Jag är chockad! LÅNGT

Sv: Jag är chockad! LÅNGT

Det där tycker jag inte alls jag känner igen, sprängsäkra!?
Om medelprivathästen är så lättskrämd att en genomsnittlig ridskolehäst kan kallas sprängsäker i jämförelse så förstår jag inte alls hur ni alls lyckas få dem till tävlingar.

Rent oavsett, snälla sätt dig inte på en läktare på en ridskola och tro att du kan låta bli att visa hänsyn. Man åker verkligen av om folk lever om på läktaren. Hästar är hästar lite oavsett.

När det gäller säkerhet och att hästen inte alltid "sitter fast" så är det kanske så att många tränsar i boxen på ridskolan och då är det inte naturligt att sätta grimman runt halsen under tränsningen. Tyglarna räcker bra, det finns ingenstans att springa med boxdörren stängd.

Det är väl lite både ock hos oss. Barnen leder aldrig hästarna förutom till och från ridhuset och då har de alltid träns, men det är en regel för alla, även privatryttarna här, att alltid ha träns eller repgrimma när vi leder. Jag kan instämma i att det inte hinns läras ut särskilt mycket om säkerhet kring hästhantering förutom grunder som att inte stå bakom en häst, titta på öronen för att avläsa humöret osv. Det får de lära sig i början på nybörjarkurserna men jag tror en del glömmer det. Mest handlar det om säkerhet kring ridningen. Men en sak kan jag säga säkert och det är att de får lära sig att använda skänkarna...men om de lyssnar och gör det är en annan sak;). Ett problem kan nog vara att de är så många i varje grupp. Det är stor skillnad, tycker jag, att rida privatlektioner, då hinner de verkigen se och rätta till fel.

På min dotters förra ridskola hade de teori före varje ridpass. Då fick de lära sig grundläggande hästvett, utfodring, färger, sadelns och tränsets delar, m.m. Däremot fick de aldrig själva prova på att tränsa och sadla.

På den nya ridskolan får barnet eller föräldern fixa allt själv alternativt be någon av stalltjejerna om hjälp. Samma gäller för oss vuxna nybörjare. Jag fick superbra handledning av en av stalltjejerna så nu kan jag göra det själv och kan bistå min dotter. Men det är inte lätt för en 9-åring att lyfta upp en tung sadel på en häst som är lika hög som hon själv eller kränga nackstycket över öronen.

Du har inte träffat "mina" ridskoleponnyer, det märker jag det.

Mina hästar överlag är sprängsäkra (bokstavligt talat, ridskolan ligger ganska nära ett motorvägsbygge där de hela förra året sprängde och då gärna på kvällstid...) Är de inte det när de kommer så BLIR de det. Även den mest stressade kuse blir lugn som en filbunke efter ett par veckor i sällskapet.

De är snudd på tråkiga.

Så våra ponnyer skrämmer man INTE för att man skruvar på sig från åskådarplats, fäller upp paraplyer eller tappar den ibland något oberäkneliga jycken. Eller bara för att polisen åker förbi med blåljus och sirener.

Jag pratar inte om medelridskolehästen, jag pratar om de JAG har arbetat med i ett och ett halvt år, några andra kan jag inte prata för.

Mina egna privata går utmärkt att frakta till tävling etc, jag lastar och kör själv.

:)

Vi hade med stallets "nipprigaste" häst på polishästträningen i vintras och det var inga problem... (Fast hörnet där kaninburen är är skitläskigt!!)

Och jag kan alldeles utmärkt visa resepekt men smyga bland hästar är nog det dummaste man kan göra.

Får lov att säga att du läst in MYCKET i mina två meningar.

Senast ändrad:

Aha, du menade dina ridskolehästar, inte alla :rofl:

Jo jag undrade, håller fullkomligt med om att man inte ska smyga runt hästarna. Själv har jag bara ridit på ridskola och då är det svårt att själv påverka dem mot sprängsäkerhet (tror jag). Är van från när jag red när jag var runt 15-16 att hälften kunde åka av om ngt så livsfarligt som en videokamera fanns på läktaren (antagligen bodde det gremlins där, vem vet...). Inget ont om det dock, man lär sig ju att aldrig halvsova på hästen även om den verkar stencool :smirk:

Oj.

Nej sådana ridskolehästar har INTE vi och jag har faktiskt inte mött dem på den ridskolan där jag red ett tag heller.

Men jag har hört talas om dem!

Jag tror lagom är bäst. Våra gör lätt barnen "avtrubbade" i säkerhetstänkandet, tyvärr.

På ridskolor är oftast säkerheten så hög att man inte lär sig något.

Knappast att man får ta in en häst från hagen eller rida ut utan ledare.m.m.

Man får inte prova att vara med och duscha en häst, man får inte lära sig longera, inte sadla en sur häst....

Det är inte barnens fel att dom inte lär sig något, ridskolornas säkerhet är så hög att det blir helt nytt för dom när dom får t.ex rida en privathäst, göra i ordning hästen HELT SJÄLV, ta in och ut från hagen.

Det är inte förrän man får hjälpa till med privathästar som man får lära sig det man VERKLIGEN behöver kunna om man har egen häst.

Du har inte heller ridit hos oss.

Barnen får vara med och göra ALLT (inom rimliga gränser naturligtvis). De tar in och ut hästarna, fodrar, gör i ordning sina egna ponnyer, lastar de ponnyer de ska tävla (som är hyffsat snälla att lasta), vi badar hästarna, klipper hästarna osv.

Men det är en liten ridskola, det är lättare då.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 134
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 113
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar