Jag är så less på detta..

Ett knep som jag tog till på dansgolvet var att jag ställde mig i "vaktställning" (Har arbetat som väktare själv).

Alltså, armarna i kors över bröstet, benen i axelbredd och sedan ser man gravallvarlig ut och bara stirrar på dem, och stå tvärstill och bestämt. Viktigt att du inte gör dig liten samtidigt, utan att kroppsspråket verkligen är ultratydligt.

Att skrika nej, eller ge dem en örfil har aldrig hjälpt, men det där har hjälpt med vissa. Sen är det ju så att det är olika varje gång så det är ju tröttsamt som satan att hålla på med.

I övrigt vet jag bara en sak som faktiskt fungerar. Oftast får det bort 99% av alla sexuella trakasserier direkt. Och det är en sak som är så fruktansvärt sorglig att jag knappt vill skriva det.

Häng på en annan man. Visa tydligt att du redan tillhör någon, och det måste vara en man, det funkar inte om du är gay, för då undrar de alltid om de inte kan få vara med....
Tillhör du redan en annan man så är du inte allmän egendom och får därmed vara ifred i extremt mkt större utsträckning.

Det är så fruktansvärt sorgligt och ledsamt att det fortfarande är på det här sättet.

Att få bukt med det är inget du kommer lyckas med, tyvärr. Det är miljontals män det handlar om och du kan inte uppfostra dem alla.

Så mitt tips är att hitta mentala vägar till att orka, till att klara det utan att se ner på dig själv. Hitta ett sätt att säga ifrån som gör DIG nöjd.

Jag har funderat och jag tror att anledningen till att jag reagerar så starkt är att ofta gör de så för att vara roliga känns det som. För att vännerna ska skratta. Och det stör mig att de gör det på min bekostnad. Om han vill vara grabbig så gör det på din egen bekostnad
Inte genom att trycka ned mig.
Och om jag blir sur blir det extra roligt för då kan man skratta åt att jag inte har humor och att jag är en surkärring.
Det är integritetskränkande och inte alls konstigt att du reagerar på det.
Värre om du inte gjorde det.

Håller för övrigt med flera, vad är det för jävla fel på en del män egentligen? :rage:

"Förra helgen var jag på krogen. En kille skrek åt mig när jag skulle gå hem
- öh.. schyssta pattar bruden. Och schysst röv. Dig vore det skönt att knulla."

Första tanken som dök upp i mitt huvud var att skrika tillbaka "hur vet du det? Jag kanske är som att knulla en påse vatten!" Förmodligen hade jag aldrig gjort det. Snarare varit stum. Jag vill bara ge dessa snuskgubbar en fet käftsmäll.

Att reagera med ett högt och chockat "vad gör du?! Tafsar du på mig?" Tror jag på. Då dras det ju blickar mot pervot som förhoppningsvis lär sig något. Värt ett försök tänker jag.

Råkar också ut för sånt ganska ofta. Inte varje dag längre men några gånger i veckan. Alltid män, det är aldrig någon kvinna som vrålar åt mig att jag är sexig lustigt nog.

Tex bor vi i ett område som inte är färdigexploaterat än, precis bredvid vårt hus (lägenhetshus) är det ett bygge som snart är klart. Men det är ju fullt av bygg-gubbar. Och HELA sommaren visslade de, de skrek och gapade saker till mig. Hade det varit killar i typ 18-årsåldern hade jag kunnat ha lite överseende (fortfarande inte okej men alla gör väl korkade saker som unga) men det var män i 30-40 års ålder.

Förstår inte vad de vill. Vill de upplysa mig att jag ser bra ut i deras ögon? Liksom tack jaha jag vet. Iaf, jag frågade flera gånger om vi hade något problem och vad de ville. De slutade först när min arga sambo gick ner och bad de hålla käften + fick tag på chefen för bygget som tog det på allvar. En av de värsta fick sparken faktiskt.
Jag är också lite då och då med om att det ska skrikas saker.
Och jag tänker samma som dig - varför gör de så?
Förstår inte vad som är roligt med att skrika
"Har du fått något knulla på länge då?"
Eller något om ens kropp...
Jag fattar verkligen inte...

Jag har funderat och jag tror att anledningen till att jag reagerar så starkt är att ofta gör de så för att vara roliga känns det som. För att vännerna ska skratta. Och det stör mig att de gör det på min bekostnad. Om han vill vara grabbig så gör det på din egen bekostnad
Inte genom att trycka ned mig.
Och om jag blir sur blir det extra roligt för då kan man skratta åt att jag inte har humor och att jag är en surkärring.

Hela situationen när detta händer, är så förminskande för dig och det är inte konstigt att du mår dåligt! :cry:

Jag vet inte riktgt vad jag skall råda dig, för du gör ju allt det där; säger stopp och visar att du inte är intresserad och att killen (killarna), skall backa.

Du kan ju inte bara stå där, och inget göra, menar jag...

Jag minns för många år sedan när jag skulle ta tåget till Borås och resan skulle ta ca 40 min. Strax efter det att jag steg på, så gjorde en man mig uppmärksam mot honom, och han började att prata.

Först i lite mer allmänna ordalag, men så gradvis förändrades samtalet. Jag var väl sisådär 17 år och han måste varit minst 40 år.

När vi var några minuter från Borås kände jag mig oerhört obehaglig till mods, då han hunnit föreslå att vi skulle gå ut och han skulle bjuda och sedan...?

Karl rörde inte ens vid mig, (men satte sig närmare), men efteråt kände jag mig så skyldig och "billig" som lett honom till att flörta och föreslå vad vi skulle göra.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta, jag vill visa dig att jag kan förstå din känsla av att det är ditt "fel". Kanske är det så, att när man inte kan förstå "den andra", så lägger man det på sig själv, för att ta tillbaka kontrollen?

Jag lider med dig, och hoppas att du slipper sådana där äckel-personer. Vidrigt, är vad det är. :rage:

Jag skulle ha behövt lära mig att ryta ifrån på något vis som inte kostade mig själv obehag. Jag hatar att bli snorförbannad. Om jag behövde bli det tex i början av kvällen, skulle jag sen antingen gnälla oavbrutet eller dricka för mycket resten av kvällen.

Hahahaha - ursäkta att jag skrattar, men det där var ju sååå roligt! :D

Du kan ju dricka och gnälla som kombination, dessutom... hehehe

Men - allvarligt - ja, jag skulle också bli på uselt humör och kvällen skulle vara inte bara förstörd för mig, utan också mitt sällskap, som förmodligen skulle ledsna på min ilska och gå hem.

Så, hmm... jag hade också fastnat överförfriskad någonstans...

Jag är också lite då och då med om att det ska skrikas saker.
Och jag tänker samma som dig - varför gör de så?
Förstår inte vad som är roligt med att skrika
"Har du fått något knulla på länge då?"
Eller något om ens kropp...
Jag fattar verkligen inte...

Troligen handlar det om försvarstänk i en situation som blir pinsam. För killarna alltså.

Ordningsfråga: I november, i en tråd om ett sexrelaterat problem med din partner, så var du 40?
Ja det blev fel. Jag hade skrivit annorlunda först och ändrade och när jag raderade flera meningar blev det fel. Det var därför inlägget var så osammanhängande. Tiden gick ut och jag hann inte ändra.

Jag slutar aldrig förvånas över att vissa män på fullaste allvar verkar tro att de ger en komplimang när de säger att man har fina pattar, att man är knullbar, etc, och att tjejen ifråga ska vara tacksam för upplysningen. O_o

När jag var 16 år blev jag flitigt raggad på av en man i samma förening som jag själv tillhörde. Han var 45 år gammal och hade en son i samma ålder som mig. Det hindrade honom dock inte från att fråga rätt ut om vi skulle ha sex och när jag frågade vad sjutton jag skulle få ut av att ligga med honom svarade han: "-Jag tänkte att det kunde vara häftigt för dig att ligga med någon som är så pass mycket äldre!"

Jag tycker att det blir problematiskt när man får "tips" på hur man bäst undviker sexuella trakasserier. På riktigt. Det ligger ju liksom ej på mitt bord.
Personligen har jag inga problem. Svenska män vågar sig inte fram till mig. Ser väl ut som en sur tant eller ngt. Män verkar generellt rädda för mig. Och då har jag ändå en kroppsform som liknar en kurvig burlesquedansös.

Jag slutar aldrig förvånas över att vissa män på fullaste allvar verkar tro att de ger en komplimang när de säger att man har fina pattar, att man är knullbar, etc, och att tjejen ifråga ska vara tacksam för upplysningen. O_o

När jag var 16 år blev jag flitigt raggad på av en man i samma förening som jag själv tillhörde. Han var 45 år gammal och hade en son i samma ålder som mig. Det hindrade honom dock inte från att fråga rätt ut om vi skulle ha sex och när jag frågade vad sjutton jag skulle få ut av att ligga med honom svarade han: "-Jag tänkte att det kunde vara häftigt för dig att ligga med någon som är så pass mycket äldre!"
Men vad schysst av honom att "offra sig" för din skull. :banghead::banghead::banghead: :rage: :wtf:

Men vad schysst av honom att "offra sig" för din skull. :banghead::banghead::banghead: :rage: :wtf:
Haha, jamen visst! En riktig gentleman. :rofl:
När jag först försökte dissa honom lite försiktigt genom att säga att det kändes fel att ligga med honom eftersom han var gift och hade barn (och var ful som stryk, men det sa jag inte;)) så fick jag till svar:
"-Zinfernia! Det är aldrig fel när två vuxna människor träffas och myser ihop!"

Det uttrycket fick han ångra sen. Jag hade en del kompisar i samma förening och varje gång vi kom till hallen och såg honom sitta på läktaren eller i caféet gick mina kompisar fram till honom när han var i sällskap med andra.
"-Nämen, sitter ni här? Ja, det är ju aldrig fel när vuxna människor träffas och dricker kaffe tillsammans, eller vad säger du *Äcklets namn*?"
"-Hallå *Äcklets namn*! Ska du se matchen? Ja, det är ju aldrig fel när vuxna människor träffas och tittar på match tillsammans!"
Och så vidare, i det oändliga. :rofl:

Tyvärr är det inte ''bara'' kurviga kvinnor. Jag har varit smal som en planka och sen varit ''fit'' och typiskt snygg med långa ben bröst och ass som du har.

Men aldrig har jag känt mig så förudmjukad som när jag var riktigt sjuk och smal, killar och män kunde bara ta för sig och klämma på armarna eller hålla runt låret och skratta och ''haha du är som en pinne det måste göra ont att knulla ju lägg på dig lite så blir det skönare ju tjejen'' typ
Det var en del killar som bestämde sig för att bara plocka upp mig och lyfta mig bara för att det är kul:rage:

Men självklart är det ju vi kvinnor som bör klä oss bättre och inte hinta grejer vi inte vill...
Tänk karlarna kan ju inte klara av det här att de inte får tafsa jämt och ständigt.

Samma sak som i skolan bara att det händer även på vuxna. ''Men killar är ju sånna'' ''Ta det som en komplimang han gillar dig bara'':rage::rage::rage::rage:

L
Haha, jamen visst! En riktig gentleman. :rofl:
När jag först försökte dissa honom lite försiktigt genom att säga att det kändes fel att ligga med honom eftersom han var gift och hade barn (och var ful som stryk, men det sa jag inte;)) så fick jag till svar:
"-Zinfernia! Det är aldrig fel när två vuxna människor träffas och myser ihop!"

Det uttrycket fick han ångra sen. Jag hade en del kompisar i samma förening och varje gång vi kom till hallen och såg honom sitta på läktaren eller i caféet gick mina kompisar fram till honom när han var i sällskap med andra.
"-Nämen, sitter ni här? Ja, det är ju aldrig fel när vuxna människor träffas och dricker kaffe tillsammans, eller vad säger du *Äcklets namn*?"
"-Hallå *Äcklets namn*! Ska du se matchen? Ja, det är ju aldrig fel när vuxna människor träffas och tittar på match tillsammans!"
Och så vidare, i det oändliga. :rofl:
Eh,......16 år är knappast att vara vuxen. :cautious: Vilken idiot! :banghead:
I övrigt, underbart! :rofl:
Åtminstone en rövhatt som blivit uppläxad ordentligt och fått smaka på sin egen medicin.:bow: :p:bow:

Samma sak som i skolan bara att det händer även på vuxna. ''Men killar är ju sånna'' ''Ta det som en komplimang han gillar dig bara'':rage::rage::rage::rage:

När jag som ny lärare hade mitt första utvecklingssamtal med en elev och dennes mamma, så sade mamman precis som du citerar!

Eleven, 15 år, sade att hon trivdes i skolan, men tyckte att killarna var jobbiga eftersom de tafsade. Jag sade att det absolut inte får accepteras, och att vi lärare och andra vuxna tar ansvar och säger ifrån och att det är bra att hon berättar.

Då avbröt mamman mig och sade som du skrev. "Äh, de gjorde så mot mig också, du är söt, vetdu, gumman. de kan inte hålla fingrarna borta!"

:arghh:

Jag minns ännu hur arg jag blev på henne och hur jag fräste ifrån om att alla elever skall känna sig trygga och sedda på skolan och att vi absolut inte accepterar sexuella trakasserier. :rage:

Gode tid.... skall detta aldrig sluta? När jag tänker efter, så har inget förändrats egentligen...

L
Eh,......16 år är knappast att vara vuxen. :cautious: Vilken idiot! :banghead:
I övrigt, underbart! :rofl:
Åtminstone en rövhatt som blivit uppläxad ordentligt och fått smaka på sin egen medicin.:bow: :p:bow:

Gammal nog att ses som ett påsättningsobjekt. :meh:
Han gav dock rätt snabbt upp efter det, det var väl inte lika roligt längre när mina kompisar var så övertydliga med sina hintar. Han fattade ju att jag hade berättat men han kunde ju inte heller säga ifrån på skarpen när de gång på gång kom fram och störde honom och hans sällskap. :D

När jag som ny lärare hade mitt första utvecklingssamtal med en elev och dennes mamma, så sade mamman precis som du citerar!

Eleven, 15 år, sade att hon trivdes i skolan, men tyckte att killarna var jobbiga eftersom de tafsade. Jag sade att det absolut inte får accepteras, och att vi lärare och andra vuxna tar ansvar och säger ifrån och att det är bra att hon berättar.

Då avbröt mamman mig och sade som du skrev. "Äh, de gjorde så mot mig också, du är söt, vetdu, gumman. de kan inte hålla fingrarna borta!"

:arghh:

Jag minns ännu hur arg jag blev på henne och hur jag fräste ifrån om att alla elever skall känna sig trygga och sedda på skolan och att vi absolut inte accepterar sexuella trakasserier. :rage:

Gode tid.... skall detta aldrig sluta? När jag tänker efter, så har inget förändrats egentligen...

Det var en tjej i min skola som nästan blev våldtagen på en skoltoalett, men killar är ju bara sånna som du sa de kan ju verkligen inte hålla fingarna borta:rage:
Ingen gjorde något med det här heller, bara boys will be boys, tror det var ett samtal med rektor sen var det bra...

Det är väl just för att dessa lärare och andra vuxna sagt att det är okej sen småskolan som gamla gubbar tycker det är lika okej nu. Vidrigt.:cry:

Det var en tjej i min skola som nästan blev våldtagen på en skoltoalett, men killar är ju bara sånna som du sa de kan ju verkligen inte hålla fingarna borta:rage:
Ingen gjorde något med det här heller, bara boys will be boys, tror det var ett samtal med rektor sen var det bra...

Det är väl just för att dessa lärare och andra vuxna sagt att det är okej sen småskolan som gamla gubbar tycker det är lika okej nu. Vidrigt.:cry:

Det ligger något i det. Kulturen finns genom hela livet. Ganska nyligen fick en chef sparken från Telia, men innan honom... ganska många bara tiger och lider.

Folk säger att jag ska säga ifrån mer när det händer etc. Men jag vill inte det
Jag vill bara få vara ifred. :arghh:

Vet inte vad jag vill med tråden. Känner mig bara så ledsen. Ska jag bara acceptera det och bita ihop mer. Jag vill inte det.
Det finns olika sätt att hantera det på, inget behöver vara mer rätt än något annat. Man kan vara tyst, säga något, stå kvar, gå iväg, be andra om hjälp, ta hand om det själv, anmäla, inte anmäla osv. Så länge man agerar på ett sätt som är förankrat hos en, så länge man har en strategi som går ut på att att hävda sina egna rättigheter snarare än förminska sig själv, spelar det mindre roll vad man gör.

Det handlar mest om förhållningssätt. Jag kan ge exempel på hur jag resonerar.

Personligen brukar jag ofta använda mig av min rätt att ignorera när män "bara" är verbala. Jag noterar sådant på ungefär samma sätt som jag noterar hundbajs på vägen. Jaha. En skithög. Och så undviker jag att trampa i det.

Det gör jag delvis för att jag inte ids engagera mig i alla dumheter som okända män har för sig och delvis för att jag känner mig själv och vet att det kan eskalera. Jag kan bli så arg att jag inte backar, inte går därifrån och provokationerna kan nå helt nya nivåer. Det har hänt att jag börjat diskutera tillbaka och så har mannen kommit närmare, tillslut har det blivit fysiskt. Därför känner jag mig oftast nöjd med mitt beslut att inte ge så mycket som ett ögonkast, när jag väljer att ignorera. (Det kan förstås eskalera när man ignorerar också, jag vill poängtera att det kan eskalera alldeles oavsett vad man som utsatt gör eller inte gör, det har hänt att män kommit närmare även när jag ignorerat och fortsatt be om uppmärksamhet genom att vifta med händerna framför ansiktet på mig osv.)
Hade jag sett min vägran att delta som en slags "acceptans" eller liknande hade jag kanske fått problem med självbilden, hämmas man av sådana tankar kan alternativet att ignorera förstås vara destruktivt och jobbigt, men eftersom jag inte lägger några sådana skadliga värderingar i det känner jag mig ganska fri att göra precis vad jag vill utan att må dåligt över mitt agerande.
Jag anser mig förstås ha all rätt i världen att påpeka för dessa män att de gör fel, så skulle jag känna för att poängtera hur fel de gör låter jag mig inte hindras heller, men jag tycker om friheten i mitt förhållningssätt och för det mesta undviker jag gärna att interagera med respektlösa sexister.

När män blir fysiska beror det väldigt mycket på situationen hur jag agerar, ibland reagerar man ju också instinktivt och sådant är svårt att påverka. Det är möjligt att jag hade tömt glaset över den tafsande kroggästen du beskriver tex. Det är möjligt att jag frågat vad han håller på med, eller rätt och slätt skällt ut honom. Det är möjligt att jag hade gått därifrån utan ett ord. Kanske hade jag inte gjort något av det utan något helt annat. Oavsett hade jag inte våndats över min reaktion. (Rationellt sett alltså, men man tänker inte alltid rationellt efter något sådant, ibland är det en process att lyckas tänka klart kring det som hänt.) I slutändan handlar mycket om varför du väljer att göra det du gör. Gör du det för att du respekterar dig själv, dina känslor och reaktioner, eller gör du det för att du inte ser ditt eget värde?
Hade jag låtit bli att bli aggressiv tillbaka för att jag inte såg min kropp som värd att försvara tex hade jag haft ett problem som bottnat i dålig självbild och som kanske skulle bli värre av att inte markera gentemot sådana män, men om jag exempelvis låtit bli för att jag inte ville lägga energi, inte så mycket som ett finger eller ett ord, på just detta patetiska äckel så är det inte negativt i sig.

Mäns usla kvinnosyn bör man inte begrava sig i eller ta personligt, men det är lätt att påverkas när man är under ständig attack s a s.
För att kunna andas lite kan man söka upp sammanhang med få/inga människor eller enbart kvinnor (inte någon garanti men sannolikheten för trakasserier sjunker generellt), där man kan vara själv eller umgås utan att behöva vara på sin vakt. Försöka ta en paus från det sexistiska samhället och återhämta sig. Se sig själv genom sina egna ögon, inte genom mäns gränslösa kommentarer och handlingar.
Ett sätt att hantera utsattheten kan vara att tala med andra, ta del av andras tankar och erfarenheter av sexuella trakasserier och komma ihåg att man är långtifrån ensam. Kanske finns det samtalsgrupper? Någon typ av professionellt stöd utifrån kan vara bra.
Ännu ett sätt är att utöka sin arsenal med olika ageranden som man känner sig någorlunda bekväm med, så att man kan välja så fritt som möjligt utifrån det som fungerar och känns bäst. Allt bör utgå från scenariot att du respekterar dig själv, din kropp, dina känslor, reaktioner och dina beslut.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 745
Senast: Palermo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 156
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka