Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej jag har inte gjord allt det du skriver men jag har och har haft,friska hundar som det gått alldeles utmärkt att cyklat med, följt med på springturer, hoppat och lekt,sökt, följt med på ridturer,vandrat mm. Och det duger för lilla mig iaf. Och ärligt hur många gör allt det du räknade upp?
Du jämför med en av de sjukare raserna du kan hitta, där det finns statistik från 2002 som säger att inte ens 90% av hundarna passerade sin 10-årsdag. Det är därför det i en sådan ras är ännu viktigare att se vilka linjer som används inom den kennels uppfödning. Jag lyckades hitta en uppfödare som i sin statistik ser ut precis det motsatta då det endast är enstaka hundar från hennes linjer som inte klarar sin 10-årsdag.Vi har en renrasig (Doberman) och en blandis (Doberman/Rottweiler-Doberman, 75-25 blandning) hemma, hade tidigare en till blandis (troligen, dobbis-BC-Labbe) till men han fick cancer och avlivades 13 år gammal. Den gamla blandisen tog min sambo ifrån några (missbrukare) som tänkte skjuta honom 9 månader gammal, den andra blandisen fick min sambo av en kompis (som tyvärr troligtvis enbart avlat för att få pengar, det blev 3 kullar nu är hanen kastrerad) och den renrasiga tog (köpte) vi från Hundar Utan Hem 7 månader gammal. Jag ser inget fel i blandraser som så, men att hålla på och avla på djur som inte ska användas i avel är ju bara dumt. Det gäller även renrasig avel.
Det jag hört och upplevt (och detta bestrider de som propsar på enbart renrasig avel) är att blandisar allt som oftast (inte alltid) är friskare individer, detta även enligt veterinärer (plural där). Vår gamla hade inga sjukdomsproblem hela sitt liv utom när han fick cancer vid 13 års ålder, då gick det fort (som tur var) från att det upptäcktes till avlivningen.
Vår dobbis (med stamtavla) har haft både demodex och hudtumör och är nu 3,5 år gammal, den andra blandisen har nu (som medelålders 5,5 år) fått någon slags foderallergi men är annars frisk och kry.
Jag tänker inte ta ngn diskussion huruvida det ena är bättre än det andra, detta är min erfarenhet och mina åsikter, det finns alltid bra och dåliga uppfödare oavsett vad man avlar för något. Detsamma gäller även djurägare, en del är bra andra borde inte ha djur....
Våra hundar, dobbisen och blandisen (till vänster utanför bilden på filten ligger vår 6 månaders dotter).
Trevlig attityd du har...@Red_Chili
Jag rekommenderar att du sätter mig på din ignoreralista om det känns jobbigt för dig....
Kanin har man inte den kollen på då det i stort sett inte finns några artbundna sjukdomar utan det största problemet som dyker upp hos en del linjer är bettfel som är enkelt och se med blotta ögat och som vanligen gör att kaninen tas bort ganska omgående då den oftast får svårt att äta.Katt hälsoundersöker man. Kaniner finns det tyvärr varken hälsokontroller (av det slaget) eller register för. Naturligtvis följer seriösa uppfödare släkten, kontrollerar sin avel och informerar berörda parter om det dyker upp defekter. Men som sagt, dessvärre finns ingenstans att registrera det.
Hästar antas jag att det gör något med? Höns har jag ingen aning om, den enda kontrollen jag känner till är på lantraser med stambok.
Men ja, naturligtvis tycker jag att man ska göra den kontroll man kan för att få fram friska avkommor hos alla arter.
Clumberland spaniel är ett exempel. Man korsade in en jaktcocker för att få till vad-det-nu-var, finns i en artikel i senaste Hundsport Special (ska tydligen gå att läsa på nätet för alla skk-medlemmar). Det har väl även skett i Dalmatiner? Eller var det någon setter? Man ville bli av med en recessiv immunbristsjukdom som var väldigt utspridd, och efter några generationer med testning osv så finns en del bärare kvar, men inga sjuka hundar. Tydligen letar man efter någon ras att korsa in i Svensk Lapphund (? Inte riktigt min rasgrupp, en renvallare iaf), pga deras ögonproblem. Blir spännande att se var det slutar.
Fast varför skulle SKK vilja underlätta för blandrasavlare alls? Det är en organisation för renrasiga hundar. SKK är huvudorganisation, special och rasklubbar anordnar såväl utställningar som olika tävlingar och arbetsprover.
Överutnyttjande av tikar BORDE styras upp av länsstyrelsernas djurskydd men hur stor chans har de att kontrollera sådant?
Vad gäller de som prestationsavlar jakt- och draghundar så behöver de knappast visa upp att de är seriösa för andra än sin egen krets och där är det hundarnas resultat som betyder något.
Fast är det verkligen alltid så otroligt viktigt att verka för enbart renrasigt, eller ska det verka för friskare hundar och ett bättre hundsverige?
Nu ska jag kanske inte uttala mig om SKK då det är en verksamhet som jag helst bara hade tagit i med tång, men jag har ju inget bra alternativ. Som ren brukshundmänniska tycker jag att SKK ställer till det för våra raser än gör nytta, och väldigt mycket är bara rena prestige grejor. SBK är inte alltid bättre, då det är samma rasfixering. Istället för det i mina ögon viktigaste med friska hundar som kan användas till det dom är tänkta för.
Uppenbarligen du då.Eeehhh, läs på detta forumet så finns det MASSA Kverulanter ...
en tråd o ceasar milan kanske , eller om han den rödhåriga , eller whatever så är det alltid nån som vet Myyyyycket bättre här
Du t ex
Haha, varje gång skulle jag vilja påstå , mina veterinärer är ärligare än dom borde ibland.
Fast jag tycker att det har börjat vända. För 8-10 år sen när jag var som mest aktiv på brukshundsklubben var var och varannan hund som kom för att gå kurs en blandras, alla möjliga konstiga varianter (redan då). Detta var början på hundägarboomen som pågått under hela 2000-talet, sen har det ökat lavinartat med allt vad hund heter.
Nu var jag på klubben för nån vecka sen och hjälpte till med en klubbtävling, en enda hund var blandras. Och då var det typ pudel/annan småhund av okänd art.
Herregud, för 10 år sen var det bastarder av typen BC/rottis, labbe/schäfer/collie osv. Nu har de där, som fortfarande orkar ha hund, skaffat sig en renrasig, oftast typ dansk svensk gårdshund eller annan valfri "enkel" hund.
Så jag har hopp. Och skräder inte med att jag INTE stödjer blandrasavel.
Vår är ju sådan just nu då hon inte har fått röra sig (alls i början) så mycket som hon behöver pga skadan. Nu får hon dock röra sig igen men kan inte vara ute i trädgården eftersom planket inte är klart. Hon har blivit en betydligt lugnare hund så länge det inte händer något spännande. Dock finns ju hennes aktiveringsbehov kvar.Tänkte på en annan sak som varit uppe i andra trådar när det gäller hundars aktiveringsbehov.
De som har blandraser av mycket aktiva raser och sen säger att de "äääääär så lugna och trevliga".
Det är ju inte helt ovanligt att hundar som inte får tillgodose sina behov "stänger av", deppar och kan uppfattas som goa soffpotatisar när de i själva verket är rena zombisen.
Snälla säg att människan skämtar....."Han är jätte snäll och skulle helst bli kliad hela dagen och mycket energi. Ett problem är att han bits men bara mig och tror det beror på hans osäkerhet och att det inte varit rätt för oss med varann.
Han har även höftledsdysplaxi grad d tror jag dom sa han var sju månader när dom kollade men bara han inte hoppar cyklar eller leker hårt med annan hund ska han kunna leva ett normalt liv man kan märka när han tex sprungit med boll länge att han haltar. Detta gör att han behöver special foder och tillskott. Han behöver även kastreras pga förhudskatarr och att han ska bli lite lugnare enligt rekommendation av veterinär. Lite svårt med skötsel som tex göra rent öron men tror detta beror på hans osäkerhet. Han är en otroligt snäll och glad hund och förtjänar verkligen ett nytt hem där man är villig att hjälpa honom utvecklas och stimulera honom mentalt och med långa promenader."
Har försökt ta bort mer personlig info I annonsen, men tycker den illustrerar hur 'bra' det kan bli med blandraser. (korsning brukshund /new foundland)
(Ursäkta ev stavfel och konstigheter, min mobil har ett eget liv ibland)
Ja en granne här fick loss 30 papp på sina blandrasvalpar.
Jag själv har nu en renrasig schillerstövare, reggad i skk.
Hon är en omplacering, har tyvärr avlats med andra raser och de valparna är inte reggade
Men nu är hon för gammal för valpar. Min dotter vill ha en fralla när denna blir äldre, men ja, de har ju problem med sina struplock då.
Frallorna har betydligt fler problem än bara andningen. Vill man verkligen stödja sådan avel?Min dotter vill ha en fralla när denna blir äldre, men ja, de har ju problem med sina struplock då.
I wish :/Snälla säg att människan skämtar.....
Vad sägs om den här?I wish :/
Och hunden har inte ens fyllt ett år än.
Vad sägs om den här?
"Hej! Jag & min sambo är intresserad att köpa en valp (bulldogg). En så. Tjock, liten söt hund. Men jag undrar hur är dom att ha? Jag tränar mycket för övrigt, även min sambo. Så mycket promenader blir det. Äter dom mycket? Vad kräver den av oss? Kostnad av mat/månaden? Veterinärkostnader/månaden? Försäkring/månad? Och finns det billiga sådana hundar? Under 5 000 kr gärna. För vi båda har inte fullt med pengar att lägga ut, men vill gärna ha en kompis. Och sista fråga; hur går en bulldogg ihop med en kanin?"