Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en Larbrador/Golden Retriever/Bearded Collie/Engelsk Bulldog :)
Jag är emot blandrasavel nu men honom köpte jag när jag bara va 12 år och då visste jag inte bättre. I den åldern blir man ju bara glad att päronen säger ja till en egen hund. Hur hunden ser ut eller vad det är för ras spelar ju mindre roll :o
OJ, hur sen hen ut? :)

OJ, hur sen hen ut? :)

Han ser ut såhär :)

wsggw.jpg

Jag har precis fått en ny granne. Hon har en hanhund som är Breton/Schnauzer ( mellan alltså ). En dundertrevlig hund! Svart sträv päls med brun mustasch och vita stickelhåriga framtassar från mamman som är Breton. Dock stor med tanke på föräldrarnas str. Klok, mjuk & försiktig är han! Älskar att bada och jaga fåglar men inte annars värre jaktlust än min pudel.

Jag har precis fått en ny granne. Hon har en hanhund som är Breton/Schnauzer ( mellan alltså ). En dundertrevlig hund! Svart sträv päls med brun mustasch och vita stickelhåriga framtassar från mamman som är Breton. Dock stor med tanke på föräldrarnas str. Klok, mjuk & försiktig är han! Älskar att bada och jaga fåglar men inte annars värre jaktlust än min pudel.

Det kunde också blivit en jaktidiot som ingen jägare var intresserad av...

Kom och tänka på en hund jag mötte för lite mer än 10 år sedan som var korsning gråhund/bc.
Ägaren var en med sprillans ny jägar examen, funderar än idag hur han tänkte där, att hunden skulle valla älgarna till han?

Men alltså... Den där annonsen vi pratade om tidigare, med cc, pudel, ambull, och vad nu br. springer sapniel är för något - det där som var "seriös och meningsfull" avsiktlig blandrasuppfödning. Kolla den annonsen igen, det finns tydligen något värre än när man skriver annonsen i jag-perspektiv: sjuklig über"gullighet"! Som att lägga alla valparna på rad iklädda bäbiskläder! Vafan?!

Men alltså... Den där annonsen vi pratade om tidigare, med cc, pudel, ambull, och vad nu br. springer sapniel är för något - det där som var "seriös och meningsfull" avsiktlig blandrasuppfödning. Kolla den annonsen igen, det finns tydligen något värre än när man skriver annonsen i jag-perspektiv: sjuklig über"gullighet"! Som att lägga alla valparna på rad iklädda bäbiskläder! Vafan?!

och sen låta stackarna trängas i en jävla korg...!
Återigen ett gigantiskt störningsobjekt, folk som stoppar ner och fotar sina valpar i finporslinet i hopp om att det ska locka till sig seriösa spekulanter "för det är ju sååå himla gosigosigull! :love:"
:confused::crazy::wtf::banghead:

Ber om ursäkt för långt inlägg men den här annonsen är så märklig på alla plan.
Blandrasvalpar Dogue de Bordeaux/Boerboel.

"Båda föräldrarna är extremt bra hundar! Bra psyke och har ett underbart temperament, aldrig haft problem med höfter eller övriga sjukdomar! Vi är ägare av dem båda, detta är en planerad kull på två friska hundar!"
Står ingenting i annonsen om att hundarna någonsin ens har varit i närheten av en röntgen.

"Detta kommer att bli stora kraftiga hundar som kommer att förbruka mat för ca 1200kr"
"Valpen kommer i vuxen ålder väga runt 55-75kg"
"Trappor bör undvikas första året, sedan kan man introducera de i små mängder."
"Lyft in/ur din valp ur bilen"
Ja för alla är vi stålmannen innerst inne, speciellt vi som bor i ett tvåvåningshus.

"Motionen är också viktig, promenaderna får inte vara för långa, ofta och korta!"
"Tänk på att bädden ej skall vara för hård!
Detta är för att deras kroppar är så tunga och för att undvika höft/led problem, stora hundraser har stora organ som även de behöver avlastning."
Men skrev dom inte precis att valparna är efter friska föräldrar utan höftproblem? Då borde väl avkommorna vara tillräckligt friska för att klara av att vila på golvet och gå en 5km promenad.

Ber om ursäkt för långt inlägg men den här annonsen är så märklig på alla plan.
Blandrasvalpar Dogue de Bordeaux/Boerboel.

"Båda föräldrarna är extremt bra hundar! Bra psyke och har ett underbart temperament, aldrig haft problem med höfter eller övriga sjukdomar! Vi är ägare av dem båda, detta är en planerad kull på två friska hundar!"
Står ingenting i annonsen om att hundarna någonsin ens har varit i närheten av en röntgen.

"Detta kommer att bli stora kraftiga hundar som kommer att förbruka mat för ca 1200kr"
"Valpen kommer i vuxen ålder väga runt 55-75kg"
"Trappor bör undvikas första året, sedan kan man introducera de i små mängder."
"Lyft in/ur din valp ur bilen"
Ja för alla är vi stålmannen innerst inne, speciellt vi som bor i ett tvåvåningshus.

"Motionen är också viktig, promenaderna får inte vara för långa, ofta och korta!"
"Tänk på att bädden ej skall vara för hård!
Detta är för att deras kroppar är så tunga och för att undvika höft/led problem, stora hundraser har stora organ som även de behöver avlastning."
Men skrev dom inte precis att valparna är efter friska föräldrar utan höftproblem? Då borde väl avkommorna vara tillräckligt friska för att klara av att vila på golvet och gå en 5km promenad.

Det här är nog en typisk sån där "seriös blandrasuppfödare" som många okunniga känner högt förtroende för när de läser annonsen. :(

och sen låta stackarna trängas i en jävla korg...!
Återigen ett gigantiskt störningsobjekt, folk som stoppar ner och fotar sina valpar i finporslinet i hopp om att det ska locka till sig seriösa spekulanter "för det är ju sååå himla gosigosigull! :love:"
:confused::crazy::wtf::banghead:

En hel del hundraser skulle inte finnas om det inte fanns folk som gick igång på gosigosigull. De flesta handväskraser tror jag.

Det här är nog en typisk sån där "seriös blandrasuppfödare" som många okunniga känner högt förtroende för när de läser annonsen. :(
Och som alla seriösa hundmänniskor är trötta på, vilket märks när annonsören börjar med ett försvar i stil med detta...
"Vi är ägare av dem båda, detta är en planerad kull på två friska hundar! Så mail och kommentarer ang. blandningen undanbedes!

Har grannar i byn som har cane corso och dogo argentino. De är hundvana men har ändå problem med dem.
Kan lova att jag håller mig undan.
Sen har jag en bekant som hade en white wolf.
Jäklar vad svår den var.
Super snäll men omöjlig att gå med i koppel.

Jag sökte ju omplacering länge och blev erbjuden många blandisar
Som tur var landade det med en schillerstövare och när hon är skröplig blir det en till.
Priset på valparna är löjligt låga trots renrasig med strikt avelskontroll.
Det avlas endast på hundar med meriter.

Belgisk vallhund /collie såg jag idag.
Dessutom 90 procent belgisk vallhund, varför blanda in collie?

För tio år sen var det så mycket schäfer,rottis, dobermann blandisar.

Nu är det amstaff mixar i samma mängd.

Mycket små blandisar med, borde räcka med små blandisar.
Synd om många stora brukskorsningar :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar