En icke renrasig dvärgpinscher minsann och en faaaantastisk Papillon utan stamtavla. ujujuj så bra.
Jag gillar särskilt hanens ras, det måste var något helt unikt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En icke renrasig dvärgpinscher minsann och en faaaantastisk Papillon utan stamtavla. ujujuj så bra.
Tja, tjuvparning är det knappast.Jag höll på att sätta kakan i hakan när jag sökte på blocket efter agilityhinder och hittade den här rubriken:
"Blandrasvalpar utav den finaste sorten"
Så det var jag ju bara tvungen att spana in, och håll i er nu, för här är det inte helt lätt att hänga med:
(Jag har kopierat från annonsen, därav stavningarna)
Och sen följer en förklaring om vilka hundar som är föräldrar till vilka valpar, alla finns i hemmet:
7000 kronor per valp, det blir 42 000 kronor. Härliga semestertider!
Att rasaveln innebär stora problem kan vi ändå inte komma ifrån. En otrolig massa raser med mycket små avelsbaser innebär problem med recessiva sjukdomsanlag. Den blinda utställningsaveln skall vi inte tala om vad den inneburit för vissa raser. O slutligen har vi den rena defektaveln.Klart att du inte vill ta någon diskussion eftersom du pratar i nattmössan. Om de nu oftare är friskare än renraser, hur kommer det sig då att de inte tillhör de hundar som är billigast att försäkra? Tvivlar på att bolagen skulle särbehandla blandisar på något sätt. Deras målsättning är att tjäna pengar, varje grupp hundar skall bära sina kostnader o hör o häpna blandisar ligger precis i mittfåran, det betyder att hälften av alla raser är billigare att försäkra än blandraser.
http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/skaffahund/1.88406/
Dom har nog bättre koll än dina random veterinärer (plural), dom är förmodligen lika pålästa om raser o genetik som de är när det gäller hundfoder o näringsfysiologi.[/QUOTE
Förmodligen är jag väldigt trög, men vad tusan ska en Prasky kirasik vara för något?Jag gillar särskilt hanens ras, det måste var något helt unikt
Förmodligen är jag väldigt trög, men vad tusan ska en Prasky kirasik vara för något?
Det är en ras. Finns med i SKK.Jadu, lite oklart.
Förhoppningsvis en felstavad
Prazsky krysarik, men en kan ju aldrig så noga veta med blandrasaveln - så det kan nog vara bad som helst...
Att rasaveln innebär stora problem kan vi ändå inte komma ifrån. En otrolig massa raser med mycket små avelsbaser innebär problem med recessiva sjukdomsanlag. Den blinda utställningsaveln skall vi inte tala om vad den inneburit för vissa raser. O slutligen har vi den rena defektaveln.
Om rasaveln med en massa kontroller verkligen var bättre sjukdomsmässigt skulle inte blandisarna ligga i mitten utan i botten.
Det jag har mest problem med är att de flesta korsningarna är mer eller mindre idiotier ur mental synpunkt.
PL
På tal om folk som inte kan stava till hundrasernas namn, det finns ju de som inte kan uttala dem heller.
På jobbet får jag ofta in folk som köpt en "pomränan", "pomrunian", och "pomrr...". Inte har de talfel heller.
Alltså, hur tänker folk? Och vad/var blir det av alla dessa sjuttiotrevägskorsningar??
Men det där tror jag är en scam, för att lura av folk bankonton. Där finns nog inga valpar alls."söta border collie valpar med stor känsla av intelligens och lukt. Förstår
svenska och engelska. Välutbildad och vana med katter och barn. Närvarande
inga allergiska . år född 23-04-14. Mamma är renrasig, pappa samt renrasiga
alla vaccinerade och veterinär inspekterade som valparna. Nya ägare är fri att
ta dem för spel och föreställningar, de kommer säkert vinna priser.
De är veterinär kontrolleras, avmaskade, vaccinerade, id flisas, stamtavla och
kommer med leksaker, säng, filt, mat, koppel, halsband och många fler."
Jag önskar att blocket kunde ställa krav på regnummer vid påståenden om renrasighet.
"söta border collie valpar med stor känsla av intelligens och lukt. Förstår
svenska och engelska. Välutbildad och vana med katter och barn. Närvarande
inga allergiska . år född 23-04-14. Mamma är renrasig, pappa samt renrasiga
alla vaccinerade och veterinär inspekterade som valparna. Nya ägare är fri att
ta dem för spel och föreställningar, de kommer säkert vinna priser.
De är veterinär kontrolleras, avmaskade, vaccinerade, id flisas, stamtavla och
kommer med leksaker, säng, filt, mat, koppel, halsband och många fler."
Jag önskar att blocket kunde ställa krav på regnummer vid påståenden om renrasighet.
Undras vilket slags Ambull, finns ju olika sorter som reggas i olika klubbar, ingen i FCI/SKK/AKC. Termen bluenose/rednose används bara av se som inte kan ett smack om APBT.Annonser som denna är ju inte heller direkt glädjande...
"Vår hanhund *namn* finns tillgänglig för parning. Hans pappa var en renrasig Amerikansk Bulldog med fin stamtavla och hans mamma en renrasig pitbull bluenose. En väldigt snäll, leksen, lugn familjehund, men samtidigt perfekt som vakthund."
Eller
"Vi har 2 underbara hanar till avel. Hane 1 överst på bilden är 94% shih-tzu och 6% Lhasa apso. Hane 2 är 88% shih-tzu och 12% dvärgschnauzer. Båda killarna är för tillfället nerklippta men har annars tjock lång päls. Mycket trevliga och sociala killar med supertemperament. De är kärnfriska och vaccinerade.
2000kr för minst 2 lyckade parningar. Givetvis omparning om tiken skulle gå tom. Maila vid intresse. OBS! Hundarna är inte till salu!!"
Tänk bara 2000 kr för typ 3-6 valpar, guuud så billigt! Dessa kan man ju sälja för minst 5000 styck sen