Jag smiter över hit från kattsidan av forumet så ni får ursäkta mig om jag låter lite okunnig ibland (för det är jag!). Jag har en fundering som jag har funderat över ett bra tag och är nyfiken på vad ni säger;
Innan jag köpte min nuvarande renrasiga katt så hade jag funderat på hund ett tag, jag läste så mycket jag kunde på internet (med en nypa salt) och kom fram till att jag gillade verkligen cavaliern. Den lät verkligen som något som skulle passa mig med sin karaktär och personlighet, men jag ryste inför de digra sjukdomslistorna
Sedan dess har jag läst lite mera och jag har för mig att jag har läst att ibland är blandraser i det första ledet från två rasrena hundar lite friskare än renraserna. Då tänkte jag ju på cavaliern som sägs vara så sjuk av sig, och att man då skulle korsa med en t.ex. cocker eller någon annan ras som liknar cavaliern. Ingen mera avel med de valparna då givetvis men just med syftet att kunna få fram lite friskare familjehundar ur raser som har så många sjukdomar.
Jag har inga planer på att köpa en hund inom kort framtid men det skulle vara intressant att få veta. Finns det såna uppfödare? Som är seriösa, menar jag? Gör man så?
Eller är det totalt meningslöst och rent av korkat att tänka så? Har jag gått på en internetmyt?
Du har gått på en internetmyt Först och främst så vill man ju troligtvis att det är de bästa hundarna som går i avel, de som verkligen har något positivt som man vill ha i kommande generationers hundar. De renrasiga hundarna som är så bra, de används i renrasaveln för att främja den. Ju mer problem en ras har, desto viktigare blir det att ta tillvara på de hundar som ändå är bra. Kort sagt är chansen att en bra cavalier används i blandrasavel verkligen minimal! De bra cavalierna lär nämligen vara väldigt eftertraktade inom renrasaveln och ägarna/uppfödarna som brytt sig om att stödja den bra aveln (som lett till deras bra hundar), som sedan hälsotestat osv, inte en chans att de skulle låna ut sina hundar till blandrasaveln!
Det du skulle kunna göra om du verkligen fallit för cavalieren är att sätta dig ner och noga leta efter den mest seriösa uppfödare du kan hitta. Ta någon kunnig hundmänniska till hjälp om du känner dig osäker. Prata med bukefalister om det känns bra (det finns säkert någon här med i alla fall hyfsat bra koll på rasen). Köp från den uppfödare vars avelsarbete skulle kunna leda till fler friska och bra hundar. På så sätt ökar du efterfrågan på dem och bidrar till att denna toppenbra uppfödare kan fortsätta med sitt avelsarbete samtidigt som du själv får en hund där du absolut vet hur det ser ut med hundarnas släktingar, vad du borde få för hund mentalt och fysiskt osv. Ett annat alternativ är att leta efter en ras som är så lik cavalieren som möjligt, eller som åtminstone har samma egenskaper som de du gillar mest hos cavalieren och sedan köper en så frisk hund som möjligt ur den rasen.
En sak är dock säker: Genom att köpa blandrashund kommer du aldrig på något vis bidra till att renrasaveln blir bättre och eftersom renrasaveln är den avel som går att kontrollera och hålla på seriöst med så borde det inte vara någon större tvivel om vilken avel man vill stödja, för hundarnas bästa.