@Nafayette Korsningsavel inom hundar är lite som att fråga vilken halvblodshingst jag ska ha till mitt fina ridtravarsto...
Nackdelen med korsningsavel är att man inte vet vad man får, som i ditt fall där du enbart hade träffat mamman, så hade valpen lika gärna kunnat bli en kopia av sin farfar. Sen finns det korsningsavel där man har en plan med vart man vill komma, samma sak som inom tex halvblodsaveln där man väljer att ta in tex fullblod, arab osv för att man vill förändra något.
Problemet med hundar är att det skiljer så betydligt mycket mer mellan raserna än inom hästraserna även om det börjar bli allt större skillnader även där mellan raserna.
De största NONO när det gäller korsningsavel inom hundar är att blanda från olika grupper, tex jakthund och sällskapshund. Då kan man bli stående med en individ som kräver lika mycket som en jakthund men duger inte till jakthund eller något annat. I ditt fall så är det inom sällskapshunds gruppen och det kan fungera bra.
Det de flesta vänder sig emot är att det inte finns någon kontroll över korsningsaveln, hur illa det än är inom den renrasiga aveln så har man ändå koll på vilka hundar som paras och var de tar vägen och man har möjlighet att påverkar. På korsningssidan så finns det en hel del "puppymills" där tikarna far illa och får fler valpar än vad som är bra för dem bara för att ägaren vill tjäna pengar.
För 5 000 kr är rätt bra betalt om man inte har behövt lägga ner arbete på att meritera hunden, ställa ut den och kanske åkt långt för att få hunden parad. Nu säger jag inte att det är så i ditt fall, men det är det som många av oss vill ska förbjudas.
Sen finns det absolut inga garantier för att man ska få en frisk hund bara för att det ser bra ut på pappret, jag har själv ett måndagsexemplar just nu, men där kollas det nu i stammar och syskon för att se var felet kan vara. Det kan vara så att man enbart har otur eller så har man missat något. Kolla tex inom travaveln där toppresterande hästar lämnar medelmåttor och tvärs om.