Jag är chockad! LÅNGT

Sv: Jag är chockad! LÅNGT

knapplån

Många 10-åringar kanske inte kan tänka abstrakt än och tänka "vad händer om..." eller reagera "på rätt sätt" i olika situationer. Men då ska man inte vara runt hästar som faktiskt både kan skada sig själva och andra om man inte gör rätt. Då får man helt enkelt vänta några år till. Eller ha mamma eller liknande bredvid hela tiden. Punkt. Säkerheten måste vara viktigast för både häst och ryttare.

Jag har också funderat på vad de egentligen lär sig på ridskolorna.
Ridningen är ju faktiskt bara det lilla i det stora hela med hästar.
Har inga barn själv, men min sambo har tre. När vi träffades ville hans äldsta dotter rida hos mig. hon var då 14 år, och hade ridit på ridskola i 3 terminer innan hon slutade.
När hon kom med mig till stallet insåg jag chockat att ungen kunde ju för f-n inte ens ta på en grimma rätt!!! Hon visste på ett ungefär hur man borstade, men kunde varken sadla eller tränsa, och hon var rädd för hästens hovar. Mocka visste hon inte vad det var, och hon stod helt frågande till att "oj, ska de ha mat så många gånger om dagen också?" Sådär värst bra red hon inte heller.
Man kan undra vad de lär sig.
Hennes yngre syster rider också nu, men det ligger ingen bra ridskola i närheten:(. Vi köpte ett russ som hon får rida och sköta under min uppsyn.
Har fungerat bra hittills. Tror man lär sig snabbare om man handskas med hästar dagligen.

"Min" ridskola hade väl typ 20 stora och 20 ponny.
Det var nog totalt 6 lektionspass/vardag och säkert 8 på lördagar, ca 10-12 elever/lektion.
Så, jag tycker det var en ganska stor ridskola.

Det brukar vara så på att en stor ridskola så måste allt gå runt: hästar skall sadlas och tränsas så fort som möjligt och vara klara till lektion (om inte så gnäller föräldrarna), många barn skall av och på och sedan ska hästarna snabbt in för natten för att få mat och sova. Då finns det inte något utrymme för att lära yngre barn sadla och tränsa för att det tar sådan tid och det är ett hektiskt schema som skall följas på ridskola! Dessutom vill många av barnen bara rida och tycker att teori är tråkigt osv, de lär sig ofta ingenting eftersom de ofta inte orkar koncentrera sig och om ridledaren inte är utbildad inom pedagogik drar nog alla i det korta strået..

Tycker det är lite konstigt att man inte lär sig mer om hästskötsel på ridskola. Visserligen är man där mest för att rida eftersom det är en ridskola men man borde få lära sig mer om hur man tar hand om en häst. Det blir ganska svårt sen när man kommer ut till den "riktiga" ridvärlden.

Jag har till största del ridit på ridskola.. hade jag inte följt med min kompis och ridit i hennes stall på sommarloven hade jag haft 0 koll på hur man mockar osv.
Har ganska nyligen börjat som medryttare och känner mig lite osäker på det en del saker kring hästskötseln. Jag kan ju grunderna... mocka, borsta, sadla och fodra (efter att ägaren visat exakt hur man gör med just den hästen).. men alla andra saker som hör till kan jag väl i princip inte. T.ex. vilka täcken man ska ha vid vilka tillfällen, hur man gör för att linda benen osv.

halvt knapplån

Men man måste väl ändå tänka lite på de stackars ridskolehästarna också :o De flesta barn verkar ju ändå klara en övergång till egen häst utan att den lider, verkar lära sig ta hand om en häst när de behöver det. Istället för att förakta eller vara bitsk mot barnen får man väl snällt hjälpa och lära när de behöver det.

Att inför varje lektion (ca 3? om dagen) ta in hästen från hagen, borsta, rykta, reda ut svans och man (ofta får man inte på ridskola röra svansen iom att den blir sönderborstad) sadla, tränsa, skritta fram i en kvart, ta in, sadla av, spola av, torka, sätta på täcke, mata, leda ut i hagen. 10 min senare leda in från hagen, borsta, rykta, reda ut svans och man, sadla, tränsa, skritta i en kvart, ta in spola av... (tänk på att en anledning till att vissa barn inte lär sig skritta fram så länge kan vara att hästarna redan är varma.)

Det är nog så att för hästarnas bästa så lär sig första gruppen ta in hästarna från hagen och rengöra lerig häst, sista gruppen lär sig att svampa av och utfordra. Gruppen mittimellan, ofta nybörjare får sadla de hästar som vilat ett tag, med hjälp av de mer erfarna i gruppen innan.

Allt är inte så fasansfullt enkelt, rent oavsett om man ägnar en 30 min innan varje lektion första terminen så kan det glömmas bort efter något år och ligger inte som rutin om man gör det en gång i veckan.

Många kan ju sen bli skötare på en häst och lära sig mer. Tyvärr är det ju också ibland lite otrevlig stämning mot nybörjare i ett stall... folk tycker de är dumma som inte kan... och då är det ännu svårare att få lära sig...

Ett ridlektionsår är maximalt 40 veckor (52 minus sommarlov och jul) Dvs någonstans 30-40 timmar med hästen. Med minst en veckas upphåll mellan varje timme. Varje grupp innehåller 5-12 elever. Varje elev får således ung 10 minuters lärartid per timme, eller 5-7 h/år.

Tar man lektion 4 ggr per vecka har man på 2,5 månader ridit lika mycket som en ridskoleelev gör på ett år - även om man inte rider eller pysslar med hästen däremellan. På ett år har man ridit lika mycket som en ridskoleelev gör på 4-5 år. Är det privatlektioner, har man fått lika mycket undervisning, som en ridskoleelev kan förvänta sig på 20-30 år.

Hur många gånger skulle ett barn behöva spola en häst för att kunna? Hur ofta skulle de behöva göra det för att inte glömma?

Barnet ska från början lära sig principerna kring hur en häst fungerar. Flyktdjur, kan slå med benen för att jaga bort fluga osv. De måste från första början lära sig att inte böja sig ner på ett tokigt sätt nära hästen, inte dra saker runt hästens ben hur som helst, vattenslang eller vad det nu än är.

Barnen ska inte ha varit med om alla möjliga situationer en gång eller flera för att kunna, De ska veta principiellt hur en häst fungerar. Säkerhet är a och o.

När man övningskör bil tränar man och lär sig vartefter, javisst, men vissa saker måste man kunna från dag 1. Som att stanna för rött och högerregeln tex. Samma sak med hästhantering.

Men det fungerar ju tyvärr inte så. Allt lär man sig i omgångar, det är nästan omöjligt att ta ett barn som aldrig sett en häst, börja med att berätta vad en häst är. Sedan visa i fyra gånger hur man har hand om hästen och sen börja rida och tro att det sitter fast i huvudet på barnet! Minst 70%, antagligen mer, av vad du sagt och visat kommer att försvinna :) Lärdomar kommer gradvis och förståelse kommer gradvis. Förståelse krävs ofta för att komma ihåg. Det är nog tyvärr så att du lär dig som sagt ovan, inte efter hur många ÅR du använt på hästar utan hur många Timmar... och då är det väl så sorgligt att en sommar med "egen häst" är värd ett år med enstaka lektioner, i förståelse av hästens natur. Alldeles oavsett hur mycket ridläraren pratar.

När vi säger "hästen är ett flyktdjur" så har vi en bild i huvudet och vet/känner vad det betyder. Men den meningen ger inget gensvar i huvudet på en person som inte känner hästar. Min pojkvän kan ju inte ens se om en häst är glad eller sur, ger mig nervrysningar när han ska klappa hästar. Kommentaren hästen kan bita om den har öronen bakåt hjälper ju varken hit eller dit, eller är ens sant. Jag skulle kunna prata mig blå i timmar utan att han visste ett grand mer om hästar "egentligen", och han kan prata sig blå om hundar :) för mig. Till råga på allt finns mycket böcker om ridning, men om hästens beteende är lite svårare att hitta. (och hur man ska stå för att akta sig för hästens bakben verkar tyvärr vara en lärdom man får allteftersom man ser uhm, var de kan vara... kan iofs vara pedagogiskt tacksamt att rita en teckning för nybörjare! :rofl:)

Buke i ett nötskal. Så roligt. :D Marna frågar om det är så illa ställt på ridskolor, och får istället själv kritik för att vara en oengagerad farmor!

Vi vet inte ett dugg. Förutom att Marna inte har egna hästar som passar flickorna, kanske de inte kommer så ofta, Marna kanske verkligen inte har tid för barnbarnen, och hujedamej, hon kanske inte har LUST?

Som Marna skrev, är dagens farmödrar ofta väldigt upptagna på sitt håll.

Ja,ja, svar till alla

Farmor som är en gammal räv/veterinär småskrattar men tar inte illa vid sig, van som man är med lite avhyvlingar då å då.

Men ungarna vad de nu heter, (OK då, Isabelle, Alexandra, Christopher, Gustaf, Kristina, Emelie o Josefine) bor i Stockholm o vi bor i Skåne dit vi flyttade för att arbeta o föda upp hästar (och slippa sitta barnvakt!). Ungarna alltså nu lite äldre, älskar att komma till oss o vara här på gården varje sommar. De far omkring o sopar stall, mockar utestallet, matar katter o försöker träna gårdshundarna i hoppning på ridbanan (VARNING för BARNARBETE!) och trivs i största allmänhet.
Eftersom vi har uppfödning har vi mest unghästar hemma o de är inte alltid så lämpliga för barn att hantera.

Hanteringen som jag beskrev var för att jag under överinsyn ville ha lite koll på vad de egentligen kan, med en "säker" barnvan ponny. De skryter nog lite?

Men jag är tacksam för alla synpunkter och läser allt med intresse - jag trodde att de på ridläger fick pyssla lite med ponnyerna? Typ kratsa hovar, sadla, spola etc.

Förmodligen är det så att jag har för dålig kläm på en 10-årings mognadsnivå men jag har tagit till mig all information och hitintills har ungarna överlevt (jag är i själva verket döskraj att de ska råka illa ut men vill ju samtidigt att de ska ha trevligt).

Ja,ja, svar till alla

Farmor som är en gammal räv/veterinär småskrattar men tar inte illa vid sig, van som man är med lite avhyvlingar då å då.

Men ungarna vad de nu heter, (OK då, Isabelle, Alexandra, Christopher, Gustaf, Kristina, Emelie o Josefine) bor i Stockholm o vi bor i Skåne dit vi flyttade för att arbeta o föda upp hästar (och slippa sitta barnvakt!). Ungarna alltså nu lite äldre, älskar att komma till oss o vara här på gården varje sommar. De far omkring o sopar stall, mockar utestallet, matar katter o försöker träna gårdshundarna i hoppning på ridbanan (VARNING för BARNARBETE!) och trivs i största allmänhet.
Eftersom vi har uppfödning har vi mest unghästar hemma o de är inte alltid så lämpliga för barn att hantera.

Hanteringen som jag beskrev var för att jag under överinsyn ville ha lite koll på vad de egentligen kan, med en "säker" barnvan ponny. De skryter nog lite?

Men jag är tacksam för alla synpunkter och läser allt med intresse - jag trodde att de på ridläger fick pyssla lite med ponnyerna? Typ kratsa hovar, sadla, spola etc.

Förmodligen är det så att jag har för dålig kläm på en 10-årings mognadsnivå men jag har tagit till mig all information och hitintills har ungarna överlevt (jag är i själva verket döskraj att de ska råka illa ut men vill ju samtidigt att de ska ha trevligt).

:rofl::rofl::rofl::bow:

Jag drev ridskola for nagra ar sedan.

Nyborjare borjar med att ha TEORI. Forsta 2-3 lektionerna gar at att lara sig om hastens utrustning och att gora iordning hasten infor lektionen. Ka man inte sa far man trana tills man kan och SEN far man rida.
Detta ar inte bara for barnen utan ocksa for foraldrarna. Har barnen hastradda foraldrar sa far de ta med sig nagon som kan hjalpa till. Jag ville inte att mitt stall skulle vara ett stalle dar foraldrarna "dumpade" sina barn i 1 timme utan det var viktigt att de var med, bade for barnens skull och for sakerheten.

Vill eller kan man inte lara sig ordentligt sa far man rida barnridning tills man ar stor nog att gora sa. Basta!

Jag har som du haft barn som ridit i 2-3 ar och som inte haft nagon aning om hur man transar en hast.
De kan sitta till hast i alla gangarter men vet inte hur man ger korrekta hjalper.

Hur som halst sa saknar jag alla "mina" barn, det ger jattemycket att jobba med barn och hastar och se hur de utvecklas.

Det låter som en vettig ridskola:bow:

Kl: Jag kan inte annat än hålla med om att man ofta blir chockad över vilka brister det finns hos folk från ridskolorna (även hos mig förstås, men man borde kunna begära lite mer av ordnad undervisningsverksamhet än vad folk verkar lära sig). Jag har träffat folk som anses väldigt duktiga och har tävlat och gått dressyrspecialer osv som inte har någon aning om vad man pratar om när man säger att man tänkt gå ut och klättra med hästarna, brodda, eller ens att man ska tänka på underlaget när man rider ut innan man galopperar och travar vart som helst. I ridhuset är det ju alltid plant och bra och bara att rida på! För att inte tala om att dela in hästarna i raser.. raserna som förekommer på ridskolorna är visst fjordning, shettis och "vanlig häst" :o

Jag skulle också blivit chockad, men jag skulle nog ställt mig och haft lektion men barnen. Sånt orkar jag inte se.
Säkerhetstänkandet var väldigt stort när jag själv red och sedan jobbade på ridskola. alla nybörjarlektioner var uppdelade på en halvtimmes teori och en halvtimmes ridning. Den teoretiska biten är viktigast i början och vi pratade mycket om hur man ska handskas med hästen och varför. Det är ju ett stort djur. Hoppas verkligen inte sånt arbete får låg prioritet på ridskolor. Det är så viktigt.

Fördelen med ridskola är väl iofs att man får rida flera olika hästar.

Håller delvis med, det är ju på sätt och vis en fördel men jag som red på ridskola i ca åtta år innan jag slutade med det för att hålla på själv, har harvat runt många lektionstimmar på hästar som vart för stora, som man inte känner och som jag kanske var rädd för.
Vad lär man sig på det? Jag tycker att det är slöseri med tid så här i backspegeln, det bästa torde vara att ha en/några hästar som man känner, litar på och som man klarar av själv och utbilda sig i själva ridandet på (hur man rider för att en häst ska musklas, hålla i många år och inte gå sönder).
Kan man det kan man sedan i princip rida vilken häst som helst om man får lära känna den och inte är rädd för den.
Jag och de flesta andra jag känner ha lärt sig den största delen av sin ridkunskap när man har en egen häst/foderhäst etc. som man rider i flera år, som man tränar och utvecklas med.

Jag har inga ridintresserade barn, hade jag det så skulle jag försöka ordna de första årens ridande på annat vis än ridskola, ser jag sen att intresset är kvar så skulle jag utan problem kunna köpa en mindre häst som jag och barnet kan dela på och ordna med träningar och sånt med tränare som jag tycker är bra.
Enda anledningen till att låta barnen börja på ridskola för mig (och det är min åsikt, ingen behöver känna sig träffad) vore om man inte hade tid/råd att ordna med häst på annat håll och om alla kompisar rider på ridskola.
Men kompisar kan man träffa endå.

[Ja, jag är äkta farmor till dessa 2 o nån till. Tillsammans har farfar o farmor 7 st barnbarn, inte så lätt att hålla reda på - vi har nog bättre koll på våra 6 hästar. Inte så lätt att ha koll på allt när man blivit lite äldre (vad de heter o hur gamla de är men vi har en lista någonstans som är till stor hjälp när det är dags för julklappsinköp) så det blir ofta ungarna/ungen rätt o slätt men de verkar inte vantrivas med det!!

:crazy: Lite OT, men orkar du inte ens lära dig vad dina barnbarn heter? Att lära sig sju namn borde väl gå, åldern till trots?

håller helt och hållet med alla här, tycker det är bedrövligt!
läst två sidor av fyra.
kanske någon redan tagit upp det, men så långt jag läst inte!

kanske man borde se det från ridskolans sida?
jag fick gå på ridlekis en termin innan jag fick sitta på ponnyn. i slutet av terminen så slutade det med att alla skulle sadla, tränsa, leda hästen till ridhuset och där inne sitta upp. nästa termin började själva "ridningen".
detta informerades alla föräldrar om när det öppnas ett medlemsskap och ridlektioner ska tas.
skulle man ha mycket säkerhetsinformation, skulle det aboslut inte bli lika rolig, dom är ju trots allt där för att få sitta på hästen medans den skrittar runt 5 varv, sedan är lektionen slut.
skulle inte barnen få rida sina varv skulle arga "fotbollsfarsor" komma rosenrasande för att deras barn får rida.

det är många barn som slutar efter bara några gånger, och det är ju trots allt när dom är små som dom alltid har ledare runt sej..
det är väl när barnen börjar bli lite äldre, och lite mer medveten man ska börjar plugga in saker som att inte gå bakom hästar, aldrig sitta ner i spiltan/boxen osv.
därför vore det kanske en smart idé att ha någon sorts reminder/teori lektion för barnen i lite äldre tillstånd.

kanske tom. slå ihop några grupper som rider på samma nivå och ha en lektion i veckan, där det bara är stallsysslor och säkerhetsprat, på deras nivå såklart! göra roliga saker som rykttävlingar och vem som sätter ihop ett träns snabbast. i lag såklart!

menade inte att bli så långt!

Skrattretande med allt:eek:
Guuud! Verkar helt sjuk ju!

En van till mig lat hennes barn borja pa ridskola vid 5 ars alder. Vid sju ars alder eller sa var h*n med om en ridolycka dar hasten blev radd for nagot, hoppade till, h*n tappade balansen och foll, fastnade med foten i stigbygeln, hasten blev vettskramd och rusade runt ridhuset, den lilla ungen slangandes efter, dunsandes in i ridhusvaggen, in i hinder som stod uppstallda, i marken innan h*n slutligen lossnade. H*n hade kunnat slagit ihjal sig men kom undan med nagra skrubbsar. Hur fasen kan nat sant handa????

En sak ar saker, jag kommer aldrig nagonsin att lata mina barn ga till en ridskola.

Men olyckor händer ju tyvärr lite då och då och det är väl inte ridskolans fel???:confused:
Hästar är inte maskiner och att de kan bli rädda för något är väl helt naturligt - om man inte räknar in den risken i ridningen så kanske man ska syssla med något som inte har men djur att göra, för de är ju trots allt just.... djur!
Naturligtvis trist när det sker (och farligt) men alltid något man måste ta med i beräkningen hur snälla hästarna än är!

Jag tycker att ett problem är att tjejerna (mina i alla fall 8 och 11 år) inte alltid får chansen att göra iordning hästarna för de går redan på lektionen innan och de tar bara över en färdig häst.
Sen är ett annat stooort problem att om man bara är typ 125 cm lång och ska sadla en häst som är kanske 130-140 cm hög så når man inte upp och orkar inte rent fysiskt. Dessutom kanske den kör upp huvudet när de ska tränsa och då har de inte en chans att nå.
Det pratas bara om att ungarna inte KAN sadla, tränsa osv, men det finns faktiskt vissa fysiska hinder för småtjejer....:angel:
Mina tjejer kan rent teoretiskt, men är hästen lite stor - vad ska de göra???

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 134
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 113
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar