Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@SusieQ,

Kan tillägga att ingen av mina veterinärvänner talar speciellt gott om blandrasaveln och de har själva varit väldigt noga i sina köp av hund och precis som mig köpt en så sund renrasig hund som möjligt, en som de kollat upp ordentligt innan köp osv. Att köpa annat är otänkbart för dem, de vågar inte pga hundarnas hälsa.

Så olika det kan vara,
min veterinär har en 4 - vägskorsning och han är den bästa hund som dom har haft enligt honom:-)

Absolut.

Så vilka hundar ska då användas i avel? Vem ska bestämma det? Och hur ska man kunna bedöma om den enskilde hunden duger att avlas på? Hur nedärvs hälsoaspekter och mentala egenskaper?

Hur ska valpköparen kunna veta vad den köper? Att den specifika hunden kan förväntas ha ett långt och hälsosamt liv och att den har de egenskaper man söker?

Oavsett om hunden är renrasig eller en blandras så handlar det ju om tusentals kronor - vad får man för pengarna?

Jag tror inte att du förstod vad jag skrev, de friska djuren ska givetvis användas i avel och de som kontrollerar det nu kan väl fortsätta med det. Saken är den, och det har diskuterats i andra trådar här på buke, att det även finns oseriös rasavel, där inte helt friska/lämpliga individer används i avel trots att de inte borde. OK?

Jag säger för tredje gången, jag har inte för avseende att diskutera detta utan gjorde bara ett inlägg om mina åsikter och erfarenheter som ju är, just mina, det kan ni aldrig ändra på, även om era åsikter är av annan art.

@SusieQ, att du upplever blandisarna som friskare än din renrasiga dobermann är ju tyvärr inte konstigt alls då just dobermann är en ras som många inte "vågar köpa" just pga hälsoproblemen som rasen ofta har. Just demodex, allergier och liknande har jag hört talas om mer än en gång i samband med diskussioner om doberman...

Sedan finns det ju forskning som visar att första generationens blandraser, dvs renras x renras blir friskare OM de olika renraserna inte bär på anlag för samma sjukdomar och fel. Däremot när man parar blandras med blandras, då ökar risken igen rejält för sjuka och osunda avkommor.

Kan tillägga att ingen av mina veterinärvänner talar speciellt gott om blandrasaveln och de har själva varit väldigt noga i sina köp av hund och precis som mig köpt en så sund renrasig hund som möjligt, en som de kollat upp ordentligt innan köp osv. Att köpa annat är otänkbart för dem, de vågar inte pga hundarnas hälsa.

Från Dobermannklubbens hemsida.

De vanligaste veterinära diagnoserna för dobermann enligt försäkringsbolagens
statistik är cardiomypati, wobbler, olika tumörer, magomvridning,
livmoderinflammation, olika hudlidanden , olika knäproblem samt traumatiska
skador (olyckor). Livmoderinflammation och te x juvertumörer (vanlig diagnos) är
sjukdomar som drabbar de flesta raser, Dobermann är inte överrepresenterade.
En del av de ärftliga sjukdomar som drabbar dobermann går inte att
diagnosticera innan de brutit ut. Ofta drabbar de hundarna när dessa är i medelål-
dern, dvs 4-7 år gamla

tack för mig.

Mig veterligen skrev jag inte att jag enbart har erfarenhet från mina egna hundar och de veterinärer som jag pratat med har definitivt erfarenheter från ännu fler hundar.
Vad jag däremot skrev var att jag inte tänker diskutera detta överhuvudtaget här på bukefalos, du får helt enkelt ta det med någon annan.

Och vad gäller de gånger jag skaffat hund tittar jag först och främst på omplaceringar (dvs hundar som behöver ett hem) och att de funkar bra i familj, om de sedan är blandisar eller renrasiga spelar mig inte så mkt roll.

Jag har dessutom läst genetik så du behöver inte förklara för mig hur saker och ting ärvs vidare.

Om du inte är intresserad av att diskutera, varför alls ge sig in i en diskussion i ett forum såhär? Vill man skriva saker utan att någon kommer med tankar, kommentarer osv så brukar en blogg vara mer lämplig, då kan man dessutom själv välja vilka kommentarer man godkänner och inte godkänner.

Från Dobermannklubbens hemsida.

De vanligaste veterinära diagnoserna för dobermann enligt försäkringsbolagens
statistik är cardiomypati, wobbler, olika tumörer, magomvridning,
livmoderinflammation, olika hudlidanden , olika knäproblem samt traumatiska
skador (olyckor). Livmoderinflammation och te x juvertumörer (vanlig diagnos) är
sjukdomar som drabbar de flesta raser, Dobermann är inte överrepresenterade.
En del av de ärftliga sjukdomar som drabbar dobermann går inte att
diagnosticera innan de brutit ut. Ofta drabbar de hundarna när dessa är i medelål-
dern, dvs 4-7 år gamla

tack för mig.

Livmoderinflammation och juvertumör ja, men de andra sakerna är knappast något som "drabbar de flesta raser".

Saken är den, och det har diskuterats i andra trådar här på buke, att det även finns oseriös rasavel, där inte helt friska/lämpliga individer används i avel trots att de inte borde. OK?

Att det finns oseriös avel inom renrasaveln nämns ju i nästan vartannat inlägg här i tråden? Där skiljer sig den här tråden inte från andra.

@SusieQ även jag tolkar texten som @Red_Chili att det är den sistnämnda meningen som inte anses vara vanligare hos dobermann inte de samlade sjukdomslistan som du verkar tro (eller hoppas på). Jag skulle också våga mig på att skriva att redchilis inlägg om att du kanske borde använda dig av en blogg istället inte handlar om hennes ovilja att diskutera med dig utan dina indikationer i inläggen om att inte vilja diskutera dina tankar.

Men i diskussionen om huruvida blandisar är friskare eller inte så känns det som att den ända riktiga statistik som finns är försäkringsbolagen och de säger klart och tydligt att blandisar inte är friskare och kanske även sjukar pga det extremt stora mörkerantalet eftersom många anser att blandisar inte är värda så mycket att man bryr sig om att teckna en försäkring på dessa. Jag vill också slå ett slag för hur många blandisar som årligen avlivas på grund av deras dåliga psyke som man tyvärr inte kan veta hur stor del som är miljö respektive arv som spelat in.
Men att dem i första generation kan vara friskare kroppsligt än renraser ser jag inte egentligen som speciellt märkligt därför att jag antar ( observera antar) att många sjukdomar defekter slår ut när valpen får dubbel uppsättning av den felande genen vilket man kan undvika genom att använda sig av raser som inte lider av samma rassjukdomar. Men desto fler raser i en och samma hund desto större risk att det någonstans blir en dubbel uppsättning och defekten visar sig och då har inge hälsokontroller gjorts så det går inte att veta vart det kommer ifrån.

@SusieQ Det är som de andra skriver, man syftar på de sista sjukdommarna där. De andra är rasen överrepresenterad i. Dobermann ÄR en sjuk ras. det är inget att blunda för men det är på bättringsvägen. Det betyder ju dock att man måste vara extra nogrann med uppfödare och linjer när man väljer hund, annars är risken hög att man får en sjuk hund tyvärr.
Kan ju som kontrast till dina hundar då säga att min 3åriga dobermann är helt kry och frisk förutom lite foderkänslighet.

det även finns oseriös rasavel, där inte helt friska/lämpliga individer används i avel trots att de inte borde.
Först vill jag bara säga att jag inte är ute efter att skriva dig på näsan, bevisa att du har fel, trycka till dig eller vad det nu är som gör att du inte vill bli bemött i dina inlägg. Tror inte någon annan är ute efter det heller; vi brukar kunna prata om det mesta i sansad ton. Mitt intresse är enbart att diskutera sakfrågan och inget personligt påhopp.

Ja, det finns oseriös avel inom de renrasiga också. Bla de som bortser ifrån hundarnas hälsa så som att de inte kan gå normalt, inte kan andas normalt, har för mycket skrynkelhud som gör att de får klåda o sår etc. Allt för att de ska vara "vackra" och vinna utställningar. Vansinne.

Folk är folk, vissa skulle inte ha hund. Men; det enda sättet att försöka få ordning på aveln är ju att ha någon slags gemensam styrning, där man kommer överens om vad som ska vara godkänt eller ej. Där uppfödare kan få info och råd, där man registrerar hundarna och de kontroller man gör på både hälsa och mentala egenskaper, där resultaten är öppna för alla att studera - både andra uppfödare och köpare. Då kan de seriösa uppfödarna visa vad de har att erbjuda - och de seriösa köparna kan göra ett medvetet val.

Att hitta ett 100% optimalt system är nog inte möjligt, det är människor och pengar inblandade i hundavel och det är många viljor som styr. Men man kan ju göra så gott man kan - för hundarnas skull.

Ju färre hundar som föds med dåliga leder, konstiga rädslor eller vad det kan vara, som innebär livslångt lidande och smärtor - desto bättre.

Hur snäll och barnvänlig Zorro än är, så borde han inte få bli pappa till tolv valpar om hans höftkulor ligger en kilometer utanför skålen. När valpköparna sen efter några år står där med en haltande hund som inte alls kan följa med på joggingrundor och ridturer som det var tänkt, så är det inte otur; det är felaktig, oseriös avel och lurendrejeri.

När lurviga Ludde inte alls är så söt längre och bits och rymmer, så är det kanske inte alls dålig uppfostran eller otur - utan beror på att de raser han har i sig behöver mer än att ligga i soffan och gå runt kvarteret. Att han såldes som snäll och barnvänlig familjehund är lurendrejeri.

Ju mer köparna vet, desto bättre för hundarna. Då kan man ställa krav på uppfödarna och aveln. Mer kunskap åt folket.

Till "the bukefalos dog show" (som naturligtvis måste sändas på bästa sändningstid på samtliga kanaler) så röstar jag för att Tv teamet får resa runt i Sverige till vissa noga utvalda bukare där det sedan läggs grunden till dagens programtema med inslag av lokala duktiga tränare/ uppfödare/ veterinärer/ forskare!

På det viset visar vi kunskap från hela Sverige och får exempel på olika BRA sätt att leva och hantera hundar.

Jag kan ta på mig tema "målinriktade raser: att leva med jakthundar" :angel:

:laugh:
Pax för "Livet för en border collie" ;)

Jag vet inte om alla syskon är kollade, kan hända att dom är det. Som jag skrev i tidigare inlägg har jag inte kollat mina hundar men dom mår utmärkt.
Igen, hur vet du det?

Ingen ogillar blandrashundar. Det är aveln som det är fel på. Skitavel finns också inom renrasen, men främst är det blocketblandisarna som diskuteras.

Som sagt, en miljon gånger, är det bara en fråga du behöver fråga dig som uppfödare: Kan jag förbättra denna ras genom att avla på min hund? Garanterat borde nästan de flesta svara nej på den frågan.

Sen kan man också fråga sig: Behövs det valpar på min hund? Finns det för lite hundar?

Jag har till dags dato endast köpt blandraser. Anledningen är jätte enkel. Ska jag lägga 10-15 tkr på en hund så vill jag att den är PRECIS det jag letar efter.

Men jag hittar ingen sådan ras. Kolla själva i min rasvalstråd. Inget känns helt rätt.

Då kan jag lika gärna köpa en blandras billigt och hoppas på det bästa så länge hunden är mentalt bra och inte korsning mellan väldigt olika raser.

Det är just den där inställningen som stör mig. Jag tycker det är väldigt egoistiskt att säga så. Den perfekta hunden finns inte och därför stödjer jag aktivt oseriösa uppfödare ISTÄLLET för att leta upp den nästan perfekta hunden och betala vad det faktiskt kostar att bedriva seriös avel. De 5-10000 kr som det skiljer i inköpspris är en droppe jämfört med alla andra kostnader som en hund för mig sig under sitt liv. Din hund kanske har det jättebra men bara för att bli av med valparna kanske den så kallade uppfödaren är tvungen att sälja halva kullen till folk som öht inte borde ha hund eller som inte alls är lämpliga för den typen av hund. Det resulterar i lidande hundar.

Min hund kostar mig över 4000 kr i månaden, en blandras hade kanske varit 4-5000 kr billigare i inköp men jag sparade den månaden extra för att istället stödja en seriös uppfödare. Även om man har hund med billigare driftkostnader så går det snabbt att spara ihop 5000 kr om man lägger undan varje månad vad en hund faktiskt kostar i drift.

Jag är beredd att betala för det jobb min uppfödare lägger ner på att ta fram friska och mentalt bra hundar som passar för det jag vill göra även om rasen inte är till 100 % perfekt utan kanske bara 95 % perfekt.

Kl.
En anledning till att köpa en blandras verkar vara lättillgängligheten, folk kommer på att de vill ha en söt valp NU! Inte om ett år eller 4 månader utan NU! I de flesta fall krävs att man står i kö (ibland i flera år) och uppfyller vissa grundläggande krav för att köpa valp från en seriös uppfödare. Då är det lätt att leta upp en söt valp på blocket och ringa uppfödaren och hämta valpen dagen efter eller några veckor senare. Med stor sannolikhet kommer inga krav att ställas, de är nog bara att glada att bli av med valparna och att få in lite pengar.

En anledning till att köpa en blandras verkar vara lättillgängligheten, folk kommer på att de vill ha en söt valp NU! Inte om ett år eller 4 månader utan NU! I de flesta fall krävs att man står i kö (ibland i flera år) och uppfyller vissa grundläggande krav för att köpa valp från en seriös uppfödare. Då är det lätt att leta upp en söt valp på blocket och ringa uppfödaren och hämta valpen dagen efter eller några veckor senare. Med stor sannolikhet kommer inga krav att ställas, de är nog bara att glada att bli av med valparna och att få in lite pengar.

Jag tror att det är en av de stora orsakerna. Lättillgängligheten och kravlösheten från uppfödarna.

Innan jag fattade att det är vallhund jag vill ha, så tittade jag på en 12 v gammal valp korsn BC/collie. Min tanke var att det är "snällt" att ta hand om en oönskad hund istället för att köpa en valp från en bra uppfödare, som ändå kommer få det bra. Tjejen som sålde valpen hade hoppats på att ta med honom till polishögskolan, men hade tröttnat efter tre veckor eftersom hunden "ändå inte vill följa med på joggingturerna, fast det var så aktiva raser i den". Dessutom hade den tuggat på en möbel och var jobbig. Uppfödaren ville inte ta tillbaka valpen "för det är inte öppet köp på djur".

En seriös uppfödare hade aldrig sålt en valp till den tjejen. Och om det trots petigt urval hade blivit så fel hade en seriös uppfödare omedelbart tagit tillbaka den!

Jag köpte inte valpen. Och jag insåg att det inte är "snällt" att öka efterfrågan på buskavlade blandrasvalpar.

Det är ju som sagt den andra sidan av myntet, det är väldigt få blandrassäljare som är villiga att ta tillbaka valpen om det av olika anledningar inte fungerar utan köparen får lägga ut den på Blocket igen. :( Om valpen blir sjuk efter leverans och det är ett dolt fel, får man några pengar tillbaka eller ny valp av säljaren?

Om jag har förstått det rätt så ska även blandisar omfattas av dolda felgarantin och säljaren ska betala tillbaka/ersätta men jag har då aldrig hört talas om en enda blandavlare som tagit det ansvaret.

Jag tror mycket få blandisköpare är medvetna om dolda felgarantin. Tror heller inte många buskavlare är medvetna om att de faktiskt har en ekonomisk skyldighet.

Själv skulle jag aldrig våga ta chansen att föda upp 10 valpar utan hälsokontroll och riskera få tillbaka eller ersätta 5 av dom.

Sen tror jag också att många som köper buskavlade renrashundar för ett par tusenlappar mindre inte förstår att det inte alls "bara är stamtavlan" som skiljer från att köpa seriöst avlad och reggad. Många verkar tro att de där 2000-4000 som skiljer är för stamtavla..."Och den ska vi ändå inte använda" eller "Jag bryr mig ändå inte om vad mamman eller pappan heter"
De verkar inte förstå att utan känd stam vet man inte ett smack om vad för gener...friska som sjuka, som finns i hunden.

Det här har jag sett i en annan diskussion om just hund- och kattuppfödning. Att man alltid, även vid enstaka kullar är att betrakta som näringsidkare. Alltså inte alls samma som vid hästuppfödning.

Är man näringsidkare som säljer till konsument, är det konsumentköplagen och ett starkare skydd för köparen. Det spelar alltså stor roll om man anses sälja som privatperson. Då är det relativt lätt att försäkra sig mot dolda fel-reklamationer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 643
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar