Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har flera med blandras på vår SBK-lokalklubb, både som går kurser och som tävlar. Dock brukar de som tränar och tävlar mycket i princip alltid köpa en renras som nästa hund...

Jag har förresten en liten fundering kring det här med att köpa blandraser, som nog passar in i den här tråden också.

Säg att en person köpt sig en blandras från en oseriös uppfödare. Några år senare händer något som gör att personen bestämmer sig för att omplacera hunden. Personen som sedan köper blandrasen, stödjer den också den oseriösa aveln? Någonstans tänker jag att man nästan borde göra det, för nog skulle folk tänka sig för en gång extra innan de köpte från en oseriös uppfödare om de visste att det sedan skulle bli riktigt svårt att omplacera hunden vid behov? Eller tänker folk inte så långt, så att man faktiskt hjälper till genom att köpa omplaceringen?

Min tanke kommer sig från hur det ser ut på kattsidan, då folk dumpar av katter hur som helst, ger dem till katthem eller bara kastar ut dem för "det finns alltid någon som tar hand om dem". Jag vet ju att jag har en enorm trygghet i min uppfödare, jag vet att om något skulle hända så att hundarna behövde nya hem, då skulle uppfödaren både ta emot hundarna och hjälpa till så mycket det bara gick för att hitta nya, bra hem åt dem. Den tryggheten vill jag alltid ha från en uppfödare och faktiskt skulle jag inte köpa från någon som inte ville/kunde hjälpa till så, för det känns inte seriöst och jag vet att det vilken dag som helst skulle kunna hända något (tex ska jag ut och köra bil imorgon, jag vet ju inte om jag överlever den resan. Mest troligt gör jag det, men olyckor kan ju hända vem som helst när som helst).

Nej jag har inte gjord allt det du skriver men jag har och har haft,friska hundar som det gått alldeles utmärkt att cyklat med, följt med på springturer, hoppat och lekt,sökt, följt med på ridturer,vandrat mm. Och det duger för lilla mig iaf. Och ärligt hur många gör allt det du räknade upp?

ALLA seriösa uppfödare gör de hälsotester som behövs, det är minimikravet för att kallas seriös.

Vi har en renrasig (Doberman) och en blandis (Doberman/Rottweiler-Doberman, 75-25 blandning) hemma, hade tidigare en till blandis (troligen, dobbis-BC-Labbe) till men han fick cancer och avlivades 13 år gammal. Den gamla blandisen tog min sambo ifrån några (missbrukare) som tänkte skjuta honom 9 månader gammal, den andra blandisen fick min sambo av en kompis (som tyvärr troligtvis enbart avlat för att få pengar, det blev 3 kullar nu är hanen kastrerad) och den renrasiga tog (köpte) vi från Hundar Utan Hem 7 månader gammal. Jag ser inget fel i blandraser som så, men att hålla på och avla på djur som inte ska användas i avel är ju bara dumt. Det gäller även renrasig avel.

Det jag hört och upplevt (och detta bestrider de som propsar på enbart renrasig avel) är att blandisar allt som oftast (inte alltid) är friskare individer, detta även enligt veterinärer (plural där). Vår gamla hade inga sjukdomsproblem hela sitt liv utom när han fick cancer vid 13 års ålder, då gick det fort (som tur var) från att det upptäcktes till avlivningen.
Vår dobbis (med stamtavla) har haft både demodex och hudtumör och är nu 3,5 år gammal, den andra blandisen har nu (som medelålders 5,5 år) fått någon slags foderallergi men är annars frisk och kry.

Jag tänker inte ta ngn diskussion huruvida det ena är bättre än det andra, detta är min erfarenhet och mina åsikter, det finns alltid bra och dåliga uppfödare oavsett vad man avlar för något. Detsamma gäller även djurägare, en del är bra andra borde inte ha djur....

Våra hundar, dobbisen och blandisen (till vänster utanför bilden på filten ligger vår 6 månaders dotter).
DSC_0011_zpsa076323b.jpg
Du jämför med en av de sjukare raserna du kan hitta, där det finns statistik från 2002 som säger att inte ens 90% av hundarna passerade sin 10-årsdag. Det är därför det i en sådan ras är ännu viktigare att se vilka linjer som används inom den kennels uppfödning. Jag lyckades hitta en uppfödare som i sin statistik ser ut precis det motsatta då det endast är enstaka hundar från hennes linjer som inte klarar sin 10-årsdag.
Och vad din veterinär ser i sin kundkrets är en väldigt liten del av våra hundar, så tex Agrias siffror som säger precis tvärtemot anser jag vara mer rimliga. Och ser man till statistiken inom mitt hundägande så har jag en frisk dobbis vad jag vet ännu då hon bara är precis året, men en tidigare blandis som togs bort vid 3,5 och nuvarande blandis 5år misstänker jag att både höfter/rygg och armbågar inte är helt hundra längre så han ska in och röntgas.
Och är man inte beredd att diskutera så är det dumt att skriva i ett diskussionsforum då det mycket är det som det går ut på...

@Red_Chili
Jag rekommenderar att du sätter mig på din ignoreralista om det känns jobbigt för dig....
Trevlig attityd du har...

Katt hälsoundersöker man. Kaniner finns det tyvärr varken hälsokontroller (av det slaget) eller register för. Naturligtvis följer seriösa uppfödare släkten, kontrollerar sin avel och informerar berörda parter om det dyker upp defekter. Men som sagt, dessvärre finns ingenstans att registrera det.
Hästar antas jag att det gör något med? Höns har jag ingen aning om, den enda kontrollen jag känner till är på lantraser med stambok.

Men ja, naturligtvis tycker jag att man ska göra den kontroll man kan för att få fram friska avkommor hos alla arter.
Kanin har man inte den kollen på då det i stort sett inte finns några artbundna sjukdomar utan det största problemet som dyker upp hos en del linjer är bettfel som är enkelt och se med blotta ögat och som vanligen gör att kaninen tas bort ganska omgående då den oftast får svårt att äta.

Clumberland spaniel är ett exempel. Man korsade in en jaktcocker för att få till vad-det-nu-var, finns i en artikel i senaste Hundsport Special (ska tydligen gå att läsa på nätet för alla skk-medlemmar). Det har väl även skett i Dalmatiner? Eller var det någon setter? Man ville bli av med en recessiv immunbristsjukdom som var väldigt utspridd, och efter några generationer med testning osv så finns en del bärare kvar, men inga sjuka hundar. Tydligen letar man efter någon ras att korsa in i Svensk Lapphund (? Inte riktigt min rasgrupp, en renvallare iaf), pga deras ögonproblem. Blir spännande att se var det slutar.

Tror den aveln på dalmatiner bara skett i USA, minns inte vilken av deras rasbundna sjukdomar det gällde heller. Men om jag minns rätt så har dom i USA lyckats få fram linjer som inte nedäver vad det nu var, fast dom linjer får inte användas här i Sverige då dom i SKK´s ögon inte har godkända papper.

Fast varför skulle SKK vilja underlätta för blandrasavlare alls? Det är en organisation för renrasiga hundar. SKK är huvudorganisation, special och rasklubbar anordnar såväl utställningar som olika tävlingar och arbetsprover.

Överutnyttjande av tikar BORDE styras upp av länsstyrelsernas djurskydd men hur stor chans har de att kontrollera sådant?

Vad gäller de som prestationsavlar jakt- och draghundar så behöver de knappast visa upp att de är seriösa för andra än sin egen krets och där är det hundarnas resultat som betyder något.

Fast är det verkligen alltid så otroligt viktigt att verka för enbart renrasigt, eller ska det verka för friskare hundar och ett bättre hundsverige?
Nu ska jag kanske inte uttala mig om SKK då det är en verksamhet som jag helst bara hade tagit i med tång, men jag har ju inget bra alternativ. Som ren brukshundmänniska tycker jag att SKK ställer till det för våra raser än gör nytta, och väldigt mycket är bara rena prestige grejor. SBK är inte alltid bättre, då det är samma rasfixering. Istället för det i mina ögon viktigaste med friska hundar som kan användas till det dom är tänkta för.

/Camilla

Fast är det verkligen alltid så otroligt viktigt att verka för enbart renrasigt, eller ska det verka för friskare hundar och ett bättre hundsverige?
Nu ska jag kanske inte uttala mig om SKK då det är en verksamhet som jag helst bara hade tagit i med tång, men jag har ju inget bra alternativ. Som ren brukshundmänniska tycker jag att SKK ställer till det för våra raser än gör nytta, och väldigt mycket är bara rena prestige grejor. SBK är inte alltid bättre, då det är samma rasfixering. Istället för det i mina ögon viktigaste med friska hundar som kan användas till det dom är tänkta för.

Jag är definitivt inte någon stor fan av SKK heller eftersom jag anser att de kunde göra mycket mer för att verka för mentalt och fysiskt sundare hundar - men jag förstår ändå inte varför de skulle verka för blandrasavel? Nu räknar jag inte godkända inkorsningar(som jag anser borde göras oftare), utan den typen av blandrasavel som står utanför all kontroll. SKK är inriktad på renrasavel, gillar man inte det så får man ställa högre krav på Blandis.

Jag är också bruksmänniska och håller med dig om att det viktigaste är friska hundar som kan användas till det dom är tänkta för - och jag kan inte se vilket tomrum blandraser skulle fylla där. SBK är dessutom specialklubb för våra bruksraser, det är rätt naturligt att man har ett visst rastänkande då eftersom man har ansvar för att anordna bruksprov för att utvärdera bruksegenskaperna hos dessa raser - precis som t ex rasklubberna för olika jakthundsraser ordnar jaktprov. Sedan har man också ett allmänt ansvar för att utbilda hundägare och här ska naturligtvis blandrasägare vara lika välkomna som de som har renrasiga hundar.

Eeehhh, läs på detta forumet så finns det MASSA Kverulanter ;) ...
en tråd o ceasar milan kanske , eller om han den rödhåriga , eller whatever så är det alltid nån som vet Myyyyycket bättre här
Du t ex
Uppenbarligen du då. :angel:
Själv har jag problem med illa skriven text, tycker det är så svårt att avgöra om du håller med alla eller som vanligt är motvalls. :cautious:

Känns för övrigt väldigt tragiskt om en veterinär alltid konstaterar att ens hundar inte borde sett dagens ljus, och man ändå håller på med skiten? :crazy:

Haha, varje gång skulle jag vilja påstå , mina veterinärer är ärligare än dom borde ibland.

Senast ändrad:
Ang att vara "proffs på allt" när man skriver på internet...

I forum finns det åtminstone tre typer av personer. De som frågar, de som svarar och de som av någon anledning inte skriver alls. Vilken typ av person man är beror allt som oftast på vilket ämne som diskuteras och man kan alltså hamna i olika kategorier beroende på vilken tråd man väljer att klicka på.

De som frågar är personer som oftast vill lära sig något.
De som skriver är ofta personer som känner att de har kunskap om ämnet.
De som tyst läser är personer som antingen får sina frågor besvarade utan att skriva dem själva eller personer som inte bryr sig.

Här på buke finns det ibland diskussioner om brukshundar och eftersom många här har brukshundar så blir det snabbt bra svar om sådant. Det dyker också upp diskussioner om vallhundar, jakthundar osv och det finns minst en person till varje hundtyp här i forumet. Minst en person som kan ge ordentliga, kunniga och bra svar oavsett vilken rasgrupp man har frågor kring.

Utöver det tävlar många i olika grenar och det finns en mängd uppfödare osv här.

MEN ingen kan allt och tittar man närmare i trådarna så ser man att det också är bra variation på vilka som svarar i vilka diskussioner.

Hur ofta har någon sett mig skriva något om vallhundar? Det har nog hänt ytterst få gånger, men nämns vinthundar, då brukar jag vara där bums på en gång ;)
Hur många gånger ser ni Migo uttala sig om vinthundar? jag har då inte sett henne göra det, däremot har jag noterat att hon har jäkligt bra koll på vallhundar och ofta dyker upp i sådana diskussioner.

Någon som inte håller koll på medlemmarna kanske tolkar det som "Åh, de där bukefalisterna tror sig ha koll på allt! De uttalar sig bombsäkert om både vallhundar och vinthundar trots att hundtyperna är så olika!", men en mer uppmärksam person ser snabbt att vi är helt olika personer i olika diskussioner. Vilket i sig är helt naturligt. Jag har ingen anledning att skriva om något jag inte har kunskap om och precis så resonerar nog många, förutom i de fall då man frågar något för att man är intresserad av att lära sig mer.

Så ja, bukefalister har mycket kunskap om väldigt mycket, vi ÄR galet bra på alla olika områden, men det är för att vi är så otroligt många olika människor med så otroligt olika erfarenheter, livssituationer osv. Det vi däremot har gemensamt, de flesta av oss, är att vi vill vara sociala, lära oss mer och gillar att skriva i diskussionsforum.

Fast jag tycker att det har börjat vända. För 8-10 år sen när jag var som mest aktiv på brukshundsklubben var var och varannan hund som kom för att gå kurs en blandras, alla möjliga konstiga varianter (redan då). Detta var början på hundägarboomen som pågått under hela 2000-talet, sen har det ökat lavinartat med allt vad hund heter.

Nu var jag på klubben för nån vecka sen och hjälpte till med en klubbtävling, en enda hund var blandras. Och då var det typ pudel/annan småhund av okänd art.
Herregud, för 10 år sen var det bastarder av typen BC/rottis, labbe/schäfer/collie osv. Nu har de där, som fortfarande orkar ha hund, skaffat sig en renrasig, oftast typ dansk svensk gårdshund eller annan valfri "enkel" hund.

Så jag har hopp. Och skräder inte med att jag INTE stödjer blandrasavel.

Jag har också märkt denna ändring och den glädjer mig!

Tänkte på en annan sak som varit uppe i andra trådar när det gäller hundars aktiveringsbehov.
De som har blandraser av mycket aktiva raser och sen säger att de "äääääär så lugna och trevliga".
Det är ju inte helt ovanligt att hundar som inte får tillgodose sina behov "stänger av", deppar och kan uppfattas som goa soffpotatisar när de i själva verket är rena zombisen.
Vår är ju sådan just nu då hon inte har fått röra sig (alls i början) så mycket som hon behöver pga skadan. Nu får hon dock röra sig igen men kan inte vara ute i trädgården eftersom planket inte är klart. Hon har blivit en betydligt lugnare hund så länge det inte händer något spännande. Dock finns ju hennes aktiveringsbehov kvar.

"Han är jätte snäll och skulle helst bli kliad hela dagen och mycket energi. Ett problem är att han bits men bara mig och tror det beror på hans osäkerhet och att det inte varit rätt för oss med varann.

Han har även höftledsdysplaxi grad d tror jag dom sa han var sju månader när dom kollade men bara han inte hoppar cyklar eller leker hårt med annan hund ska han kunna leva ett normalt liv man kan märka när han tex sprungit med boll länge att han haltar. Detta gör att han behöver special foder och tillskott. Han behöver även kastreras pga förhudskatarr och att han ska bli lite lugnare enligt rekommendation av veterinär. Lite svårt med skötsel som tex göra rent öron men tror detta beror på hans osäkerhet. Han är en otroligt snäll och glad hund och förtjänar verkligen ett nytt hem där man är villig att hjälpa honom utvecklas och stimulera honom mentalt och med långa promenader."

Har försökt ta bort mer personlig info I annonsen, men tycker den illustrerar hur 'bra' det kan bli med blandraser. (korsning brukshund /new foundland)

(Ursäkta ev stavfel och konstigheter, min mobil har ett eget liv ibland)

"Han är jätte snäll och skulle helst bli kliad hela dagen och mycket energi. Ett problem är att han bits men bara mig och tror det beror på hans osäkerhet och att det inte varit rätt för oss med varann.

Han har även höftledsdysplaxi grad d tror jag dom sa han var sju månader när dom kollade men bara han inte hoppar cyklar eller leker hårt med annan hund ska han kunna leva ett normalt liv man kan märka när han tex sprungit med boll länge att han haltar. Detta gör att han behöver special foder och tillskott. Han behöver även kastreras pga förhudskatarr och att han ska bli lite lugnare enligt rekommendation av veterinär. Lite svårt med skötsel som tex göra rent öron men tror detta beror på hans osäkerhet. Han är en otroligt snäll och glad hund och förtjänar verkligen ett nytt hem där man är villig att hjälpa honom utvecklas och stimulera honom mentalt och med långa promenader."

Har försökt ta bort mer personlig info I annonsen, men tycker den illustrerar hur 'bra' det kan bli med blandraser. (korsning brukshund /new foundland)

(Ursäkta ev stavfel och konstigheter, min mobil har ett eget liv ibland)
Snälla säg att människan skämtar.....

Snubblade över en bild på Facebook och kom att tänka på denna tråden:

10462812_10204231683494469_6209954623789518424_n.jpg

Jag tycker i det stora hela att det stämmer även här i Sverige. Backyard Breeders/Puppy Mills hittar vi i blandras-annonser på Blocket. Commercial Breeders skulle jag kalla oseriösa renrasuppfödare. De uppfödare jag känner till och de enda jag skulle köpa valp ifrån är Hobby Breeders, eller Reputable Experienced Breeders.

KL eller nåt.

Ang Annexregistret så är det väl där Silken Windhounds befinner sig just nu. Starcastle får ju numera vara med i SKK då dessa hundar inte klassas som blandraser.
Det var väl oxå där resultaten av avkomman till var det Smålandsstövare befann sig när man gjorde inkorsningar av liknande stövare för att rädda rasen?

Ang svenska stövarrasernas framtid så pågår arbete med att möta en föränderlig verklighet med sjunkande registrerings siffror.

8 av 12 raser är hårt inavlade, gäller våra inhemska stövarraser.
NB att de inavlade raserna/individerna inte är sjukare än de som inte är inavlade.

4 stövarraser blir en?
http://svenskjakt.se/hund/jakthundsraser/fyra-stovarraser-blir-en/

Svenska hundraser hotade?
http://svenskjakt.se/hund/jakthundsraser/svenska-hundraser-hotade/

http://www.zoologi.su.se/about/staff/person.php?suuid=maja2406

Där finns länkar till publicerat material av Mija Janson, doktorand vid Sthlms Universitet.

Titeln på artikeln är: Friska hundraser lika inavlade som sjuka.

Några utdrag för er som inte orkar läsa hela artikeln:

"Generellt friska hundraser är inte mindre inavlade än de raser som är mest sjukdomsbelastade. Den slutsatsen drar populationsgenetikern Mija Jansson efter att ha jämfört stamtavlor från 1970-talet och framåt med veterinärdata. "

"Inga jakthundsraser finns med i gruppen med de raser som har störst hälsoproblem. Men en gemensam faktor för de flesta raserna i den gruppen är att de är mycket storväxta och/eller mycket tunga.
– Det finns ingen skillnad i genetisk variation mellan grupperna från 1970-talet och framåt, så frågan är hur mycket av deras problem som är genetiskt betingade och hur mycket som beror just på att de är stora och tunga, säger Mija Jansson."

Ja en granne här fick loss 30 papp på sina blandrasvalpar.
Jag själv har nu en renrasig schillerstövare, reggad i skk.
Hon är en omplacering, har tyvärr avlats med andra raser och de valparna är inte reggade :(
Men nu är hon för gammal för valpar. Min dotter vill ha en fralla när denna blir äldre, men ja, de har ju problem med sina struplock då.

Fast är de jaktavel är det enligt mig mycket mera godkänt. Sen så har man kunnat avla in andra stövare i schiller pga deras låga antal

I wish :/
Och hunden har inte ens fyllt ett år än.
Vad sägs om den här?

"Hej! Jag & min sambo är intresserad att köpa en valp (bulldogg). En så. Tjock, liten söt hund. Men jag undrar hur är dom att ha? Jag tränar mycket för övrigt, även min sambo. Så mycket promenader blir det. Äter dom mycket? Vad kräver den av oss? Kostnad av mat/månaden? Veterinärkostnader/månaden? Försäkring/månad? Och finns det billiga sådana hundar? Under 5 000 kr gärna. För vi båda har inte fullt med pengar att lägga ut, men vill gärna ha en kompis. Och sista fråga; hur går en bulldogg ihop med en kanin?"

• Gilla
Reactions: Is
Vad sägs om den här?

"Hej! Jag & min sambo är intresserad att köpa en valp (bulldogg). En så. Tjock, liten söt hund. Men jag undrar hur är dom att ha? Jag tränar mycket för övrigt, även min sambo. Så mycket promenader blir det. Äter dom mycket? Vad kräver den av oss? Kostnad av mat/månaden? Veterinärkostnader/månaden? Försäkring/månad? Och finns det billiga sådana hundar? Under 5 000 kr gärna. För vi båda har inte fullt med pengar att lägga ut, men vill gärna ha en kompis. Och sista fråga; hur går en bulldogg ihop med en kanin?"

Jag skulle gärna sälja en bulldog till den personen. Ställer ju informativa frågor vill lära och vill ju ha råd till hund och mat... Så jag kan sälja en bulldog för 50 spänn i form av ett uppstoppat kramdjur. Billig går ihop med allt... När ska hundkörkort införskaffas...

Jag smiter över hit från kattsidan av forumet så ni får ursäkta mig om jag låter lite okunnig ibland (för det är jag!). Jag har en fundering som jag har funderat över ett bra tag och är nyfiken på vad ni säger;

Innan jag köpte min nuvarande renrasiga katt så hade jag funderat på hund ett tag, jag läste så mycket jag kunde på internet (med en nypa salt) och kom fram till att jag gillade verkligen cavaliern. Den lät verkligen som något som skulle passa mig med sin karaktär och personlighet, men jag ryste inför de digra sjukdomslistorna :nailbiting:

Sedan dess har jag läst lite mera och jag har för mig att jag har läst att ibland är blandraser i det första ledet från två rasrena hundar lite friskare än renraserna. Då tänkte jag ju på cavaliern som sägs vara så sjuk av sig, och att man då skulle korsa med en t.ex. cocker eller någon annan ras som liknar cavaliern. Ingen mera avel med de valparna då givetvis men just med syftet att kunna få fram lite friskare familjehundar ur raser som har så många sjukdomar.

Jag har inga planer på att köpa en hund inom kort framtid men det skulle vara intressant att få veta. Finns det såna uppfödare? Som är seriösa, menar jag? Gör man så?
Eller är det totalt meningslöst och rent av korkat att tänka så? Har jag gått på en internetmyt? :o

---

Ps. Läste #202 av @Red_Chili och jag blev lite överraskad över min egen reaktion när jag läste det. För jag insåg att jag var lite mera positiv till att köpa från katthemmen än vad jag var till att köpa från hundhemmen, hade inte kopplat det tidigare :o

Kanske för att vi, tyvärr, ser mycket mera ofta hemlösa katter som stryker omkring utan mat och tak över huvudet än hemlösa hundar här i Sverige. Så man kanske tänker att hundarna är i mindre nöd än katterna, att de iallafall klarar sig. Men så är det ju inte alltid himla såklart med tanke på de psykiska problem de kan få.
Så jag ska nu försöka vara lika positiv till att köpa från hundhemmen som från katthemmen :) Tack för den intressanta tanken @Red_Chili !

Från en kattmänniskas aspekt angående detta ämne:
Att dumma människor slänger ut sina katter för att de tänker "någon annan tar hand om den" behöver jag nog inte säga hur idiotiskt det är men jag tror inte på att sluta stödja eller köpa från katthemmen pga dem. Man får istället försöka utbilda allmänheten och få folk att vilja ta ansvar och ta hand om sina husdjur (eller inte köpa alls pga de inser att de inte kan ta hand om dem), och på så vis minska antalet hemlösa katter. Jag tror faktiskt att detta funkar.
Och just detta tillvägagångssätt borde också gälla de hemlösa hundarna! Stöd/köp från hundhemmen samtidigt som man utbildar allmänheten.

Förlåt mitt babbel, det här blev visst lite långt... :o

Jag tycker det är bättre att du läser på om rasen du är intresserad av, som i det här fallet cavalieren och sedan letar efter en seriös uppfödare av rasen som jobbar med att förbättra den genom att använda friska individer i sitt arbete. Du får aldrig samma överblick i flera led om du köper en blandis. En del sjukdomar kan man gentesta om det finns anlag innan man sätter individen i avel.

Vill bara tillägga att jag de senaste åren (läs 2-3 år) har träffat på flertalet cavaliers som är helt frisk och VÄLDIGT bra mentalt, nu är det ju ändå ett begränsat antal jag träffat men ja kan ändå inte låta bli att tänka att de kanske har gjorts lite framsteg i den aveln. Man kan ju hoppas iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 643
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar