Min renras jagar hårt hela vintern, springer, simmar och jag cyklar med honom, men jag vet även att han har en dålig höft och vet att jag måste bygga honom för att han ska hålla så länge som möjligt, jag vet att hålla utkik på om han börjar ändra sitt rörelsemönster. Jag vet eftersom jag har röntgat höfter och armbågar eftersom det är ett problem inom rasen. I och med att jag har röntgat min och fått med det i hunddata så backade hans kullsysters ägare på att para henne, de ville inte riskera att hon för de generna vidare.
Sen är det extremt svårt att se om en hund har ont, min egen anad jag lite hälta på ibland som unghund, duktigare hundmänniskor än mig tyckte att jag överdrev men min magkänsla sa att jag borde kolla upp det. På vet undersökningen så såg hon inte någon rörelsestörning men när hon kände igenom honom så ryckte han till lite när hon rörde hans ena framben framåt. Inte mycket alls utan bara ett ögonblick av att han blev störd. Vi tog röntgenbilder av hans fram bog och det visade sig att han hade en lös benbit och vi fick lov att operera några dagar senare. Han hade redan då fått pålagringar och det gjorde antagligen rejält ont, men han visade inte det. Sen följde en lång tid av rehabträning och jag fick mycket goda råd vad jag skulle titta efter och hur jag skulle träna, hela hans liv...
Inom min ras så är det mer eller mindre ett krav från seriösa uppfödare att man ska röntga sina valpar när de är runt året, höfter och armbågar, just för att man ska ha koll på att allt ser bra ut och man törs göra nya parningar.
Det är jättebra att man kollar upp hundarna, speciellt dom raser som är kända för olika sorters problem. Jag har inte gjort det och jag har väl haft "turen" att mina hundar alltid varit friska.