flera började påpeka det uppenbara problemet med att köpa en arbetsnarkoman till ett liv som passar vilken sällskapshund som helst, men vi fick bara tillbaka ignoranta svar. Hens kompis ville ha en border collie för han hade haft det när han var liten. (:meh:...) Nån tipsade om att kompisen kunde köpa en bild på en border collie istället. :D Nu har vi dock fått våra kommentarer borttagna och senaste från annonsören efter tips om en gammal border collie på Blocket lyder: "jag tittar på blocket men det är svårt att hitta en border collie för jag har letat LÄNGE och det gör inget om det är en blandras (alltså inte har en stamtavla) men den ska ju se ut som en border collie.."

Alltså folk. :(

Jag förstår kompisen precis! Har också drömt om en BC, de är ju så himla söta :love: Och att den kan gå lös och är lite lydig är ju en uppenbar fördel! :up: Förstår inte att mina föräldrar inte gav mig en fast jag skrev det på önskelistan till tomten?! :confused::rage:

Nu kan man äntligen få köpa 'Äkta blandras valpar' (särskrivet av annonsören) på Blocket. :cool:

Jag trodde att alla blandraser var 'äkta' blandraser :angel:

Angelwings som tillbringat två veckor med att se ut så här :banghead: när föräldrarna trots många livliga diskussioner tvunget ska köpa en blandras. Shi tzu, pudel och någon annan mindre ras. De vet inte ens vad det är för sorts pudel i mamman eftersom hon lämpligt nog hade flyttat till ett nytt hem när de var och tittade på kullen (kullen var 9 veckor). Så de vet inte ens hur stor valpen kan tänkas bli.
Dessutom har valpen navelbråck och de inte får ett öre avdrag på priset, 7500 ska de betala. *suckar* Navelbråcket behöver ju inte ställa till det, men det kan ju göra det och jag tvivlar på att säljaren kommer att ersätta något öht om hon behöver opereras. Och jag hade aldrig betalat så mycket för en blandras.

Jag och min syster funderade på att börja producera blandrasvalpar och tjäna en rejäl hacka :p

Men alltså jag fattar inte. De får ju en renrasig shih tzu för samma pris!? Inget mot just dina föräldrar men jag fattar verkligen inte hur det går ihop sig i huvudet, speciellt när valpen har navelbråck. Tråkigt.

Nu kan man äntligen få köpa 'Äkta blandras valpar' (särskrivet av annonsören) på Blocket. :cool:

Angelwings som tillbringat två veckor med att se ut så här :banghead: när föräldrarna trots många livliga diskussioner tvunget ska köpa en blandras. Shi tzu, pudel och någon annan mindre ras. De vet inte ens vad det är för sorts pudel i mamman eftersom hon lämpligt nog hade flyttat till ett nytt hem när de var och tittade på kullen (kullen var 9 veckor). Så de vet inte ens hur stor valpen kan tänkas bli.
Dessutom har valpen navelbråck och de inte får ett öre avdrag på priset, 7500 ska de betala. *suckar* Navelbråcket behöver ju inte ställa till det, men det kan ju göra det och jag tvivlar på att säljaren kommer att ersätta något öht om hon behöver opereras. Och jag hade aldrig betalat så mycket för en blandras.

Jag och min syster funderade på att börja producera blandrasvalpar och tjäna en rejäl hacka :p

Alltså, för mig är blandrasbiten långt ner på :eek:-listan för mig i det här fallet (för en gångs skull). Jag hade aldrig fått för mig att köpa en valp där tiken inte fanns i huset! Det är läskigt på så många nivåer att jag blir alldeles stum av tanken! :arghh:

Hur vet de att det inte handlar om smuggelvalpar? :confused: Att tiken mycket lämpligt flyttat skulle oavsett ras få mig att dra öronen åt mig. :crazy:

Hur vet de att det inte handlar om smuggelvalpar? :confused: Att tiken mycket lämpligt flyttat skulle oavsett ras få mig att dra öronen åt mig. :crazy:
+@monstermom
Tro mig, jag har försökt prata förstånd med min mamma, men icke. Min syster har också försökt. Men valpen är ju såååååå söt. Och ja, det är den säkert, men det finns ju många andra valpar i världen.
Det är betydligt lättare att resonera med min tonårsdotter än med min mamma. :banghead:

Men alltså jag fattar inte. De får ju en renrasig shih tzu för samma pris!? Inget mot just dina föräldrar men jag fattar verkligen inte hur det går ihop sig i huvudet, speciellt när valpen har navelbråck. Tråkigt.

Ack, jag vet. Jag har verkligen bankat mig blodig med att köpa renrasigt, att träffa föräldrarna osv. Men nej, min mamma har ju haft hund mycket längre än mig (vilket ju stämmer eftersom hon är äldre än mig, men det betyder ju inte att man vet bäst) och hon vet precis vad hon vill ha. Synd bara att hon inte vet om hon får det med den här. Jag har i alla fall fått dem att inse att allt hundfoder inte är likadant och att man ska kolla på innehållsförteckningen.

Jaja, jag hoppas det blir bra och att valpen håller sig frisk, men jag kan ju inte säga att jag är nöjd med situationen.

Jag har ju en liknande situation i min familj. En ingift släkting som köper den ena blandrasen efter den andra, och sen gör -noll- med dom. Labbe/border collie/schäfer-historier som blir odrägliga rymmare med höftproblem. Det konstiga är att personen denne är gift med är uppväxt med kennel och alltså bör vara helt klar över det negativa med blandrasavel.

Hoho vad sägs om blandningen border collie/labrador/cane corso/jämthund/wachtel :crazy: Uppfödarens andra kull med samma sammansättning.

Ni skulle garanterat lyckas. Jag orkar knappt argumentera mot längre när folk påstår att blandrashundar per automatik är friskare och klokare än renrasiga - så där har ni ju alla försäljningsargument ni behöver. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar