R
Raderad medlem 94602
Jag tycker inte det. Jag är starkt emot blandrasavel och speciellt de som avlar på sin söta psykiskt svaga tik för att dom vill ha en valp, och tar grannens halvknepiga hane och parar med och gärna två hundar från två helt olika användningsområden och de säljs som soffpotatisar. Det blir ofta inte alls bra. Och jag är totalt emot den aveln!!
Men jag är ändå för en liten klick blandrasavel där man verkligen har ett avelsarbete, och inte bara bedriver valpfabrik för att tjäna pengar eller låta sin hona få barn ( ). Jag har två konkreta väldigt lyckade exempel och det är en draghundsuppfödare i grannbyn. De föder upp Huskeykorsningar och använder näst intill alla hundar själv som visar anlag på att dra och vill göra det (har väl en 50 hundar de tävlar med) och omplacerar några av de mindre lyckade valparna eller så får de gå kvar på gården i hägnen med de andra. De tävlar alla stora mästerskap och har ägt alla generationer i många många led bak och har väldigt friska och framgångsrika hundar. Inte en enda med stamtavla så ingen hund med stamtavla duger till deras verksamhet. De behöver blanda olika blod för att få fram den hund de behöver för tillfället.
Sedan det andra exemplet är en uppfödare på älghund där min pappa (jägare) köper hund. De avlar på jaktmeriterade hundar, blandar gärna Jämthund och Laika och får SUVERÄNA älghundar som jagar riktigt bra till gammal ålder utan sjukdomar.
Denna typ av avel har jag inget problem med, för man har ett mål och en noga urval på sina djur. Och man använder sig av hundar av samma sort och de avlas för att användas för sitt ändamål. Då blir det ofta bra.
Men att avla en Jämte med en Husky och sälja som lägenhets hund Hemskt..
Den här typen av blandrasavel är ju noga planerad och genomtänkt. Förutom att man använder sig av hundraser framavlade för samma syfte så använder man sig i regel av raser med liknade egenskaper, kroppsbyggnader och framförallt...för att resultatet ska bli de där "supervalparna" så används oftast bara de allra bästa hundarna i den aveln. De som sen är tänkta som ägare (och blir ägare) till uppfödningarna är branschfolk som vet exakt vad de köper och varför.