jätteskygg om huvudet?(långt)

Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Som Jonaz m.fl säger - ta det lugnt och pressa inte. Den här hästen har inga positiva bilder av mänsklig kontakt och det tar tid att skola om det. Man får sakta sakta ta en sak i taget. Pressar man hästen det minsta bekräftar man hästens bild av obehaget och är tillbaka på ruta ett eller ännu längre bak.

Jag har jobbat med flera sådana här hästar och det första jag gör är en gång in/ut så hästen slipper press till/från hagen. Att jaga runt för att ta den gör den bara mer stressad. Hagen ska vara en frizon där man bara är häst till att börja med. Sedan vistas jag mycket i stallet/hagen första veckorna, sitter mycket i hagen och i boxen utan att fokusera på hästen. Läsa och äta äpple gör hästen nyfiken... Naturligtvis delar jag med mig av äpplet om hästen vågar komma nära. Rör hästen på de delar av kroppen den accepterar i boxen men undvik huvudet i början. Ge den mat och sitt bredvid medan den äter.

Har du inte den lilla hagen kvar där hästen gick ensam? Ha den som corall och gör ledövningar i rep förutsatt att du kan ta i repstumpen och fästa repet i grimman. Sen bygger du på med att ta på repgrimma utanpå vanliga grimman. Skiter det sig har du ju den vanliga grimman kvar på... Beröringsövningar i corallen är också bra. Blir hästen spänd och stressad backar du tillbaka och gör något du vet att den accepterar. Viktigt att alltid sluta när det går bra, inte testa nya saker för fort - det straffar sig och gör processen längre.
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Fortsättning på mitt förra inlägg:
Om du gör ledövningar i lilla hagen lägger du efter hand in att flytta hästens bakdel åt båda hållen. En så känslig och uppmärksam häst lär sig fort att ett petande i pälsen betyder flytta. Beröm med lugn och låg röst och var helt passiv (=eftergift) så hästen förstår att den gjort något bra. Efter några ggr brukar det räcka att peka mot bakdelen för att den ska flytta sig. Detta använder du sedan i boxen när hästen vänder rumpan till. Har hästen stor box kan man lära in detta i boxen. Hästen är oftast tryggare där eftersom det inte händer så mycket runt omkring som skrämmer den. När du rör hästen är det viktigt att jobba med lugna rörelser utan att släppa kontakten. Precis som när man masserar, alltid kontakt med någon del. Visa tydligt varje avsikt för hästen så den inte blir överraskad eller skrämd i onödan.

I en liten hage eller rundkorall där hästen inte kommer så långt ifrån dig kan man sedan jobba lös med ledarskap och flytta-övningar. Läs om NH-övningar för tips om bra saker du kan prova. Att blanda in flera personer i träningen skrämmer oftast upp en sådan här häst. Det är de som hanterar henne som behöver hitta nyckeln till hennes hjärta för att samvaron ska fungera. Lycka till!
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

*kl*
En väldigt underskattad sak är att ut och promenera. Till en början brukar de vilja ha lite avstånd men allt eftersom börjar de lita mer och se att det inte händer något farligt kommer de närmare. Först efter det funkar brukar jag börja med NH och ledarskapsövningar om man har en rädd/misstänksam häst. Jobbar bara med lina i början innan man släpper lös.
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Jag menar inte att man ska säga till hästen på ett aggressivt/stressande sätt, utan att man med kroppsspråket ber hästen att flytta sig så fort baken kommer mot en. Man ber hästen flytta sig med ytterst små signaler till en början och ökar sedan trycket långsamt. En hyfsat stor box är naturligtvis en förutsättning, och det bästa stället att träna på är inte i boxen utan i rundkorallen, men eftersom problemet finns delvis i boxen måste man också arbeta där. Naturligtvis är det också viktigt att känna av hästen, men det är ju en självklarhet.

Jag vet att det är stressande och problematiskt i boxen och jag vet att hon vänder rumpan till för att komma undan, men för mig är det inte helt okej. Thytur var också lite stressad och nervös i början då han inte var hanterad alls, men det blev inga problem eftersom jag inte gjorde en så stor sak av det. Jag bad honom tydligt att flytta undan baken, men med ett bibehållet lugn som inte utstrålar någon aggressivitet. Han flyttade sig då och ibland tryckte han sig mot väggen (med ena sidan vänd mot mig), men det var okej och eftersom jag satte mig ner och lugnt väntade på honom, släppte nervositeten och han kände sig allt mer bekväm. Så fort han flyttade undan baken släppte trycket och allt blev lugnt.

Jag tror att vi egentligen tänker ganska lika. Jag tror också på tålamod och en lång tidsplan. Det viktigaste är att alltid arbeta lugnt och metodiskt och att inte göra en stor sak av ett misstag eller ett missförstånd (från båda håll).

//julia

En häst som är så pass stressad som denna dam är skulle en tillsägning inte ge något positivt. Hästen skulle inte förstå att man säger till den att man tycker att det är fel att hon vänder baken mot en, utan hästen skulle tro än mer att människan är farlig.
Det enda som ger resultat är att långsamt vänja henne vid att det inte är något farligt. Vad som blir problematiskt och stressande för hästen är att boxen är så liten och hon kan inte fly. Det är inte konstigt att hon gör det hon kan för att komma undan.
En häst som har förtroende och respekt för människan är dock en annan femma. Där accepteras verkligen inga bakar mot en för att komma undan. Men det är viktigt att känna av vilka hästar man kan göra detta mot (vilket är de allra flesta i Sverige dock)

Däremot håller jag med om att att hon ska träna NH med henne i rundcorall/paddock också som jag skrivit längre upp i tråden. Då kan man också sätta mer tryck på hästen eftersom den inte är inträngd i ett hörn, som den ju bokstavligen är i en box.

Tålamod med denna häst så hoppas jag att hon blir bra. Jag hade en häst med likadant beteende och det tog lång tid men via positiv förstärkning och daglig träning blev han mycket mycket bättre.

/Jonaz
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

men julia. du tycker att jag inte ska ha grimma på henne. hur menar du att jag ska kunna få på den igen utan att stressa upp henne till bristningsgränsen? vad händer om hon måste transporteras eller dylikt? hur ska vi få tag på henne då, när det knappt går att ta henne nu MED grimma+skaft?
att ha henne lös till och från hagen är inte ett alternativ. för det första är det massa hästar i byn, och det är en bit till hagen. kul om hon inte "vill gå till hagen" utan springer till grannen eller ut på stora vägen. vad ska jag göra då? framför allt om hon inte har grimman på sig.:crazy:

den här hästen är mer än "lite stressad" som du säger om din unghäst. nånting har hänt, antingen på island eller hos hon som importerade.

tack för era tips allihopa!
igår kom hon fram och nosade och åt morötter ur handen på mig när jag och sandra var i hagen och skulle ta lite kort.
ett steg i rätt riktning iaf:banana:

ps. jonaz, det känns som om du verkligen förstår hästen. dina svar stämmer in mkt bra på henne.
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Naturligtvis känner du bäst själv vad som går och inte går att göra med henne. Jag har bara sagt mina tankar och hur jag själv har valt att jobba både med min unghäst och med andra hästar som har varit rädda och stressade. Det har alltid gått bra. Men om du anser att det inte är rätt att göra som jag föreslår, ja då är det bara att göra som du själv tycker. Det finns ingen anledning att bli upprörd. Alla hästar är olika och ingenting fungerar på alla.

Om jag vore du skulle jag försöka ta kontakt med de personer som denna häst varit i kontakt med och höra efter vad som har hänt. Därefter/under tiden skulle jag försöka skapa en kontakt med hästen genom att vistas mycket i stallet, boxen och hagen. Många har gett förslag på hur man kan göra det, så det behöver jag inte gå in närmare på.När du sedan fått sådan kontakt att du kan leda henne till en rundkorall/paddock så skulle jag jobba med henne där. Jag skulle även ta kontakt med någon bra hästmänniska, Nh instruktör eller dylikt som kan hjälpa till på plats (om jag känt mig osäker).

När det gäller grimman är det en svår fråga. Med min unghäst valde jag att låta honom gå lös till och från hagen till en början, och sedan träna med grimman i hagen och efter ett tag även i boxen. Om du inte vill jobba med honom i hagen utan låta det vara en fristad, kan du bygga en lite mindre hage i hagen som du föser in henne i när det är dags för träning. Men det är klart, är det långt till hagen och en riskabel väg, så är det ju inte så kul att låta henne gå lös.

Personligen skulle jag försöka komma på något bättre alternativ än att ha grimma med avklippt grimskaft på hela tiden, men om du tycker att det är den enda lösningen ett tag framöver, så visst låt det vara så. Jag tycker bara att det känns riskabelt på flera sätt.

//julia
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

*kl*
En väldigt underskattad sak är att ut och promenera. Till en början brukar de vilja ha lite avstånd men allt eftersom börjar de lita mer och se att det inte händer något farligt kommer de närmare. Först efter det funkar brukar jag börja med NH och ledarskapsövningar om man har en rädd/misstänksam häst. Jobbar bara med lina i början innan man släpper lös.

Kruxet är bara att skulle man göra en enda felaktig rörelse så blir den här typen av häst så fruktansvärt panikslagen att den kastar sig "åt tjotahejti" och sen kommer ingen i närheten av den. Inhägnat område är ett måste tills kommunikationen fungerar...

Till TS: Grattis till framsteget - att hon själv tar kontakt är ett stort steg framåt. Sug på den karamellen och var glad!!! Kämpa på...
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Har man bara ett tillräckligt långt grimskaft (brukar ha ett ca 4-5m) brukar det funka då hästen kan hålla avstånd om den vill till en början. Använder även repgrimma men självklart om man har en häst som blir panikslagen så promenerar man inom inhängnat område i början.

Kom in en ardenner modell stor som det tog 1 månad innan det gick att promenera henne i ett vanligt kortare grimskaft och hon var så här lugn.
gustavia.jpg


I början kunde man knappt ta henne på rumpan och närmade man sig framåt så kastade hon sig. Hon fick ta sin tid och märka att människor inte var så hemska. Hon var körd sedan tidigare och red in henne efter några månader och hon ställde upp på allt. Vi hade många härliga skogspromenader och ett av mina bästa minnen är när vi stod och njöt av utsikten och hon ställer sig med huvudet över min axel för första gången.

I början behövde hon nästan 4m mellan oss för att hon inte skulle vara livrädd och kasta (inte så lätt att hålla nästan 1 ton rädd häst). Men allt eftersom så krympte det men det tog tid.
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

en liten uppdatering! Kola och hennes sällskap har fått gå ute nu några dagar pga att jag inte riktigt har hunnit med dom. igår skulle jag ta in dom för att ge dom mat krafft(bara lite skrammel, lucern och kornkross) det gick jättebra att ta Kola i det lilla grimskaftet och sen leda henne+den andra tillsammans till stallet. väl där inne borstade jag henne och kunde för första gången borsta på vänstra sidan! den har vi aldrig kommit åt förut ocm man inte sträckte sig över ryggen:smirk:
hon har varit så noga med att skydda den men igår så råkade jag bara komma in i boxen när hon stod "åt rätt håll"
borstade hela kroppen på båda sidor utom hals och huvud(manen går bra) och hon var ganska lugn och gick inte till attack om man säger så. hon fortsätter att äta ur handen på mig och kommer fram i hagen. det känns positivt just nu!:)
 
Sv: jätteskygg om huvudet?(långt)

Kul att det går bra:) Nu är det bara att fortsätta att skynda långsamt!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 833
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 199
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 315
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp