det även finns oseriös rasavel, där inte helt friska/lämpliga individer används i avel trots att de inte borde.
Först vill jag bara säga att jag inte är ute efter att skriva dig på näsan, bevisa att du har fel, trycka till dig eller vad det nu är som gör att du inte vill bli bemött i dina inlägg. Tror inte någon annan är ute efter det heller; vi brukar kunna prata om det mesta i sansad ton. Mitt intresse är enbart att diskutera sakfrågan och inget personligt påhopp.
Ja, det finns oseriös avel inom de renrasiga också. Bla de som bortser ifrån hundarnas hälsa så som att de inte kan gå normalt, inte kan andas normalt, har för mycket skrynkelhud som gör att de får klåda o sår etc. Allt för att de ska vara "vackra" och vinna utställningar. Vansinne.
Folk är folk, vissa skulle inte ha hund. Men; det enda sättet att försöka få ordning på aveln är ju att ha någon slags gemensam styrning, där man kommer överens om vad som ska vara godkänt eller ej. Där uppfödare kan få info och råd, där man registrerar hundarna och de kontroller man gör på både hälsa och mentala egenskaper, där resultaten är öppna för alla att studera - både andra uppfödare och köpare. Då kan de seriösa uppfödarna visa vad de har att erbjuda - och de seriösa köparna kan göra ett medvetet val.
Att hitta ett 100% optimalt system är nog inte möjligt, det är människor och pengar inblandade i hundavel och det är många viljor som styr. Men man kan ju göra så gott man kan - för hundarnas skull.
Ju färre hundar som föds med dåliga leder, konstiga rädslor eller vad det kan vara, som innebär livslångt lidande och smärtor - desto bättre.
Hur snäll och barnvänlig Zorro än är, så borde han inte få bli pappa till tolv valpar om hans höftkulor ligger en kilometer utanför skålen. När valpköparna sen efter några år står där med en haltande hund som inte alls kan följa med på joggingrundor och ridturer som det var tänkt, så är det inte otur; det är felaktig, oseriös avel och lurendrejeri.
När lurviga Ludde inte alls är så söt längre och bits och rymmer, så är det kanske inte alls dålig uppfostran eller otur - utan beror på att de raser han har i sig behöver mer än att ligga i soffan och gå runt kvarteret. Att han såldes som snäll och barnvänlig familjehund är lurendrejeri.
Ju mer köparna vet, desto bättre för hundarna. Då kan man ställa krav på uppfödarna och aveln. Mer kunskap åt folket.