Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är kluven till blandras avel.
Finns ju rasvårds avel där man korsar in en annan ras i rasen och ser det bara som positivt, hundarna registras i skk och valp köparna har många krav på sig.

Även korsningar av hundar som har samma typ och bruks egenskaper ser jag inget fel i om föräldrarna är kollade och leverupp till kraven i sin ras, stövare som stövare, älgspets som älgspets men denna korsning ser jag som en slut "produkt" och inget man avlar vidare på då det blir svårt att följa hälsostatus i när man korsar i flera led.

Jag tillhör dom som tycker att det ska heta stövare av ..... typ eller älgspets av ...... typ så man kan korsa över typerna och ändå regas i skk och hålla koll på aveln då det idag inte finns en svensk jakt ras som ligger på ett hälsosamt antal födda valpar.

Sällskaps hundar har jag nästintill ingen insyn i och har därför ingen åsikt om.

Jag är kluven till blandras avel.
Finns ju rasvårds avel där man korsar in en annan ras i rasen och ser det bara som positivt, hundarna registras i skk och valp köparna har många krav på sig.

Även korsningar av hundar som har samma typ och bruks egenskaper ser jag inget fel i om föräldrarna är kollade och leverupp till kraven i sin ras, stövare som stövare, älgspets som älgspets men denna korsning ser jag som en slut "produkt" och inget man avlar vidare på då det blir svårt att följa hälsostatus i när man korsar i flera led.

Jag tillhör dom som tycker att det ska heta stövare av ..... typ eller älgspets av ...... typ så man kan korsa över typerna och ändå regas i skk och hålla koll på aveln då det idag inte finns en svensk jakt ras som ligger på ett hälsosamt antal födda valpar.

Sällskaps hundar har jag nästintill ingen insyn i och har därför ingen åsikt om.

Samtidigt är det knepigt det där med rasgrupper och hundar som liknar varandra. Visst, jag skulle strunta fullständigt i om någon av mina salukis skulle ha tex en greyhound inkorsat någonstans i stamtavlan, så länge hunden betedde sig som en saluki, såg ut som en saluki och fungerade som en saluki. MEN jag skulle absolut inte vilja ha en greyhound eller en greyhoundlik saluki. Faktum är att det inte finns någon annan vinthundsras jag skulle vilja ha om jag inte hade saluki, förutom en ras jag tittat närmare på men inte är säker på om den passar mig eller inte. De är alltså inte speciellt lika, mer än att de jagar på samma sätt. Men hur de är att leva med i vardagen skiljer sig, och för mig är det hur de är i vardagen som är det viktiga.

När man under kontrollerade former korsar in en ras i en annan används X-registret. Detta görs under mycket kontrollerade former och avkommorna utvärderas noggrant innan de får användas i avel i rasen. Det är väldigt långt från den blandrasavel som producerar tusentals valpar som hamnar på blocket. Jag tror inte att någon här inne opponerar sig mot denna kontrollerade form av "blandrasavel".

Anledningen till att använda X-registret kan exempelvis vara att minska inavelsgraden eller tillföra nya gener i ras med en vanlig genetisk sjukdom. Detta görs i samarbete mellan uppfödare, rasklubb och skk och är därmed inget som en uppfödare kan göra på helt eget bevåg.

Och man kan ju tycka att det vore väldigt harmlöst att korsa Golden/labbe som i min första hunds fall. Men där man fick både tätheten i pälsen från labben och längden från golden och resultatet blev en hund som behövde raskas för att slippa exem.
Raserna har det nog bäst var och en för sig :)

Samtidigt är det knepigt det där med rasgrupper och hundar som liknar varandra. Visst, jag skulle strunta fullständigt i om någon av mina salukis skulle ha tex en greyhound inkorsat någonstans i stamtavlan, så länge hunden betedde sig som en saluki, såg ut som en saluki och fungerade som en saluki. MEN jag skulle absolut inte vilja ha en greyhound eller en greyhoundlik saluki. Faktum är att det inte finns någon annan vinthundsras jag skulle vilja ha om jag inte hade saluki, förutom en ras jag tittat närmare på men inte är säker på om den passar mig eller inte. De är alltså inte speciellt lika, mer än att de jagar på samma sätt. Men hur de är att leva med i vardagen skiljer sig, och för mig är det hur de är i vardagen som är det viktiga.

Tja så kan man tänka men föreställ dej att det födds 5-10 kullar av din ras i värden och lika illa inom andra raser med samma avelsmål då blir alternativet utdöd ras eller i värsta fall utdöd hundtyp, kull antalet är inte större inom stövar raserna idag.

Folk tror att aussie/BC är en blandning med två "likadana" raser. Man kan inte ha mer fel. Det finns anledningar till att raserna är just delade i raser och inte bara typ.

Aussie och bc har väl inte samma avelsmål idag? Som nämnt innan har dålig koll på andra än älg hundar och stövare.

Har du testat att verkligen lära känna hundar av lite olika raser som du ändå är hyfsat intresserad av? Mycket kan nämligen ändras då. Tex så ser salukin på pappret ut att inte alls passa mig speciellt bra, men den passar mig utmärkt! Raser som däremot borde passa mig bra, de klickar jag inte alls med och jag har väldigt svårt att se mig själv med någon hund av sådan ras. Hade jag inte lärt känna hundarna på kenneln jag periodvis bott på, då hade jag säkert skaffat någon annan ras än en saluki och säkert varit helt ok med det, men att jag nu blivit en hundnörd, det är nog helt tack vare de salukis jag mött och de underbara uppfödarna jag varit hos som aldrig tvekat en sekund på att dela med sig av all kunskap de har.

Hur bra något än ser ut på pappret så måste det ju klicka också och kännas rätt. Jag har fallit pladask för en brukshundsblandis en gång, men skulle ändå inte köpa varken en liknande korsning eller en renrasig brukshund eftersom jag vet att det finns en renras som passar mig perfekt. Dock är ju inte saluki den första rasen man tänker på när man säger "sund hund som vill hålla igång mycket och träna lydnad, agility m.m. inför tävling samt kan vara lös ute". Tvärt om skulle jag aldrig rekommendera saluki till någon som säger att de vill ha en sådan hund.

Nej jag har inte testat att umgås jätte mkt med uppfödare av olika raser, den tiden har jag helt enkelt inte. Det mesta jag gör med min hund sker samtidigt som jag gör något annat, tex med hästarna eller liknande. Jag lägger inte ner supermkt tid på att bara träna henne utan multitaskar istället. Därav att jag inte vill ha en så krävande hund, men som ändå är väldigt lätt att få med sig.

När man under kontrollerade former korsar in en ras i en annan används X-registret. Detta görs under mycket kontrollerade former och avkommorna utvärderas noggrant innan de får användas i avel i rasen. Det är väldigt långt från den blandrasavel som producerar tusentals valpar som hamnar på blocket. Jag tror inte att någon här inne opponerar sig mot denna kontrollerade form av "blandrasavel".

Anledningen till att använda X-registret kan exempelvis vara att minska inavelsgraden eller tillföra nya gener i ras med en vanlig genetisk sjukdom. Detta görs i samarbete mellan uppfödare, rasklubb och skk och är därmed inget som en uppfödare kan göra på helt eget bevåg.

Förekommer detta inom skk alltså? I vilken utsträckning? Sånt arbete tycker jag är väldigt intressant.

Tja så kan man tänka men föreställ dej att det födds 5-10 kullar av din ras i värden och lika illa inom andra raser med samma avelsmål då blir alternativet utdöd ras eller i värsta fall utdöd hundtyp, kull antalet är inte större inom stövar raserna idag.

Om det inte finns en marknad för en viss ras, inget behov av rasen osv, varför då ha kvar den? Det är inte menat som en otrevlig kommentar utan en ärligt nyfiken fråga. Själv ser jag nämligen ingen vits med att hålla kvar i en ras "bara för att den ska finnas". Inte heller ser jag någon vits med att försöka avla fram sundare hundar av de sjukaste raserna om det kommer krävas 500 generationer för att nå fram till något som är så sunt att det är ett värdigt hundliv för hundarna inom rasen. Det är i mina ögon inte värt att 499 generationer inte kan leva ett sunt hundliv pga diverse defekter bara för att man senare ska kunna få fram något sunt med ett visst utseende (för det är utseendet det handlar om i de flesta fallen med de mest osunda raserna).

Världen förändras ständigt, hundarna också och kan man inte erbjuda en viss hundtyp ett bra hundliv, inte hitta rätt köpare osv, ja då kanske man inte ska fortsätta avla på den hundtypen?

Av ren nyfikenhet, hur tycker ni man ska göra med andra djur, te x katt,häst,kanin,höns? Är det lika där? Röntga? Lysa? mm.
Katt hälsoundersöker man. Kaniner finns det tyvärr varken hälsokontroller (av det slaget) eller register för. Naturligtvis följer seriösa uppfödare släkten, kontrollerar sin avel och informerar berörda parter om det dyker upp defekter. Men som sagt, dessvärre finns ingenstans att registrera det.
Hästar antas jag att det gör något med? Höns har jag ingen aning om, den enda kontrollen jag känner till är på lantraser med stambok.

Men ja, naturligtvis tycker jag att man ska göra den kontroll man kan för att få fram friska avkommor hos alla arter.

Om det inte finns en marknad för en viss ras, inget behov av rasen osv, varför då ha kvar den? Det är inte menat som en otrevlig kommentar utan en ärligt nyfiken fråga. Själv ser jag nämligen ingen vits med att hålla kvar i en ras "bara för att den ska finnas". Inte heller ser jag någon vits med att försöka avla fram sundare hundar av de sjukaste raserna om det kommer krävas 500 generationer för att nå fram till något som är så sunt att det är ett värdigt hundliv för hundarna inom rasen. Det är i mina ögon inte värt att 499 generationer inte kan leva ett sunt hundliv pga diverse defekter bara för att man senare ska kunna få fram något sunt med ett visst utseende (för det är utseendet det handlar om i de flesta fallen med de mest osunda raserna).

Världen förändras ständigt, hundarna också och kan man inte erbjuda en viss hundtyp ett bra hundliv, inte hitta rätt köpare osv, ja då kanske man inte ska fortsätta avla på den hundtypen?

Om man fortsätter att avla Hamilton, Småland mm för sig kommer ingen ras att ligga på ett hälsosamt antal valpar men om man räknar alla stövar som föds i Sverige så kommer man upp i tillräckligt många valpar per år för att vara hälsosamt så behovet finns för drivande har och räv hundar men inte för att någon av raserna var för sej ska överleva.

Raserna är ännu friska (några fall av ep inom 2 raser tror jag) men hur länge till om man inte står ihop raserna?
Om hundarna skulle vara sjuka håller jag med dej, varför låta hundar i flera generationer lida men vi är inte där än.

@nullo-modo eller så tar man bort vissa? Resultatet blir ju i stort sett detsamma. Varför är det olika raser från början?
Jag är för oinsatt i raserna i sig för att ha någon egentlig åsikt.

Från
@nullo-modo eller så tar man bort vissa? Resultatet blir ju i stort sett detsamma. Varför är det olika raser från början?
Jag är för oinsatt i raserna i sig för att ha någon egentlig åsikt.
I början av 1900 talet fanns svensk stövare och korsad stövare (en av föräldrarna import)
Början av 20 talet fick inte korsad stövare bort, vilket då blev ramaskri.
Under åren har Småland under perioder registrerats under Hamilton och Gotland har under perioder varit ihop med både Hamilton och Småland och Kopparbergs stövaren blev samma ras som Hamilton.

Så stövarna blev olika raser beroende på var dom kom ifrån eller vilken stor herrjägare som hade dom.

Å andra sidan brukar ju folk tycka att rottweiler och dobermann borde vara en vettig korsning också, för de är ju så lika...
Alla vet väl att alla black and tan raser är lika varandra :banghead::banghead:
Förövrigt har jag sett många dobbis/schäfer på sista tiden, brukshund som brukshund eller?:confused:

Förekommer detta inom skk alltså? I vilken utsträckning? Sånt arbete tycker jag är väldigt intressant.

Clumberland spaniel är ett exempel. Man korsade in en jaktcocker för att få till vad-det-nu-var, finns i en artikel i senaste Hundsport Special (ska tydligen gå att läsa på nätet för alla skk-medlemmar). Det har väl även skett i Dalmatiner? Eller var det någon setter? Man ville bli av med en recessiv immunbristsjukdom som var väldigt utspridd, och efter några generationer med testning osv så finns en del bärare kvar, men inga sjuka hundar. Tydligen letar man efter någon ras att korsa in i Svensk Lapphund (? Inte riktigt min rasgrupp, en renvallare iaf), pga deras ögonproblem. Blir spännande att se var det slutar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 643
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar