Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Cockerpoovalpar ute på annons. Illa nog. Men man har korsat dvärgpudel och amerikansk cocker. Det kommer aldrig att gå att vårda en sån päls.

Cockrarna. Amrisen har mycket päls och för att den ska vara hanterbar avlar man för att få så rak päls som möjligt. Pudelkrull på det skulle jag inte vilja sköta.

Den engelska cockerversionen har inte alls sån päls.

Jag har en rottis/ dobbermann tik på 4,5 år. Hon är jätte trevlig och har aldrig haft några problem med skador. Hon är precis genomgången av fysioterapeut och hon var jätte fin. Hennes höfter ska röntgas pga att vi ska börja med barmarksdrag. Jag har valt att kastrera henne för hon mådde dåligt av löpen och jag vill inte ta valpar på henne även om hon både är snygg och trevlig men jag vill inte avla vidare på dessa raser då dom ofta kan hamna i fel händer tyvärr. Tanken var att jag skulle skaffa en Engelsk Springer spaniel men av en slump hamnade hon hemma hos mig då min tjejkompis inte hade möjligheten att ha kvar henne. Det är ett beslut jag aldrig har eller kommer ångra. Har haft henne i 3,5 år och känner till hela hennes uppväxt. MEN nästa hund kommer bli en renrasig dock har jag inte bestämt mig för vilken ras än.

Tittade runt i lite rasbeskrivningar på SKK nu. Är det inte helt otroligt att en ras kan få beskrivas såhär:
"Hälsa
Rasens kroppsbyggnad och hud medför allvarliga hälsorisker som t.ex. hudinflammationer och ögonproblem på grund av veckbildningar i lös och alltför riklig hud och otillräckligt strama ögonkanter. Även rörelsestörningar på grund av dålig kroppskonstruktion och felaktig benställning är, liksom höftledsdysplasi (HD), vanligt förekommande i rasen."
:banghead: :cry:
Samtidigt finns det lite liknande raser (iaf som jag ser det) där det bara står "Höftledsdysplasi (HD) förekommer.". Liiiite skillnad minst sagt.

Tittade runt i lite rasbeskrivningar på SKK nu. Är det inte helt otroligt att en ras kan få beskrivas såhär:
"Hälsa
Rasens kroppsbyggnad och hud medför allvarliga hälsorisker som t.ex. hudinflammationer och ögonproblem på grund av veckbildningar i lös och alltför riklig hud och otillräckligt strama ögonkanter. Även rörelsestörningar på grund av dålig kroppskonstruktion och felaktig benställning är, liksom höftledsdysplasi (HD), vanligt förekommande i rasen."
Samtidigt finns det lite liknande raser (iaf som jag ser det) där det bara står "Höftledsdysplasi (HD) förekommer.". Liiiite skillnad minst sagt.

En mycket sjuk ras, verkligen. Men samtidigt är det väl bra att det syns i rasbeskrivningen hur dålig den är. För då kan man ju som valpspekulant dra öronen åt sig direkt och titta efter en mer sund ras istället bland de hundratals hundraser som finns. När rasen dessutom beskrivs på detta sätt så innebär väl ändå det att alla berörda parter är medvetna om problemet. Sedan kan man ju undra vad som görs avelsmässigt för att förbättra rasen ifråga. Vän av ordning kan ju dessutom undra om en sådan ras alls är nödvändig, eller om man borde gå in för att helt enkelt låta den dö ut. Det tar tid att förbättra en ras och när den är så här sjuk så kommer många hundar att lida ”på vägen”. Inte humant alls.

"Hälsa
Står det i rssbeskrivningen eller nån slags strategi?
Och ja, valpköpare kanske drar öronen åt sig. Frågan är ifall de flesta uppfödare är medvetna om, och försöker lösa problemen, eller bara har accepterat dem.

Jag är inne på @Solis linje, hur länge ska man försöka rädda rasen? I så fall borde man göra drastiska förändringar, typ korsa in annat (kontrollerat givetvis). Frågan är om det förbättrar.

Står det i rssbeskrivningen eller nån slags strategi?
Och ja, valpköpare kanske drar öronen åt sig. Frågan är ifall de flesta uppfödare är medvetna om, och försöker lösa problemen, eller bara har accepterat dem.

Jag är inne på @Solis linje, hur länge ska man försöka rädda rasen? I så fall borde man göra drastiska förändringar, typ korsa in annat (kontrollerat givetvis). Frågan är om det förbättrar.

Det står i den rasbeskrivningen som man får fram genom att klicka på rasen när man är inne på SKKs hemsida. Här närmare bestämt: http://www.skk.se/sv/hundraser/mastino-napoletano/

I mina ögon är det helt oförsvarbart att avla på sådana hundar. MÖJLIGTVIS att det skulle kunna vara ok om de blandades med annan ras och att det faktiskt gav positiva effekter för rasen, snabbt. Så ohälsosamma som de där hundarna verkar vara, det kan aldrig vara ens nästan ok. Om uppfödarna inte arbetar extremt hårt för att få hundarna sundare redan i detta nu så tvekar jag inte heller en millisekund på att kalla dem för genomvidriga.

Å andra sidan har jag inte mycket högre tankar om engelsk bulldogg och deras uppfödare, inte efter att ha varit inne på rasklubbens hemsida och läst vad de själva skriver. Visserligen tog de väl bort de värsta texterna efter ett tag, och jag har läst på flera håll att uppfödarna där faktiskt försöker förbättra läget för hundarna, men frågan är hur bra det faktiskt fungerar... Det kanske jag skulle ägna några minuter åt att försöka kolla upp.

Tittar man på bilder på vinnande engelska bulldoggar från utställning ser det ju inte jättesunt ut. Flera av hundarna har ju dessutom som stora hudveck upp över själva nosen. Känns inte som om de ens försökt hitta hundar med vettigt nosparti då. http://skeb.nu/utstallnings/resultat-skk-2014/#utst

Tillägg: Sedan år 2000 har 89 engelska bulldoggar höftröntgats. År 2005 röntgades ingen, från 2006 till idag har 7st röntgats, de allra flesta röntgades alltså för länge sedan. Resultaten? År 2002 fick en hund B-höfter, tre hundar fick C-höfter (år 2000, 2002 och 2003). 32st har fått D-höfter och det gör alltså att 53st(!) har fått E-höfter. Mer än hälften av de röntgade hundarna har alltså fått så dåliga höfter som det bara går att få. Lite mer blandat blir det när man kollar armbågar, men även där är få hundar undersökta (bara 12st från år 2000) och bara 3 av dessa har varit UA.

Sedan var det ju alla hudproblem, problem med parningar, andningsproblem osv... Kul ras!

Det står i den rasbeskrivningen som man får fram genom att klicka på rasen när man är inne på SKKs hemsida. Här närmare bestämt: http://www.skk.se/sv/hundraser/mastino-napoletano/

I mina ögon är det helt oförsvarbart att avla på sådana hundar. MÖJLIGTVIS att det skulle kunna vara ok om de blandades med annan ras och att det faktiskt gav positiva effekter för rasen, snabbt. Så ohälsosamma som de där hundarna verkar vara, det kan aldrig vara ens nästan ok. Om uppfödarna inte arbetar extremt hårt för att få hundarna sundare redan i detta nu så tvekar jag inte heller en millisekund på att kalla dem för genomvidriga.

Å andra sidan har jag inte mycket högre tankar om engelsk bulldogg och deras uppfödare, inte efter att ha varit inne på rasklubbens hemsida och läst vad de själva skriver. Visserligen tog de väl bort de värsta texterna efter ett tag, och jag har läst på flera håll att uppfödarna där faktiskt försöker förbättra läget för hundarna, men frågan är hur bra det faktiskt fungerar... Det kanske jag skulle ägna några minuter åt att försöka kolla upp.

Tittar man på bilder på vinnande engelska bulldoggar från utställning ser det ju inte jättesunt ut. Flera av hundarna har ju dessutom som stora hudveck upp över själva nosen. Känns inte som om de ens försökt hitta hundar med vettigt nosparti då. http://skeb.nu/utstallnings/resultat-skk-2014/#utst
Det är inte bara oförsvarbart utan även olagligt. Med tanke på hur länge uppfödarna av bla engelsk bulldogg har tjatat om att de jobbar hårt för en sundare hund medan läget stadigt blivit sämre (på mkt kort sikt kan det vara annorlunda) så är det svårt att ha förtroende för kennelkubbarnas hantering av rasaveln, att sätta utseende framför prestation o därmed skapat delade raser gör det inte bättre. Svårt att skapa en blandrashud som är lika osund som bulldoggen om man inte aktivt o kunnigt planerar för det.
PL

Får man avla på bulldog som inte är höft och armbågsröntgad???? Hur tror de då att det ska bli bättre? Helt vansinnigt.

Jag kan inte förstå hur man kan köpa en bulldog. Mina hundar är mina bästa vänner och jag är egoistisk och väljer raser med lång livslängd så jag får njuta av deras sällskap i så många år som möjligt.
Att ha en hund som inte kan röra sig, hoppa och leka utan att den får ont, vilket en hund med så dåliga höfter knappast kan, skulle jag aldrig klara av.

Och jag tror att andra hundälskare är precis som jag är. Så vad är det för människor som köper bulldog?

Får man avla på bulldog som inte är höft och armbågsröntgad???? Hur tror de då att det ska bli bättre? Helt vansinnigt.

Japp. Om jag inte minns helt fel så var det förut krav på röntgen, men eftersom så många hundar hade allvarliga fel så valde man att ta bort det kravet, delvis också för att underlätta för uppfödarna att använda hundar från utlandet...

Och jag tror att andra hundälskare är precis som jag är. Så vad är det för människor som köper bulldog?

Folk som inte förstår bättre. Hur många gånger folk inte sagt att hunden har "Söta snarkningar"? Att hundstackarn inte kan andas(!) ordentligt förstår de inte, eller väljer att inte tänka på eftersom de gillar ett visst utseende på hundarna. Jag har även en nästan-granne som har en liten pekingese. Denna lilla hund har problem med andningen och har fått äta kortison(?) varma dagar för att hjälpa till att vidga luftrören, den har haft problem med hjärtat, ögonen ploppar nästan ur skallen och pälsen är så enorm att han lätt blir varm. Inte kan han röra sig ordentligt heller. Matte har visserligen sagt att ingen av hennes tidigare pekingeser varit så illa som den här hunden, hon har haft flera innan, men hon säger också att "Ja, han har väldigt svårt för värmen och snarkar, men rasen är ju sådan". :banghead:

Jag såg i årets försäkringsbrev att Agria nu vägrar alla kostnader som har med gom/nos-andningshjälpande operationer. Sådana måste alltså vara mycket vanligare än jag hade trott!? O_o

Jag såg i årets försäkringsbrev att Agria nu vägrar alla kostnader som har med gom/nos-andningshjälpande operationer. Sådana måste alltså vara mycket vanligare än jag hade trott!? O_o

Heja agria! Det kanske tvingar uppfödarna att avla på så sunda hundar som möjligt, för de lär inte vilja stå där och betala allt själva...

Dagens värsta; wachtel, västsibirisk lajka, labbe och bc.

Jag kom inte på nåt bra användningsområde alls som lär kunna göra hunden nöjd :( för jag misstänker att man inte kan anta att de klarar jakt? (Har väldigt dålig koll på jakt och vad det kräver av hunden egentligen).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 638
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar