Det jag tycker är så bra med brukshundklubbarna är att rent generellt är alla välkomna, oavsett hund. Jag tycker det är enbart positivt att alla som vill träna får chansen att gå olika kurser och prova på olika dicipliner med sina hundar för det medför en bättre hundhållning och ett bättre och roligare liv både som hundägare och hund.
I min grupp när jag började på SBK var det en salig blandning med både renrasigt och blandningar, en liten chihuahua och en stor irländsk varghund bl a. För säkert en av blandningarna som var med var det nog även livsavgörande att få hjälp att göra "hund" av honom då han var både stor, stark och ouppfostrad.
För några som blir tävlingsintresserade blir nästa hund en rasren, men det viktigaste är dock att få hjälp, ha roligt tillsammans och lära hunden både lydnad och att umgås med andra.
Oavsett vad man väljer för hund önskar jag dock att köparna blir mer uppmärksamma, köp inte hundar oavsett ras eller blandning efter djur som inte är kontrollerade avseende rasrelaterade problem. Som blandisköpare är det fler raser att hålla koll på, men bara för att en uppfödare av renrasigt har framgångar i ringen betyder det inte att den har sunda hundar, bara att den har hundar med en för domare tilltalande exteriör.
Likaså när man ser till bruks, det finns uppfödare som är "namn" men grottar man ner sig som jag gjorde när jag letade valp för många år sedan så hittar man mycket skit i leden som följt med sedan 70-talet!
Jag har även blivit utskälld av en valpsäljare för jag ville veta om föräldrarna var undersökta för rasbundna problem och inte accepterade att de "aldrig varit sjuka". I min värld är "aldrig varit sjuk" inte detsamma som veterinärundersök.