Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla vet väl att alla black and tan raser är lika varandra :banghead::banghead:
Förövrigt har jag sett många dobbis/schäfer på sista tiden, brukshund som brukshund eller?:confused:

Ja, just det där att folk tror att en blandning av vilka brukshundsraser(eller för all del vallhundsraser) automatiskt borde fungera mentalt visar hur utbredd okunnigheten är om hur pass stora skillnader det förekommer även bland raser som har liknande arbetsområden.

Såg en annons idag på en omplacering. Korsning amstaff/husky, hane. Hur får man för sig att göra en sån korsning? Och vem katten köper en sån? :/

Märkligaste korsningen jag träffat på var Saluki/tax.
Kan väl säga att anatomin inte riktigt var med där.......... Gud var nog på ett skämtsamt humör när han monterade ihop den hunden.
Men den var ju snäll ;)

Nästa sak att förundra sig över är att den gången det blir en misslyckad korsning (sjuk, undermålig fysiskt etc) är det inte helt sällan ägare som vill avla på hunden, för att få en avkomma efter den älskade jycken. Då väljer man gärna en annan blandrashund, och hoppas det blir bra.

Det hade kanske varit frid och fröjd i naturen, där de kassa exemplaren automatiskt går bort (dör för att de inte fungerar att jaga mat etc). Men i vår värld lägger vi veterinärvård på dessa djur, med stora andningsproblem, hudproblem, ledproblem och magproblem.

Ja, just det där att folk tror att en blandning av vilka brukshundsraser(eller för all del vallhundsraser) automatiskt borde fungera mentalt visar hur utbredd okunnigheten är om hur pass stora skillnader det förekommer även bland raser som har liknande arbetsområden.
Det finns även de som tror att blandraser är friskare och därför väljer dessa blandningar. Jag hade på jobbet en som hade haft otur med sina schäfrar och därför köpte en rottis/schäferblandning för hen trodde att om hen köpte en blandning skulle hen slippa HD. Föräldrarna till valpen var förstås inte röntgade. Hen var väldigt förvånad när hunden hade HD. :banghead:

Tyvärr går mååånga efter "syns problemen inte så finns de inte", samtidigt som de är på tok för okunniga för att se de tecken som ändå finns på att något är fel. Hur många gånger jag hört tex "Nejdå, det är inte något fel på Voffe, han är bara lite lugnare nu när han är äldre" samtidigt som man ser en hund som är jättestel, inte rör sig helt rent osv... Jag har ärligt talat tappat räkningen. Det är så fruktansvärt vanligt att jag nu för tiden ofta undviker att titta närmare på hundar om inte ägarna frågar mig vad jag tycker om deras hundar.
Jag håller helt med dig där, sedan tycker jag det ofta känns som vår veterinärkår i mångt och mycket går efter samma premisser om dom väl kommer in med den här hunden, klämmer och känner lite sedan är det bra med det och skickar hem hunden med kommentaren att den är bara lite stel.
Överlag känns det som veterinärkåren inom hundsidan och mycket hundfolk också är mil efter hästsidan i sin koll överlag. Jag har aldrig kommit in med en häst som jag sedan får åka hem med "diagnosen" lite stel, då gör man en hältutredning och ger den inget så fortsätter man på vika sjukdomar som kan ge dessa symtom osv.

Möjligtvis med krav på att hundarna där var kastrerade. Annars skulle det bara legitimera fortsatt blandrasavel utan hänsyn till exempelvis rasers olika egenskaper eller några av de krav som SKK-anslutna uppfödare är tvungna att följa, t ex att inte överutnyttja tikar.

Blandis har någon form av register och om det verkligen fanns ett intresse för ett officiellt hälsoregister för blandraser borde väl den organisation som finns för den typen av hundar ordna det? Detsamma gäller exempelvis mentalutvärderingar. I stället verkar de mest syssla med utställningar...
Fast även utan att kastreringskrav så ger det köparen en möjlighet att kontrollera vad dom köper, och de seriösa uppfödarna på tex jaktsidan och även dragsidan som faktiskt finns får en annan möjlighet att visa på att dom faktiskt är seriösa.
Överutnyttjande av tikarna styrs väl redan upp av jordbruksverket?
Och har vi ett sådant här register och ett allmänt registreringskrav så får länsstyrelsen bara en väg till att kolla upp hur tikarna faktiskt används.
Och som jag ser det så är det även inom SKK största fokus på utställningsbiten?

/Camilla

Fast även utan att kastreringskrav så ger det köparen en möjlighet att kontrollera vad dom köper, och de seriösa uppfödarna på tex jaktsidan och även dragsidan som faktiskt finns får en annan möjlighet att visa på att dom faktiskt är seriösa.
Överutnyttjande av tikarna styrs väl redan upp av jordbruksverket?
Och har vi ett sådant här register och ett allmänt registreringskrav så får länsstyrelsen bara en väg till att kolla upp hur tikarna faktiskt används.
Och som jag ser det så är det även inom SKK största fokus på utställningsbiten?

/Camilla

Fast varför skulle SKK vilja underlätta för blandrasavlare alls? Det är en organisation för renrasiga hundar. SKK är huvudorganisation, special och rasklubbar anordnar såväl utställningar som olika tävlingar och arbetsprover.

Överutnyttjande av tikar BORDE styras upp av länsstyrelsernas djurskydd men hur stor chans har de att kontrollera sådant?

Vad gäller de som prestationsavlar jakt- och draghundar så behöver de knappast visa upp att de är seriösa för andra än sin egen krets och där är det hundarnas resultat som betyder något.

Veterinärer stryker ju ofta oss djurägare medhårs. Hur ofta har vi inte fått höra hur fantastiska våra djur är på ett eller annat sätt trots att vi sökt för ett problem? Alltid finns det något positivt att säg om patienten. En del verkar dock tolka ett beröm som om de sitter på ett magiskt djur.
Hur ofta träffar man på en brutalärlig vette som säger att djuret är en kass avkomma som inte borde ha tagits fram?

Då har du bra veterinärer! :)
Under de året som jag kämpade med Miras framben fick jag bara huuur fantastisk och söt och trevlig hund jag hade. Kanske trösteord för alla tusenlappar som fladdrade iväg, kanske för att smörja mig för att jag skulle fortsätta använda deras klinik trots allt elände.
Inte ett ord om varför vi satt med alla dessa problem och kostnader.

En fråga, har inte läst alla inlägg i denna tråd så är oviss om svaret kanske finns inom dessa tio sidor!

Men, om man till exempel avlar en liten tik med en stor hane - finns det en risk för tiken att skada sig eller ökar chansen att hon får ont då valparna blir större än normalt?

Så är det väl för hästar och därför undrar jag om det är detsamma för hundar. Sibirian Husky och Jack Russel har ju till exempel en viss storleksskillnad...

Märkligaste korsningen jag träffat på var Saluki/tax.
Kan väl säga att anatomin inte riktigt var med där.......... Gud var nog på ett skämtsamt humör när han monterade ihop den hunden.
Men den var ju snäll ;)

Är du säker på att det var en blandras eller såg den bara ut som en sådan? För några år sedan föddes det nämligen några salukis i en kull som hade någon märklig mutation som gjorde att de inte utvecklades som de skulle. Resultatet blev nästintill taxkorta ben, men inte riktigt rätt formade och lite allmänt trassel. Uppfödaren i fråga fick massor av skit först, för folk var övertygade om att det hela rörde sig om tjuvparning med en taxhane, men så var alltså inte fallet.

Är du säker på att det var en blandras eller såg den bara ut som en sådan? För några år sedan föddes det nämligen några salukis i en kull som hade någon märklig mutation som gjorde att de inte utvecklades som de skulle. Resultatet blev nästintill taxkorta ben, men inte riktigt rätt formade och lite allmänt trassel. Uppfödaren i fråga fick massor av skit först, för folk var övertygade om att det hela rörde sig om tjuvparning med en taxhane, men så var alltså inte fallet.

Ja den här tjejen som ägde den bodde i samma område som mig. Jag var i 10-12 årsåldern...den där åldern när man viste AAAALLT om grannarnas hundar ;)
den här såg exakt ut som en Saluki utan ben. Såg ut som fötterna satt direkt på kroppen. Eller som en vääääldigt lång och smal tax!
Minns att den var Black and tan och lite långhårig. Taxen hade vist varit långhårig tax :)

Tänkte på en annan sak som varit uppe i andra trådar när det gäller hundars aktiveringsbehov.
De som har blandraser av mycket aktiva raser och sen säger att de "äääääär så lugna och trevliga".
Det är ju inte helt ovanligt att hundar som inte får tillgodose sina behov "stänger av", deppar och kan uppfattas som goa soffpotatisar när de i själva verket är rena zombisen.

Ja den här tjejen som ägde den bodde i samma område som mig. Jag var i 10-12 årsåldern...den där åldern när man viste AAAALLT om grannarnas hundar ;)
den här såg exakt ut som en Saluki utan ben. Såg ut som fötterna satt direkt på kroppen. Eller som en vääääldigt lång och smal tax!
Minns att den var Black and tan och lite långhårig. Taxen hade vist varit långhårig tax :)

Men jösses... :( Tur att jag inte sett några sådana korsningar. Däremot har jag sett korsning whippet/shar pei på blocket, samt valpar där ena föräldern var whippet/shar-pei... Mest troligt valpar från första "uppfödaren" som sedan användes i avel på andra ställen.

En fråga, har inte läst alla inlägg i denna tråd så är oviss om svaret kanske finns inom dessa tio sidor!

Men, om man till exempel avlar en liten tik med en stor hane - finns det en risk för tiken att skada sig eller ökar chansen att hon får ont då valparna blir större än normalt?

Så är det väl för hästar och därför undrar jag om det är detsamma för hundar. Sibirian Husky och Jack Russel har ju till exempel en viss storleksskillnad...

Redan vid parning ser jag stor skade risk och får mej även att tänka på fisting, nä är nog värre för tiken :meh:

Fast jag tycker att det har börjat vända. För 8-10 år sen när jag var som mest aktiv på brukshundsklubben var var och varannan hund som kom för att gå kurs en blandras, alla möjliga konstiga varianter (redan då). Detta var början på hundägarboomen som pågått under hela 2000-talet, sen har det ökat lavinartat med allt vad hund heter.

Nu var jag på klubben för nån vecka sen och hjälpte till med en klubbtävling, en enda hund var blandras. Och då var det typ pudel/annan småhund av okänd art.
Herregud, för 10 år sen var det bastarder av typen BC/rottis, labbe/schäfer/collie osv. Nu har de där, som fortfarande orkar ha hund, skaffat sig en renrasig, oftast typ dansk svensk gårdshund eller annan valfri "enkel" hund.

Så jag har hopp. Och skräder inte med att jag INTE stödjer blandrasavel.

Jag tror tyvärr att flera av dom med blandraserna inte söker sig till sbk-klubbarna utan andra privata aktörer.

/Camilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 643
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar