Jag är chockad! LÅNGT

Sv: Jag är chockad! LÅNGT

Det är tråkigt, att det ska behöva vara så här. Men det finns hopp!

Mina tremänningar, 5 och 7 år har ridit min gammelman några gånger, och dom är såå duktig så! I början när dom var här, och då dom sprang runt och lekte sa jag till dom att nej; inte springa o skrika här i stalletm hästen kan bl rädd och den sover här. Sen har dom varit tyst och bara pratat snällt! :D Vi borstar,kratsar hovar, sadlar och tränsar tillsammans, jag berättar vilka borstar som passar vart och dom finner sig i det!
När vi kommer till ridningen brukar jag longera eller gå ut och gå, vi tar först skritt och jag säger att han måste bli varm innan han springer lite! Jag berättar hur dom ska sitta, skänkla, hålla, korta-länga tyglarna och göra halt. Dom är verkligen jätteduktiga! :love:
Hon som är 7 rider på ''ridskola'' också, på russ typ, jag har ju en 21 årig isis som dom får rida på. Men hon är så mallig å berättar för sin kompis att hon har minsann ridit islandshäst och blivit longerad och ridit själv! (jag gick 1 meter ifrån!:D)

Ursäkta nu, men när jag läste här kunde jag ju itne annat än å börja tänka på dom här 2, som faktiskt sköter sig riktigt bra och som jag tror kan bli jätteduktig att rida! :rofl: Jag måste bara visa en söt bild också!
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/12390000-12399999/640x480/12395891.jpg?0:love:
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06540000-06549999/640x480/6543070.jpg?0:love:

Kl

Ts ÄR du deras farmor:confused: Du skriver som om det handlade om vilka barn som helst:cool:

Ja ja en tjej i min arbetsgrupp som är mamma till en 10-åring som började på ridskola i höstas, hon beklagade sig över att ungarna skulle göra ALLT, dvs borsta sadla tränsa, redan nu:rofl: Så på den ridskolan lärde de ut redan till nybörjare.
De har (och det har jag hört från fler ställen) teorilektioner som bla innehåller hur man sköter hästen.

Så kanske skulle barnen byta ridskola?

Men vad man inte lär sej, och nu talar jag även om vuxna, är HUR man rider, VAR man rider, ang sadlar osv. Har träffat en ridskoleryttare som blev medryttare åt en häst och hon har under alla år som vuxen ryttare inte lärt sej något om hur en sadel ska ligga, underlag när man rider, dvs olämpligt underlag tex, eller hur man kan rida, hon red i början glatt 2 timmar, en timma uteritt och en timma dressyr på en häst som efter vad hon berättade inte ridits dressyr och knappt varit igång ordenligt en gång. Visst har hästägaren ett stort ansvar men det är konstigt att man inte lär sej något vanligt "ridvett" på ridskolor.......
Hon tyckte att ridskolehästar går ju flera timmar per kväll så.....

Ja ja men det handlade om vuxna..

Apropå det, om du ÄR deras farmor och inte en styvmamma/styvfarmor:cool: så kan du ju fortsätta låna hästen och inte sätta dej på bänken utan hjälpa dem om du är kunnig själv. Longera dem och låt dem rida utan tyglar tex det tycker ungar är jättekul. Det ger dem även bra balans och hand så småningom. Eller skaffa en lämplig till dem som du kan hjälpa dem med.

Senast ändrad av en moderator:

När jag började på ridskola var det en obligatorisk termin med bara hästvård.

Ja, så är det ju på många ställen men knappast på den nivån att man efter den terminen kan göra i ordning hästen före och efter ridpasset på ett säkert sätt utan att någon instruktör finns tillhands. Att förutse vad hästen kan göra och hur den kan reagera, det kan inte ett litet barn.

Näe, självklart hade vi hela tiden "hjälpare" tillhands! Men hästen stod aldrig sadlad och klar som de kan göra på vissa ställen för att spara tid. Och, vi lärde oss mer om hästen än bara sadling och tränsning.

Det är en svår fråga tycker jag, givetvis tycker jag att man som kund (betalande elever eller om man betalar åt sitt barn) att man ska få ut något utav det. Samtidigt är det svårt för vissa förväntar sig bara ridning och verkar inte alls förstå varför man ska Betala för att sköta om hästen. Sedan kommer folk inte i tid, de har inte med sig sina föräldrar vilket de alltid ska ha innan de har uppnått en viss ålder osv. detta går ju tyvärr inte hand i hand. Men sedan finns det förstås ridskoleverksamheter som inte håller måttet också, enligt mig.

Själv har jag varit både elev och instruktör (dock ej utbildad). Jag har en ganska klar syn på hur jag skulle vilja att den optimala ridskolan skulle fungera. Hästarna skulle givetvis vara trygga, välridna och tillridas kontinuerligt för att dels ridas i en form där de får gå och jobba med bra bärighet osv. samtidigt som de utbildas. Detta borde göras av personalen/instruktörerna. Sedan borde det finnas om det skulle vara några som ville hjälpa till idéelt med att hjälpa till som t.ex. stallvärdar/värdinnor en dag i veckan vardera mot att de t.ex. själva skulle få rida en gratis lektion i veckan. Dessa skulle vara så pass kunniga och kunna hjälpa till och instruera i stallet med rykt, sadlning och tränsning. Föräldrarna ska Inte behöva göra detta tycker jag ibland kan det t.ex. vara bra om de inte är med i synnerhet till de yngre barnen av flera olika anledningar, men intresserade skulle givetvis få ha möjlighet att se vad barnen lär sig osv. och själva få vara med om de har intresse för det. Men jag tycker att det är fel ändå när det blir ett tvång (kan t.ex. vara osäkra föräldrar ).

Sedan borde man ha en plan med klara målsättningar samtidigt som man skulle försöka ta hänsyn till varje elevs individuella behov. Därför borde inte grupperna vara större en max 5-6 elever/grupp.

Hästarna ska ridas varierande och man borde ha upplägg så att det t.ex. är max 1 nybörjargrupp varje dag, 1 grupp för medelmåttiga ryttare och 1 grupp för de mer rutinerade. Detta för varationens skull så att det blir omväxlande övningar och hästarna inte bara får "nöta runt" utan att jobba. Tycker att man borde jobba mycket mycket mer med ryttarens sits och inverkan och hur det påverkar hästarna. Man borde också ha teori ett par gånger per termin (ja som de faktiskt får betala för ) där man lär sig allt möjligt beroende på kunskapsnivå, men det borde handla om t.ex. sits och inverkan, foderlära, hästens anatomi och exteriör, dess förutsättningar osv. grundläggande kunskaper för att i framtiden kunna skaffa egen häst med allt vad som krävs borde vara givna!

Säkerhet är A och O, att man dels lär sig hur man tar av och sätter på ett täcke rätt, hur man gör en säkerhetsknut med grimskaftet likaväl som man får lära sig hästhållning och sunt förnuft.

Rent ridtekniskt så borde man jobba mer med sits och inverkan, och rida på ett sätt som skonar hästarna. Tycker att det är vikigt att poängtera varför man rider som man gör och hur hästen påverkas utav det hela. Man borde få folk att se hur hästarna påverkas och vad det är för viktiga moment som gör att hästarna håller sig sunda och hållbara - för allas skull !! såväl ridskolornas ekonomi, som för föräldrar, elever och inte minst för hästarna förstås .

Jag tycker att ridsportförbundet borde vara mycket hårdare med att ha vissa krav som ridskolorna borde ha uppnått för att få vara anslutna till förbundet öht. För allas skull!

Sedan kanske det finns vissa ryttare som inte är särskilt intresserade av sporten i sig utan mer rider för att umgås med hästen och inte bryr sig så mycket om den ridtekniska biten och det må så vara. Men då kan man ju ha t.ex. uteritts-grupper för de som egentligen bara vill komma ut och lufsa i skogen en gång i veckan och bara ha en mer grundläggande introduktion för dessa ryttare där de lär sig det som är allra mest basic. För alltid finns det några som bara vill rida för träningens skull, det finns de som bara vill rida ut i skogen och det tycker jag är okej för omväxlingen är bra för hästarna.

Samtidigt borde man göra introduktion inom flera saker ridningen är ju given med både hoppning, markarbete, dressyr, men varför inte även ta upp hur man tömkör och kanske även kör en häst, ha prova på voltige osv..

Själv sa jag upp mig som instruktör från ridskolan pga. att jag tröttnar på hur den sköts (det är styrelsen som sköter denna) främsta anledningen till det är för att jag vet att verksamheten gynnar just flera styrelsemedlemmar och att de utnyttjar verksamheten till sin egen fördel. Detta resulterade i dåligt hästmaterial, en häst som uppenbarligen inte var fräsch, dåligt tillpassad utrustning, "uppbetslning", dålig variation på lektionerna, dålig kunskap och i viss mån dåligt intresse hos andra instruktörer, för tunga ryttare på vissa hästar, hästar som får gå varje lektion osv. jag vart "mörkrädd" och tröttnade till slut. Tråkigt att det ska vara så.

Har tjatat om att de borde kolla upp vissa hästar eftersom de inte verkar fräscha, de har dålig utrustning, borde ridas till osv. men tyvärr så tar de inte tag i någonting längre utan skyller på sin dåliga ekonomi jämt . Men hur i helvete ska man kunna vinna något och kunna få t.ex. hållbara hästar om man bara ska spara jämt. Det gynnar ju INGEN i slutänden, varken hästar, elever (eller dem själva heller för den delen) ....

Senast ändrad:

*kl*

Kom på en till sak, jag var flera gånger på dagridläger på ridskolan där jag red och då hade vi 1½ h teori VARJE DAG. Det var riktigt kul, och mycket mer praktiskt än vad som var möjligt på de vanliga teoritimmarna under terminen då det var en massa annat folk i stallet. Inriktningen på teorin var olika beroende på vilken typ av läger det var: combi halvnybörjarläger då fick vi lära oss mycket basics och skötsel av stall o häst, mer avancerat då fick vi lära oss mer om pysslet som att fixa hästen inför en tävling, lastning, longering, prova på voltige, tömkörning... Sen på fälttävlanstläger fick vi lära oss mer tävlingskunskap, tempon, att linda ben t.ex. o.s.v.. Det var riktigt bra!

Tror att en bra sak skulle vara om man la teoripassen utanför den vanliga ridtiden. T.ex. om man hade teori med olika teman varje vecka på en lördag/söndag eller samma tema i en månad så kunde alla som är intresserade gå. För jag tror de allra flesta skulle gå, och de som inte går är de som ändå sjukanmälde sig när det var teori och red igen i en annan grupp...

Jag forstar fullstandigt din undran och frustration. Jag har manga ganger undrat samma sak. Vad sjutton lar de sig pa ridskolorna?

Det ar som om hasten var en maskin som maste anpassa sig och passa in i ett monster (oj va fel det later utan prickar over o:p) eller en schablon dar alla hastar ska passa in. De saknar respekt for det dar djuret som ar sa mjukt och sott, aven en shettis ar faktiskt ett ratt sa stort djur, med en hel del kraft och muskler.

Det verkar som om det brister i utlarningen av denna respekt, ocksa respekt for hasten som en levande individ. Tyvarr sa foljer det upp i alder och niva, hur ofta laser man inte har inne om missuppfattningar om hastens signaler, manniskor som hallit pa med hastar i aratal och fortfarande tror att hasten "gar emot handen med avsikt" istallet for att ga tillbaka till sig sjalv och inse att man inte var foljsam nog och att hasten upplevde det obekvamt och darfor gick emot handen, ett forsok att skydda sig sjalv mot ryttarens storande inverkan pa hastens balans.

Det handlar val kanske inte sa mycket om att kunna rykta, sadla och transa sjalv. Det ar val bagateller i jamforelse med att lara sig hastvett och sakerhet runt hasten. Och sakerhet har val i och for sig lite att gora att gora med om man binder upp hasten med sakerhets knut eller inte, men den egentliga sakerheten kommer med kunskapen om att lasa av hasten och att rora sig pa ett sakert satt runt den, att ha respekt, och forsta att man maste anvanda hjarna och inte muskler.

Teori lektioner ar val bra, det ar ju en grund i att tex lara sig vad hastens delar heter, men det som har betydelse for ridningen ar val att forsta hur hasten paverkas av den extra tyngd som en ryttare utgor, och vad balansen hos ryttaren betyder for hasten. Tex vad hander med hastens rygg och kotor nar den galopperar med halsen i en 90 graders vinkel? Det ar troligen teori som ett barn inte skulle orka lara sig, darfor borde det basta ocksa vara att inte lata barnet rida sjalv, innan det verkligen kan sitta ratt pa hasten, har balans och kontroll over sig sjalv, forstar hur man styr och att man haller hastens hals rak i alla situationer, skritt, trav, galopp och i synnerhet i hoppning.

Jag tror som manga andra har, pa att ha barnet i lina eller lata det sitta pa hasten under tomkorning en lang, lang period, och succesivt late det anvanda tyglarna.

Det kanske inte ar tillampbart pa manga ridskolor, men det ar ju ocksa lite skrammande, med tanke pa djuren som vi anvander till detta. For det maste val alltid vara hastens basta vi tanker pa i forsta hand? Vi gor ju detta for nojes skull, och det maste vara ett noje for bade hast och ryttare, oavsett om det ar en ridskolehast eller familjehast.

En van till mig lat hennes barn borja pa ridskola vid 5 ars alder. Vid sju ars alder eller sa var h*n med om en ridolycka dar hasten blev radd for nagot, hoppade till, h*n tappade balansen och foll, fastnade med foten i stigbygeln, hasten blev vettskramd och rusade runt ridhuset, den lilla ungen slangandes efter, dunsandes in i ridhusvaggen, in i hinder som stod uppstallda, i marken innan h*n slutligen lossnade. H*n hade kunnat slagit ihjal sig men kom undan med nagra skrubbsar. Hur fasen kan nat sant handa????

En sak ar saker, jag kommer aldrig nagonsin att lata mina barn ga till en ridskola.

Jag tror nog det varierar ganska mkt från ridskola till ridskola. När jag började rida hade vi vid varje pass 30min teori och 30min ridning. Om jag inte minns fel så red vi inte alls de allra första gångerna.
Tycker man lärde sig mkt på det och vi fick alltid göra iordning hästarna själva, givetvis med hjälp i början eller om ngn ponny/häst var lite krångligare :smirk:
Ska tillägga att vi red med ledare i början tills man var säker nog att rida själv.

[
Ts ÄR du deras farmor:confused: Du skriver som om det handlade om vilka barn som helst:cool:

Ja, jag är äkta farmor till dessa 2 o nån till. Tillsammans har farfar o farmor 7 st barnbarn, inte så lätt att hålla reda på - vi har nog bättre koll på våra 6 hästar. Inte så lätt att ha koll på allt när man blivit lite äldre (vad de heter o hur gamla de är men vi har en lista någonstans som är till stor hjälp när det är dags för julklappsinköp) så det blir ofta ungarna/ungen rätt o slätt men de verkar inte vantrivas med det!!

Moderna far/morföräldrar lever ofta inte upp till den gamla bilden med gungstol, virkning o bullbak utan har mycket annat att tänka på o göra. Tiderna förändras, håhå ja ja...

oj, jag håller med när man har ridit på ridskola i 3 år ska man klara av att göra iordning före och efter, rida på inhägnat område i alla gångarter och ha "hästvett"!!!!! hade det vart mina barn så hade jag letat upp en ridskola med mer praktisk teori.

jag tillhör de lyckligt lottade som har vuxit upp med egna ponnyer och mamma som är instruktör. så jag har aldrig gått på ridskola, därimot ridit lektion ca 4 dagar i veckan.

nu har jag ridsokla med min mamma och vi har inte en lektion som är utan teori/ praktisk teori, borstning och sadling/ sadla av.
våra yngsta elever ( som bara är 3år) har bara lekteori och får umgås med hästar, lära sej hur man hanterar, borstar tränsar och sadlar. sen tar det ett tag innan dom får rida själva (utan ledare)
våra elever som ridit ett år i nybörjar grupp kan sadla tränsa borsta leda hämta ur / lämna i hage. känna igen olika träns och sadlar samt vad delarna heter.
vet vad hästen delar (i stora drag) heter. samt att dom rider balanserat med mjuk hand.
mvh jessica på solttsgårdens häst och ridskola (ca 40 min utanför gbg)

[

Moderna far/morföräldrar lever ofta inte upp till den gamla bilden med gungstol, virkning o bullbak utan har mycket annat att tänka på o göra. Tiderna förändras, håhå ja ja...

detta tror jag på! min sons farföräldrar är på golfbanan med honom och hans morföräldrar är i stallet! tur han gillar hästar :banana:

Så var det för mig också på ridskolan som liten. In-upp-trava runt-ner-ut.
Teori två gånger om året då man satt på höskullen och plockade isär träns och skulle sätta ihop dem igen.

Lite nyfiken bara: Alla ni som hade det såhär på ridskola: hur pass stor var ridskolan? Kom det mycket elever och red eller?

Min första ridskole-upplevelse var ju lite annorlunda eftersom jag började rida när jag var tolv och då var ett ganska moget barn och lärde mig snabbt hur jag skulle sadla, tränsa osv. Jag har också alltid varit snabb på att snappa upp ny kunskap ridmässigt och gick snabbt upp i grupperna. Men jag har ju sett barn, som ridit lika länge som jag, på ridskola (har ju ridit själv mer privat) och tycker att de kan inte ett skvatt inom ridning eller hästhantering! Blir helt förvånad när de ridit i över 10 år men fortfarande inte vet ens hur man böjer och ställer en häst..Inte kan man drömma om att få ett svar på vad "form" är..

Jag kan ju säga att när jag gick på ridskola fick vi inte göra så himla mycket med hästarna. Ofta var de redan sadlade och tränsade då de gått lektionen innan :(
Och spola av dem var inget vi gjorde alls :d
Hoppa gjorde vi typ 4 ggr per termin, och det var då mest "håll i och blunda, förhoppningsvis springer den bredvid så jag slipper" :angel:

Och jag tror inte min ridskola var särskilt unik :angel:

Dessutom är väl tjejer i 10-12-års åldern alltid hopplöst virriga och har tankarna på tusen ställen samtidigt? :p

"Min" ridskola hade väl typ 20 stora och 20 ponny.
Det var nog totalt 6 lektionspass/vardag och säkert 8 på lördagar, ca 10-12 elever/lektion.
Så, jag tycker det var en ganska stor ridskola.

Alltså det här måste det ju göras något åt! Det här med att många ridskolor låter hästarna vara klara när ryttarna kommer för att spara tid kan jag verkligen inte förstå. Jag tror att man i längden sparar oändligt mkt tid om ungarna lär sig rätt från början.

Jag tycker att man borde ha några s.k. "delmål". T. ex. att ryttare efter en termin på ridskola ska kunna
- närma sig en häst på rätt sätt
- rykta och kratsa på korrekt sätt
- utrusta en häst för ridning
- leda
- läder- och utrustningsvård
- vett och etikett i stallet (inget spring, skrik och dyl.)
För att ge några exempel. Efter ett år kan man ha nya delmål. Finns säkert problem med detta också men man måste ju börja nånstans för såhär kan det ju inte fortsätta. Att ungar ljuger för att få rida själva och är uppkäftiga inte visar respekt mot äldre är inte bara ohyfsat utan direkt farligt i hästsammanhang.

I mitt stall är det meningen att nybörjarna ska sadla och tränsa själva men självklart måste vi äldre hjälpa till. Ofta ser jag då folk som bara går rätt in, gör vad de ska och sen iväg till nästa. Utan att säga hej en gång. Själv tänker jag att om jag visar idag behöver jag inte göra det nästa vecka. Det riktiga problemet är föräldrarna tror jag. Barnen är ju i stort sett en spegel av dem. Om föräldrarna tycker att det är slöseri med pengar att rykta ist. f att rida är det klart att barnen tycker det med. Jag tror det vore bra att försöka nå föräldrarna t. ex. med ett möte i stallet där ridläraren förklarar att alla förberedelser är en del av säkerhetsarbetet och hur viktigt det är.
Hoppas ni orkade läsa, det råkade bli lite långt :crazy:

Jag tycker att efter tre år på ridskola med lektion en gång i veckan så bör de kunna sadla och tränsa själva.

Att spola av hästen är inget som görs på de ridskolor jag har varit på.

Hästarna på ridskolan kan ju av förklarliga själ inte spolas av efter varje ridpass.

På den ridskolan jag jobbade på fick ponnyerna nog av "bonna starka pappor" som lyfte hästen i sadelgjorden....
Och skav av att de inte blev tillräckligt borstade.

Därför gjorde personalen iordning hästarna första terminen till nybörjarna tills de hade lärt sig tillräckligt för att kunna klara det själva.
Problemet är ju att om man säger att nästa gång är det teori så kommer kanske två av nio... teori är ju tråkigt vi vill rida:smirk:

De följande terminerna var hästarna borstade men ryttarna fick ändå borsta själva med, ofta kommer folk sent och en nybörjare behöver längre tid på sig att borsta hästen ren!

Sadling och tränsning fick man ofta hjälpa till med tills de ridit i tre år...

Så dina barnbarn är inte ensamma om att ha dålig kunskap, tyvärr ger många ridskolor upp den teoretiska biten då den inte är önskvärd av föräldrarna:(

Föräldrarna vill att barnen ska trava första ridpasset och helst gallopera på tredje:crazy:

Det är ju kunden som betalar och föräldrar utan kunskap är av ondo!!!

Många ridskolor gör ett jätte jobb med säkerhets tänkandet, men då många inte bryr sig så blir det som med all kunskap, det man inte bryr sig om fastnar inte.

Det är stor skillnad att ta hand om en "privat" häst eller en ridskolehäst, hästen på ridskolan har ju någon annan ansvar för och tyvärr ser många inte allt runt omkring...de är ju därför det gnälls i så många medryttar trådar om mockning och dylikt:crazy:

Det blev tex ramaskri när privat ryttarna på ridskolan fick väga upp sitt eget hö. Då lät det "men då måste vi ju åka hit varje dag:eek:"
Mockning, in och ut släpp, täcke på och av och alla fodringar ingick så det enda de behövde göra var att väga hö!
Och det tyckte de var hemskt!

Så tyvärr ser väldigt många hästen som en maskin som bara ska ridas. Oavsett om de är egen eller ridskolans häst:(

Jag har precis samma erfarenhet!Her bekanta med barn i åldern 10 & 14 pr cirka. Dom har båda ridit i flera år och familjen har pratat om att skaffa egen häst åt tjejerne. Mamma och pappa kan inget om hästar.

Tjejerna kom ut och hälsade på en helg och skulle såklart hjälpa till i stallet. Visst tycker dom det är jättekul att pyssla med hästarna och dom förröker göra rätt men dom beter sig som fullständiga nybörjare!

Jag blev skräömd över hur lite dom har lärt sig efter år på ridskolan! Visst rida i alla gångarter kunde dom även om det inte såg sådär vansinningt fint ut (man får inte såga våra hästar i munnen...) Men hur sadeln skulle sitta ver ett mysterium. Vilket som var korn och vilket som var havre likaså. När ena hästen hoppade till när de skulle in frånh hagen började ena ungen gråta av rädsla :eek: och vågade inte leda längre...

Jag skulle gärna sr att ridskolorna hade mer hästkunskap på scemat. Idag är det tyvärr ofta bara att komma dit och rida färdigsadlad häst. Det är inte lätt att gå från ridskola till att ha egen häst för kunskapen om allt ikring finns inte där.

Skulle gärna se lektioner i hästens beteende, hästhandering, säkerhetstänkande, skötsel, sadling och tränsning, bettets inverkan, fodring m.m

Jag har själv gått på ridskola på 80 talet och på senare år själv arbetat på ridskola. Det jag upplevde/upplever som stor skillnad då från nu, är att barn idag (då menar jag inte alla) inte har riktigt samma intresse runt hästarna som vi hade på den tiden. Kanske lite mer bortskämda idag, och det är väl hela samhället i sig som ändrats. Jag menar en annan kunde cykla en halv mil bara för att sitta och TITTA på en häst! i en hage som man inte ens kände ägaren till, i förhoppning om att dom kanske kanske någon gång skulle komma ut och fråga om man ville borsta på deras söta häst! En del gånger hände det, andra inte. Man kunde sitta i ridhuset och bara titta på dom stora flickorna som red varje ledig stund, försöka va nära privatryttarna så dom kanske erbjöd en att leda deras häst till ridhuset, då var man en pinne!
Men min tid på ridskolan nu, som vuxen, jag såg ingen sån eldsjäl. Det jag såg var sminkade flickor med dom senaste ridbrallorna (tom nya jeans), med läppsyl i fickan och som satt mer och pratade smink, killar, tidningar och skola.
Absolut måste man göra det också att bara få va i stallet utan krav men ni förstår säkert skillnaden vad jag menar med eldsjälar och bara dom som vill vara coola.
Att ha eldsjälar i stallet tror jag, föder fler eldsjälar, man får med sig dom yngre.
Och jag håller med om det här med säkerhet, inte så mycket snack om det. Vi hade en lärare som var en guldklimp med barnen dom andra var duktiga lärare, på att undervisa, men kanske inte så bra på att prata ett språk så att dom mindre (10-12 år) kunde hänga med i snacket.

Ja, jag är äkta farmor till dessa 2 o nån till. Tillsammans har farfar o farmor 7 st barnbarn, inte så lätt att hålla reda på - vi har nog bättre koll på våra 6 hästar. Inte så lätt att ha koll på allt när man blivit lite äldre (vad de heter o hur gamla de är men vi har en lista någonstans som är till stor hjälp när det är dags för julklappsinköp) så det blir ofta ungarna/ungen rätt o slätt men de verkar inte vantrivas med det!!

Jag säger bara :eek:

Vilken inställning, vilken attityd!? Du säger du har bättre koll på dina hästar än dina barnbarn, måste vara för att du bryr dig mer om dem...? Du har ju världens möjlighet att föra ett arv vidare - din hästkunskap - istället förfasas du över vad de inte lär sig på en ridskola. Hur vore det om du istället engagerade dig lite i dina barnbarn, tänk vilka fina stunder ni skulle kunna dela om du delade med dig av det du har. Du kanske rent av skulle lära dig deras namn... Jag hade gjort vad som helst för att få tillbringa tid hos en farmor på landet med hennes hästar, en farmor som lärde mig det man behöver veta kring hästar. Det kan ingen ridskola i världen överträffa.

Med mina döttrar tycker jag att det är underbart när vi kan vara i stallet tillsammans, när de visar intresse för mitt stora intresse. Att vi kan dela den världen och jag får möjlighet att lära dem hur fantastiska djur hästar är.

Jag förundras!

[

Jag tog detta som ironi:D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar