Häst inblandad i trafikincident, vems är ansvaret?

Uppdatering. Det har gått över en månad sen olyckan och jag har inte hört ett ljud från förälder, polis eller försäkringsbolag. Förrän idag när jag fick ett aggressivt sms om att jag har förstört deras semester och hela sommarlovet för ungdomen och att det var på sin plats att jag stod för deras självrisk. För citat ”det hade inte hänt om inte hästen varit på vägen”.

Jag blev ärligt talat först helt jävla mållös och sen så förbannad att det blixtrade framför ögonen. Som tur var formulerade min bror ett svar i mitt ställe, jag var så arg att jag tuggade fradga. Hoppas jag aldrig mer behöver höra ifrån denna kvinna igen. Helt jävla otroligt.
Kommer inte ihåg en är incidenten anmäl till polisen? Hade kompletterat med deras sms faktiskt om det är. Spara smset utifall att det skulle bli något rättsligt i framtiden.
 
Uppdatering. Det har gått över en månad sen olyckan och jag har inte hört ett ljud från förälder, polis eller försäkringsbolag. Förrän idag när jag fick ett aggressivt sms om att jag har förstört deras semester och hela sommarlovet för ungdomen och att det var på sin plats att jag stod för deras självrisk. För citat ”det hade inte hänt om inte hästen varit på vägen”.

Jag blev ärligt talat först helt jävla mållös och sen så förbannad att det blixtrade framför ögonen. Som tur var formulerade min bror ett svar i mitt ställe, jag var så arg att jag tuggade fradga. Hoppas jag aldrig mer behöver höra ifrån denna kvinna igen. Helt jävla otroligt.
Jösses, jag hade blockerat deras nummer och försökt glömma bort dom.
 
Uppdatering. Det har gått över en månad sen olyckan och jag har inte hört ett ljud från förälder, polis eller försäkringsbolag. Förrän idag när jag fick ett aggressivt sms om att jag har förstört deras semester och hela sommarlovet för ungdomen och att det var på sin plats att jag stod för deras självrisk. För citat ”det hade inte hänt om inte hästen varit på vägen”.

Jag blev ärligt talat först helt jävla mållös och sen så förbannad att det blixtrade framför ögonen. Som tur var formulerade min bror ett svar i mitt ställe, jag var så arg att jag tuggade fradga. Hoppas jag aldrig mer behöver höra ifrån denna kvinna igen. Helt jävla otroligt.
Det hade inte hänt om deras ungdom haft trafikvett. Han är ju vållande.

Föräldrarna borde stötta honom i att förstå att han handlade fel och därför skapade situationen, inte stötta honom i att det var någon annans fel. Bristande föräldraansvar.
 
Det hade inte hänt om deras ungdom haft trafikvett. Han är ju vållande.

Föräldrarna borde stötta honom i att förstå att han handlade fel och därför skapade situationen, inte stötta honom i att det var någon annans fel. Bristande föräldraansvar.
Det är mamman som problemet, ska inte skylla på ungdomen när jag inte vet om hen är drivande i detta. Hela smset handlade om hur otroligt fel det var av mig att vara på vägen och att deras semester blivit förstörd. Jag misstänker att polis eller försäkringsbolag har meddelat dem att ansvaret var förarens och därmed attackerade hon mig.

Eftersom vi är rädda för vad de kan göra (fortsätta köra likadant, uppmana andra ungdomar att köra vårdslöst förbi hästar, kanske till och med komma hem till mig och vandalisera, och ja, jag är seriös med att jag är rädd för det) så tyckte mina bröder att vi skulle erbjuda oss ett bekosta halva självrisken för att bli av med henne. Hon blev skitsur och tyckte att mitt samvete borde tala om för mig att jag skulle ta hela kostnaden. Mitt samvete för vad?! Att jag fullt lagligt befunnit mig på vägen?!

Vill egentligen helst av allt bara blockera henne på alla kanaler hon kan tänkas kontakta mig på men är samtidigt rädd att själv åka dit på det.
 
Det är mamman som problemet, ska inte skylla på ungdomen när jag inte vet om hen är drivande i detta. Hela smset handlade om hur otroligt fel det var av mig att vara på vägen och att deras semester blivit förstörd. Jag misstänker att polis eller försäkringsbolag har meddelat dem att ansvaret var förarens och därmed attackerade hon mig.

Eftersom vi är rädda för vad de kan göra (fortsätta köra likadant, uppmana andra ungdomar att köra vårdslöst förbi hästar, kanske till och med komma hem till mig och vandalisera, och ja, jag är seriös med att jag är rädd för det) så tyckte mina bröder att vi skulle erbjuda oss ett bekosta halva självrisken för att bli av med henne. Hon blev skitsur och tyckte att mitt samvete borde tala om för mig att jag skulle ta hela kostnaden. Mitt samvete för vad?! Att jag fullt lagligt befunnit mig på vägen?!

Vill egentligen helst av allt bara blockera henne på alla kanaler hon kan tänkas kontakta mig på men är samtidigt rädd att själv åka dit på det.
Jag skulle inte ens reflektera över att betala någon del av en annans självrisk när det inte är jag som gjort fel.

För länge sen blev jag påkörd bakifrån vid ett rödljus. Mannen som körde in i mig sa att han trodde att jag skulle hinna smita före innan del blev rött. Just då märktes inget men efteråt insåg jag att han knäckt ramen till bakluckan. När jag ringde och berättade det blev han skitsur och började prata om höjd premie. Eftersom jag är en surkärring som var förbannad över att behöva vara av med min bil i flera dagar för att gubben inte kunde hålla avstånd och inte kunde stanna vid gult tyckte jag mer synd om mig än om honom och hakade inte på den kroken.
 
Det är mamman som problemet, ska inte skylla på ungdomen när jag inte vet om hen är drivande i detta. Hela smset handlade om hur otroligt fel det var av mig att vara på vägen och att deras semester blivit förstörd. Jag misstänker att polis eller försäkringsbolag har meddelat dem att ansvaret var förarens och därmed attackerade hon mig.

Eftersom vi är rädda för vad de kan göra (fortsätta köra likadant, uppmana andra ungdomar att köra vårdslöst förbi hästar, kanske till och med komma hem till mig och vandalisera, och ja, jag är seriös med att jag är rädd för det) så tyckte mina bröder att vi skulle erbjuda oss ett bekosta halva självrisken för att bli av med henne. Hon blev skitsur och tyckte att mitt samvete borde tala om för mig att jag skulle ta hela kostnaden. Mitt samvete för vad?! Att jag fullt lagligt befunnit mig på vägen?!

Vill egentligen helst av allt bara blockera henne på alla kanaler hon kan tänkas kontakta mig på men är samtidigt rädd att själv åka dit på det.
Hade inte betalat en spänn. Är du uppriktigt rädd för vad de kan hitta på antar jag att det finns en anledning till det och har smsen öht tagit upp något sådant är det polisanmälan för olaga hot som gäller. En olycka kan ske men normalt funtade personer kör inte på hästar bara för att liksom.
 
Det är mamman som problemet, ska inte skylla på ungdomen när jag inte vet om hen är drivande i detta. Hela smset handlade om hur otroligt fel det var av mig att vara på vägen och att deras semester blivit förstörd. Jag misstänker att polis eller försäkringsbolag har meddelat dem att ansvaret var förarens och därmed attackerade hon mig.

Eftersom vi är rädda för vad de kan göra (fortsätta köra likadant, uppmana andra ungdomar att köra vårdslöst förbi hästar, kanske till och med komma hem till mig och vandalisera, och ja, jag är seriös med att jag är rädd för det) så tyckte mina bröder att vi skulle erbjuda oss ett bekosta halva självrisken för att bli av med henne. Hon blev skitsur och tyckte att mitt samvete borde tala om för mig att jag skulle ta hela kostnaden. Mitt samvete för vad?! Att jag fullt lagligt befunnit mig på vägen?!

Vill egentligen helst av allt bara blockera henne på alla kanaler hon kan tänkas kontakta mig på men är samtidigt rädd att själv åka dit på det.
Jag förstår att du känner att du vill ”köpa dig fri” från en jobbig och obehaglig situation såhär i stundens hetta, men tror du inte det känns värre i efterhand att bara ge dina egna pengar till denna människa? Det hade jag tyckt varit svårt att smälta i det långa loppet…

Köp något uppmuntrande till dig själv och hästen istället ❤️
 
Hade inte betalat en spänn. Är du uppriktigt rädd för vad de kan hitta på antar jag att det finns en anledning till det och har smsen öht tagit upp något sådant är det polisanmälan för förtal som gäller. En olycka kan ske men normalt funtade personer kör inte på hästar bara för att liksom.
Jag är väl lite skadad av att som ung tonåring varit med om en liknande händelse där en kompis och jag höll på att bli påkörda när vi var ute och red. Jag gick typ i sjuan och killen som körde gick i nian, han började terrorisera mig i skolan och gick även på min lillebror och hetsade andra killar att försöka köra på oss.

Här är det ingen som sagt något åt det hållet men jag litar inte på att unga människor som är arga agerar helt vuxet och klokt och ryktesspridning går väldigt fort på små orter. Vill liksom inte få rykte om mig om att vara en satkärring som det är okej att terrorisera.
 
Det är mamman som problemet, ska inte skylla på ungdomen när jag inte vet om hen är drivande i detta. Hela smset handlade om hur otroligt fel det var av mig att vara på vägen och att deras semester blivit förstörd. Jag misstänker att polis eller försäkringsbolag har meddelat dem att ansvaret var förarens och därmed attackerade hon mig.

Eftersom vi är rädda för vad de kan göra (fortsätta köra likadant, uppmana andra ungdomar att köra vårdslöst förbi hästar, kanske till och med komma hem till mig och vandalisera, och ja, jag är seriös med att jag är rädd för det) så tyckte mina bröder att vi skulle erbjuda oss ett bekosta halva självrisken för att bli av med henne. Hon blev skitsur och tyckte att mitt samvete borde tala om för mig att jag skulle ta hela kostnaden. Mitt samvete för vad?! Att jag fullt lagligt befunnit mig på vägen?!

Vill egentligen helst av allt bara blockera henne på alla kanaler hon kan tänkas kontakta mig på men är samtidigt rädd att själv åka dit på det.
Jag förstår dig helt och fullt. Jag hade också betalat för att inte riskera framtida problem. Det är ju inte för att de har rätt som du betalar utan för att slippa riskera att de i framtiden av hämndbegär orsakar än värre skada. Det är inte att vika sig, ge med sig eller ta på sig något ansvar utan är ren och skär överlevnads instinkt.

Visst kan man säga att det lär den unge att hen kan göra hur hen vill men det är inte ditt ansvar att lära hen rätt och fel. Ditt ansvar är att ta hand om dig och ditt.

Det kan säkert låta som maffiametoder i vissas öron men fakta är att endel beter sig som as och as ska man inte mata.
 
Snälla betala inte ett öre, det kommer bara få henne att se det som ett erkännande att felet låg hos dig. Jag hade nog, om det verkligen kändes hotfullt och obehagligt gått till polisen och anmält. Det är inte DU som gjort fel här, kom ihåg det.

Antagligen som nån skrev tidigare har de fått reda på från polis/försäkringsbolag att det är på dem, inte dig under sommarens gång och försöker mobba dig till att erkänna skuld och betala. Gör det inte.
 
Det är mamman som problemet, ska inte skylla på ungdomen när jag inte vet om hen är drivande i detta. Hela smset handlade om hur otroligt fel det var av mig att vara på vägen och att deras semester blivit förstörd. Jag misstänker att polis eller försäkringsbolag har meddelat dem att ansvaret var förarens och därmed attackerade hon mig.

Eftersom vi är rädda för vad de kan göra (fortsätta köra likadant, uppmana andra ungdomar att köra vårdslöst förbi hästar, kanske till och med komma hem till mig och vandalisera, och ja, jag är seriös med att jag är rädd för det) så tyckte mina bröder att vi skulle erbjuda oss ett bekosta halva självrisken för att bli av med henne. Hon blev skitsur och tyckte att mitt samvete borde tala om för mig att jag skulle ta hela kostnaden. Mitt samvete för vad?! Att jag fullt lagligt befunnit mig på vägen?!

Vill egentligen helst av allt bara blockera henne på alla kanaler hon kan tänkas kontakta mig på men är samtidigt rädd att själv åka dit på det.

Upplys henne om att om hon fortsätter trakassera dig blir det en polisanmälan för det (och spara all kontakt!). Jädra löskefolk :rage: De ska vara glada att du inte gjorde en motanmälan om vårdslöshet i trafik.

Jag förstår tanken att inte vilja dra på sig problem... men att betala henne kommer på intet vis att garantera att det inte blir problem i förlängningen. Jag bor själv i en liten by (och är dessutom rätt välkänd pga mina föräldrar) och jag hade inte för en sekund övervägt att betala.

Dina bröder tycker jag faktiskt är oschyssta mot dig. Om de hade varit i din situation, tror du att de hade betalat? Om du betalar något ser jag snarare en risk att de tänker: "Där är någon vi kan köra över, hon viker sig direkt".

För ett antal år sedan hade vi en situation där en person försökte vara schysst i ett liknande läge. Vi har många EPA-traktorer här... en vän till mig såg en som gick ALLDELES för fort och pratade med ena föräldern till ungen (liten by - "alla känner alla"). Föräldern bad min vän att inte polisanmäla för ungen ville bli polis. Min vän ville vara schysst så det blev ingen anmälan. Kort efter det var ungdomen i tidningen... efter att ha försökt köra ifrån en civil polisbil och varit uppe i över 100km/h. Min vän ångrade sig rejält och har idag noll tolerans, det blir en anmälan direkt.
 
Det är mamman som problemet, ska inte skylla på ungdomen när jag inte vet om hen är drivande i detta. Hela smset handlade om hur otroligt fel det var av mig att vara på vägen och att deras semester blivit förstörd. Jag misstänker att polis eller försäkringsbolag har meddelat dem att ansvaret var förarens och därmed attackerade hon mig.

Eftersom vi är rädda för vad de kan göra (fortsätta köra likadant, uppmana andra ungdomar att köra vårdslöst förbi hästar, kanske till och med komma hem till mig och vandalisera, och ja, jag är seriös med att jag är rädd för det) så tyckte mina bröder att vi skulle erbjuda oss ett bekosta halva självrisken för att bli av med henne. Hon blev skitsur och tyckte att mitt samvete borde tala om för mig att jag skulle ta hela kostnaden. Mitt samvete för vad?! Att jag fullt lagligt befunnit mig på vägen?!

Vill egentligen helst av allt bara blockera henne på alla kanaler hon kan tänkas kontakta mig på men är samtidigt rädd att själv åka dit på det.
Fast nej, en sådan människa kommer aldrig att nöja sig med att du betalar. Det kommer inte vara frid och fröjd för det, hon kommer aldrig att tycka att det är okej med hästar på vägarna för det. Och om du nu skulle på något sätt visa dig vara ansvarig och åka dit så kommer polis eller vad det nu är att kontakta dig, du behöver inte ha med henne att göra alls.

Polisanmäl istället all terror från henne, spara alla sms hon skickar..iofs så är det bättre att inte blockera då för då ser du inte dom. Och är du seriöst rädd för dom så hojta till till polisen om situationen redan nu, säg vad som hänt och vad du nu är rädd för. Om det är så att dom vandaliserar eller kör vårdslöst runt hästarna så har du ju en grund sen när du anmäler dom för det.

Och snälla ha en GoPro kamera fast på hjälmen när ni rider ut, det är en stor säkerhet på många sätt. Då får du bevis på allting dom gör om dom beter sig illa när du är ute med hästen.
 
Senast ändrad:
Upplys henne om att om hon fortsätter trakassera dig blir det en polisanmälan för det (och spara all kontakt!). Jädra löskefolk :rage: De ska vara glada att du inte gjorde en motanmälan om vårdslöshet i trafik.

Jag förstår tanken att inte vilja dra på sig problem... men att betala henne kommer på intet vis att garantera att det inte blir problem i förlängningen. Jag bor själv i en liten by (och är dessutom rätt välkänd pga mina föräldrar) och jag hade inte för en sekund övervägt att betala.

Dina bröder tycker jag faktiskt är oschyssta mot dig. Om de hade varit i din situation, tror du att de hade betalat? Om du betalar något ser jag snarare en risk att de tänker: "Där är någon vi kan köra över, hon viker sig direkt".

För ett antal år sedan hade vi en situation där en person försökte vara schysst i ett liknande läge. Vi har många EPA-traktorer här... en vän till mig såg en som gick ALLDELES för fort och pratade med ena föräldern till ungen (liten by - "alla känner alla"). Föräldern bad min vän att inte polisanmäla för ungen ville bli polis. Min vän ville vara schysst så det blev ingen anmälan. Kort efter det var ungdomen i tidningen... efter att ha försökt köra ifrån en civil polisbil och varit uppe i över 100km/h. Min vän ångrade sig rejält och har idag noll tolerans, det blir en anmälan direkt.
När det gäller mina bröder så är de dels väldigt konflikträdda och väldigt rädda för ”vad folk på små orter” kan hitta på, så hade det handlat om dem hade de nog faktiskt betalat hela summan som hon ville från början. Vi har fått kiss i en plastpåse i vår brevlåda en gång när vi var små för att någon var arg på pappa (utsatt position) så hela familjen är nog lite mer nojig.

Men självklart har du och alla andra rätt. Vill tillägga att jag aldrig träffat dessa människor tidigare och mamman visste jag existerade enbart till namnet för att hon gick i samma klass som en kompis (de är så mycket äldre än jag att vi aldrig gått i skolan samtidigt alls). Jag har heller inga barn som är i skola, barnomsorg eller fritidsaktiviteter med dem och handlar gör jag i en annan affär än den i byn så förhoppningsvis behöver jag aldrig mer träffa eller höra ifrån henne igen. Peppar peppar.
 
Fast nej, en sådan människa kommer aldrig att nöja sig med att du betalar. Det kommer inte vara frid och fröjd för det, hon kommer aldrig att tycka att det är okej med hästar på vägarna för det. Och om du nu skulle på något sätt visa dig vara ansvarig och åka dit så kommer polis eller vad det nu är att kontakta dig, du behöver inte ha med henne att göra alls.

Polisanmäl istället all terror från henne, spara alla sms hon skickar..iofs så är det bättre att inte blockera då för då ser du inte dom. Och är du seriöst rädd för dom så hojta till till polisen om situationen redan nu, säg vad som hänt och vad du nu är rädd för. Om det är så att dom vandaliserar eller kör vårdslöst runt hästarna så har du ju en grund sen när du anmäler dom för det.

Och snälla ha en GoPro kamera fast på hjälmen när ni rider ut, det är en stor säkerhet på många sätt. Då får du bevis på allting dom gör om dom beter sig illa när du är ute med hästen.
Vad tänker du att polisen ska göra? Om de ens tar in dem för förhör kommer det enbart generera än mer hämndbegär. Skadan de har åsamkat, t ex. en älskad häst som inte finns längre, en livslång smärta eller annat kommer det inte gå att göra något åt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 969
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 616
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 059
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp