Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej givetvis, men om man har erfarenhet av de olika raserna så har man kanske bättre förutsättningar att hantera de egenskaper som slår igenom.

Om man kan hitta någon med den erfarenheten och viljan att ta en sån blandning är ju givetvis en helt annan fråga.

Nej givetvis, men om man har erfarenhet av de olika raserna så har man kanske bättre förutsättningar att hantera de egenskaper som slår igenom.

Om man kan hitta någon med den erfarenheten och viljan att ta en sån blandning är ju givetvis en helt annan fråga.

Tänkte just det. Har man erfarenheten som behövs så vill man inte ta i den hunden med tång...

Sen undrar jag ibland även (okej, ganska ofta) hur köpare tänker.
Som tex den här annonsen jag såg i morse:

"Söker en STOR, lugn och gosig vit /ljus beige hund.
Ålder o ras spelar absolut ingen roll
Barnkär...hund; o kattvan"

Alltså, det kan ju vara ganska stor skillnad på hur en "stor vit hund" beter sig och vad den behöver. *suck *
Men visst, hunden blir vad man gör den till :/

Två valpar/unghundar (halvåringar) till salu samtidigt i Stockholm, cc-dogo canarioblandningar... Är det ett sammanträffande månntro? Jag vill inte vara så småsint att jag helt utesluter det, men jag tror faktiskt inte det. Jag misstänker att det är valpköpare från samma kull som båda sitter där med en stor, svår unghund de inte var förberedda på, något alla (inte minst hundarna!) hade kunnat få slippa om det varit seriös uppfödning där säljaren faktiskt visste vad hen sålde och vilka krav det skulle komma att ställa på köparna - och inte minst ens varit det minsta intresserad av att hemmen skulle bli bra...

Det jag hört och upplevt (och detta bestrider de som propsar på enbart renrasig avel) är att blandisar allt som oftast (inte alltid) är friskare individer, detta även enligt veterinärer (plural där). Vår gamla hade inga sjukdomsproblem hela sitt liv utom när han fick cancer vid 13 års ålder, då gick det fort (som tur var) från att det upptäcktes till avlivningen.
Vår dobbis (med stamtavla) har haft både demodex och hudtumör och är nu 3,5 år gammal, den andra blandisen har nu (som medelålders 5,5 år) fått någon slags foderallergi men är annars frisk och kry.

Jag tänker inte ta ngn diskussion huruvida det ena är bättre än det andra, detta är min erfarenhet och mina åsikter, det finns alltid bra och dåliga uppfödare oavsett vad man avlar för något. Detsamma gäller även djurägare, en del är bra andra borde inte ha djur....
Klart att du inte vill ta någon diskussion eftersom du pratar i nattmössan. Om de nu oftare är friskare än renraser, hur kommer det sig då att de inte tillhör de hundar som är billigast att försäkra? Tvivlar på att bolagen skulle särbehandla blandisar på något sätt. Deras målsättning är att tjäna pengar, varje grupp hundar skall bära sina kostnader o hör o häpna blandisar ligger precis i mittfåran, det betyder att hälften av alla raser är billigare att försäkra än blandraser.
http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/skaffahund/1.88406/
Dom har nog bättre koll än dina random veterinärer (plural), dom är förmodligen lika pålästa om raser o genetik som de är när det gäller hundfoder o näringsfysiologi.

Från en annons på blocket (cc+bulldog+schäfer+labrador :idea::up:):
"valparna kommer få muskulös hållning, med bra lydnad."

...

:arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

:cry::cry::cry::cry::cry:

:banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

(fwiw så trooooor jag att det egentligen är ambull, inte bulldog)

Nja, inte så hemskt många - bara tio stycken... :angel:

Men hälften var redan sålda, så det gäller att du slår till snabbt! :nailbiting:

Dyra var de också, hela fyra tusenlappar per styck! Men du kanske kan få mängdrabatt? :idea:
Tur de lär bli enormt billiga i drift sen i alla fall, behöver knappast mycket funderingar på ekonomin för att hålla en sån igång! :up:
(och genetiskt lydiga dessutom, så du slipper ju dyra kursavgifter som vi stackars renrasägare måste punga ut...)

Hm, fel av mig... Kanske...?

Det är nog så att annonsen faktiskt är direkt riktad till mängdköpare som dig, @Luff ... För så här står det i texten:
"tinga valp kostar 500kr .
pris 500-1000"

Så det där fyratusen var nog för alla fem det då... :banana:

Jag kan ju liksom bara låta mina renrasiga CC´s uppfostra dom så blir dom naturligt dresserade.
Genotyp+miljö liksom..
Wehooo.

Hittade en annons för denna magnifika (:banghead:) korsning idag och undrar.. Hur i hela helvete tänkte dem här?
"tik som är blandras med bordercollie och labrador. Pappan är blandras boxer och bullmastiff. Detta blir hundar med energi och framåtanda"
Energi och framåtanda var det ja.

Förhoppningsvis har miljö o hälsa ögonen på henne så det inte upprepas.
"Bara varit slarvig i sin tillsyn?" Den veterinären borde bli anmäld om hon nu yttrat detta!

Förhoppningsvis har miljö o hälsa ögonen på henne så det inte upprepas.
"Bara varit slarvig i sin tillsyn?" Den veterinären borde bli anmäld om hon nu yttrat detta!
Ja det hoppas jag att dom har men Om det är hon jag tror det är så säljer hon valparna för rejäla priser och det är detta hon lever på eftersom hon annars är typ sjukpensionär så är det då inte valpfabrik?

Jag hittade en amstaffmix vars föräldrar använts till jakt. För det var ju vanligt i USA!
Min tanke: Men lagligt här?
(stod ej vad för mix)

Jag höll på att sätta kakan i hakan när jag sökte på blocket efter agilityhinder och hittade den här rubriken:

*länk borttagen av moderator*

Så det var jag ju bara tvungen att spana in, och håll i er nu, för här är det inte helt lätt att hänga med:
(Jag har kopierat från annonsen, därav stavningarna)

Vi har fått tillökning i familjen med 6st valpar, 3st per kull, 2st black&tan och 1st röd. valparna föddes 7-4-2014 och den andra kullen föddes 8-4-2014 och är en blandning mellan prasky kirasik/papillon alla valpar är leveransklara i skrivande stund med 1-2 dagars varsel, 1:a kullen består av tre tikar(2 st b&t och 1st röd) den 2:a kullen bestod av 2tikar och 1 hane (obs ena tiken har redan hittat ett hem obs) så nu består kullen utav 1tik och 1hane. Vi söker nu kärleksfulla,permanenta hem till valparna då det börjar bli dags för dom att flytta ut

Och sen följer en förklaring om vilka hundar som är föräldrar till vilka valpar, alla finns i hemmet:
Pappan är en renrasig Prasky kirasik
Mamman (1:a kullen) är en röd icke renrasig dvärgpincher
Mamman(2:a kullen) är en fantastisk papillon utan stamtavla

7000 kronor per valp, det blir 42 000 kronor. Härliga semestertider!

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 641
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30