Jag är chockad! LÅNGT

Sv: Jag är chockad! LÅNGT

Jag vet inte.. tycker det låter ganska normalt. På ridskola lär man sig inte att hantera hästen självständigt och rider man alltid lektion lär man sig inte lägga upp ridpasset på ett lagom sätt. Ett 10 års barn har inte abstrakt tänkande så att man kan förutse konsekvenserna av det man gör. Spolat av hästen med slang kanske flickan aldrig hade gjort förut.

Roligt för barnen att kunna komplettera ridningen på ridskola med egen-häst-vett hos farmor.

Jag är inne på Lejonelles linje.
Är det ingen här som tar fasta på faktumet att barnen är 10 och 12 år gamla?
som så ung, är det allmänt vedertaget att man inte kan ta in/ta fasta på allt man ser/lär sig. det finns en anledning att man tex inte får ta körkort innan en viss ålder, dvs pga hjärnans kognitiva utveckling osv osv.

att förfasa sig över att ett 10 årigt barn inte har fullt säkerhetstänk tycker jag är lite överdrivet. jag skulle ALDRIG förutsätta att ett barn i den åldern skulle ha det.
tycker därmed det är helt malplacerat att tycka att det är en brist från ridskolans sida. vad vet du om vad de gått igenom med barnen ifråga om skötsel och säkerhetstänk? det enda du sett är ju dina barnbarns uppförande, det är ju inte samma som att säga att de inte FÅTT ta del av sådan information - bara för att de inte uppvisar ngra bevis på att de har det.

Kan det inte ha lite med intresse att göra oxå?

Jag var/är en eldsjäl, som alltid har varit intresserad av att lära mig mer. Jag klättrade snabbt i grupperna på ridskolan, mkt fortare än min egen plan (målmedveten redan som 10-12 åring:D). Mkt pga att jag läste alla faktaböcker om ridning som fanns på biblioteket + att jag fick en del böcker, jag tittade på när de bättre grupperna red och försökte memorera de tillrättavisningar de fick osv.

Dessutom blev jag skötare åt en häst nästan med en gång när jag började rida på lektion (jag var då 11 år). Iom det så lärde man sig mycket om sadling och tränsning och säkerhetstänk osv. Mycket av säkerhetstänket är ju dessutom sunt förnuft - kanske hade folk i allmänhet mer av den varan förr?

Jag var som sagt intresserad mer än av bara ridningen och därför lärde jag mig allt annat oxå. Om man bara är intresserad av att rida och inte av hästar, så lägger lägger man inte resten av informationen på minnet? Eller iaf så tar det längre tid.

Bedrövligt! Efter tre å SKA man kunna göra i ordning en häst före och efter ett ridpass.

Min sjuåring kan utan problem helt ensam hämta in, borsta, kratsa hovarna, sadla och tränsa sitt russ. Även de barn på ridskolan som inte har egna hästar lär sig tränsa redan första terminen. Enda problemet för mindre barn kan vara att nå upp med sadeln, men resten kan de.

Jag fick hjälpa till och borsta, sadla och tränsa hästen på den första lektion jag någonsin red. Då var jag 5 år. Jag tycker att sånt ska ingå i lektionen, i alla fall om det är rena nybörjarlektioner.

Men sen om det inte är så kan inte de små 7åringarna hjälpa. Jag lärde mig att kratsa hovarna och borsta visst, men kan inte påstå att det fastnade. Kunde väl sadla i ett år, men när jag sedan bytte ridskola behövde vi inte det längre. Och sån kunskap klistrar sig inte fast i en unges hjärna, och efter 4år kan jag säga att det inte finns kvar där alls.
Att slänga på en sadel är ingen konst, sen om den ligger rätt är en annan femma. Man vet hur det ska se ut, men inte hur man får det att vara rätt.
En 7åring kan inte veta vad som ä rätt eller fel om den aldrig lärt sig det från början. Det är självklart ridskolans ansvar att lära ut det, men sen om de inte gör det är en annan sak. Har man inte hästkunniga föräldrar som ser bristerna är det inte mycket att göra åt för ett litet barn.

Jag säger bara :eek:

Vilken inställning, vilken attityd!? Du säger du har bättre koll på dina hästar än dina barnbarn, måste vara för att du bryr dig mer om dem...? Du har ju världens möjlighet att föra ett arv vidare - din hästkunskap - istället förfasas du över vad de inte lär sig på en ridskola. Hur vore det om du istället engagerade dig lite i dina barnbarn...

Buke i ett nötskal. Så roligt. :D Marna frågar om det är så illa ställt på ridskolor, och får istället själv kritik för att vara en oengagerad farmor!

Vi vet inte ett dugg. Förutom att Marna inte har egna hästar som passar flickorna, kanske de inte kommer så ofta, Marna kanske verkligen inte har tid för barnbarnen, och hujedamej, hon kanske inte har LUST?

Som Marna skrev, är dagens farmödrar ofta väldigt upptagna på sitt håll.

Jag tog detta som ironi:D

Jag tog det som en sann beskrivning av läget.

Jag är inne på Lejonelles linje.
Är det ingen här som tar fasta på faktumet att barnen är 10 och 12 år gamla?
som så ung, är det allmänt vedertaget att man inte kan ta in/ta fasta på allt man ser/lär sig. det finns en anledning att man tex inte får ta körkort innan en viss ålder, dvs pga hjärnans kognitiva utveckling osv osv.

att förfasa sig över att ett 10 årigt barn inte har fullt säkerhetstänk tycker jag är lite överdrivet. jag skulle ALDRIG förutsätta att ett barn i den åldern skulle ha det.

Jag tycker att en normal tioåring som ridit tre år på ridskola och har varit ett antal gånger på ridläger absolut ska kunna tränsa och sadla en shettis och defintivt veta hur man rör sig kring en häst! Säkerhet kring hästar och ridning ska präntas in i barnen hela, hela, hela tiden! Såväl på ridskolan som hemma. Det räcker inte att sätta på sig hjälm och säkerhetsväst och tuta och köra.

Även om det finns variation mellan barns förmåga att lära sig, så MÅSTE man direkt, pronto, från första början veta hur man gör och inte kring en häst. Därmed inte sagt att man lämnar barnen utan uppsikt, vilket marna inte gjorde, men barnen måste ju kunna sköta hästen.

Vi pratar inte treåring, utan tio och tolvåringar! Då kan man bättre, OM MAN FÅTT LÄRA SIG! Jag skyller inte på barnen.

Jag pratar ö.h.t inte om att sadla och tränsa.
Jag pratar slang incidenten som TS hängt upp sig på. dvs. säkherhetstänk. Nej jag tycker inte att en 10 eller 12 åring är tillräckligt gammal/mogen för att ha fullt grepp runt säkerhetstänk nej.

Jag pratar ö.h.t inte om att sadla och tränsa.
Jag pratar slang incidenten som TS hängt upp sig på. dvs. säkherhetstänk. Nej jag tycker inte att en 10 eller 12 åring är tillräckligt gammal/mogen för att ha fullt grepp runt säkerhetstänk nej.

En tio-tolvåring kan inte ha ett fullt grepp om säkerhetstänk, men en tio-tolvåring som hållt på i tre år med hästar måste veta det grundläggande, som att man inte böjer sig ner med ansiktet inom sparkhåll, drar slangar/rep/saker runt hästens ben hur som helst.

Kanske är det inte så "illa" som du tror. Barnbarnet har ju bara ridit på samma ridskola i 3 år och på ridläger. Kanske är hon van att hästen alltid står i spilta eller box och tänker inte alls på att den kan springa sin väg utomhus (förrän försent :) ). Många ridskolor har kanske liknande typ av träns på alla sina ponnies och shettisen hade lite annorlunda nosgrimma eller ngt, kanske hade den svanskappa, annorlunda vojlok. Om ponnyerna går flera lektioner på rad, eller bara har en 30 min att vänta mellan två lektioner brukar de inte vilja sadla om dem emellan (vissa ridskolor flyttar om sadeln dock) så hon kanske bara sadlar var 3 dje lektion hon rider. Om man är spänd och nervös och 10 år gammal och vill försöka visa att man kan så kan nästan vadsomhelst gå fel om inte rutinerna och sadeln och tränset är exakt lika som man tidigare använt. Jag tror inte man som 10 åring är så bra på att anpassa om kunskaper till nya situationer (det skiljer såklart väldigt från barn till barn också gissar jag, som bara har en enda lillebror i den åldern). En annan sak är om "man" inte ridit på ett tag, på de flesta ridskolor brukar de alltid börja med extra lätta lektioner och visa igen på hösten för att "lära om" det som glömts bort. Det är säkert så att många har barn som aldrig glömmer saker, men jag tror de gör så för att det behövs.

Från någon som kan känna sig handfallen och dum bara hon hamnar i ett nytt stall med nya rutiner och som nu är betydligt äldre än 10... (Minns en gång på en ny ridskola som 10 åring, allt på nya ställen, allt i nya rutiner stendum och ynklig och folk som skäller på en för att man inte kan gissa att just här är det som var livsfarligt på förra skolan absolut säkerhetstänkande.:eek:).

Njaee, tror inte de måste veta det egentligen. Iom att de verkar ha extremt dåligt säkerhetstänkande ibland när det gäller studsmattor och klätterställningar, vägar :eek: och cyklar så tror jag nog att det är svårt. Självklart ska man försöka :D men jag tror inte man ska döma en 10 åring (eller hennes ridskola) för ett misstag i en ovan situation.

Som sagt har en lillebror som chockar mig ibland och han verkar normalsmart.

En tio-tolvåring kan inte ha ett fullt grepp om säkerhetstänk, men en tio-tolvåring som hållt på i tre år med hästar måste veta det grundläggande, som att man inte böjer sig ner med ansiktet inom sparkhåll, drar slangar/rep/saker runt hästens ben hur som helst.

Och hur menar du att detta skulle vara uppnåerligt och kunna förväntas av en 10-12 åring? som inte ens är färdigutvecklad kognitivt och reaktionsmässigt.
Vuxna hästfolk klarar det ju inte. :angel:

Njaee, tror inte de måste veta det egentligen. Iom att de verkar ha extremt dåligt säkerhetstänkande ibland när det gäller studsmattor och klätterställningar, vägar :eek: och cyklar så tror jag nog att det är svårt. Självklart ska man försöka :D men jag tror inte man ska döma en 10 åring (eller hennes ridskola) för ett misstag i en ovan situation.

Som sagt har en lillebror som chockar mig ibland och han verkar normalsmart.

Precis min åsikt.
därmed inte sagt att man alltid och kontinuerligt måste ihärda i att fortsätta lära och föreläsa säkerhet för sitt barn runt hästarna. och annat. det måste man!

Och hur menar du att detta skulle vara uppnåerligt och kunna förväntas av en 10-12 åring? som inte ens är färdigutvecklad kognitivt och reaktionsmässigt.
Vuxna hästfolk klarar det ju inte. :angel:

Fast det är ju skillnad på att å ena sidan fatta varför och dra egna slutsatser om hur man ska göra, och å andra sidan bara göra som man lärt sig (akta sig för bakbenen, se till att hästen alltid sitter fast, rida fram/skritta av...). DET ska man verkligen kunna förvänta sig av ett så pass gammalt barn tycker jag.

Men jag håller med om att vuxna också kan bete sig pundigt bland egna och andras hästar, inte minst på ridskola. Bevittnade i somras en dressyrkurs med vuxna ryttare som utan vidare kan rida hästarna i form, de gör skolorna utan att blinka osv, men de förstår inte poängen med att känna på sadelgjorden efter framridningen, planera sina vägar så man inte krockar eller hålla avstånd till de andrahästarna. Suck.

Ja, jag fascineras bara över hur man kan se sig själv så bortkopplad från hela grejen, kalla dem för ungar och skoja (eller?) om att man inte vet vad de heter - när det är ens barnbarn. Just för att Buke är som det är vaktar jag min tunga (läs: tangentfingrar) extra här. Jag skulle aldrig ironisera på det sättet om barn, varken här eller i verkligheten.

Att stå avsides och betrakta när barnen är osäkra och missbedömmer är bara konstigt. Jag förstår inte kopplingen hur man kan börja klanka på vad ridskolor lär eller inte lär ut, efter en sådan situation. Har man ingen lust att vara farmor kan man låta bli men då kan man heller inte komma och kritisera det som barnens utbildning saknar.

Hade det varit min farmor, hade jag blivit otroligt sårad.
Hade det varit min mor, hade jag blivit skitförbannad!

Fast det är ju skillnad på att å ena sidan fatta varför och dra egna slutsatser om hur man ska göra, och å andra sidan bara göra som man lärt sig (akta sig för bakbenen, se till att hästen alltid sitter fast, rida fram/skritta av...). DET ska man verkligen kunna förvänta sig av ett så pass gammalt barn tycker jag.

mmm. fast det jag menar och vidhåller är att ett så ungt barn, om det händer ngt hastigt, som i detta fallet, dvs slangen rasar och hamnar mellan ponnyns ben. ja då kan ett barn reagera så att det glömmer tillfälligt vad den lärt sig, och bara agerar så att den reagerar på situationen. i detta fallet reagerade barnet på att slangen hamnat som den gjorde, och agerade för att lösa det omgående. dvs "agerandet" hamnade i första läge medans resten - säkherhets kunskap och annat - hamnade i skymundan.
det är precis samma fenomen som att de cyklar rakt ut i traffiken för att de sett eller reagerat på ngt annat just då. oavsett hur många lektioner om att stanna och se sig om, de fått.

det finns en anledning varför man inte får ta körkort innan ens cognitiva sinne är färdigutvecklat.

mackan: Jag ger mig :D Absolut har du rätt att i den situationen kan man inte lita på att barn (eller vuxna) tänker rationellt. Tänkte mer på att TS hela inlägg skapar en känsla i mig av att barnet i fråga hade taskig koll på det mesta, även sådant som inte kom som en överraskning (som att hästen ska ha grimman om halsen när man tränsar av, annars går den kanske sin väg).

KL.

Hejsan, har inte läst igenom hela tråden utan bara några på sida 1.. men men nu till saken.

Jag började rida när jag var hm.. 10, 11 år kanske, jag har nu ridit i ca 4 år iaf och I min första grupp så var hästarna redan färdiga när vi kom till stallet. Sen frågade min ridlärare om jag ville byta grupp till en grupp som var lite svårare. Självklart, svarar jag , glad att få gå till de lite "bättre" :D
Där helt plötsligt fick man sadla och tränsa själv, ridningen var densamma ungefär, lite mer av allting bara.
Men som tur är har jag en hästkunnig mamma som kunde hjälpa mig att göra iordning hästen.
när jag var.. låt oss säga tolv, så började jag göra iordning hästen själv, med mamma vid sidan om som kunnde hjälpa till eller rätta om något var fel.
ska kanske tillägga att jag är väldigt försiktig runt hästar, har läst varenda säkerhetsbok jag kommit över. Även fast vi har teori 2-3 ggr per termin. Men jag är fortfarande väldigt mesig runt hästar, ( jag är 14 nu) Om man tar som exempel. jag skulle följa med min kompis till hennes foderhäst, jag ville gärna hjälpa till att rykta och hålla på, men så kommer hon och säger att han kan bitas ibland och vara lite grinig. Vips så har jag en stor klump av dåligt självförtroende i halsen.. - Tänk om han biter mig!? Tänk om han Sparkar mig !? :eek::crazy: var några kommentarer jag gav henne. Jag är fruktansvärt mesig runt okända hästar, fast jag brukar använda ordet försiktig :p Men runt hästar jag känner går jag bara rakt på sak pang bom så hänger jag i svansen på hästen .. :p Nädå men nästan:devil: ;) men det jag iaf vill säga utbildning eller inte, försiktig ska man vara runt hästar i vilket fall som helst.

hoppas ni fattar vad jag menar, jag skriver så osammanhängande ibland :p

( jag är bara ´försiktig´ runt griniga hästar, inte runt snälla hästar, men jag vet också att även den snällaste hästen kan få spratt ibland)

Jag har aldrig själv blivit biten eller sparkad, på 4 år har jag sammanlagt trillat av 6-7 ggr. Tror ni det kan vara teorin och säkerhetsböckerna och att jag varit så försiktig, eller är det bara tur?

Och man lär sig inte lika mkt på 3 år på ridskola som en sommar med häst.
Man lär sig mkt om man vill lära sig. Jag har velat lära mig så jag kan mkt om ridningen i sig och om teori.

Förlåt att jag skrev så långt och osammanhängande.:crazy::p

// Fridoliin

Fridoliin: Jag tycker du snarare är klok än mesig, det finns ingen som helst anledning att chansa, speciellt om du blivit varnad för hästen innan. Den som beter sig på ett vettigt sätt tror jag löper mindre risk att råka ut för olyckor, så det är nog inte bara tur det beror på.

När jag började rida på Udden i Kalmar var det de första två terminerna 30 minuters ridning och 30 minuter teori VARJE GÅNG. Teorin var nere i stallet där man praktiskt tränade hästvård, sadling, tränsning osv, lärde sig hästens och utrustningens delar, hur och varför man fodrar som man gör osv. Det var bra :)

knapp

har en sådan där i stallet *hon har dock egen häst* men där börjar man hoppa efter 1 varv skritt i båda varven ^^ skriker till hästen osv.
och är precis handikappad i stallet ^^

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar