Jag är chockad! LÅNGT

Sv: Jag är chockad! LÅNGT

Jisses.. har själv tjatat ihjäl mig på 12 åringar som rider som dårar på ponnier som knappt fått skritta mer än tre steg in i paddocken innan dom ska galoppera runt och hoppa hinder efter hinder.
Känns visserligen skönt att jag själv red på en ridskola som var en liten familjeanläggning från början och att vi fick lära oss hur viktigt det var att rykta, göra iordning hästen i rätt ordning, lugnt och försiktigt. Inga olyckor så länge jag red där.
Visst att den ridskolan nu har expanderat men samma kärna och motto finns kvar. Och jag tror det är en hel del attityd och hur ungen är också som spelar in.
Men mer häst-vett åt folket!
Har själv en dotter som är 1 år, har 2 hästar hemma på gården och hon kommer få det intjatat i skallen på sig hur man håller sig till de fyrbenta vännerna.. Bara att hoppas hon kommer få mammas intresse :D

ojda, tryckte kanske på fel knapp, ny här. Menade inte att svara på enbart ett inlägg utan på hela tråden, jaja.. :p

Till alla

Oj då, tråden har vaknat! How come?

Hur som haver är ungarna - (vad de nu heter!?) - tillbaka i storstaden Stockholm och kommer väl ner nästa sommar , 1 dm högre och lite klokare/duktigare förhoppningsvis efter ytterligare ett år på ridskolan.

Mvh till alla

Marna

Har ej läst hela tråden

Hej!
Har ridit på ridskola sen jag var 10år gammal. 1 gång i veckan tills för 2 år sen fick möjlighet att rida 2 dagar/vecka. Har numera även en månads stalljobb i ryggen - vilket har gett mig en hel del kött på benen i framförallt hästhantering!

Ridskolan har gett mig en väldigt grundläggande kunskap om hästar och ridning. Har haft teorilektioner (15-30min) varannan vecka de första 5 åren. Där lärdes det ut om hästens anatomi, färger, raser, gångarter, lite sporadiskt om foder, kratsa hovar, borsta, säkerhetsknut och säkert en del annat som jag har glömt. Allt på en väldigt basnivå. Ingenting gjordes praktiskt utan allt var i teorin. Spola av en häst gjorde jag för första gången i somras då jag kom bort från ridskolan. Linda har ingen på ridskolan haft ork/tid att lära ut. Longering mm är det inte ens tal om.

All skötsel sker i boxen med hästen uppbunden, ridninger sker till 80% i ridhus där eleverna leder hästen 30 meter till ridhuset och sen tillbaka igen. De första 4åren hade vi ledare vid uteritt.

Tränsa och sadla var/är upp till var och en att lära sig - lite väl lätt att få hjälp i stallet före och efter lektion. Detta kan dock förklaras av att ridskolan inte har haft några ponnyer överhuvudtaget tidigare (numera 2 st.) vilket gjort att det varit fysiskt omöjligt för de minsta att sadla/tränsa. Har fortfarande folk i ridgruppen som är osäkra på hur ett par benskydd ska sitta :eek:

Inom ridningen har jag efter 8år lärt mig sitta någorlunda i alla gångarter, volter görs med ställning och böjning på de flesta hästarna (vissa är stela som plankor, bokstavligt talat), skänkelvikningar med någorlunda rakriktning och övertramp, framdelsvändningar, prövat på öppna lite lätt samt hoppning uppp till 70cm. Jag rider kanske 20% av mina lektioner med hästen på tygeln - och då är jag en av de bättre i båda mina grupper. Hästarna jag red då jag jobbade red jag uteslutande på tygeln. Så det är en viss skillnad mellan ridskolehästarna och de privatägda.

Red för cirka ett år sedan (innan hästjobbet) LB:3an på runt 50-55% på en av ridskolanshästar.

Inte världens bästa ridskola helt enkelt men det finns inte alltid så mycket att välja på. Min familj har inte råd att hålla med häst och det har inte förrän alldeles nyligen funnits möjlighet för mig att rida utanför ridskolan.

Jag tror att ridskolorna kan ha svårt att svara upp till elevernas eller snarare föräldrarnas krav. Samtidigt som man som ridskola vill lära eleverna säker, kunnig, vettig hästhantering så vill eleverna bara rida.
Jag har släkt och vänner som har sina barn på ridskola. Ofta får jag höra saker i stil med att de rider så lite för pengarna. Ska man betala dyrt och ungen ska stå och borsta på hästen? Varför kan inte personalen ha hästarna sadlade och klara så ungarna bara behöver kravla upp och sparka igång? Eller uteritt! Ska man behöva betala för sånt? Nej, galoppera och hoppa en timme effektiv tid, det är valuta för pengarna det.
Jo, säger jag, det lär de sig ju jäkligt mycket på...Sen tjatar ungen på mamma tills h*n får en egen ponny som h*n inte kan leda i grimma ens.

Senast ändrad:

Jag är vuxenryttare och för ett tag sen skulle en av hästägarna skaffa medryttare till sin häst,in kommer en tjej i dryga 30årsåldern,har ridit på ridskola..jag stog där i stallet och höll på med min egen häst,och vad jag ser gör mig mörkrädd,,grimman sitter helt felvänt,kan ju knappt varken sadla el tränsa mm! Och sen när vi rider iväg,så helt 0 vad gäller säkerhetstänkande vid ridturer! Då tänkte jag på vad lite man egentligen lär sig på ridskolor!
Där fixar man hästen,om man inte övertar från tidigare lektion,sen befinner man sig mellan ridhus/sandbana och stall!
Det skulle behövas läras ut allmänt om säkerhet osv!

Vilken tur att de har dig till farmor som kompensation menar jag. Istället för ridläger kanske de nästa sommar kan få hyra varsin liten ponny och få gedigna kunskaper hos dig? :)

"Knapprån"

Efter att ha läst tråden, kan jag bara konstatera att under de 10 år jag red på ridskola gick jag på 2 exemplariska ridskoler, den första ponnygården hade bara små ponnyer, jag kommer inte ihåg så jätte mycket var 4-5 år när jag red där. Men jag kommer mycket väl ihåg att vi hade teori, när jag var på ridläger hade vi uppsittnings lektioner, vi fick provar på körning. under terminen red vi ganska ofta

När jag sen började på "riktig ridskola" hade vi även här teori med gämna mellan rum. Här fans hästarna i boxar med möjlighet till att binda upp dem, vi fick själva göra i ordning hästarna både innan och efter lektionen, var det varmt och hästarna var svettiga spolade vi dom i spolspiltan.

När vi avanserade fick vi möjlighet att rida i speciall grupp mot hoppning. När jag var ca 12 år fixa ridläraren så vi fick ta grönt kort och så småning om tävlade vi på ridskolans hästar.
Var man sist i stallet på kvällen ja, då kvällsfodrade man, samma sak på morgonen tex när man skulle iväg på tävling.

Till er som inte vill låta era barn rida på ridskola ni gör inte dom någon tjänst precis.
Jag har sett många barn som bara har sett sin mors hästhållning och de kan oftast inte hantera oförutsedda situationer, än mindre rida någon annan än sin egen häst.

Tänkte precis skriva detta! Tur att jag läste sista sidan. Men det är så på vår ridskola också, teori ingår för nybörjarna, men det är inte populärt hos en del föräldrar, det där pysslandet ska man inte behöva betala för...Nej, rida ska ungarna göra. Och har de inte lärt sig hoppa på femte lektionen så är det en dålig ridskola.
Nej, jag tycker alla ridskolor skulle byta namn till hästskolor, där man lär sig hantera hästar, bl a genom att rida på dem!

kl

När man läser detta är man glad att man bara ridit ca 1,5 år på ridskola och resten i mindre privatägda stall..

Sen blir det ju ofta på ridskola att man rider rätt mycket på samma häst och då tycker jag inte man lär sig lika mycket som om man då och då byter häst. Att lära sig rida en häst är mycket lättare än att lära sig rida lika bra på många hästar!

Det där förstod jag inte riktigt, jag trodde att det var om man hade egen häst som man red väldigt mycket på samma häst och inte lärde sig rida på flera!?

På ridskola brukar man väl byta varannan eller vart fjärde tillfälle. (iofs red jag för en gammal man ett tag som gav mig samma häst i nästan 1,5 år, men det var verkligen undantag och fasansfullt roligt ;))

kl

När man läser detta är man glad att man bara ridit ca 1,5 år på ridskola och resten i mindre privatägda stall..

Sen blir det ju ofta på ridskola att man rider rätt mycket på samma häst och då tycker jag inte man lär sig lika mycket som om man då och då byter häst. Att lära sig rida en häst är mycket lättare än att lära sig rida lika bra på många hästar!
Hmm, mysko. På ridskolan där jag red var tumregeln att i de vanliga grupperna red man samma häst 2 ggr och sedan bytte man, och i specialgrupperna i hoppning eller dressyr red man samma häst fler gånger eller ofta t.o.m. samma häst hela tiden för att det var den man tävlade med! Sen blev det ju avsteg ibland och man fick kanske rida en häst även i de vanliga grupperna mer än två ggr, men då var det just för att man skulle lära sig rida den hästen ordentligt, om det var en lite svårare häst t.ex..

Det blir lätt så när man har idiotsäkra och snälla ridskolehästar/ponnyer som tja är bokstavligt talat sprängsäkra.

Det är svårt att förklara varför det är så viktigt med säkerheten ÄNDÅ.

Det fungerar säkert så på större ridskolor, men med färre hästar finns inte den möjligheten.. tyvärr!

Ja, jag fascineras bara över hur man kan se sig själv så bortkopplad från hela grejen, kalla dem för ungar och skoja (eller?) om att man inte vet vad de heter - när det är ens barnbarn. Just för att Buke är som det är vaktar jag min tunga (läs: tangentfingrar) extra här. Jag skulle aldrig ironisera på det sättet om barn, varken här eller i verkligheten.

Att stå avsides och betrakta när barnen är osäkra och missbedömmer är bara konstigt. Jag förstår inte kopplingen hur man kan börja klanka på vad ridskolor lär eller inte lär ut, efter en sådan situation. Har man ingen lust att vara farmor kan man låta bli men då kan man heller inte komma och kritisera det som barnens utbildning saknar.

Hade det varit min farmor, hade jag blivit otroligt sårad.
Hade det varit min mor, hade jag blivit skitförbannad!

Jag vet inte mina systras åldrar och kommer inte ihåg 90% av släkten :p

Men hur få hästar har man om eleverna inte byter häst ibland? En ridkola med tre hästar? Hela grejen med ridskola är ju att lära sig rida olika sorters hästar.

jag vet att på min gamla ridskola har de ofta kort teori innan de rider (nybörjarna). De visar hur man kratsar hovar, borstar, tränsar, sadlar, säkerhet m.m. Mycket bra!:)

Sen vet jag oxå små barn som med egna hästar tävlar i hoppning (ridskolenivå, dvs. 30-50 cm menar jag här) som varken vet hur man tränsar heller sätter på en grimma. Där deras mammor ger en allt för hjälpande hand. :cool: Inte kan jag med å säga till heller, tyvärr :(

Men hur få hästar har man om eleverna inte byter häst ibland? En ridkola med tre hästar? Hela grejen med ridskola är ju att lära sig rida olika sorters hästar.

De ridskolor som finns här i närheten har haft mellan 10 och 15 hästar ungefär. Av dessa har 2-4 varit ponnyr, så nej det har inte varit möjligt att byta häst med jämna mellanrum..

Min äldsta dotter (7 år) började på ridskola nu och har ridit 4 gånger. 30 minuter så leder de hästen/rider. De får hissa upp stigbyglar, lära sig om avstånd och säkerhet och att vara ledare för hästen.

Sedan har de 30 minuter teori som innebär att lära sig "hästvett". Lära sig sadla, tränsa, olika färger på hästarna, raser osv, osv.

Jag tycker det är suveränt. Även fast vi har häst hemma som barnen rider på så får hon till sig saker på ett annat sätt än jag kan göra. Så tränar hon hemma på ponnyn det hon har lärt sig på ridskolan.

Hon kan rida bättre än de andra i gruppen, men hon har mycket teoretiskt att hämta som jag har missat. Dock respekt för djuren har hon alltid haft. - Men det har med uppfostran och läggning hos individen att göra anser jag

De ridskolor som finns här i närheten har haft mellan 10 och 15 hästar ungefär. Av dessa har 2-4 varit ponnyr, så nej det har inte varit möjligt att byta häst med jämna mellanrum..

Finns det fyra ponnyer så finns det ju fyra hästar att byta mellan? Och någon av storhästarna är kanske snäll nog att ridas även av den som är liten? Jag tror inte att det här till vanligheterna att rida på ridskola och alltid rida samma häst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 134
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 113
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar