Sv: Jag andas
Men varför måste hans systrar ha svar? Det är ju inte så att de måste planera för en hel massa mer mat om barnen kommer? Jag tycker att du ska stå på dig. Har du barnen enligt gällande schema så är det det som gäller. Du har lika stor rätt som han att ha barnen över jul och om nu schemat är så, ja, då är det så. Jag tycker bara att du kan säga det att enligt schemat så är barnen hos dig. Punkt slut. Ta inte ens diskussionen.
Vad gäller ev. separationsångest vid dagislämningen så förstår jag dig precis. Hade jag fått välja så hade jag varit hemma tills mina barn började skolan. Jag avskydde verkligen att behöva lämna barnen på dagis.
Jag vet inte. De vill veta om de ska fira jul i hans nya hus, men varför det brinner i knutarna har jag ingen aning om. De brukade tidigare aldrig svara om de skulle dyka upp på saker förrän kvällen innan, så att vara ute i god tid är något nytt.
Problemet med schemat är att det inte fungerar. Inte för barnen och inte för mig. För pappan vet jag inte, eftersom han ändrar ju på allt så att det passar honom i alla fall, så där spelar det nog ingen större roll hur vi lägger upp ett schema. Så detta schemat har varit på prov nu, 2 x 4 veckor och ska utvärderas den 27:e när vi ska till familjerätten. Därav osäkerheten.
Lite svar och lite knapplån då det går in i de andra svaren:
Angående separationsångest och dagislämningar osv.
Hade jag haft möjligheten att vara hemma mer så hade jag säkerligen utnyttjat de 15 timmar man får "gratis" för sonen. Just för det sociala samspelet och stimulansen. Den lilla hade också fått samma chans när hon blev lite större. Att lämna bort dem i en ålder som faktiskt är en enda lång separationsfas känns inte så himla lyckat, även om de lär sig en massa på det med. Saker som de skulle kunna lära sig både ett och två år senare också. Jag tror inte att de måste öva på att vara sociala på det sättet som dagis innebär redan i 1-årsåldern.
Jag hade ingen barnomsorg förrän jag var 8 år och har inte tyckt att förskola och skola varit jobbigt socialt sett (inte förrän på högstadiet, men det är en annan historia). Å andra sidan, som jag skrev tidigare, så bodde jag i ett område där alla mammor var hemma med sina barn på det sättet, så det fanns mycket socialt umgänge ändå.
Kommentaren om att skämmas var som svar på att det "indirekt" skulle kunna vara "mitt fel" att barnen upplever lämningarna som jobbiga, eftersom jag gör det. I tillägg till det så är det ännu jobbigare att lämna till pappan, men då har i alla fall inte sonen någon separationsångest, så jag köper det inte fullt ut. Han har det bra på dagis, men skulle hellre vara hemma mer. Och sån får han vara. Jag skulle hellre vara hemma mer med honom också.
Idag däremot så gick det avsevärt mkt bättre med lillan. Hon grät lite och ynkade, men innan jag ens lämnat rummet var hon fullt sysselsatt med att undersöka ett gäng pennor och inte ett endaste gallskrik. Det känns väldigt bra!